Партнер рубрики Події

Що зміниться для учнів та вчителів після об'єднання Гімназії Франка і технічного ліцею? Ми дізналися

Що зміниться для учнів та вчителів після об'єднання Гімназії Франка і технічного ліцею? Ми дізналися
  • У Тернополі частина батьків виступають проти об’єднання Тернопільського технічного ліцею та Української гімназії імені Франка.
  • Вони побоюються, що заклади втратять свої позиції в рейтингу найкращих у країні. До того ж, реорганізація покличе за собою і ряд кадрових змін, які вже викликали хвилю обурення. 
  • Що, власне, зміниться після об’єднання двох закладів?  На питання відповідала начальниця управління освіти.

Рішення про злиття Української гімназії імені Івана Франка з ліцеєм та створення Тернопільського академічного ліцею «Українська гімназія» імені Івана Франка прийняли на сесії Тернопільської міської ради дев’ятого червня цього року.

Загалом у Тернополі планують створити щонайменше шість таких ліцеїв шляхом об’єднання двох та більше навчальних, кажуть в управлінні освіти. Навіщо об’єднувати навчальні заклади, до яких змін готуватися учням та педагогам – розповіла під час брифінгу з батьками та журналістами 14 липня начальниця управління освіти Тернопільської міської ради Ольга Похиляк.

Обговорювали два роки

20 квітня 2018 року чергова сесія Тернопільської міської ради прийняла рішення про реорганізацію Тернопільської обласної експериментальної школи мистецтв імені Ігоря Герети шляхом об’єднання зі школою №21. Наразі навчальний заклад називається «Тернопільський ліцей №21 – спеціалізована мистецька школа імені Ігоря Герети».

Відео дня

У 2021 році реорганізували об’єднали загальноосвітню школу №25, педагогічний ліцей та початкову школу в академічний ліцей «Генезис».

— Зараз ми хочемо так само об’єднати Українську гімназію імені Івана Франка та Тернопільський технічний ліцей. Чому саме їх? За новим законодавством, гімназія може надавати освітні послуги до дев’ятого класу, а ліцей – до 12. Тобто ліцеї матимуть вищий статус і буде їх не так багато. Два заклади потужні, та ми розуміємо, що при об’єднанні отримаємо ліцей, який буде одним з найкращих не лише на Тернопільщині, а й в Україні, —  наголошує Ольга Похиляк. – Нагадаю, учні технічного ліцею перемагають на обласних та всеукраїнських олімпіадах, отримують по 200 балів на ЗНО та НМТ. У ліцеї основний профіль — фізико-математичний, а це зараз дуже важливо для дітей. Бо математика є обов’язковою на іспитах. 

Українська гімназія імені Івана Франка

Зауважимо, що Українська гімназія ім. Франка, за результатами ЗНО, входить до ТОП закладів і не лише серед Тернополя, а й області та України. 

Під час брифінгу головна освітянка кілька разів наголошувала, злиття Української гімназії імені Івана Франка та Тернопільського технічного ліцею  не є спонтанним рішенням. Це питання обговорювали два роки поспіль.

— Ми створили робочу групу. На її засідання запрошували керівництво обох закладів. У нас діє експертна рада з питань освіти, науки, культури, молодіжної політики, фізичної культури та спорту, яка наголосила, що об’єднання цих закладів – мудре рішення, і нас підтримали. Наступний крок – засідання комісії міської ради з гуманітарних питань, де теж прийняли позитивне рішення. Вже дев’ятого червня 2023 року депутати на сесії міської ради проголосували про злиття двох закладів. Я переконана, що цей академічний ліцей буде одним з найкращих в області та Україні, — каже пані Похиляк.

Тернопільський технічний ліцей

Ми знайшли рішення сесії від 9 червня поточного року. Відповідно до документа, в обох навчальних закладах визначили склад комісії, який займається реорганізацією закладів. Вони мають скласти передавальний акт та надати виконкому на затвердження. Також подати документи для внесення змін у Єдиний державний реєстр юридичних осіб.

Тернопільський академічний ліцей «Українська  гімназія» імені Івана Франка є правонаступником усіх прав та обов’язків двох закладів. 

Підтримали рішення про реорганізацію закладів 35 депутатів, а також троє утрималися. Жоден з присутніх не проголосував «проти». А п’ять депутатів не були присутні.

Наразі вже відомо, що в новому ліцеї буде три профільних напрямки: фізико-математичний, філологічний та природничий.

Що зміниться для дітей та вчителів

Під час брифінгу присутніх журналістів та батьків переконували, окрім назви закладу та деяких нових вчителів (!) для дітей нічого не зміниться. Учі учні залишаться у своїх класах. Вони не будуть бігати між корпусами навчального закладу, як це робиться під час навчання в університеті.

