Партнер рубрики Події

Стирчать цвяхи та гнилі дошки: ми перевірили, у якому стані санна траса, де загинула школярка

Стирчать цвяхи та гнилі дошки: ми перевірили, у якому стані санна траса, де загинула школярка
  • Під час занять на санній трасі, що у Кременці, загинула 14 річна школярка. Ми побували на місці інциденту та більше дізналися не тільки про те, що відбулося, а й про сам спортивний об'єкт. Хто має відповідати за смерть школярки? 
  • Здійснено за підтримки Асоціації «Незалежні регіональні видавці України» у рамках реалізації проєкту Хаб підтримки регіональних медіа. Погляди авторів не обов'язково збігаються з офіційною позицією партнерів.

Нещастя сталось у середу, 24 травня. Як повідомили у головному управлінні Національної поліції у Тернопільській області, під час спуску по санній трасі відламався фрагмент дерев'яної дошки і травмував 14-річну спортсменку. Ушкодження виявилися несумісними із життям. Дев'ятикласниця загинула на місці події.

Рідні шукають винних

Загиблій Діані Новосад було 14 років. Вона навчалась у 9-му класі Жолобівської гімназії. 

Даний факт слідчі внесли в Єдиний реєстр досудових розслідувань відповідно до частини 2 статті 275 Кримінального кодексу (Порушення правил, що стосуються безпечного використання промислової продукції або безпечної експлуатації будівель і споруд, що спричинило загибель людей).

Відео дня

На сторінці дівчинки у соцмережах було чимало дописів, фото і відео про улюблений спорт та другу сім’ю, якою вона вважала тренерок і свою команду. 

Немає опису.

Після трагедії рідна тітка дівчинки звернулася до всіх у соцмережах з проханням розповісти правду та знайти винних у смерті племінниці і покарати їх. Бо це було не випадково, переконана вона! Дитина загинула через несправну санну трасу, наполягає жінка.

— Їхала на саній трасі, і дерев'яний осколок від санної траси простромив її живіт і вийшов горлом. Люди, ви тільки вдумайтеся, яка страшна смерть! Дерев'яний осколок від санної траси вбив нашу Діану! — написала Олена Оболончик у соцмережах. — Хто має за це відповідати? Хто має нам повернути Діану? Хто вам дав право допустити її на поламану трасу? Хто? Дайте відповідь.

Що кажуть тренерки?

Ми додзвонилися до тренерки Діани з Тернопільської обласної ДЮСШ із зимових видів спорту — Анжели Майбороди. Вона та її сестра Світлана займаються з дітьми. 

—  Допускає на тренування директор Кременецької ОДЮСШ "КОЛОС" Анатолій Малищик. Перед тренуванням ми, як завжди, приїхали, взяли санки, — згадує тренерка Анжела Майборода. —  Я пішла готувати спортсменів у вагончик — роздала шоломи, комбінезони, маски, рукавиці, провела інструктаж — все, що необхідно. 

Після того, як перевірили санки, а діти одягнулись, тренерки пішли обходити трасу. Візуально все було добре, каже пані Анжела. За її словами, вона пішла перевіряти в одну сторону, її сестра-тренерка Світлана — в іншу. 

—  До тренування все було добре, та й під час... Спілкувались, я запускала спортсменів, — каже вона. — Діана стартувала з точки, де стартують діти до 10 років і молодші. Ми не піднімаємо вище дітей, якщо у них є помилки, аби тільки піднімати. Спочатку нехай вчаться. Ні — будуть звідти кататись доти, доки ситуація не зміниться. Запустила Діану. Світлана стояла нижче по трасі, я зверху. Я почула, як Діанка з’їхала, і крик від сестри, що траса закрита (ймовірно, що більше дітям спускатись не можна — прим. авт). 

Тренерка каже, побігла до того місця, зрозуміла, щось сталось і дорогою викликала швидку.

