Як в кафе, барах і ресторанах Тернополя дотримуються заборони куріння — результати моніторингу

84% кафе, барів і ресторанів Тернополя дотримуються заборони куріння.
Про це повідомила пресслужба всеукраїнської кампанії «Молодь вільна від куріння».
Всеукраїнська кампанія «Молодь вільна від куріння» у партнерстві з Центром громадянського представництва «Життя» представила результати громадського моніторингу 500 кафе, барів та ресторанів у 7 містах: Києві, Львові, Одесі, Дніпрі, Рівному, Вінниці, Тернополі.
Моніторинг тривав протягом листопада 2024 р. – лютого 2025 р.
Волонтери перевіряли, чи дотримуються заклади ресторанного господарства антитютюнового законодавства (Закону України №2899-IV). Нагадаємо, чинне законодавство з 2012 р. забороняє будь-яку рекламу тютюнових виробів, а також куріння тютюнових виробів, електронних сигарет та кальянів у всіх приміщеннях закладів ресторанного господарства. З 2022 року до цього переліку включені тютюнові вироби для нагрівання (так звані айкоси).
Основні результати моніторингу в порівнянні даних по Україні та по Тернополю зокрема:
- Абсолютна більшість закладів (Україна: 82%) дотримуються заборони куріння усіх тютюнових та нікотинових виробів у приміщеннях. Серед регіонів ситуація різна – наприклад, у Тернополі — 84%, натомість у Дніпрі та Одесі — лише 74%.
- Під час порушень найбільше курять електронні сигарети (84%), сигарети для нагрівання (83%), кальян (79%) та класичні сигарети (13%). В більшості закладах, де курять кальян, також було дозволено курити один або кілька видів тютюнових виробів. У Тернополі під час порушень найбільше курять айкоси та їхні аналоги (63%), електронні сигарети (63%), кальян (63%), класичні сигарети (25%).
- Лише 9% ресторанів, кафе, барів мають у закладі інформаційне повідомлення або наліпку про заборону куріння, які виглядають відповідно до вимог законодавства (завантажити макет). У Тернополі 18% закладів мають наліпку, яка відповідає Закону, а ще в 32% вигляд наліпки не відповідає законодавству.
- У 84% закладів ресторанного господарства не було зафіксовано жодної реклами тютюнових виробів, пристроїв для нагрівання тютюну або кальянів. У Тернополі цей показник складає 82%. Натомість порушниками у Тернополі найчастіше була використана реклама через дописи у соціальних мережах про куріння кальянів (33%), табличка IQOS Friendly (33%), постери з кальянами (11%), вітрини з сигаретами або ТВЕН (11%), присутність сигарет, ТВЕН або пристроїв у паперовому або електронному меню (11%).
За даними ВООЗ будь-який дим та тютюнові викиди тютюнових виробів, включно з кальяном та тютюновими виробами для нагрівання, а також електронних сигарет становлять ризик для здоровʼя людей навколо.
Наприкінці 2024 року Верховний суд України під час розгляду однієї із справ підтвердив, що пропонування кальяну в закладах ресторанного господарства є стимулюванням продажу. Згідно із чинним законодавством за це передбачена фінансова санкція 30 000 грн за перший випадок порушення і 50 000 грн за повторне, при цьому ідентифікується кожен окремий об'єкт порушення.
Нагадаємо, раніше журналісти «20 хвилин» провели експеримент, чи реально у закладах Тернополя замовити кальян попри заборону.
Читайте також:
Чи реально у закладах Тернополя замовити кальян попри заборону? Експеримент «20 хвилин»
.
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.