Чи реально скласти тест для випускників без підготовки: журналістки «20 хвилин» перевірили (ЕКСПЕРИМЕНТ)

Чи реально скласти тест для випускників без підготовки: журналістки «20 хвилин» перевірили (ЕКСПЕРИМЕНТ)
  • 2022 – рік випробувань для українських 11-класників. Через повномасштабне вторгнення вони позбавлені останніх уроків, випускних, а замість звичного ЗНО ще й мали складати НМТ. Цьогорічний іспит значно відрізнявся від тестувань попередніх років.
  • Журналістки «20 хвилин» провели експеримент і самі відповіли на запитання мультипредметного тесту. Які результати  отримали – читайте у матеріалі.

За інформацією начальниці управління освіти і науки Тернопільської ОВА Ольги Хоми, цього року на національний мультипредметний тест зареєструвались майже 6 500 випускників області, 6 180 з яких вже пройшли тестування.

Особливості НМТ 

НМТ – комп’ютерний онлайн-тест, який є вирішальним цього року для випускників. Саме за його результатами університети визначатимуть, хто навчатиметься на бюджетній формі, а хто на контрактній. Іспит складається з трьох блоків: українська мова, математика та історія України.

Для кожного предмета склали по 20 завдань, тобто всього 60 запитань. На виконання завдань дається 120 хвилин. Результат кожного блоку за спеціальною схемою нарахування балів (такою ж, як і для ЗНО) переводився у шкалу 100-200 балів. 

Відео дня

– У блоці української мови випускникам пропонується 15 тестів з вибором однієї правильної відповіді з чотирьох або п’яти варіантів. А також п’ять на встановлення відповідей. Щодо математики, то є 14 завдань з вибором однієї правильної відповіді, чотири на встановлення відповідностей та два з короткою відповіддю. Блок з історії України містить 15 звичайних тестів і п’ять на встановлення відповідностей, – повідомляють в Українському центрі оцінювання якості освіти.

Враховуючи завдання різної складності, з української мови та історії України можна набрати по максимальних 35 балів, а ось з математики – 30 балів.

Зміст блоків

За інформацією Українського центру оцінювання якості освіти, зміст завдань кожного блоку НМТ відповідає чинній програмі зовнішнього незалежного оцінювання. Тобто ніяких нових дат, тем чи запитань. Більше того, в українській мові прибрали блок з відкритою формою відповіді, а отже відсутні твори на вказану тему. Тест враховував стандартні мовні теми, передбачені шкільним курсом, як от: «Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія», «Лексикологія. Фразеологія», «Морфологія», «Синтаксис», «Словотвір» тощо. 

Завдань відкритої форми з розгорнутою відповіддю не передбачили й у блоці математики. Це значно полегшує роботу учасникам тесту. Програма блоку з математики охопила теми: «Числа і вирази», «Рівняння, нерівності і їх системи», «Функції», «Планіметрія» та інші. Завдання з математики були до снаги як тим, хто вивчав предмет на профільному рівні, так і тим, хто освоїв її на рівні стандарту. 

Не оминув спрощення завдань і блок історії України. 20 питань охоплюють виключно історичний період «Історія України 1914 р – початку ХХІ століття». Як запевняють представники УЯРЦО, це лише теми, що раніше були складниками ДПА у формі ЗНО з історії України. Ось деякі з них: Україна в роки Першої світової війни, Початок Української революції, Встановлення комуністичного тоталітарного режиму в Україні, Західноукраїнські землі в міжвоєнний період, Україна в роки Другої світової війни, Україна в умовах десталінізації, Становлення України як незалежної держави тощо.

Що думають вчителі?

Ми вирішити запитати думку вчителів, чи справді цьогорічний національний мультипредметний тест був легший за ЗНО. Тернопільські педагоги відповіли нам так.

– Не можна казати, що цьогорічний НМТ легший за ЗНО. Так, тест має іншу структуру, він складався за один підхід, але програма не була змінена. Всі теми, які мали бути на ЗНО, були і на НМТ. Якщо аналізувати саме українську мову, то можливо на кількість 200-бальників вплинуло саме те, що прибрали розгорнуті відповіді і написання твору. Бо тоді письмові завдання перевірялись вчителями і також роль відігравав людський фактор. Комусь щось не сподобалось чи речення було не так побудоване. А тут просто тести, що потім перевіряє комп’ютер, – каже вчителька української мови та літератури Тернопільської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №7 з поглибленим вивченням іноземної мови Ольга Козак.

Наголошує Ольга Козак і на тому, що треба враховувати ситуацію, у якій готувалися випускники. Адже війна теж негативно впливає на психіку, стан дитини.

– У нас багато дітей готувались зовсім до інших тестів. Наприклад, Олеся Загричук мала складати біологію, хімію. А тут за три місяці кажуть, що треба історія і математика. Діти взяли себе в руки, вчили, повторювали і показали гарний результат. Я вам скажу, що все ще залежить від дитини. І я вважаю, що якщо дитина отримала ті ж 180-190 балів, то це теж добре. І ми маємо пишатись, що в таких умовах наші діти показують, які вони молодці.