—  Це реально нещасний випадок. Ми, як тренери, робили все, що від нас залежить, — запевняє Анжела Майборода. — Щоразу інструктаж, перевірка санок, проходили трасу, виконували. Що саме сталось – не знаю. Цьому має розбиратись слідство. Ми більше нічого не можемо зробити… З родиною спілкувались. А слідство зробить висновки.

Чия ж траса?

Після події журналісти «20 хвилин» побували на території спортивного об'єкту, де все трапилося. Він розташований в селі Великі Млинівці на Кременеччині. Нагадаємо, що така дерев'яна санна траса –  єдина в Україні. Згідно з відкртими даними, побудована на початку 1970-х років, площею 6 га, довжина траси: 1157 м, з перепадом висот 94 м та 15 поворотами. Максимальна розрахункова швидкість — 112 км/год, максимальний нахил активної частини — 20 %.

Як ми побачили, дерев'яні дошки тут вже досить старі. У деяких місцях деревина прогнила та пошкоджена.

Подекуди стирчать дошки. З іншого боку – іржаві цвяхи. Деякі дошки відсутні. У багатьох місцях є перепади між з'єднаннями дошок.

Місце, де загинула школярка, наразі огороджене стрічкою. На територію, де сталось нещастя, заходити не можна. 

Сама траса, як запевнили журналістів в облраді, перебуває у власності Всеукраїнського фізкультурно-спортивного товариства «Колос». Юридичним засновником же Кременецької обласної дитячо-юнацька спортивна школа «Колос» з санного спорту,  яка по факту обслуговує санну трасу, є громадська організація «Тернопільське обласне фізкультурно-спортивне товариство «Колос» агропромислового комплексу». Тобто — приватна структура. 

У якому стані траса зараз

Поблизу санної траси ми зустріли директора Кременецької обласної дитячої юнацької спортивної школи «Колос» Анатолія Малищика. 

– З дітьми того дня були тренери. Мене повідомили про нещасний випадок близько 17:00 у середу, 24 квітня. Я одразу приїхав на місце. Тут вже були правоохоронці, слідчі. Територію загородили. Наразі спортивна база припинила роботу на невизначений термін. Ми очікуємо на результати перевірки та висновки експертів, – говорить пан Малищик. 

Директор запевняє – траса регулярно проходила перевірку на початку весняного сезону. Її, каже, щоразу оглядають і перед початком занять. Як міг статися нещасний випадок – не знає. Він відмовився надавати будь-які документи, що підтверджують факт перевірки стану конструкцій і їх безпечність, мовляв, усі ці папери наразі у слідчих. І більше коментувати нічого не буде.

Міська рада об'єкт не контролює

Ми також поспілкувалися з головою Кременецької міської громади. Він пояснює – сам об'єкт (санна траса) не підпорядковується та не належить міській раді, тож вони не можуть контролювати його стан, проводити перевірки, ремонт або видавати дозволи для роботи об'єкта.

– Випадок, який стався на саній трасі, сколихнув всю нашу громаду. Ми висловлюємо щирі співчуття родині. Це страшна трагедія, – каже міський голова Андрій Смаглюк. – Дана траса не перебуває у власності громади. Земельна ділянка, на якій розташований об’єкт, не має кадастрового номера і перебуває у державній власності. Тому міська рада не видає дозволи та не перевіряє стан траси, оскільки вона не підпорядкована нам. Гроші з міського бюджету на її ремонт ми виділяти не можемо. До того ж, її ремонт потребує значних коштів, які не має громада. Проте ми усліляко сприяли пошукам грантодавців, які могли б відремонтувати трасу. Востаннє реконструкцію траси проводили ще на початку 2000-х років.

Пан Смаглюк додає – наразі міська рада не залучена до слідства.

Потребує реконструкції

Згідно з даними відкритих джеред, востаннє реконструкцію траси проводили ще у 2003 році. За словами тодішнього мера Кременця Андрія Гуславського, на ремонт витратили понад мільйон гривень бюджетних коштів. Тоді не лише виконали масштабну реконструкцію, а і збільшили протяжність з 600 метрів до майже 1000. 