— Під час злиття двох навчальних закладів ми створимо одну юридичну особу. Але діти, як і раніше, будуть навчатися у двох будівлях. Тобто кожен у своєму закладі. Не буде такого, що на математику вони йдуть в приміщення гімназії, а ось на українську чи англійську – у приміщення техліцею. Ні, такого робити ми не плануємо. Але ми точно знаємо, що кількість учнів в ліцеї збільшиться, що буде не два-три ліцейних класи, а більше. Можливо так, що два класи будуть навчатися у приміщенні гімназії, а ось інші два чи три – у приміщенні ліцею. Це питання ще будемо обговорювати з керівництвом. Але головне, що ми зможемо задовольнити право на освіту більшої кількості дітей і головне, що це буде якісна освіта, – запевняє пані Ольга. 

Особливо гостро наразі стоять питання із вчителями фізики, математики та інформатики, звучало на брифінгу.

— Буває таке, що навчальний рік почався, а ми в гімназію не можемо знайти математика чи іншого педагога. І тоді один викладач має читати по 30 годин програми. Техліцей допоможе розв'язувати цю проблему та підсилити педагогічний колектив гімназії імені Франка. Бо в технічному працюють 16 педагогів, 10 з яких мають найвищу кваліфікаційну категорію методиста. Як це буде? Наприклад, один день вчитель біології працює в техліцеї, а ось інший – у гімназії. Тобто вчителі, на відміну від дітей, будуть ходити між корпусами. А це додаткові години, додаткові гроші, — наголошує керівниця управління освіти. 

Також представники влади наполягають, збільшиться не лише кількість дітей та педагогічний колектив, а й субвенції у заклади. Це є шансом для покращення матеріально-технічної бази.

Якої думки батьки

Висловити свою думку щодо об’єднання могли й батьки учнів. Склалося враження, що на брифінг покликали лише своїх. Адже всі аргументи звучали на користь об'єднання закладів. Хоча ще 13 липня частина батьків пікетували біля міської ради.

Так, на брифінгу батько ліцеїста Віктор Хомишин наголошував, їм не зрозуміла позиція команди гімназії, а всі висловлювання назвав принизливими.

— Читаємо негативні слова в соціальних мережах, чуємо обговорення. Але чому з гімназії думають, що об’єднання двох закладів не піде на користь всім? 13 липня у нас в ліцеї відбулися збори батьків, на яких ми все обговорили, а вже 14 липня з керівництвом управління освіти. Ми висловили свою позицію, заслухали позицію керівництва освіти та з розумінням віднеслися. Ми погоджуємося, що відповідно до законодавства необхідно реформувати заклади освіти, —  каже пан Хомишин.

Натомість 13 липня під час мітингу біля міської ради батьки учнів з гімназії чітко наголошували, вони проти об’єднання. І хочуть, аби їх діти закінчували не ліцей, а найкращу гімназію  – імені Франка. 

Не менше обурень висловили батьки і в соціальних мережах. 

– Хто уповноважував юриста з освіти бути представником від батьків з гімназії? Що за фарс, ви майте совість, – пише Лілія Тиньо.

– Де батьки на брифінгу? І де хлопчик, який «переміг» у конкурсі? — пише Галина Будій.

– А ці батьки на брифінгу від ліцею та гімназії делеговані всіма батьками? – питає Наталія Дідуч. 

– Прийшов на брифінг, як представник гімназії, але не знає думки батьків. Жах. Цей тато висловив свою думку, а чи погоджуються з ним інші? – пише Катерина Дишкант.

– Це типова ситуація для Тернополя. Розголос почався ще зі школи мистецтв, але немає результатів. Так звані «злиття» навчальних закладів відбуваються періодично, а реакція на обурення містян – повний ігнор. Жодного нового садочка чи школи не збудували, класи переповнені, – пише Наталя.

Також батьки порушили питання щодо назви новоутвореного навчального закладу. 

— Українська гімназія імені Івана Франка має дуже велику історію. Вона функціонує 125 років. Батькам та колективу дуже хотілося, щоб десь у назві зберігалася пам’ятка. Я погоджуюся, що можна скоротити назву, але це не порушує закон, тому ми вирішили так залишити, — пояснює Ольга Похиляк. 

Як обирали директора?

Відповідно до Закону України «Про повну загальну середню освіту», після злиття двох навчальних закладів, необхідно обов’язково провести конкурс та обрати одного керівника. Конкурс проводять у кілька етапів, а подаватися на нього можуть вчителі, заступники та чинні директори.

Зі слів Ольги Похиляк, інформація про проведення конкурсу на посаду керівника Тернопільського академічного ліцею «Українська гімназія» імені Івана Франка публікували на сайті Тернопільської міської ради. А ось учасників очікували більше, ніж дві людини.

— Ми нічого не приховували, і всі знали про те, що треба обрати нового керівника для ліцею. У першу чергу, ми проінформували тоді чинних директорів та їх заступників. Ми хотіли, щоб було більше кандидатів, щоб комісія могла обрати найкращого з кращих. Як ми потім побачили, ні керівник технічного ліцею, ні гімназії не подавалися, — каже пані Похиляк. — Зареєстрували два кандидати на посаду, і конкурс відбувся. Загалом було три етапи: відбір документів, зустріч з педагогічним колективом, складання іспитів. Ми перевіряли кандидатів на знання законів про освіту, — наполягає вона.

