Іклюзивна освіти, пільги на харчування, ноутбуки для ВПО: на питання «прямої лінії» відповіли в Міносвіти

Іклюзивна освіти, пільги на харчування, ноутбуки для ВПО: на питання «прямої лінії» відповіли в Міносвіти
  • Інклюзивне навчання школярів в Україні та з-за кордону.
  • Пільги на харчування та проїзд, ноутбуки для внутрішньо переміщених школярів.
  • А також — відповіді на запитання про групи продовженого дня та як відстояти права батьків і дитини у громаді, що робити при втраті документів про освіту та інші. 

З початку повномасштабного вторгнення тисячі українських дітей опинилися в різних життєвих ситуаціях і потребують психологічної підтримки та індивідуального підходу в організації освітнього процесу. Діти, які були змушені змінити місце проживання, також стали частиною інклюзивної системи. 

Про те, як сьогодні освітяни організують онлайн та офлайн навчання для дітей розповідали, під час «прямої лінії», фахівчині Директорату дошкільної та інклюзивної освіти Міністерства освіти та науки України:

Алевтина Лотоцька — державний експерт групи дошкільної освіти;

Відео дня

Світлана Нерянова — начальник відділу дошкільної освіти;

Неля Корецька — начальник відділу освіти дітей з особливими потребами.

Пропонуємо 27 запитань ВПО та відповіді МОН України під час «прямої лінії».

На прямій лінії працювали: Сергій Чернявський та Вікторія Ланецька

Сьогодні у багатьох школах навчання відбувається дистанційно. Чи передбачено для дітей з особливими освітніми потребами (ООП) методичні матеріали, які вони можуть використовувати вдома?

Для дітей з особливими освітніми потребами є допоміжні засоби для навчання (спеціальні засоби корекції психофізичного розвитку), які допомагають таким учням опанувати освітню програму.

Відповідно до Порядку забезпечення допоміжними засобами для навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2020 р. № 1289, допоміжні засоби можуть надаватися в тимчасове користування батькам (іншим законним представникам) дитини з ООП або такій особі особисто (у разі її повноліття) на підставі договору про безоплатне користування матеріальними цінностями. Тоді їх можна брати додому для використання під час дистанційного навчання.

 

А якщо таких засобів немає?

 

 

Чи є вимоги до облаштування шкільних укриттів з урахуванням потреб дітей з ООП та дітей у візках?

МОН реалізує проєкт «Моя фортеця», мета якого створити в закладах освіти безпечні й комфортні інклюзивні укриття із сучасним дизайном. В рамках проєкту розроблено рекомендації щодо облаштування укриттів у закладах освіти та наведено конкретні планувально-архітектурні рішення (https://fortetsia.gov.ua/#dovidnyk).

 

Є п’ять рівнів підтримки дітей з особливими освітніми потребами. На другому рівні передбачена наявність асистента вчителя, на третьому — асистент учня. Якщо в класі навчаються двоє учнів — один із другим рівнем, другий — із третім рівнем, то в класі має бути двоє спеціалістів?

 

Чи може інклюзивно-ресурсний центр (ІРЦ) визначити третій рівень підтримки, але не прописати потребу в асистенті вчителя?

Відповідно до законодавства, асистент учителя забезпечує особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу для учня. Типовими штатними нормативами закладів загальної середньої освіти, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки України 06.12.2010 № 1205, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22 грудня 2010 р. за № 1308/18603, передбачена ставка асистента вчителя на кожен інклюзивний клас. Ця посада запроваджується, навіть якщо в класі з'являється одна така дитина. Асистент учителя працює з усім класом та допомагає вчителю організовувати освітній процес, щоб кожна дитина отримала відповідну увагу. Асистент учня не є працівником закладу освіти, він допускається до закладу освіти для задоволення соціально-побутових потреб дитини з ООП лише за необхідності.

 

Якщо не вистачає в закладах освіти асистентів вчителя чи асистентів учня, що робити в цьому випадку батькам?

 

В який період служби мають надати асистента дитини, оскільки багато працівників виїхали за кордон?

 

Яка процедура складання та затвердження індивідуальної програми розвитку для дітей з особливими освітніми потребами у школах? Яка роль батьків у цьому процесі?

 

Мене звати Ярошенко Світлана. Я зверталась попередньо до Державної служби якості освіти (ДСЯО) з приводу порушення інтересів дитини з ООП та якості організації інклюзивного навчання в гімназії N 16 м. Дніпра. Але отримала відмову у проведенні перевірки. Що робити?

Конституцією України, законами України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про освіту» визначено, що місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення її якості на відповідній території.