Ще у 2014 році тодішній начальник управління з питань фізичного виховання і спорту Тернопільської ОДА Ігор Підгайний повідомляв, що санна траса потребує не лише ремонту, а й перебудови відповідно до міжнародних стандартів.

– Спортсмени,  які тренуються на цій базі, а потім виїжджають на навчально-тренувальні збори або змагання за кордон, не можуть показати добрі результати на сучасних трасах, – розповідав він. – Нині траси зовсім інших конфігурацій та виготовлені з інших матеріалів. До нас приїжджали спеціалісти, які вивчали простір та структуру траси. І вони зробили висновки, які кошти потрібні для того, щоб там можна було нормально займатися.

Тоді, за оцінками спеціалістів, вартість перебудови траси коштувала б 2,5 млн гривень.

У 2017 році, напередодні проведення міжнародного змагання із санного спорту «Кубок Бони-2017», журналісти оглядали спортивний об’єкт та били на сполох – вона потребує реконструкції, адже може статися трагедія… Вздовж траси зустрічали прогнилі дошки. Тоді, відповідно до розробленого кошторису, реконструкцію оцінювали в 10 млн. гривень, повідомляв начальник відділу сім’ї, молоді і спорту Кременецької РДА Василь Петрук. 

Незадовго до початку повномасштабного російського вторгнення, у листопаді 2021 року, знову були розмови про те, що спортивний об’єкт планують перебудувати та відновити, щоб він став «туристичним магнітом» для спортсменів та туристів.

Народний депутат України Ігор Васильків, який оглянув санну трасу, написав, що розглядають різні варіанти реконструкції траси або ж будівництва нового об’єкту. Узгоджений проєкт обіцяли підготувати наступного року (2022). Однак розпочалась повномасштабна війна.

Проєкт реконструкції у 2021 році подавали на розгляд у програму «Велике будівництво». Про це розповідав директор спортивної школи Анатолій Малищик. Він пояснював, що дерев’яну трасу вже не переробиш. Трасу потрібно робити з беноту, з холодильними установками, як у Європейських країнах. Директор школи розповів, що під час розробки проєкту, австрійська федерація санного спорту надала їм деяку технічну документацію. Вартість сучасної траси на 800 метрів обійшлася б приблизно у 8 млн. євро. Тоді пан Малищик казав – без державної підтримки реалізувати такий проєкт неможливо. Директор прогнозував – ще рік траса простоїть, а потім може просто рухнути. Вона вже 20 років експлуатується. За попереднім кошторисом, що був розроблений для капітального ремонту траси ще у 2017-му,  вартість ремонтних робіт оцінювали в 10 млн.

За коментарем колеги із «Суспільне» зверталися до Віктора Мацикура. Чоловік був начальником обласного управління фізичної культури та спорту в 2014-2019 роках. Він розповів, що фізкультурному товариству «Колос», на балансі якого перебуває санна траса, пропонували передати її в державну власність.

– Чи маємо ми всі, як громада, чи як влада, якісь інструменти для того, щоб ту трасу підтримувати в якомусь хоча би функціональному стані? На жаль, ні. Тому що ця траса приватна. І це єдиний спортивний об’єкт в Тернопільській області, який залишився у власності громадської організації, а отже, в приватній власності. Тому там немає змоги закладати кошти і її капітально відремонтувати, – коментує «Суспільному» пан Мацикур.

На момент проведення слідства об'єкт припинив роботу на невизначений термін. Чи запрацює він колись – невідомо.

Спортивні об’єкти перевірять

Після нещасного випадку в обласній раді повідомили, що спортивні об’єкти Тернопільщини перевірять.

Так, усі комунальні спортивні установи перевірять на дотримання техніки безпеки, з метою захисту життя й здоров’я їхніх вихованців.

