— Пацієнт сам обиратиме собі лікаря. З ним він укладатиме річний контракт, — розповідає заступник начальника управління охорони здоров’я обладміністрації Лідія Чайковська. –Більше контрактів - вища зарплата. Якщо пацієнту, що проживає в Тернополі, більше подобається робота лікаря з району, то він може обслуговуватись в нього. І навпаки. Головне - щоб самому ж пацієнту було зручно.
Скасування прив’язки до дільниць за реєстрацією для пацієнтів, можливість вибору лікаря, підписання контрактів та гідні заплати для лікарів – це обіцяють реалізувати в рамках реформування медицини.
Реформа медичної галузі має стартурвати із 1 січня – у нас вводитимуть модель страхової медицини. Саму реформу планують починати із первинної ланки – сімейних лікарів. Вони мають вести протоколи діагностики, лікування та відправляти пацієнтів до інших фахівців. Всю систему взаємодії охорони здоров’я з пацієнтом переводитимуть в електронний реєстр.
Одна із суттєвих змін - у тому, що пацієнт звертатиметься до лікаря не обов’язково за місцем реєстрації. Навпаки, гроші держава спрямовуватиме туди, куди звертатиметься пацієнт.
Утім, каже Лідія Чайковська, усе це — в проекті. Наразі напрацьовують нормативно-законодавчу базу. На місцях офіційних розпоряджень ще не отримували.
Страхова медицина
Як роз’яснюють в Міністерстві охорони здоров’я (далі МОЗ — прим. ред.), Україна обрала таку модель страхової медицини, яка потребує мінімальних змін у законодавстві. У цій моделі збір страхових внесків відбувається через загальне оподаткування. Сплачені податки акумулюються в національному бюджеті. Для реалізації оплати за страховий випадок створюють технічну Агенцію “Національна служба Здоров’я”. Роль агенції — сплачувати кошти конкретним лікарям та медзакладам за надання послуг конкретним пацієнтам. Саме агенція забезпечуватиме функціонування принципу “гроші йдуть за пацієнтом”.
Власне, після введення страхової моделі на первинному рівні кожен пацієнт і обиратиме собі сімейного лікаря (терапевта, педіатра). В укладеній угоді буде чітко визначено обсяг гарантованих медичних послуг. У перший рік дії реформи пацієнт зможе змінювати лікаря, скільки вважатиме за потрібне.
— Гранична кількість людей, яких зможе обслуговувати лікар, - не більше 2000, — пояснює менеджер групи з реформи системи охорони здоров’я Реанімаційного пакету реформ Олександр Ябчанка. – На одного пацієнта в середньому лікар отримуватиме 210 гривень у рік. Ця сума коригуватиметься у залежності від вікового коефіцієнту, коефіцієнтів ризику.
У підсумку, при максимальній кількості пацієнтів 2000 лікар орієнтовно отримуватиме 210*2000/12 =35 000 гривень. При кількості пацієнтів – 1000, лікар отримуватиме орієнтовно 17 500 грн. Деякі видання заявляють, посилаючись на в. о. міністра охорони здоров’я про зарплату, починаючи від 19000.
Не знають, чого чекати
Тернопільські лікарі з оптимізмом очікують на реформу. Утім, зважаючи на відсутність розпоряджень та указів, ще не повністю впевнені, чого очікувати від змін.
— Зараз важко сказати, чи зросте навантаження на лікаря, — каже заступник головного лікаря з лікувальної роботи Центру первинної медико-санітарної допомоги Надія Боднар.
— Ми сподіваємося, що воно розподілиться рівномірно. Це лише перші кроки. Треба, щоб люди знали про зміни, хотіли прийти до конкретного фахівця й укласти угоду. Крім того, має бути юридична база.
Наразі діє дільничний принцип обслуговування населення. Зараз сімейний лікар в Тернополі обслуговує лише дорослих від 18 років і старших. В середньому на дільниці має бути 2000 осіб, але може бути й більше. Навантаження до 1500 осіб мають сімейні лікарі, які працюють на так званих змішаних дільницях — обслуговують і дітей, і дорослих. У Тернополі таких дільниць немає. В районі та в інших областях сімейні лікарі ведуть і дітей.
