Пропоную зменшити кількість предметів. Учитель з Тернопільщини розповів, як консультує Зеленського

Пропоную зменшити кількість предметів. Учитель з Тернопільщини розповів, як консультує Зеленського
  • Нещодавно при Президентові України створили Консультативну раду з питань сприяння розвитку системи загальної середньої освіти.
  • Членом ради став учитель історії, громадянської освіти Заліщицької державної гімназії Тернопільської області, переможець премії Global Teacher Prize Ukraine 2020 Василь Дяків. Про зміни в освітній сфері та цінності вчителів, читайте у інтерв'ю.

Три педагогічних освіти, 31 рік стажу роботи в школах, чимало перемог в конкурсах та найголовніше - любов до роботи. Всі ці риси є у одного з найкращих вчителів України Василя Дяківа, який працює у Заліщицькій державній гімназії. 

Минулого року пан Василь здобув звання «Заслуженого вчителя України», а ще переміг у конкурсі «Учитель року». Зараз він став одним з  23-ох осіб, які є членами Консультативної ради. У раді є також представники державних інституції, депутатського корпусу, освітніх установ, закладів освіти та громадського сектору. 

Основними завданнями Консультативної ради стане моніторинг сучасного освітнього простору, стану реформування системи загальної середньої освіти та аналіз законодавства у цій сфері.

Відео дня

Окрім того, створений орган готуватиме пропозиції щодо забезпечення гарантій доступності та якості середньої освіти, удосконалення законодавства про середню освіту, упровадження шляхів інноваційного розвитку, вирішення актуальних питань стосовно формування компетентностей здобувачів освіти, необхідних для їхньої успішної самореалізації.

Історію успіху Василя Дяківа читайте у матеріалі: "Хочу, щоб діти користувались знаннями": учитель із Тернопільщини - у ТОП-50 найкращих педагогів країни

Журналістка "20 хвилин" поспілкувалась з паном Василем щодо змін, які він планує втілити у сфері освіти. 

Про діяльність в складі Консультативної ради

 — Реалізація завдань Нової української школи важлива для реформування системи освіти в Україні. Для цього необхідно об’єднати зусилля органів державного управління освітою із зусиллями усіх учасників освітнього процесу: дітей, педагогів, батьків. Одним з таких органів, які стають майданчиками для обговорення наболілих питань середньої освіти і вироблення спільних варіантів їх вирішення має стати створена Консультативна рада з питань сприяння розвитку системи загальної середньої освіти, — каже пан Василь. — До її складу увійшли люди які презентують діяльність усіх зацікавлених у покращенні середньої освіти організаціях, серед них і троє вчителів.

За інформацією з "Освіторії", консультативна рада діє відповідно до Положення та має на меті розробляти та подавати пропозиції щодо покращення чинного законодавств у сфері загальної середньої освіти, впровадження шляхів інноваційного розвитку, вирішення актуальних питань стосовно формування компетентностей здобувачів освіти, необхідних для їх успішної самореалізації, оцінювання результатів навчання учнів, належного кадрового забезпечення освітнього процесу та професійного розвитку вчителів, додержання визначених державних гарантій, а також стосовно розвитку державно-приватного партнерства у сфері освіти.

Переможець Global Teacher Prize Ukraine Василь Дяків: «Вчитель — це  особистість, патріот і новатор» — журнал | «Освіторія»

Учні перенавантажені

Робота консультативної ради розпочнеться 4 березня цього року, коли заплановане її перше засідання. Усі рішення будуть приймати шляхом голосування.

– Я працював у робочій групі із розробки Типової освітньої програми для учнів 5-9 класів, яка затверджена наказом МОН України 19 лютого 2021 року. І у підсумковому документі деякі мої пропозиції були враховані, але базові, які стосувалися перевантаження учнів кількістю уроків – 7-8 для учнів 8-9 класів та забезпечення рівності предметного та інтегрованого підходу у Типовій освітній програмі, де визначено кількість годин для їх вивчення, відхилені без пояснень, – каже вчитель. – Така ж ситуація була під час панелі «Навчання у 2021 році» у рамках Всеукраїнського форуму «Україна 30. Коронавірус: виклики та відповіді», коли на багато питань не було відповіді: починаючи від того, що молодий спеціаліст, який закінчив вищий педагогічний заклад освіти, має заробітну плату нижчу від мінімальної і до того, чи буде пілотуватися у 2021 році 200 п’ятих класів за програмами Нової української школи, яких ще не розроблено.

Як приклад комунікації між командою ТОП-10 Національної премії Global Teacher Prize Ukraine – 2020  та МОН України, педагог називає пропозицію щодо зменшення у старшій школі предметів, які оцінюються у межах 12-тибальної  системи, до 8. Зараз це 18-20, а решту навчальних предметів оцінювати «зараховано/не зараховано». Це питання в МОН України циркулює уже два роки, а ніяких реальних кроків щодо її реалізації не відбувається.

Якою бачить школу через 5 років

Педагог переконує, що різні організації, які причетні до освітнього процесу у загальній середній освіті, мають різні підходи щодо функціонування системи і по-різному розуміють її ефективність та зміст реформування. Адже відповідно до світових підходів реформи ніколи не дають миттєвих результатів.

– Необхідно пройти період турбулентності. Це боляче, але для того, щоб  через 6-7 років освітня система стала конкурентною і в Україні, і у світі, це необхідно, – говорить він. – Чим швидше державне управління освітою це усвідомить і почне приймати рішення, спрямовані не на формальні, а на реальні зміни, тим швидше прийдемо до очікуваного і визначеного результату НУШ.

Два важливі принципи побудови менеджменту у галузі освіти,  за словами пана Василя, це постійна конструктивна демократична комунікація усіх зацікавлених сторін і державницька позиція державного органу з питань освіти.

Про цінності вчителя

Вчитель каже, що за час поки він працює вчителем, діти змінились. 

 — Коли я почав роботу, то вчив дітей, які народились у 1977-му році, зараз в школі діти, що народились в 2010-го року. Тож ця різниця відчутна,  — переконує педагог.  — Але загальні цінності залишаються. Бо треба бути самим собою. 

Перше, що виділяє Василь Дяків у роботі з дітьми  — це вміння з ними спілкуватись. Це означає, що має бути розуміння тих тем, які дітей цікавлять і яким чином дітей вмотивувати. Важливий також і власний приклад, бо якщо ти активний, береш участь в різних конкурсах, маєш свої захоплення - то і діти захочуть бути такими, як ти.

 — Для мене, як педагога, важливо формувати таке середовище, яке дасть поштовх дітям до вдосконалення, до реалізації своїх творчих здібностей,  — каже вчитель.  — Мені важливо, щоб середовище не було прив’язане до конкретного предмета. Усі мої зусилля спрямовуються на організацію таких форм роботи, що сприяють вирішенню цих завдань.

Василь Дяків із Заліщиків за 18 років педагогічної роботи підготував 56  переможців обласного етапу МАН України - ПОГЛЯД

Вчитель каже, що працює в напрямку інтегрованості предметів. 

 — Кожен предмет є для того, щоб дитина пізнавала навколишнє середовище,  — каже пан Василь.  — Я прихильник того, щоб було багато інтегрованих предметів. Щоправда, тут питання в тому, наскільки вчителі та система освіти готові до цього. Ще одна важлива цінність  — це компетентісний підхід. Хоча з нашою програмою важко показати, що ті навички, які дає школа, справді знадобляться. Я завжди хочу, щоб діти користувались знаннями, які тут отримують.

Василь Дяків переконує, що любити дітей треба виваженою та "розумною" любов'ю.

 — Звісно, ти не зможеш бути добрим вчителем, якщо ти не любиш дітей,  — продовжує педагог.  — Але ця любов повинна бути розуміюча. Це має бути раціональна любов. Ти маєш розуміти, що дитина має право не знати чогось, досягати успіхів в інших сферах. Як кажуть видатні педагоги Сухомлинський та Макаренко, є дуже багато видів любові. Один із них - раціональна. І я вважаю, що ці відносини мають базуватись на прийнятті рішень та відповідальності. 

Про підтримку сім'ї

Василь Дяків каже, що усі його досягнення стали можливими лише завдяки підтримці та розумінню в сім'ї. 

Світлина від Дяківі Оксани.

 — Лише завдяки підтримці рідних: дружини та доньки,  — говорить чоловік.  — Без них я ніколи б не був тим, ким я є. Моя дружина  — редактор газети "Колос" та педагог за освітою справді є мені підтримкою у всіх починаннях. Моєю стежкою пішла і донька. Зараз вона викладає англійську та німецьку мови. Я дуже пишаюсь ними. Якщо сім'я розуміє те, чим ти займаєшся  — це дуже важливо. 


 

Стежте за новинами Тернополя у Telegram.

Коментарі (6)
  • Іван Козак

    суттєво зменшувати кількість предметів  навантаження, діти загружені страшно
  • Oleksandr Voloshchuk Voloshchuk

    Їхні діти отримують освіту за кордоном, а рабам аграрної держави, до якої   Україну влада під керівництвом  "партнерів " веде ,  достатньо вміти читати і писати.
  • Лана Біла

    Прощай,освіта!

    Оксана Жулицька reply Лана Біла

    Яка освіта? Ви бачили скільки вони зараз непотребу вчать? Або взагалі матеріал з інституцької програми? Наприклад, те що раніше вчили на першому курсі в інституті - тепер вчать у 8 класі з фізики! А воно їм треба???
  • Василь Янішевський

    І чого до школи ходити, якщо "не зараховано"?

keyboard_arrow_up