Партнер рубрики Події

Тролейбуси – без кондукторів. Ми перевірили, чи їздять «зайцями» і як працюють зміни

Тролейбуси – без кондукторів. Ми перевірили, чи їздять «зайцями» і як працюють зміни
  • На трьох тролейбусних маршрутах Тернополя №1, 3 та 10 з 1 серпня немає кондукторів. Пасажири повинні купувати квитки у стаціонарних валідаторах. 
  • Ми перевірили, чи дотримуються тернополяни нових правил та дізналися, що тепер робитимуть кондуктори, які працювали на цих маршрутах. 
  • Здійснено за підтримки Асоціації «Незалежні регіональні видавці України» у рамках реалізації проєкту Хаб підтримки регіональних медіа. Погляди авторів не обов'язково збігаються з офіційною позицією партнерів.

Перевірити, як нововведення запрацювало на практиці журналісти пішли 1 серпня. 

У тролейбусі №10 було кілька валідаторів на входах. Водій після кожної зупинки по гучномовцю сповіщав пасажирів, що квитки вони мають купувати самостійно. 

Відео дня

Місце кондуктора – порожнє. Ще один валідатор був у водія. 

На одній із зупинок до тролейбусу увійшли дві контролерки. Вони перевіряли наявність квитків у пасажирів. Як ми помітили, кілька людей їхали «зайцем». Вони пояснили, що не знали про зміни. На пасажирів без квитків не складали протоколів, а лише попередили та пояснили, що квитки на цьому маршруті треба купувати самостійно за допомогою стаціонарних валідаторів, або ж у водія, якщо не проходить оплата за допомогою смартфона чи картки.

Одна з контролерок пані Людмила розповіла нам – поки що пасажирів не штрафують, а попереджають про нові правила. 

– Це лише перший день, коли запрацювали зміни, дехто ще про нові правила не знає, тому ми пояснюємо це людям, а не штрафуємо їх. Хтось чекав, що до них має підійти кондуктор, комусь не вдалося оплатити квиток смартфоном. Але такі випадки одиничні. Більшість пасажирів самі беруть квиток. Ми маємо зараз пояснити тернополянам нові правила, а не штрафувати, – каже контролерка. 

До слова , штраф за безквитковий проїзд – двадцятикратний до вартості проїзду, тобто 200 гривень. 

На іншому тролейбусі №10 водій повідомляв пасажирів про безкондукторну систему на маршруті. Тернополяни самостійно купували квитки. 

– Щойно дізналась, що тепер такі правила діють, – розповіла тернополянка Олена. – Але я звикла самостійно купувати квиток одразу, коли заходжу у транспорт. Для мене проблем в цьому немає. Але чи всі пасажири будуть порядні і чи не їздитимуть «зайцем»? 

На маршруті №1 водій не сповіщав пасажирів про зміни. Однак усі, хто заходив у транспорт, як ми побачили, самостійно купували квитки без нагадувань.

Одна з пасажирок попросила у інших купити їй квиток, бо не мала карти тернополянина чи картки з чипом та віддала гроші готівкою. 

Як ми помітили, тернополяни звикли самостійно купувати квитки. 

Що з працівниками

Як розповів директор КП «Тернопільелектротранс» Андрій Мастюх, зміни пов’язані з переходом на повністю автоматизовану систему оплати за проїзд. Так у місті перейшли на безготівкову систему оплати. У комунальних автобусах відмовилися від кондукторів. Тепер безкондукторну систему впровадили на трьох маршрутах тролейбусів - №1, 3 та 10. 

– Ми продовжуємо впроваджувати автоматизовану систему оплати за проїзд, – каже він. – Це ми робимо поступово. Тролейбуси, де зараз запроваджується ця система, укомплектовані стаціонарними валідаторами. Кондуктори, які там працювали, переведені на посади контролерів. 

Як запевнив пан Мастюх, працівників не звільняли, а надали їм інші посади.

– У нас завжди нестача працівників, – розповідає Андрій Мастюх. – Ті кондуктори, які працювали на маршрутах, ми перевели на посади контролерів, оскільки у місті їх бракує, щоб контролювати проїзд у всьому громадському транспорті. Вони здійснюють контроль, щоб пасажири добросовісно купували квитки.

Наразі безкондукторну систему роботи тестують – як до неї ставитимуться містяни, чи добросовісно купуватимуть квитки. Якщо вона приживеться, то скоро і на інших тролейбусних маршрутах не буде потреби у кондукторах. До слова, така система проїзду діє у багатьох містах України, – каже Андрій Мастюх.

Точних дат, коли на інших маршрутах теж перестануть працювати кондуктори, у «Тернопільелектротрансі» не називають. 

– Ми обов’язково повідомлятимемо про подальші зміни для тернополян, це все відбуватиметься поступово, – каже директор підприємства. – Також ще зарано говорити про те, чи вдасться зменшити витрати «Тернопільелектротрансу». Потрібно деякий час працювати у новому режимі, щоб робити якісь висновки.

Водій теж видаватиме квиток

Як і в автобусах, водії тролейбусів, де не буде кондукторів, тепер мають валідатори. Журналісти «20 хвилин» переконалися у цьому під час нашої перевірки. 

Якщо станеться збій зі стаціонарним валідатором – водій тролейбуса зможе видати квиток пасажиру під час зупинки. 

– Водії вже пройшли навчання, як працювати з валідаторами, – каже пан Мастюх. – Тому якщо у пасажирів виникатимуть проблеми – вони зможуть звернутися до водія.

Якщо ви здійснюєте пересадку – пред’являти квиток водію не потрібно. Достатньо мати його при собі, на випадок, якщо у транспорт зайдуть контролери, – пояснив директор підприємства.

А як ви ставитесь до змін? Чи підтримуєте їх? Пишіть свою думку у коментарях! 

Стежте за новинами Тернополя у Telegram.

Коментарі (2)
  • Аліна Дацків

    Не можу зрозуміти чому в тролейбусі 10 кондуктора немає, а 11 є? В чому система? Або кондукторів немає ніде, або є всюди.
  • олександр машлюх

    Тролейбусний маршрут номер 3. Ходить тільки один Тролейбус. Його так можна перевірити з кондукторів, а інші можна перевіряти. Там не треба кондукторів.

keyboard_arrow_up