Християнська етика для школярів не обов'язкова? Ми зібрали думки тернопільських батьків та експертів

- Нещодавно у МОН заявили, що християнську етику у школах, як і раніше будуть викладати лише для охочих. Хоча раніше у відомстві розглядали можливість включити цей предмет до обов'язкових у 5–6-х класах усіх шкіл України.
- Ми запитали батьків, що вони думають з цього приводу. І суперечки з цього приводу виникли в них неабиякі.
Ще влітку 2020-го очільники тернопільських церков виступили із зверненням до депутатів обласної ради зберегти викладання предмета «Християнська етика» у школах Тернопільщини з 1 по 11 класи, а в старших класах ще й новий предмет – «Основи сім’ї». Депутати облради підтримали священнослужителів та в свою чергу звернулися до міністерства освіти і науки України щодо збереження предмету «Християнська етика» у програмі закладів загальної середньої освіти України.
Впродовж останніх років християнську етику в більшості шкіл області викладають на основі додаткових предметів, факультативів і за заявами батьків.
До слова щодо "Основ сім'ї" теж думка батьків неоднозначна. Деталі у матеріалі: "Контрацептиви – це зло, і до весілля ні..ні" Як експерти коментують скандальний курс "Основи сім'ї"
Мали впровадити як обов'язковий предмет
Як повідомляє "Укрінформ", у лютому 2021 року МОН у проєкті типової освітньої програми для 5–9-х класів запропонувало впровадити обов’язкове викладання «Етики / Курсів морального спрямування» у 5–6-х класах усіх шкіл України.
Вже у березні міністр освіти і науки Сергій Шкарлет заявив, що предмет “Основи християнської етики” не є обов’язковим для вивчення у школі. І рішення про доцільність його включення до програми і надалі прийматиме сам заклад освіти.
— Предмет “Основи християнської етики”, про який так довго точиться дискусія, не може бути обов'язковим для вивчення”, — сказав Шкарлет.
У більшості шкіл області предмет викладають
Як пояснює начальниця обласного управління освіти Ольга Хома, для школярів області ці рішення нічого не змінюють.
— У нас є інваріативна та варіативна частина предметів. Перша — це обов'язкові предмети, які мають бути в кожній програмі. Варіативна складова — це додаткові години. Тут заклад обирає сам: які предмети він хоче, — каже головна освітянка області. — У більшості закладів батьки писали заяви на введення Християнської етики і за такими заявами діти могли вивчати.
Нові обговорення мали перевести "ХЕ" з варіативних (необов'язкових) у інваріативну частину для 5-6 класів. Але наступного року таких змін ще не буде.
— Якщо брати до уваги усі заклади Тернопільщини, то у більшості батьки таки підтримують викладання цього предмета, пишуть заяви і діти відвідують уроки, — підсумовує Ольга Хома.
Одні — за, інші — проти
Що думають батьки школярів про суперечки навколо релігійного предмета, ми запитали в спільноті "Тернопільські мамусі" у соцмережі Faceboоk і думки розділились: одні кажуть, що це дискримінує права релігійних меншин, а інші — що відсутність таких уроків в закладах освіти призведе до моральної кризи суспільства.
— Християнська етика потрібна. Якщо вдома нема кому дитину навчити — то хоч в школі вчитимуть! Що поганого в християнські етиці? Там не вчать, в яку церкву ходити, там навчають добра, людяності, вдячності, любові! Дитина має рости з розумінням цінності любові та сім’ї! А не лише фінансової грамотності та статевого виховання, — вважає тернополянка Наталія Мар'яш.
Але чимало батьків вважає, що у школі цей предмет є зайвим. При церквах діють катехитичні школи, тому батьки, які бажають виховувати дитину в християнській вірі, можуть приводити її туди. Мовляв, школа повинна бути відокремлена від релігії.
— Моя дитина тільки піде у перший клас цього року. Рахую, що такого предмету не потрібно. А якщо сім'я не християни? А якщо взагалі атеїсти? Навіщо їм такий предмет. А от уроки фінансової грамотності, статевого виховання дуже потрібні, — пише тернополянка Марія Киреєва.
"Конституція конституцією..."
У соцмережах розгорілись гарячі дискусії серед батьків.
— Якщо комусь видається нормальним, що дитині засмічуватимуть мізки антинауковою маячнею в закладі, котрий по своїй суті є науковим - це не є нормально. Радила би таким батькам свої потаємні (а швидше ні) бажання реалізовувати в закладах, котрі для цього існують — церкви, мечеті, синагоги, костьоли, секти і т.п. Школа — не місце для релігійної пропаганди, — вважає тернополянка Ольга Дунець.
Дехто з батьків вважає, що компроміс таки можна знайти.
— Є різні віросповідання, тому не можна як обов‘язковий урок . В нас був катехизм 1 рік , першим уроком — 1 раз в тиждень. Діток чудово підготували до 1 сповіді та причастя , а ті з класу хто має іншу віру спокійно могли приходити на 2 урок , — пише Олександра Лавришин.
Інші категорично проти "нав'язування дітям тих чи інших цінностей".
Коментарі
Діана Кондра, вчителька християнської етики:
Курс "Основи християнської етики" і не був обов'язковим у школі, його затверджувала педагогічна рада за згодою батьків. Більшості критики виникало у питаннях: 1) кваліфікованих кадрів; 2) змісті освітньої програми.3) упередженому ставленні, що Церква щось нав'язує дітям.
Зі своєї практики скажу, що я відкрита до зауваг і відвідин батьків на уроках. Урок ОХЕ є екуменічний, позаконфесійний і ознайомлювальний.
Серед переваг цього предмета: вивчення моральних чеснот, які є загально людськими і притаманні усім релігіям; поглиблення знань про Християнство в світі і Україні. Спілкування і обмін досвідом учнів різних конфесій (кожен учень розповідає, як християнство впроваджується у них в церкві).
Чому у школі має бути цей урок? Бо церква навчає суто конфесійно ( вчення і догмати лише ті, які офіційно визнаються певною вірою), а на уроці ОХЕ — вчення усіх християнських церков.
"Християнство починається з сім'ї"
о.Володимир Зубілевич, священнослужитель ПЦУ:
Хотів би додати, що найкращим прикладом для будь-якої дитини є її батьки. І це стосується не лише християнського виховання, а й морального, громадського та патріотичного. Якщо батьки будуть жити за християнськими законами — то і діти будуть, якщо батьки будуть законослухняними громадянами, так само чинитимуть і діти.
"Подібні уроки мають право бути за межами школи
Андрій Шкула, депутат районної ради, молодий батько:
Зрештою, в шкільні роки є купа загроз, як от алкоголь, наркотики, булінг, ранній секс. І доречними були б предмети, які вчать вирішувати ці проблеми.
Як батько школяра я також не в захваті, що хтось буде лякати дитину гріхом і кимось зверху. Загалом ж, бо Тернопіль — християнське середовище, подібні уроки мають право бути при церкві чи за межами школи. Хто захоче, той і приведе дитину.
Чи потрібна в школах християнська етика?
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
В це ж треба вірити.
Добровольно - принудительно?
То на лишню годину логіки грошей нема?
А де візьмуться гроші на християнську етику?
Тобто, за математику батьки платять репетиторам, а християнська етика - за кошти держави?
Це справедливо?