Оксана Петкова, вчителька історії з Тернопільської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4, не лише готувала своїх вихованців до національного мультипредметного тесту, а й є класним керівником 11 класу. Жінка з перших уст знає про враження дітей після іспиту.

– Звичайно, цьогоріч тест дуже відрізнявся від зовнішнього незалежного оцінювання. На НМТ виводились лише теми з 10-11 класу, тобто події від початку Першої світової війни та до сьогодення, до сучасної України. Це лише половина тем, які раніше учні готували до ЗНО: 30 запитань по матеріалу ХХ-ХХІ століття, і 30 – від давньої історії України і до початку ХХ століття. У мультипредметному тесті і формат запитань був дещо іншим. Якщо ЗНО з історії включало в себе чотири типи завдань, то НМТ складався з 15 завдань на вибір однієї відповіді з чотирьох варіантів та 5 завдань на встановлення логічних пар. Щодо складності запитань, думки у дітей різні. Комусь тест був легкий, а хтось засмутився, адже в стресових умовах не зміг відповісти правильно, хоч готувався грунтовно, – розповідає Оксана Петкова.

Також вчителька історії зауважує, що на її думку цьогорічний НМТ був легший, ніж ЗНО попередніх років. Результатами жінка дуже задоволена. Одна з її учениць склала іспит на максимальні 200 балів. Інші діти теж продемонстрували непоганий рівень знань, набравши від 180 балів і вище. Є й ті, хто від хвилювання наробив елементарних помилок.

– На це міг вплинути стрес, умови, в яких діти складали тест. Помилок могло б і не бути, якби учні взяли себе у руки. Попри все, вони молодці! – говорить пані Оксана. 

Спробуй сам 

Журналістки видання «20 хвилин» також вирішили скласти національний мультипредметний тест (НМТ) та перевірити свої знання. 

На виконання 60 завдань Поліна Дайнега витратила близько 40 хвилин. Тож маємо такі результати. З 35 можливих тестів з української мови 23 відповіді правильні. З 35 балів історії України вдалося набрати 17. А щодо математики, то з 30 балів правильно вдалось набрати також 17.

Всього Поліна отримала за тест 57 балів. Переводимо тестові бали за шкалою 100-200 і отримуємо: 163+149+151=463 бали.

– Я завершила школу шість років тому і скажу, що без підготовки скласти тести не так вже і просто. Особливо це стосується історії України та математики. Купа синусів, косинусів, рівнянь – якийсь нонсенс. Дати теж трохи мене ввели в ступор, але я намагалась відповідати. Дякую за Тичину, відомі фото і плакати, скоріше за все це мене і витягнуло. А ось українську мову можна було скласти і краще. Треба уважніше читати завдання і гарно подумати. Вчергове переконалась, що треба знайти час для повторення історії України. І постійно вдосконалюватись,— розповідає Поліна Дайнега. 

Також перевірити свої знання погодилась і журналістка Юлія Іноземцева. Вона впоралась з 60 завданнями мультитесту орієнтовно за 50 хвилин, отримавши за виконані завдання НМТ такі результати: 32 з 35 балів з української мови, 18 з 30 балів з математики та 25 з 35 балів з історії. Загалом Юлія набрала 75 балів. Якщо перевести їх за шкалою 100-20, виходить: 187+152+160=499 балів. 

– Мої знання, відколи закінчила школу у 2019 році, значно погіршились, особливо з математики та історії. Українська мова в цьогорічному тесті далась легко, вирішила завдання за малу кількість часу і більше залишилось на інші предмети. З математики за три роки абсолютно призабула як визначати похідну звичайної та логарифмічної функції. Навіть не пам’ятаю, що це і з чим його «їдять». Щодо історії, найскладніше було з датами, адже історичних діячів та будівлі, певні часові періоди пам’ятаю, а от що і в який день трапилось  –геть вилетіло з голови. Ще були труднощі з сучасною історією України. Можливо, якщо мати більше часу на вирішення запитань і не робити все галопом по Європі, увімкнути логіку, результат був би ліпшим! — ділиться емоціями після НМТ Юлія Іноземцева.

Стежте за новинами Тернополя у Telegram.

Коментарі (3)
  • СТУГНА П

    Та пофігу я б не парився з здачою цих тестів . Один фіг в наших університетах нічого не вчать крім теорії, яка нікому на роботі не пригодиться  і тим більше закінчувати інститут щоб получати мінімалку . Треба кудась їхати і починати життя з чистого листа .
  • David Starr

    Нащо вам та історія, в Україні вже й так 80% студентів гуманітарії, котимось у прірву шаленими темпами.
  • Ирина

    Якщо врахувати, що не було написання твору і завдань із розгорнутими відповідями, то правильне виконання 2/3 завдань з української мови - для журналіста - якось не дуже...)

keyboard_arrow_up