Як брали, так і беруть! Чи зросли прибутки перевізників, відколи з транспорту мали вилучити готівку?

- Уже майже два місяці тернополяни користуються громадським транспортом за новими правилами. Основна зміна – це оплата лише в безготівковій формі.
-
Як мотивувала своє рішення міська влада, такими діями хотіли забрати у водіїв готівку з кишень, адже пасажири не раз скаржилися, що при розрахунку готівкою їм не видають квитків.
-
Наскільки добре ця практика прижилася у Тернополі, чи не порушують правила у транспорті? Ми провели власний експеримент.
З 1 жовтня оплату за проїзд в громадському транспорті Тернополя пасажири мають здійснювати в безготівковій формі – безконтактною банківською картою, «Файною картою», пристроєм з функцією NFC, або ж разовим квитком, що можна придбати у терміналах на зупинках громадського транспорту. Також підняли і вартість самого проїзду до 8-10 гривень, залежно від способу оплати.
А водіям та кондукторам заборонили брати оплату за проїзд готівкою. Та, як ми переконалися, на початку цієї заборони вони не дотримувалися. Більше можете прочитати в матеріалі:
Чи все ж відмовилися в громадському транспорті брати гроші за проїзд, ми перевірили.
Ми повторили наш експеримент через майже два місяці. Журналісти «20 хвилин» розрахувалися з водіями та кондукторами готівкою на восьми маршрутах: №16 (ТОВ ««АТК» «ЕТАЛОН»»), №3 (ТОВ «Менс авто»), тролейбус №2 (КП «Тернопільелектротранс»), №18 (КП «Міськавтотранс»), №13 (ТзОВ «Мега-Сервіс»), №1А (КП «Тернопільелектротранс»), №27 (ТОВ «Назар Транс»), №22 (ФОП Іван Задорожний). З них трьома маршрутами курсує комунальний транспорт, п’ятьма – транспорт приватних перевізників.
На сімох маршрутах ми проїхали лише кілька зупинок, ще на одному – повне коло, аби перевірити, скільки ще пасажирів, окрім журналістів, спробують розрахуватися готівкою
Також ми запитали у перевізників, чи вдалося збільшити прибутки після введення змін та чи продовжують їхні водії брати гроші за проїзд і що їм за це буде.
Маршрут №16
Великий маршрут, що сполучає масив «Дружба» від вулиці Винниченка та житловий мікрорайон «Канада».
Сідаємо у маршрутку на масиві «Дружба». Один з журналістів розраховується «Файною картою», другий запитує, чи можна оплатити проїзд готівкою.
– А вам далеко їхати? – питає водій. – Та можна, але дивіться, бо можуть перевіряти квитки.
Даємо десять гривень і їдемо без квитка.
Маршрут №3
Маршрутне таксі курсує від вулиці Миру до міської лікарні №2.
Повторюємо ті ж дії, один з журналістів розраховується за проїзд готівкою. На цьому маршруті ми вирішили проїхати повне коло, аби перевірити, скільки ще людей розрахуються, крім нас, готівкою.
45 пасажирів розраховувалися банківською картою, «Файною картою», або за допомогою телефона, ще кілька людей показали разовий квиток. Окрім нашого журналіста, готівкою розрахувалися чотири людини. Двоє з них не змогли оплатити проїзд безготівковим способом, оскільки термінал не зчитував оплату.
Ані нам, ані іншим пасажирам, які розраховувалися готівкою, не видали квиток.
Тролейбусний маршрут №2
Маршрут сполучає масив «Дружба» та житловий мікрорайон «Східний».
А тут готівкою журналіста розраховувати відмовили. На запитання до кондукторки, чи можна оплатити грошима, вона чи то не дочуваючи, чи то не розуміючи, голосно перепитала «Чим?», а потім додала:
– Готівкою розрахуватися не можна. Можливо, маєте банківську карту?
Довелося розрахуватися банківською картою.
Маршрут №18
Від ТРЦ «Подоляни» до містечка Шляховиків.
Як і в попередніх маршрутках, тут наш журналіст також без проблем оплатив проїзд готівкою та проїхав без квитка. Водій навіть не запитував, чи немає банківської карти.
Маршрут №13
Вул. Симоненка – Автовокзал – проспект Степана Бандери.
– Готівкою можна розрахуватися? – запитує у водія журналіст.
– Можна, – спокійно відповідає водій, бере десять гривень і кладе їх у дверний бардачок. Робить це швидко та просить зайняти вільне місце. Звісно, квитка нам не видали.
Маршрут №1А
Нові низькопідлогові автобуси курсують від вулиці Винниченка до вулиці Слівенської.
Журналісти заходять в салон. За кілька хвилин до них підходить кондукторка.
– А можна готівкою розрахуватися? – запитує журналіст.
– Хіба хтось вам допоможе, – відповідає кондукторка та звертаючись до одного з пасажирів запитує. – Ви можете пробити квиточок, а вам чоловік гроші віддасть?
Журналіст відповідає, що спробує розрахуватися банківською картою, але не впевнений, що там залишилися кошти.
Тут готівку за проїзд у нас не взяли.
Маршрут №27
Маршрут від обласної психоневрологічної лікарні до вулиці Симоненка.
Запитуємо у водія, чи можна розрахуватися готівкою.
– Якщо немає варіантів, – відповідає він.
Журналіст дає 20 гривень і бачить, як з дверного бардачка чоловік дістає невелику пачку розмінних грошей, віддає тільки решту, не пробиває квиток і знову ховає їх.