Відомо, що переможцем конкурсу на посаду директора академічного ліцею став Федоруц Микола Васильович. Він пройшов шлях від керівника гуртка до заступника виховної роботи в школі №4.

Проте не всі погоджуються з такими результатами, та вже є перші скарги. Із власних джерел журналістам «20 хвилин» вдалося дізнатися, що невдоволена результатом Ірина Маланчук. 

Вона ж є заступницею начальника відділу інституційного аудиту управління Державної служби якості освіти у Тернопільській області, а також другою претенденткою на посаду директора Тернопільського академічного ліцею «Українська гімназія» імені Івана Франка.

— Є вимоги, ми готували положення та організовували членів конкурсної комісії. До комісії входять представники органів самоврядування, представники громадськості, обласного департаменту освіти, фінансового відділу середньої загальної освіти та інші. Представництво широке, і кожен оцінював план розвитку закладу учасників конкурсу, виконання тестових завдань. Якщо хтось програв, то має право скаржитися, подавати в суд. Зранку 14 липня засідала конкурсна комісія, і там пояснили пані Маланчук, що все проводили без порушень. Чи планує вона і далі скаржитися, щось робити – я не знаю, —  наголосила Ольга Похиляк.

Заява Ірини Маланчук щодо оскарження рішення конкурсної комісії 

У свою чергу Ірина Маланчук зазначила, конкурс відбувся з порушенням вимог статті 39 Закону України «Про повну загальну середню освіту». А ось тестові завдання, які затвердили в управлінні освіти та науки Тернопільської міської ради, не відповідають Примірному переліку питань для перевірки знання законодавства у сфері загальної середньої освіти

— З відеозапису конкурсу можна побачити, що комісія не мала чітких ключів відповідей на тестові завдання, що свідчить про неякісну підготовку комісії до конкурсу та можливе маніпулювання відповідями конкурсантів. Незрозумілим залишається оцінювання ситуаційного завдання, адже окремої оцінки за нього не оголошували, а лише за презентацію перспективного плану розвитку та тестові завдання. У протоколі засідання конкурсної комісії від 13.07.2023 № 2 така інформація також відсутня, — каже пані Ірина. — Окрім того, абзацом четвертим частини восьмої статті 39 Закону передбачають презентацію перспективного плану розвитку закладу загальної середньої освіти. А один з кандидатів представив Стратегію розвитку, що не є правильним. Адже Стратегія розвитку є значно ширшим поняттям та вимагає залучення до розроблення усіх учасників освітнього процесу та, що важливо, засновника.

Також, зі слів Ірини Маланчук, відповідно до Положення про конкурс на посаду керівника комунального закладу загальної середньої освіти Тернопільської міської територіальної громади, до складу конкурсної комісії входять представники «засновника». Зокрема, профільний заступник міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, начальник управління освіти і науки Тернопільської міської ради, депутати, які входять до постійної комісії міської ради з гуманітарних питань (не більше однієї особи від однієї фракції чи групи).

— Це не відповідає вимогам до даної категорії осіб, передбаченим абзацом другим частини четвертої статті 39 Закону України «Про повну загальну середню освіту» та листом Міністерства освіти і науки України від 20.05.2020 № 1/9-264 «Щодо окремих питань проведення конкурсу на посаду керівника закладу загальної середньої освіти». Тому на зустрічі з конкурсною комісією я обгрунтувала всі порушення, які вчинені під час проведення конкурсу. Повідомляю, що оскаржувати рішення конкурсної комісії буду в судовому порядку, —  додає пані Ірина. 

На мітингу біля міської ради міський голова Сергій Надал пообіцяв, що не призначатиме нового директора для Тернопільського академічного ліцею «Українська гімназія», допоки не відбудеться засідання сесії. Перед цим він сказав, що разом із батьками обговорять питання щодо нового директора.

Ми готуємо великий аналітичний матеріал з розширеними коментарями в цій історії. Читайте продовження згодом. Якщо ви володієте конкретними фактами щодо реформування закладів і готові ними поділитися — напишіть про це у коментарях чи на нашу сторінку в соцмережах —  ТУТ.

Стежте за новинами Тернополя у Telegram.

Коментарі (7)
  • Захар Беркут

    Коза обскубана!Хтось її зупинить?
  • Вікторія Ігнатьєва

    Якщо додати випускні класи лицею і гімназії, то й буде мінімум три класи. Але це не збільшення класів. Така кількість є зараз. А повинно бути збільшення! Інакше куди діватись учням зі шкіл в яких тільки 9 класів? За ДПА я знаю, але чи не будуть мати перевагу ті учні які там вжк вчились?
  • Олеся Кріса

    Що зміниться?🤔та власне ВСЕ. Споруда гімназії та стадіон що до неї належить в ЦЕНТРІ ТЕРНОПОЛЯ - то є ласий кусок для місцевої влади. І Креатор буде мати що робити🫤
  • Oleg Staryk

    А на якій підставі, юрист освіти представляє інтереси учнів та батьків??? Це ж заінтересована особа, тобто вчиняє злочинні діяння

keyboard_arrow_up