Враховуючи зазначене, Ваше звернення було надіслано за належністю до департаменту освіти і науки Дніпропетровської обласної державної адміністрації з проханням організувати навчання Вашої дитини відповідно до вимог чинного законодавства.

Міністерство освіти і науки України не має функцій нагляду та контролю, відповідно до Положення про свою діяльність.

 

 

Ми внутрішньо переміщені особи, переїхали з Харкова в село Чернівецької області. Маємо дитину з ООП. Стикнулися з проблемою: шкільний логопед спочатку взагалі не хотів займатися з дитиною, а коли ми звернулись до Департаменту освіти в Чернівцях, на нас почався тиск, щоб ми забрали заяву. Зараз зайняття, замість 20 хвилин, тривають лише 10, і нас не пускають на них. 

 

Якщо діти з особливими освітніми потребами виїхали за кордон та навчаються дистанційно, то як правильно організувати таке навчання для них?

 

Які документи потрібно подати на зарахування дитини з ООП для дистанційного навчання з-за кордону в Україні?

У Порядку наведено перелік документів, які додають до заяви про зарахування. Для зарахування дитини з особливими освітніми потребами до інклюзивного класу до заяви про зарахування та зазначених вище документів додається висновок ІРЦ про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини.

Дію висновків, які видавались до війни, продовжено на період дії воєнного стану. Якщо дитина раніше не проходила комплексної оцінки, то передбачено можливість для проходження оцінки в дистанційному форматі. Батьки такої дитини мають зареєструватись на порталі АС ІРЦ (https://ircenter.gov.ua/) і подати заяву. З ними зв'яжуться фахівці ІРЦ і далі, виконуючи їхні вказівки, потрібно буде пройти дистанційно комплексну оцінку. Висновок із цієї системи можна буде роздрукувати або надати до закладу освіти в електронному форматі у зручний спосіб.

 

Якщо дитина перебуває за кордоном, а асистент учня – в Україні, як відбувається їхнє спілкування?

 

Якщо заклад освіти, де навчалась дитина, фізично зруйновано, як зарахувати її до нового?

Заяви подаються у довільній формі без надання заявником будь-яких додаткових документів, їхніх копій (додавання додатків), крім випадків, коли такі документи, їхні копії є в наявності та заявник надає їх за власним бажанням.

Батьки дитини мають звернутись або в районне управління освіти або до обласного Департаменту та з'ясувати, які є заклади за новим місцем їхнього проживання, обрати заклад освіти і подати туди заяву.

 

Зараз зарахування до школи відбувається через якийсь електронний кабінет чи в інший спосіб? 

 

Якщо у зв'язку з переїздом було втрачено Свідоцтво досягнень, чи можуть батькам відмовити в зарахуванні дитини в новий закладі освіти?

Якщо під час переїзду з окупованої території були втрачені документи, як можна їх відновити?

Водночас особа, яка володіє інформацією про серію та номер власного документа про середню освіту, має можливість за посиланням оформити електронний запит і отримати на електронну пошту всю інформацію щодо власного документа про освіту, що міститься в Реєстрі документів про освіту Єдиної державної електронної бази з питань освіти (ЄДЕБО), зокрема у формі електронної виписки з кваліфікованими електронними підписом і печаткою технічного адміністратора ЄДЕБО.

Також, згідно з наказом Міністерства освіти і науки України від 28.03.2022 № 274, для отримання документа про повну загальну середню освіту можна звернутися із заявою до будь-якого іншого закладу загальної середньої освіти на території, на якій не ведуться бойові дії, або звернутися до органу управління у сфері освіти, наближеного до фактичного місця перебування особи.

Якщо це висновок ІРЦ, то достатньо звернутись до фахівців ІРЦ, де проводилась комплексна оцінка, або будь-якого іншого ІРЦ, фахівці знайдуть його в автоматизованій системі і відновлять.

 

З якого року діє централізована система ІРЦ?

 

Якщо, наприклад, у Херсоні пошкоджені всі сервери, куди звертатися? 

 

Чи потрібно для зарахування до школи довідка ВПО? 

 

Які пільги (харчування, проїзд) можуть отримувати діти ВПО?

Крім зазначених вище, діти з числа ВПО мають право на:
– першочергове влаштування у дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади;
– безкоштовний відпочинок, тобто за рахунок держави, місцевих бюджетів, коштів підприємств, установ та організацій, професійних спілок і фондів, добровільних внесків юридичних та фізичних осіб, інших джерел, не заборонених законодавством (стаття 24 Закону України «Про оздоровлення та відпочинок дітей»).

 

Наша сім'я ВПО з Енергодару, зараз перебуваємо в Чернівецькій області. У нас троє першачків - ми прийомна родина. І нам у закладі освіти відмовили у групі продовженого дня. Чи законно це?