Маршрут №22
Маршрутне таксі курсує від автовокзалу до ТРЦ «Подоляни».
Водій розраховує готівкою у пасажирів, кладучи гроші не на видному місці, адже такий спосіб оплати заборонений. А пасажири їдуть без квитка.
Що кажуть перевізники
Також журналісти поспілкувалися з перевізниками, аби дізнатися, чому водії і далі беруть готівку за проїзд і наскільки вдалося збільшити прибутки після введення змін.
Одні, коли чули питання, говорили, що не мають часу спілкуватися, до інших було просто не додзвонитися. Відповіді погодилися дати лише три перевізники.
Директор ТОВ «Менс Авто» Андрій Намака розповів, що підсумки поки робити зарано, адже і самі перевізники не можуть порахувати, чи були такі зміни для них позитивними.
– Щодо водіїв, я наполягаю на тому, щоб вони дотримувалися встановлених правил та не брали готівку за проїзд. А наскільки вони дотримуються, знати не можу, тому що не я контролюю їх у дорозі, – каже пан Намака. – Ми, перевізники, 12 листопада звернулися до міського голови з проханням посилити перевірки в громадському транспорті, адже їх недостатньо. Контроль є недосконалим.
– Не хочу когось образити, але ми розуміємо, якщо пасажири дадуть водієві гроші, то той їх візьме, адже цих пару гривень йому не будуть зайвими, – підсумував чоловік.
Водії оплачують проїзд своєю карткою
Голова наглядової ради ПАТ «Тернопільське АТП 16 127» Олександр Шильман розповів, що у фінансовому плані змін не відчув, усе залишилося на тому ж рівні.
– Тут впливає ще карантин, адже ми в маршрутках можемо розмістити пасажирів тільки на сидячі місця. Часом вони зайняті пільговиками, а люди, які можуть оплатити проїзд, не сідають у громадський транспорт, бо немає вільних місць. Тому закінчиться карантин, увійдемо в ритм і тоді будемо оцінювати, – каже пан Шильман.
Також він розповів, що його водії можуть брати гроші в пасажирів, але в такому випадку, розраховуються замість них своєю банківською карткою.
– Водії не хочуть втратити пасажира, тому завчасно поповнюють власну банківську картку та розраховуються нею, коли їм оплачують проїзд готівкою, – пояснив Олександр Шильман.
А от ФОП Юрій Лагіш впевнений, що нічого хорошого в змінах з 1 жовтня немає, адже кількість пасажирів не збільшилася, а з карантином возити їх доводиться в обмеженій кількості тільки на сидячих місцях.
Дохідна частина також не зросла. Тільки коли карантинні обмеження знімуть, з’явиться надія на позитивні зміни, уточнює пан Лагіш.
На запитання, чи беруть його водії гроші за проїзд, чоловік прямої відповіді не дав.
– Якщо водії беруть гроші за проїзд, значить, погано працює служба контролю, – відповів він
Кому відповідати?
Як ми переконалися, приватні перевізники не заперечують того факту, що і надалі продовжують брати гроші за проїзд, але в цьому бачать вину служби контролю КП «Тернопільелектротранс».
Як пояснили в міськраді місяцем раніше, наявність квитків у пасажирів громадського пасажирського транспорту Тернопільської міської територіальної громади здійснюється службою контролю КП «Тернопільелектротранс» та працівниками управління муніципальної інспекції.
– Наші працівники, спільно з працівниками муніципальної інспекції, щодня виконують перевірки у громадському транспорті, – розповів директор КП "Тернопільелектротрансу" Андрій Мастюх. – Ці перевірки відбуваються як в комунальному транспорті, так і в транспорті приватних перевізників, які працюють в нашій громаді. Від комунального підприємства працює 10 контролерів. Але наразі не можу сказати, скільки саме порушників ми щодня виявляємо, оскільки я наразі у відрядженні.
Однак за безквитковий проїзд відповідають пасажири. Якщо вас зловлять без квитка – доведеться платити штраф.
– Притягнення до відповідальності за безквитковий проїзд здійснюється відповідно до ст. 135 Кодексу України про адміністративні правопорушення, – пояснили у міській раді.
Відповідно до цієї статті, безквитковий проїзд пасажира, у тому числі проїзд без реєстрації або компостування проїзного документа, а безквиткове перевезення дитини, віком від семи до шістнадцяти років, тягне за собою накладення штрафу в двадцятикратному розмірі від вартості проїзду. А це 120 гривень за безквитковий проїзд у тролейбусі та 140 у автобусі чи маршрутці.
Як ми побачили на практиці, за один день один водій, розраховуючи готівкою приблизно чотири пасажири кожного кола, може отримати до 400 гривень «лівака».
Як розподіляють кошти за разові квитки, за яким принципом відбувається рух коштів від терміналів у маршрутках до кишень перевізників і водіїв, ми намагалися дізнатися у міськраді та управлінні транспорту. Однак там, як і зазвичай, сказали писати запит.
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
-
Дарія Сцібайло-СисакПриїхала людина старшого віку із села ,її потрібно до обласної лікарні ,а вона не знає як купити цей білет і де,що їй пішеом іти
-
Tania KarpaБрали, беруть і будуть брати, такщо ви тут нічого нового не розкажите...
-
Мария ГринчишинЯкщо щось починаєте писати ,то пишіть до кінця,а не з усякими заморочками.