Злива тривала близько двох годин. За цей час затопило не одну вулицю. Система відведення дощової води не впоралась.
- Діапазон вимірювання гідрометцентру був з 15 по 21 годину, - каже заступник міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради Владислав Стемковський. - Злива тривала близько 1,5 години. Для розуміння, 1 мм опадів на квадратний метр – це 1 літр води. Якщо брати площу Тернополя без площі Ставу, то випало 951 млн літрів води протягом 1,5 – 2 години. Було перевантаження системи. Ми вважаємо, що є питання до самих водоприймальних решіток, які замулюються та забиваються листям. Ще сміття, щебінь – це все може ставати причиною забивання решіток.
Під час негоди у місті забиті решітки прочищали робітники на спецтехніці. Однак не всюди це було можливо зробити вчасно.
- У нас були проблемні ділянки, де доступ до решіток перегороджувли автомобілі, - каже Владислав Стемковський. - Також не всюди трактори могли приїхати вчасно.
Багато тернополян почали звертатися до міської ради та скаржитися на підтоплені будинки чи вулиці.
- Ми отримали звернення від тернополян під час негоди про підтоплення, - пояснює начальник управління надзвичайних ситуацій Іван Коваль. - Це звернення від мешканців будинків Стадникової 2, 4, Оболоня 37. Тако звернення було від мешканців будинку на Білогірській, 32, але там вода в сам будинок не потрапила. Її відкачували з двору. Складна ситуація була на вулиці Галицькій 37 та 35. Там проводять будівництво. Біля під’їзду облаштували лоток для відведення води, але його виявилося недостатньо.
Також були підтоплення на вулиці Паращука та Микулинецькі – там були забиті решітки. Після того як їх прочистили – вода почала відходити.
Тернополяни зверталися і про підтоплення з дахів.
- На лінію 15-80 надійшло 16 звернень про підтоплення з дахів, - каже Іван Коваль. - Підприємства, які обслуговують прибудинкові території, ліквідовували підтоплення. Ці проблеми викликані тим, що мешканці будинків часто лишають на даху сміття, пластикові пляшки, які і забивають систему дощового відведення.
Над ліквідацією негоди працювали не лише комунальники та рятувальники. Звичайні тернополяни своїми силами також прочищали забиті решітки.
Так, тернополянин Антон Марчевський рятував від затоплення проспект Степана Бандери. Решітку довелося прочищати вручну. Вона періодично забивалась сміттям.
- Машини там не їхали, бо була велика глибина, водії просто стояли, - каже Антон. – Я знав, де має бути решітка і водосток, їх там було два. Ноги я вже все одно промочив, тому вирішив прочистити решітку. Води там було дійсно багато, мені по коліна. Довелося зняти верхній одяг, підкотити светр, щоб не промокнути повністю. Ногами нащупав решітку – вона була забита листям, тому довелося усе відгортати.
Уся вода на цій ділянці зійшла за 20 хвилин – каже чоловік. Але довелося кілька разів розчищати решітку, бо листя забивало її.
- Ноги промочив, звісно, але нічого страшного, я живу там неподалік, - каже Антон. – Коли відчув, що вже стає холодно – швидко пішов додому. Зі мною все добре.
Тернополяни оцінили цей вчинок в соціальних мережах. Навіть назвали Антона Героєм дня!
Але чому цим мають займатися небайдужі перехожі, а не комунальники? Питання – скоріш риторичне.
- 6 жовтня пожежно-рятувальні підрозділи залучалися для ліквідації надзвичайних подій у наслідок понаднормових опадів – каже заступник начальника Тернопільського міського відділу управління ДСНС у Тернопільській області Володимир Солотвінський. - Це буксирування автівок, відкачування води на шести вулицях міста та відкачуванна води з цокольних приміщень. До ліквідації залучалися практично всі підрозділи пожежно-рятувальної служби Тернополя.
В управлінні ДСНС в області повідомили, що для ліквідації наслідків негоди залучили 25 чоловік особового складу та 11 одиниць техніки – чотири автоцистерни, чотири мотопомпи, дві спеціальних аварійно-рятувальних машини середнього типу та автомобіль штабний.
Загалом рятувальники провели 16 буксирувань приватних автомобілів, надали допомогу 25 людям (водіям автомобілів, пасажирам маршрутного (міського) автобуса та пішоходам, які не могли самостійно перебратися через воду).
Рятувальники відкачували воду з житлових будинків на вул.Галицька та Стадникової. Щоб пришвидшити відхід води рятувальники допомагали прочищати водостоки.
Негода додала труднощів і поліцейським. Щоб долати воду, правоохоронці мають автомобілі УАЗ, які більш стійкі до негоди. На щастя, повідомлень про мародество чи інші злочини до поліцейських не надходили, каже начальник відділу Тернопільського районного відділення поліції Сергій Осадца.
Патрульним довелось допомагати жінці, яка звернулась до правоохоронців, бо не змогла дістатися додому.