— Сімейні лікарі у Тернополі переважно займаються терапією, пояснює Надія Боднар. — Акушерсько-гінекологічна і педіатрична служба в Тернополі збережена. У нас є акушерсько-педіатрично-терапевтичний комплекс. Тобто, акушери-гінекологи з жіночих консультацій, педіатри з дитячих поліклінік і терапевти в центрі медико-санітарної допомоги співпрацюють між собою.
Чого бояться лікарі
— Наразі впровадили зміни — талони, — каже сімейний лікар із понад 30-річним стажем Оксана Борисюк. — То тепер медсестра не медпрацівник, а статист. Додалась купа писанини. Талони великі, зайві гроші йдуть на папір, друк. Комп’ютери у реєстратурах старі, зависають. Утворюють величезні черги, люди нервують. Кому від тих «великих» талонів стало краще?
Щодо угод з потенційними пацієнтами, тут взагалі поки що незрозуміло, яким чином обиратимуть чи розподілятимуть, каже медик. Зараз лікар, скажімо, обслуговує близько 1700 осіб. Якщо пацієнтів побільшає, не нарікатиме. Припускає, що встигне дати раду всім. Головне, щоб з угодами навели лад. А от саме цей момент медик ставить під сумнів, якщо ініціатива підписання угод надходитиме від пацієнтів.
— Наші люди важкі на підйом і зрухуються лише, коли «припече», — каже пані Борисюк. — Є сезони повного затишшя, особливо, коли навесні саджають картоплю чи збирають урожай. Натомість в медустановах нема де яблуку впасти, коли погіршується погода і починаються застуди, стрибки тиску. Припускаю, якщо підписання угод буде необов’язковим, ніхто того не робитиме. А потім, як «припече», замість того, щоб надавати допомогу, будемо вирішувати питання з оформленням документів.
Сімейний має більше прав
Та сімейний лікар наділений більшими функціями, порівняно з терапевтом. Є чіткий розподіл обов’язків первинної ланки – сімейної медицини, і вторинної ланки – спеціалістів. Сімейний лікар може в межах своїх повноважень вести хворих з лор-захворюваннями, очними захворюваннями, урологічними, неврологічними захворюваннями.
— Я думаю, що все будуть запроваджувати поступово. Будуть додаткові роз’яснення для лікарів та пацієнтів. Я думаю, що це не буде як сніг на голову, — зазначає Надія Боднар. — Буде перехідний період, щоб зорієнтувалися і лікарі, і пацієнти.
У реформі слід врахувати багато нюансів, додає фахівець.
— Зараз є дільничний принцип обслуговування, — пояснює Надія Боднар. — Тобто лікар провів прийом пацієнтів на дільниці - і йде на виклики. Ці будинки компактно розташовані в межах однієї чи кількох вулиць, щоб лікар оперативно обійшов дільницю. Як буде, коли одного лікаря оберуть пацієнти з різних частин міста, наприклад, пацієнт з “Дружби” захоче обслуговуватися в того лікаря, який приймає на “Сонячному”? Очевидно, цей механізм має бути відпрацьований. Лікар повинен мати час добратися до пацієнта, витрати на транспорт теж повинні бути враховані. Очевидно, ці моменти будуть відображені і прораховані якось у договорі між лікарем і пацієнтом. В чомусь буде зручніше, в чомусь можуть бути мінуси.
Які послуги можна отримати в амбулаторії сімейної медицини
У середньому в одній амбулаторії Тернополя працює 8-9 лікарів. Вони обслуговують близько 13000 пацієнтів. Обираючи лікаря, тернополянам не зайвим буде поцікавитися і про те, які послуги можна отримати власне в амбулаторії сімейної медицини. Адже тут можна не лише прийти на прийом чи викликати лікаря додому.
— При огляді сімейний лікар визначає, які обстеження і аналізи необхідні конкретному пацієнтові, коли призначити повторний огляд, призначає лікування, — розповідає завідуюча амбулаторії сімейної медицини № 2 Тетяна Куцнецова. — У нас в амбулаторії пацієнт може зробити загальний аналіз крові, сечі, аналіз крові на цукор, лікар при огляді міряє тиск, температуру, об’єктивно оглядає пацієнта. У нас можна зробити кардіограму, флюорографію, щеплення. Пацієнт отримає невідкладну допомогу при кризах. Окремі амбулаторії мають глюкометри для миттєвого визначення рівня цукру в крові.
Світлана ГРИВАС, Діана ОЛІЙНИК
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
№ 18 від 1 травня 2024
Читати номер
Андрій Славопас
Oleg Kolisnyk
Діонісій