Як зберегти бізнес в умовах війни? Практичні поради підприємцям від маркетолога з Тернополя

Як зберегти бізнес в умовах війни? Практичні поради підприємцям від маркетолога з Тернополя
  • Внаслідок повномасштабного вторгнення ворога просувати свій бренд стало набагато важче. Ніхто не вчив підприємців, як правильно вести бізнес в умовах війни. Тому багатьом довелось трансформуватись до викликів часу або припинити діяльність, зникнувши з ринку.
  • Яку роль для брендів відіграють соцмережі? Чи можна завдяки ним врятувати власну справу від банкрутства? Як зберегти довіру клієнтів?
  • Про все це для «20 хвилин» розповіла кваліфікована маркетологиня.

Тернополянка Ірина Обшарська працює у сфері маркетингу понад чотири роки. Крім цього, вона SMM-спеціалістка і тренерка з безпечного використання соцмереж дітьми. Дівчина встигла набратись досвіду у багатьох організаціях.

– Спершу, у 2019 році, я була в команді місцевого рекламного агенства. Ми брались за проєкти в різних сферах: починаючи від будівництва і закінчуючи закладами громадського харчування. Пізніше я відокремилась і набрала свою, окрему команду. Ми працюємо вже більше двох років. З конкретних брендів, які розвиваємо – клініка професора Хміля, інші медустанови, приватна школа ThinkGlobal, ріелторські компанії тощо. Наразі я є вузьким спеціалістом саме по роботі соціальних мереж та їхній ролі у підприємництві, – говорить вона.

Відео дня

Наша журналістка побувала на безкоштовній лекції Ірини Обшарської, яка відбулась 6 вересня у ресторації «Леліва» в рамках зустрічі «Анонімного клубу маркетологів». Захід організували спільно з Центром підтримки підприємців Дія.Бізнес і Тернопільським ІТ-кластером. На нього завітали керівники відомих бізнесів та інформагентств нашого міста, сммники і рекламісти, а ще студенти кафедри журналістики ТНПУ імені Володимира Гнатюка.

Як діяли бренди у перший тиждень війни?

Ірина Обшарська умовно поділяє бізнеси на чотири групи. Перші, як тільки росія вторглась на територію України, припинили свою діяльність і перестали звертатись до аудиторії. Деякі підприємці на початку бойових дій мовчали, займаючись релокацією (в нашому випадку, евакуацією компанії на захід України або за кордон), або просто не знали, що робити.

Представники третьої групи реагували на війну дуже «обережно», вичікуючи подальшого розвитку подій, аби не ризикувати власною репутацією. Тільки окремі, великі бізнеси (найчастіше монополісти на ринку), не вагаючись ні секунди, відразу увірвались в інформаційний простір зі своїми послугами та патріотичною громадською позицією. Це, наводить приклади маркетологиня, компанія Bolt, «Укрзалізниця», «Нова Пошта» тощо.

– До війни в усіх брендів була одна мета – продавати. Натомість зараз їм треба завоювати довіру клієнта і дати людям певну важливу інформацію. Бізнеси створюють ком’юніті (спільноти – прим.), де допомагають покупцям, дають поради, діляться помилками й недоліками. Вони будують близькі стосунки з клієнтами, які потім конвертуються в продажі. Тобто, не думаючи про вигоду, вони вже автоматично продають свою продукцію, – зауважує Ірина Обшарська.

Яким має бути бізнес-контент у соцмережах?

Найперше, пояснює тернополянка, він повинен мати соціальне спрямування. Підприємці можуть публікувати дописи про національне позиціювання свого бренду, інформацію про волонтерську діяльність, перекази коштів для ЗСУ, спеціальні знижки для українців тощо. Якщо Ви волонтерите і демонструєте свої досягнення на загал – це дуже добре. Найперше, добре для вашої справи.

– Так підприємець показує, що допомагати іншим у будь-який доступний для нього спосіб – не виключення з правила, а нова реальність. Звісно, ейфорія від волонтерства давно пройшла. Українці виснажились донатити, збирати на щось велику суму стало важче. Але досі бренд, який акцентує на своїй допомозі (чи то армії, чи ВПО), справляє хороше враження у клієнта. Я швидше куплю щось в тому магазині, який жертвує кошти на ЗСУ, ніж у того, який або нічого не робить, або мовчить про яку-небудь допомогу, – каже Ірина Обшарська.

На сторінки у соцмережах підприємцям варто додати підтримуючий контент – надихаючі фото, які ілюструють перемогу України, афірмації (короткі фрази, що при багаторазовому повторенні закріплюють позитивний образ в підсвідомості людини – прим.), цитати, меми на воєнну тематику.

– Адаптуйте їх під свою нішу, так ви будете на одній хвилі з аудиторією. Це сприяє вищій конкурентоспроможності. Перегляньте контент-стратегію бренду. Врахуйте, що традиційний поділ контенту на брендовий, фановий та для продажу не працює, як раніше, – додає маркетологиня.

Інфографіка від національного проєкту Дія.Бізнес. Період опитування - 25.05 - 10.06.2022

Третій вид контенту, який повинен бути на сторінках кожного бізнесу – актуальний і корисний. Зокрема, можна закріпити повідомлення про роботу або призупинення роботи конкретної компанії, опублікувати список діючих відділень продажу (на прикладі «Нової Пошти»), їхній графік та контакти. Не забудьте додати список бомбосховищ та укриттів поблизу вашого закладу.

Як зберегти бізнес в умовах війни: поради

Ірина Обшарська також дала кілька практичних настанов підприємцям, які хочуть врятувати свою справу від банкрутства під час російського вторгнення.

Реагуйте на хейт! Це повинен робити кожен бізнес. Негативні коментарі слід регулярно опрацьовувати. Якщо вам їх пишуть, отже про ваш бренд говорять, його роботою цікавляться, до нього є стійкий інтерес.

Не бійтеся бути неідеальними! Будьте чесними перед своїми клієнтами, говоріть про власні недоліки в роботі. Ми всі працюємо в таких умовах, коли треба гуртуватись і ставати ближчими до громадськості.

Не перетворюйтесь на волонтерсько-новинний ресурс!

Вивчайте нові інструменти соцмереж! Приміром, зараз в Інстаграмі актуальними є Reels. Достатньо зняти коротке, динамічне відео про роботу бізнесу, його «закулісся» або як дістатись до вашого закладу, опублікувати допис під трендову музику – і ось ви в рекомендаціях. Пам’ятайте про Tik-Tok. В ньому важливу роль відіграють хештеги. Тепер клієнти не читають довгих текстів, їх цікавить картинка чи відео. Утримати увагу людини потрібно за декілька секунд.

Стежте за новинами Тернополя у Telegram.

Коментарі

keyboard_arrow_up