- Був випадок, коли звернулась жінка з малолітньою дитиною, яка не могла дістатися додому, - каже Сергій Осадца. – Їй надали поліцейське піклування, що визначено законом України «Про національну поліцію». Довезли додому.
Багато тернополян опинилися в пастці на зупинках громадського транспорту. Навколо – вода, а деякі маршрутки просто не приїхали. Зупинився рух і електротранспорту.
- Електротранспорт зупинився з точки зору безпеки, - пояснює начальник управління транспорту Олег Вітрук. – Автотранспорт по можливості продовжував рух. Але були проблемні місця, де проїхати було просто неможливо. До прикладу – не можна було проїхати біля «Універсаму». Стосовно тих перевізників, хто просто з’їхав з маршруту – ми проводимо моніторинг, які саме маршрутки з’їхали з маршруту та встановлюватимемо причини цього.
У міській раді повідомили, що якщо перевізник зійшов з маршруту, хоча міг продовжувати рух – з ним навіть можуть розірвати контракти.
- Дочекатися і продовжити роботу по маршруту – це обов’язок перевізників. Потрібно зібрати інформацію GPS-трекерів – хто в якій годині з'їхав з маршруту та надати пропозиції по розірванню договорів з ними по мірі їх відповідальності. Вони не хочуть їздити, коли нормальна суха погода, з маршрутів тікають, і таке саме роблять, коли людей треба забрати. Вибрати перелік і пропозиції по розірванню договорів, незважаючи на те, хто це є – чи це приватний перевізник, чи це перевізник, який працює по договору з комунальним підприємством. Показово зробити і на одному прикладі показати всім, – заявив міський голова Сергій Надал під час засідання місцевої комісії з питань ТЕБ та НС.
Однак чи справді міська рада розірве угоди з деякими перевізниками? Хто тоді буде перевозити тенополян?
Наразі у міській раді повідомили, що перевізників, які зійшли з маршрутів, складуть адмінпротоколи. У патрульній полійії пояснюють - на водіїв можна скласти адміністративний протокол за статтею 133 "Порушення правил надання послуг та вимог безпеки при наданні послуг з перевезення пасажирів чи вантажів автомобільним транспортом". Однак сума штрафу смішна.
Відповідно до цієї статті, відхилення від визначеного маршруту руху автобуса або маршрутного таксомотора, незаїзд на автостанцію (автовокзал), якщо такий заїзд передбачений розкладом руху автобуса або маршрутного таксомотора, - тягне за собою накладення штрафу на водіїв транспортних засобів у розмірі двох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що складає 34 гривні.
Ми запитали думку і в самих перевізників.
Як розповів приватний перевізник Юрій Лагіш – у нього проблем з перевезеннями не було.
- Хоч була негода, на наших маршрутах проблемних затоплених місць не було, отож усі наші маршрутки могли перевозити людей, - каже пан Юрій. - Ніхто з водіїв із маршрутів не зійшов. Що стосується тих, хто зійшов з маршруту – нічого не можу сказати, це вже питання до них. Але якщо міська рада розриває договір з перевізником – його маршрутки не мають права перевозити людей, і вони просто стоять.
Директор ТОВ «Менс-авто» Андрій Намака каже - через негоду на деяких маршрутах довелося зробити годинну перерву, доки не зійшла вода.
- У нас дійсно на окремих маршрутах водії робили перерву, коли була злива, але потім рух відновили, - пояснює пан Андрій. - Доводилось об'їжджати деякі вулиці, які затопило. Так проблемна ділянка була біля "Універсаму".
Як пояснює перевізник - управління транспорту може легко перевірити, хто та коли зійшов з маршрутів, адже рух транспорту відслідковують трекери. Також працюють валідатори - в який час купували квитки.
- Про розірвання договорів з перевізниками я наразі не чув, але це все можна перевірити, які маршрутки зійшли з маршруту, - каже Андрій Намака. - Що буде, якщо дійсно розірвуть договори - сказати важко. Зараз транспорт ніби справляється, але на ранок є проблеми, коли люди їдуть на роботу. Всім місць не вистачає, бо брати можна лише на сидячі місця. До того ж, скоро почнеться похолодання і кількість пасажирів збільшиться. Тому якщо розірвуть договори з перевізниками - дійсно можуть бути проблеми.
Під час засідання ТЕБ та НС "дісталося і начальнику управління ЖКГ Олегу Соколовському. ЙОму довелося виправдовуватись та пояснювати - виннні не комунальники.
Ми звернулися за коментарем до управління ЖКГ. Як пояснив Олег соколовський - решітки чистять регулярно.
- Є укладений тендер з підряником і ці решітки регілярно чистять та перевіряють, - пояснив пан Олен. - За цим стежить і відділ Технагляду міськради. Кожних три місяці всі решітки перевіряють. Але якщо проходить злива - їх перевіряють раніше. Система налагоджена добре, але, самі розумієте, неможливо було впоратися з тим об'ємом води.