– Директор має зорганізувати в себе в закладі позапланову перевірку, де має бути встановлено, чи ті спортивні споруди для дітей, якими вони користуються, відповідають якісним показникам для спортивної діяльності, що збережуть від настання нещасних випадків. Тобто перевірити самі договори оренди, якщо вони орендують у когось спортивне обладнання, спортивний інвентар, або перевірити якість самих споруд, якими вони користуються і які в них є на балансі, – додав також журналістам «Суспільного» голова комісії з питань освіти, науки, молодіжної політики, фізичної культури і спорту Тернопільської обласної ради Володимир Мисик.

Перевірки мають провести впродовж червня. Загалом в області є шість дитячо-юнацьких закладів на балансі обласної ради. 

Що ще відомо про кременецьку спортивну школу?

Ми проаналізували дані аналітичної платформи YouControl. Кременецька ОДЮСШ «Колос» зареєстрована 25 років тому – у жовтні 1997 року. Основний вид діяльності – освіта у сфері спорту та відпочинку, а також функціонування спортивних споруд та інша діяльність у сфері спорту.

Інформація про те, що школа фігурувала у судових справах – відсутня.

Як свідчать дані YouControl та платформи державних закупівель Prozoro, спортивна школа надавала послуги з використання санної траси ДУ «Управлінння збірних команд та забезпечення спортивних заходів «Укрспортзабезпечення».

До прикладу, спортивна школа уклала у липні 2022 року договір на суму 89 400 грн. Відповідно до умов договору, сану трасу надавали в користування впродовж 12 днів по 5 годин Вірість години надання послуги – 1490 гривень.

Востаннє угоду з державною установою укладали у лютому 2023 року на суму 88 500 гривень. На який термін надали в користування об’єкт – невідомо, оскільки копія договору на сайті Prozoro відсутня.

Загалом, спортивна школа уклала договори на надання послуг у 2023 році на суму 88 500 грн, у 2022 році – на суму 143 040 грн, у 2021 році – 230 945 грн, 2020 році – 33 800 грн, 2019 році – 97 000 грн. Про це свідчать дані YouControl.

Стежте за новинами Тернополя у Telegram.

Коментарі (17)
  • Інна Литвиненко

    Всі державні структури, які давали дозвіл на експлуатацію цієї смертельної траси, винні .Не смійте винити батьків,хто їм поверне дитину!
  • Галина Табачук

    А ЧОМУ РІДНІ мають шукати винних ? Мало того, що у них НЕ поправне горе ,вони у такому відчаї і болі , а тут ЩЕ йди ПРАВДИ  шукати .ТАК , сталася велика трагедія ,тільки багаторічна байдужість ВСІХ державних  структур , які давали дозвіл на експлуатацію траси , яку давно треба було ЗАКРИТИ !  Я , кілька років тому , піднімала ЦЕ питання в соцмережах , на ЩО були цинічні висловлювання  і аргумен - єдина в УКРАЇНІ ! ГОСПОДИ , допоможи рідним перенести біль втрати і  НЕ втратити віри у справедливість.
  • Viktoria Tryhuba

    Я в 80 роках теж займалась саним спортом,коли не було снігу, наші тренера, не пускали нас на сану трасу, ми їздили спуск на жолоби, тренера припиняли рух машин
  • Наталія Слободян

    Вина директора, тренера.Як взагалі батьки дозволили дитині займатись на такій допотопній гнилій трасі.Винні всі.Але дівчинку не вернеш.

    Надія Задвірна reply Наталія Слободян

    Наталія Слободян дала не дала, спорити не будем, батьки довірили дітей тренерам, і ходити перевіряти трасу обов'язок тренера

    Наталія Слободян reply Наталія Слободян

    Надія Задвірна я б своїх дітей в такі умови навчання не дала

    Надія Задвірна reply Наталія Слободян

    Наталія Слободян не треба перекладати з хворої голови на здорову, і звинувачувати дідуся і родину, в першу чергу вині тренерки, вони там знаходяться весь вас вони що сліпі, не бачать яка та траса, доски поломані, кусочками доточані, страшні, чорні, прогнивші, але напевно їм було пофік, головне зарплата і не конфліктувати з начальством

keyboard_arrow_up