До школи з радістю і без проблем після майже піврічної перерви? Це реально, запевняє кандидат психологічних наук, доцент кафедри практичної психології ТНПУ ім. В. Гнатюка Ірина Чорна. Лишень потрібно дотримуватись певних правил та допомогти дитині згадати приємне зі шкільного процесу. А також забути про «совковий» метод додаткового навчання під час канікул.
Дитині самій захочеться до школи. Та є категорія вчителів, які досі дотримуються підходів радянської педагогіки і радять батькам у період, завбачливо відведений науковцями фізіологами, психологами, педіатрами для відпочинку дитини, безапеляційно перетворювати на продовження навчального процесу. Мовляв, «щоб не забули», каже психолог.
Не залякуйте школою, радить психолог. Школа дає засоби для самореалізації особистості. Допоможіть дитині це зрозуміти та використати ці засоби сповна.
1. На все свій час. Якщо час, відведений для відпочинку, підмінювати навчальною діяльністю, то під час навчальної діяльності у психіки виникне потреба у активному відпочинку. Психіка, як і м’язи, - потребує відпочинку.
2. Не ігноруйте дитячі, інколи наївні, проблеми. Бо з часом вони переростуть у дорослі та складні. Задайте дитині питання, чи хоче вона йти до школи. Якщо відповідь «ні»,- з’ясуйте, що саме викликає у дитини тривожність, допоможіть із нею справитися. Якщо дитина уникає відповіді та замикається, зробіть ще кілька спроб, якщо вони будуть невдалими – це сигнал потреби звернутися за допомогою до психолога.
3. Створюйте приємні асоціації зі шкільним життям. Пригадайте про цікаві та кумедні події шкільного життя з минулого року (виступи, екскурсії, конкурси тощо).
4. Задовольняйте базову потребу у спілкуванні із ровесниками. Пригадайте дитині про її друзів, адже саме у школі буде змога знову із ними зустрітися.
5. Підвищуйте самооцінку дитини. Разом переглядаючи фото, відео, пов’язане із школою, хваліть дитину. Якщо особливих досягнень не було, то похваліть хоча б за те, «як чемно, дисципліновано себе поводив», «як гарно вийшов на фото».
6. Формуйте впевненість дитини у власних силах. Робіть акцент на досягненнях і не згадуйте про невдачі.
7. Створіть цікаву перспективу. Спонукайте дитину побудувати плани на цей рік. Запитайте: «Чого хочеш досягнути?», «Чого нового навчитися?», «Для чого?», «Як ці знання допоможуть у твоїй майбутній професійній діяльності?», «Як стануть у пригоді у житті?». Наведіть приклад із власного життя.
8. Забезпечуйте можливість самореалізації. Взнайте, які гуртки для дітей функціонують у школі. Запропонуйте дитині можливість задовольнити інтереси та розвинути свої здібності.
9. Купляйте шкільну атрибутику разом із дитиною. Дайте змогу дитині обирати те, що їй подобається. Придбані речі повинні приносити радість та естетичне задоволення їх власнику - дитині, а не батькам.
10. Здійснюйте антистресову профілактику. Впродовж останнього тижня серпня раз в день мимоволі згадуйте про школу. Це забезпечить плавний перехід психіки від стану відпочинку до діяльності.
11. Гарантуйте дитині її право на відпочинок. Ознайомте дитину із структурою навчального року. Коли будуть і скільки триватимуть канікули. Скільки святкових днів, наявність щотижневих вихідних.
12. Відновлюйте осінньо-весняні біоритми. Щодня поступово зміщуйте час ранкового підйому.
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер