Ми не жадібні, але гроші рахувати вміємо: інтерв’ю з євреєм про стереотипи, геїв та життя (ВІДЕО)

Ми не жадібні, але гроші рахувати вміємо: інтерв’ю з євреєм про стереотипи, геїв та життя  (ВІДЕО)
  • Єврейська спільнота в Тернополі малочисельна, але самобутня. Це доводить герой нашого матеріалу Алекс Штрай – уродженець Одеси, людина, яка подорожувала всією Україною та тривалий час жила на святій землі – в Ізраїлі.
  • Алекс Штрай ставить за мету нести просвітницьку діяльність. Чоловік доводить, що стереотипи про євреїв – не більше, ніж вигадки. Він вивчає історію відомих людей з Тернопільщини, котрі сповідують юдаїзм.
  • Більше цікавого ви дізнаєтеся нижче.

Історично склалось, що люди з пересторогою чи навіть вороже ставляться до єврейської общини. З’явилось чимало міфів та стереотипів. Якщо єврей – обов’язково хитрий та жадібний. Тож ми вирішили поспілкуватися про життя, проблеми та стереотипи євреїв на Тернопільщині. Чи доводиться зіштовхуватися з антисемітизмом? Які проблеми у людей, які сповідують юдаїзм («єврейська релігія»; від імені Юди, сина біблейського патріарха Якова)?  

На інтерв’ю з журналістами пан Штрай прийшов зі своєю дружиною Олександрою та дітьми Сімою і Мареком та охоче розповів про сімейні стосунки в родині євреїв і не тільки про це.

Відео дня

– Розкажіть нашим читачам більше про себе та свою місію в Тернополі.

– Головна моя місія – гарно жити у Файному місті. Приїхав у ваше місто з родиною всередині жовтня. Плани у нас великі.

Я з дружиною народилися в Одесі, Сіма – в Києві, її брат Ілля, який зараз хворіє вдома – також в Києві, а Марек – на Закарпатті. Довго жили в Ізраїлі, моя дружина в Тернополі викладатиме для дітей іврит.

Раніше я працював у Сатанові, що на Хмельниччині, там дуже цікава історія єврейської громади. Там познайомився з Олексієм Кайзером – керівником єврейської громади в Тернопільській області, і він запропонував мені працювати тут та робити те, що вмію – досліджувати історію єврейської общини.

У вас невелика єврейська громада, у якій чимало старших людей. Зростати вона вже не буде, але відіграватиме важливу роль у суспільстві.

У мене є ідея створити в Тернополі центр толерантності та спілкування з іншими націями та конфесіями. Він дасть майданчик для спілкування між різними конфесіями, але, перш за все, для молоді.

– Ви вже проводили дослідження з історії єврейської громади в області. Могли б поділитися висновками своїх досліджень?

– З історії знаю, що колись в Тернополі та області було дуже багато євреїв. Я нарахував шестеро людей, які у світовій історії відіграють надзвичайну роль. Перший – засновник хасидизму Ізраєль Баал Шен Тов, він народився у с. Окопи на Борщівщині наприкінці 17 століття. У Бучачі народився людина-легенда – Симон Візенталь, його називали мисливцем за нацистськими злочинцями, великим дослідником Голокосту.

Ще один уродженець Бучача – Шнуель Йосеф Агнон, нобелівський лауреат та визначний письменник Ізраїлю. У Бережанах народився дідусь Барбри Стрейзанд – великої голівудської акторки та співачки.

У Кременці народився Ісаак Стерн, він був директором найбільшого в світі музичного майданчика класичної музики, що знаходився у США.

Також на Тернопільщині, в Буданові народився викладач, людина, яка створила найповажнішу кіно-школу в Голівуді Лі Страсберг. Його учнями були Мерілін Монро, Аль Пачино, Дастін Гофман, Роберт де Ніро. Тільки за життя його учні отримали 17 премій «Оскар».

– Які зараз актуальні проблеми євреїв у Тернополі?

– Найбільша проблема – відсутність синагоги. Вона є, але євреям не належить. Це дуже погано. Євреї тут є, у місті та області, але вони не надто охоче кажуть про свою віру. Але бути євреєм не соромно – це нація зі своїми недоліками та перевагами.

– Чи вживаються, на вашу думку, євреї та представники інших релігій у Тернополі?

– Не знаю, як у Тернополі. Можу сказати за свою родину та моїх знайомих. Багато людей не розуміють, що іудаїзм – це коріння християнства та мусульманства. 

Одна з задач єврейської громади – нести просвітницьку місію та пояснювати такі прості речі людям.

– Чи відрізняється спосіб життя єврея?

– Дуже відрізняється. Найперше – шабашом (шабатом). У суботу ми обов’язково маємо відпочивати та молитися. Якщо цього не робимо, з релігійної точки зору, це дуже погано. Релігійному єврею в одязі не можна змішувати льон із шерстю, носити взуття зі свинячої шкіри та потрібно обов’язково вдягати капелюк – кіпу.

Ще в нас є заборони на їжу, не можна змішувати молоко та м’ясо, не можна їсти деякі види м’яса та риби. Загалом у нас 613 заповідей, заборон, дозволів та обмежень.

– Чи всіх цих заборон суворо дотримуються?

– Багатьох заповідей не дотримуються, бо вони пов’язані з проживанням на святій землі у Ізраїлі. Тут ми дотримуємося трохи більше 200 заповідей, зокрема, сімейних.

– А як сімейне життя євреїв відрізняється від християнського?

– Релігійне життя єврея з жінкою іншої релігії не має місця, тільки світське життя. Його не визнають релігійні установи та рабин (духовний лідер єврейської громади). Взагалі, євреєм може бути людина, у якої мама та бабуся також єврейки. Хто батько, значення немає.

Моя жінка за релігійною традицією не була єврейкою, адже мама у неї – християнка, а тато – єврей. Тому вона поїхала в Ізраїль та прийняла іудаїзм. Зараз  – повноцінна єврейка, як і наші діти.

Якщо людина без єврейського коріння хоче прийняти іудаїзм, їй потрібно кілька років навчатися та відповісти на головне запитання самій собі: «Чому ти хочеш бути євреєм»?

Коли ж єврей змінює релігію, то він не може бути громадянином Ізраїлю, хоча з релігійної точки зору, євреєм він бути не перестає і може повернутися до цієї релігії.

– Як щодо стосунків між чоловіком та жінкою?

– Переважно – це патріархат, тобто чоловік є головою сім’ї. Хоча зараз ця тема досить індивідуальна.

– Як щодо алкоголю? Чи можуть релігійні євреї пити алкоголь?  

– Звичайно можуть. Оооох, ще й як! В нас на свято обов’язково потрібно випити. Ніхто не напивається, але п’ють дуже серйозно. Дійсно, ми любимо випити і цінуємо хороше вино і міцні напої. Але вино, до прикладу, має бути кошерне. До кошерного вина складні правила до виготовлення, до зберігання. В нас вино – це благословіння. Ми п’ємо вино часто, під час різних випадків та свят, звертаючись до Бога. В християнстві це теж є, але в інакшій формі.

– Якщо в громаді євреїв чоловік чи жінка вчинили тяжкий злочин, як це сприймає сама громада, сім’я?

– Можу сказати на прикладі своєї родини. Моя мама завжди говорила мені, якби я себе не поводив, це всі відбувається на громаді. Якщо я робитиму щось антисуспільне, то про це говоритимуть, на кшталт, «він єврей, вони усі такі». Тому я своїх дітей навчаю думати, що вони роблять.

– А як релігія відображається на похованні?

– Релігійні євреї не можуть бути поховані на християнському кладовищі. Традиційно, поховання має бути повернене в напрямку святої землі – Ізраїлю. Окрім того, євреїв не ховають у домовинах, а в саванах. Туринська плащаниця, у яку завернули Ісуса – також Саван.

На могильних плитах мають бути тільки єврейські літери.

– На Тернопільщині є багато єврейських поховань. Чи правда, що про все життя людини можна дізнатися, подивившись на могильну плиту.

– Є орнаменти та зображення, які дають поняття, ким була ця людина. Можна дізнатися, що людина, до прикладу, була торговцем, підприємцем, равином, акушером, тощо. Це дуже складна наука, але є люди, які це вивчають.

– У багатьох людей склалися стереотипи щодо євреїв: вони жадібні до грошей, пили християнську кров тощо. Як ви до них ставитеся і чи є серед них правдиві, або частково правдиві?

– По-перше, євреї ніколи не пили християнську кров, ані немовлят, ані дорослих. Це забобони. Нам категорично вживати будь-що з кров’ю, адже в нашій релігії вона символізує душу.

Наступне, щодо запаху. Стереотип «вонючі євреї». Раніше євреї для власного здоров’я вживали дуже багато цибулі та часнику. Але на той момент не було жодних дезодорантів чи ополіскувачів для рота. Тому в них був присутній специфічний запах. Зараз це не відповідає дійсності.

Щодо жадібності, євреї довго не могли мати у власності землю, будинки та згодом їм дозволили вирішувати фінансові питання. За тисячі років це відклало значний відбиток на їхньому житті. Тому євреї – гарні банкіри та вміють поводитися з грошима. Жадібність – не більше, ніж стереотип, але грошам ми вміємо дати управу.

– Ще один стереотип – типове уявлення про євреїв, як про людей, які завжди ходять в чорному одязі, носять кіпу та мають довгі пейси.

– Релігійні євреї так і роблять. Є такі, що носять такий же одяг, який носив їхній предок кілька століть тому, тобто вони наслідують такий стиль.

Щодо пейсів, це також стосується тільки релігійних євреїв. Бороди може носити будь-хто, єдиний нюанс, за традицією, нам не можна стригти край бороди, пейси.

– Кілька років тому ви з сімєю організували акцію на підтримку сімейних цінностей та проти ЛГТБ-пропаганди у столиці. Тобто євреї негативно ставляться до таких спільнот?

– Річ у тім, що в Києві в той час проходив гей-парад. Я з друзями вирішили, що поводитися грубо та ображати цих людей було б неправильно. Але й просто спокійно дивитися ми не повинні. У нас є своя культура та цінності, які ми повинні просувати.

Тому зробили все дуже просто. Дали оголошення про те, що всі сім’ї, що прийдуть в центр міста, ми нагодуємо солодощами, напоїмо чаєм та організуємо для них фотосесію. Відгукнулися чимало і акція пройшла дуже масштабно.

Якщо ж казати за єврейські общини та їх ставлення до геїв, варто дивитися на саму общину, адже вони бувають різними. Релігійні – дуже погано ставляться, а протестанти – лояльно. Там навіть серед равинів є геї, хоча це не надто розголошується. Все залежить від рівня культури. Ми живемо в цивілізованому світі і те, що тисячу років тому було заборонено, зараз можна робити.

Своїм дітям я пояснюю, що це нормальні люди з точки зору соціального прояву. Багато з них талановиті режисери, музиканти, художники.

 

Алекс Штрай має чимало ідей, які буде реалізовувати в Тернополі. Їх мета – зблизити на налагодити контакт між представниками різних культур та релігій. А головне – зруйнувати стереотипи про етнічні та релігійні меншини.

Стежте за новинами Тернополя у Telegram.

Коментарі (1)
  • David Starr

    "Свидетели Иеговы" приходят в еврейскую семью.
    — Вы читали Библию?
    — Уважаемые! Мы её писали!

keyboard_arrow_up