Також в управлінні кажуть - в деяких місцях виникли проблеми - до решіток важко було дістатися.
- До прикладу, на вулиці Соломії Крушильницької атівки стояли над ришітками і техніка не могла до них дістатися, - каже Олег Соколовський. - Робітникам доводилось брати спеціальні палиці і шкребни водовідлив під машиною.
А як ви вважаєте, що стало причиною підтоплень? Забиті решітки чи аномальний об’єм опадів? Проголосуйте!
Чому Тернопіль затопило після зливи?
Щоб виправити цю ситуацію – у міській раді планують модернізувати систему водовідведення.
- Потрібно робити замість решіток щільові прийомники води, які зможуть приймати все, тоді лише потрібно буде чистити систему від сміття, - каже Владислав Стемковський. - Але варто розуміти, що пропускна здатність системи також має свої обмеження.
Міський голова додав, що у зв’язку з цією ситуацією створять спеціальну комісію з представників міськради, управління надзвичайних ситуацій. Від тернополян, які постраждали від негоди зберуть звернення про нанесені збитки та звернуться до Кабінету міністрів, щоб збитки компенсували з державного бюджету як такі,що завдані внаслідок стихійного лиха.
Однак начальник управління надзвичайних ситуацій каже – навряд чи вдасться отримати гроші на компенсацію з держбюджету.
- Потрібно кваліфікувати надзвичайну ситуацію, а при зверненні до Кабінету Міністрів потрібно буде провести багато погоджень, але це малоймовірно, - каже Іван Коваль.
Ми звернулися за коментарем до міської ради, щоб дізнатися, чи розглядають варіант компенсації збитків тернополянам, майно яких постраждало через негоду, з міського бюджету, якщо Кабмін не виділить коштів з державного бюджету. Наразі чекаємо на відповідь. Про це читайте згодом.
Якщо немає загрози для здоров’я чи життя людей – варто звертатися до комунальників.
- Якщо є загроза людському здоров’ю чи життю – тоді варто викликати рятувальників, однак якщо такої загрози нема – варто звертатися до комунальних служб, які і повинні займатися ліквідацією наслідків негоди, пояснює помічниця начальника Управління ДСНС у Тернопільській області з питань зв'язків зі ЗМІ та роботи з громадськістю Ірина Крупа. - Однак у разі стихійного лиха рятувальники беруть участь у ліквідації її наслідків.
Рятувальники радять зберігати спокій та пам’ятати прості правила:
У випадку загрози підтоплення або раптового затоплення під час проходження паводка необхідно:
Якщо ви або ваше майно постраждало у наслідок негоди – сподіватися, що ви гарантовано отримаєте компенсацію – не варто.
- Ті, хто мають страховки – їм буде знано простіше, адже якщо у вашому страховому договорі передбачено пошкодження або знищення майна у наслідок стихійного лиха, то ви отримаєте компенсацію від страхової компанії. А от якщо страховки ви не маєте – вже буде значно складніше. Часто дуже важко добитися компенсації від органів місцевої влади, комунальних підприємств, обслуговуючих підприємств, які не змогли зробити належну інфраструктуру і місто зазнало збитків через підтоплення, адже вони можуть посилатися на те, що сталась аномальну стихію, яка відрізнялась від попередніх, тому не вдалося впоратися. Це дуже важко доводити. Максимум, що може статися – влада прийме рішення про створення комісії, яка вивчатиме ситуацію, підрахує збитки і можливо виділять допомогу, - каже юрист Ростислав Небельський.
Як пояснює юрист – навіть через звернення до суду добитись компенсації фактично неможливо. Все через недосконалу судову систему в Україні. «Крайнього» можуть просто не знайти, а різні служби перекладатимуть відповідальність один на одного.
- Обслуговуючі підприємства поширюють свої дії на конкретні території, а ця ситуація відбувалась у всьому місті. Тут важко навіть визначити, хто відповідальний за це. В США чи Британії можна уявити ситуацію, коли люди подають позови на представників місцевої влади і можуть отримати компенсацію за збитки через недбальство. Однак в Україні це слабо розвинено. У нас елементарні справи, коли дерева падають на автівки заходять у глухий кут, бо не можуть знайти відповідального, - продовжує він.
На те, що Кабінет Міністрів виділить кошти з держбюджету на компенсацію збитки, великі надії покладати теж не варто.
- Звичайно, до Уряду можна звертатися, але, чи вдасться довести, що це дійсно стихійне лихо? Єдина надія – на комунікацію людей та влади, уточнює юрист.
Також Ростислав Небельський радить – якщо ви або ваше майно постраждало внаслідок таких ситуацій – варто одразу це фіксувати на фото, відео, щоб потім було більше шансів довести свою правоту.
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
№ 44 від 30 жовтня 2024
Читати номер
олж
Василь Мазок
Оксана Вагіна
Ростислав Гарасимчук reply Оксана Вагіна
Teren Teren
Ярослав reply Teren Teren