 

Чи може дитина-ВПО, позбавлена батьківського піклування, отримати від держави ґаджет для навчання? 

20 липня 2023 року МОН спільно з Мінцифри презентували публічну інформаційну панель — дашборд* http://surl.li/jjxoj або сторінка, де розміщено інформацію про розподіл всього переданого комп’ютерного обладнання в розрізі закладів освіти, що було передано партнерами з розвитку для задоволення освітніх потреб здобувачів освіти та педагогічних працівників в умовах війни. Інформація на дашборді постійно оновлюється на основі звітів департаментів (управлінь) освіти і науки обласних та Київської міської військових адміністрацій, які в більшості випадків відповідають за отримання, передавання, реєстрацію та моніторинг використання девайсів.

На початку жовтня 2023 року було актуалізовано потребу в ноутбуках для організації дистанційного навчання здобувачів освіти-ВПО, здобувачів освіти з багатодітних сімей, із вразливих груп населення, сиріт, напівсиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування. Наразі ці потреби систематично представляються Міністерством партнерам із розвитку на всіх майданчиках. У тому числі продовжується активна комунікація з Дитячим фондом ООН (ЮНІСЕФ), компанією Amazon, організацією Save the Children щодо забезпечення потреб здобувачів освіти необхідними девайсами.

Важливо звернути увагу, що питання забезпечення здобувачів освіти та надання їм девайса – відповідальність і обов’язок закладу освіти, який буде отримувати на баланс техніку та в якому навчається відповідний здобувач освіти, що потребує обладнання. 

*Дашборд - це документ із лаконічно представленими статистичними даними, звітами, найчастіше з елементами інфографіки.

 

Як бути дітям, які перебувають в окупації та не можуть навчатися онлайн, а лише самостійно шукають книжки та навчаються вдома? Чи є механізм потім переводити їх у клас, якщо вони через окупацію не можуть зареєструватися? 

 

Які передбачені заходи щодо психологічної підтримки для дітей та батьків ВПО?

У системі освіти функціонує психологічна служба, яка є частиною державної системи охорони фізичного та психічного здоров'я молоді України. Її метою є визначення та забезпечення оптимальних соціально-психологічних умов для розвитку особистості дітей та учнів, які здобувають освіту. За останні роки значно збільшилось навантаження в діяльності практичного психолога та соціального педагога в закладах освіти, що пов'язано з воєнним станом в країні.

Із кожним роком зростає кількість учнів, які потребують психологічного супроводу та підвищеної психологічної уваги. Це учні пільгових категорій (із малозабезпечених родин, діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, діти із сімей одиноких матерів, багатодітних родин, діти учасників бойових дій), а також у кожному класі зростає кількість дітей зі складними життєвими обставинами, учнів з девіантною поведінкою, обдарованих учнів, учнів, які отримали психологічну травму внаслідок воєнних дій. 

Загалом до працівників психологічної служби системи освіти надійшло 4 769 969 звернень: в умовах воєнного стану переважають звернення щодо надання психосоціальної та соціально-педагогічної допомоги дітям і сім’ям із числа ВПО. До того ж, спеціалісти психологічної служби здійснюють свою діяльність з усіма учасниками освітнього процесу: окрім чисельності вихованців, учнів та студентів, необхідно враховувати й чисельність педагогічних працівників та батьків, які теж потребують психологічної допомоги.

Я вихователь дитячого садка з Херсона. Маю запитання стосовно атестації педагогів. У нас є педагоги, у яких освіта - педклас у Херсонському центрі освіти молоді та дорослих, навчання було ще в 1992-1994-х три або один рік, вони мають стаж 30 років. Чи відповідають вони зараз десятому тарифному розряду? Чи можна їх атестувати?

Підставою для такого висновку є перелік закладів освіти віднесених до навчальних закладів, що надавали середню спеціальну освіту (розділ III додатку № 4 до Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженої наказом Міністерства освіти від 15.04.1993 № 102).

Враховуючи зазначене, педагог закладу дошкільної освіти зі стажем роботи понад 5 років та освітньо-професійним ступенем молодший бакалавр має право на атестацію (позачергову атестацію) та встановлення першої кваліфікаційної категорії без дотримання послідовності у присвоєнні кваліфікаційних категорій, а також на встановлення (підтвердження) педагогічного звання. 

 

Чи працюють у МОН постійні «гарячі лінії», на яких можна було б отримати консультацію?

Сайт міністерства освіти та науки України  https://mon.gov.ua/ua

 

 



 

Стежте за новинами Тернополя у Telegram.

Коментарі

keyboard_arrow_up