Унікальну пам’ятку 1910 року отримав музей у Тернополі

Нещодавно до фондів Тернопільського обласного краєзнавчого музею надійшла кольорова літографія Першого Святого Причастя, виготовлена 115 років тому. У музеї експонат називають винятковим.
Про це повідомляють на сторінці обласного краєзнавчого музею у соцмережі.
— Такий пам’ятний образок вручався дитині після першого Святого Причастя — як духовна реліквія на згадку про важливий етап у християнському житті. Це один із тих зворушливих предметів, які не просто зберігають історію, а промовляють мовою віри, традиції та родинної пам’яті, — розповідає завідувачка художньо-рекламного відділу цього музею Оксана Кульчицька.
На літографії «Pamiątka pierwszej Komunii Świętej» зображено євхаристійну сцену: Ісус Христос подає Святе Причастя апостолу, що стоїть на колінах, а навколо — символи Тіла і Крові Христової у вигляді виноградної лози, пшеничних колосків, чаші.
Над центральною композицією — Дух Святий у вигляді голуба з променями благодаті. У нижній частині розміщений один із найдавніших символів ристиянської віри – монограма Христа. Монограма поєднала перші грецькі літери імені «Христос», вписані у коло – знак вічності — з променями Божественного світла.
Орнаментальне обрамлення доповнене квітами та рослинними мотивами, що підсилюють урочистість моменту.
У нижній частині — рукописний напис польською мовою. Він засвідчує, що Антоніна Явна прийняла Перше Святе Причастя 29 червня 1910 року в парафіяльному костелі села Озеряни (нині — Чортківський район, історична Борщівщина). Зазначено також ім’я духівника.
Попри поважний вік, пам’ятка збереглася напрочуд добре. Кольори залишилися досить яскравими, без втрат чи тріщин. Образок поміщено в добротну дерев’яну раму, покриту матовою темно-золотою фарбою з легким мідним відтінком, за склом. Внутрішній контур оздоблений перлинним декором. Задня частина рами зафіксована дерев’яною дошкою, що свідчить про якісне оформлення і дбайливе ставлення до святині.
Такі образки друкувалися масово в друкарнях Львова, Кракова, Перемишля, Жешува й Відня у першій половині ХХ століття. Вони зберігалися в домівках як частина родинного духовного архіву, нерідко — на стіні чи у молитовнику. Несли не лише естетичну, а й глибоко символічну функцію: зберігали пам’ять про перший свідомий крок у вірі.
Образок Антоніни Явної понад століття прикрашав спочатку стіну в її домі. Згодом, як родинна реліквія, був переданий доньці — Стефанії Явній. Сьогодні — це частина музейної збірки, що відкриває фрагмент духовного світу краю початку ХХ століття.
Нагадаємо, раніше «20 хвилин» розповідали цікаві історії краєзнавчого музею.
Читайте також:
110 років Тернопільському обласному краєзнавчому музею: розповідаємо його секрети
Унікальні ікони середини ХІХ століття отримав в подарунок музей на Тернопільщині
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.