Ми перевірили, яка температура у транспорті в спеку. Чи повинні бути кондиціонери? (ВІДЕО)

Ми перевірили, яка температура у транспорті в спеку. Чи повинні бути кондиціонери? (ВІДЕО)
  • Журналісти «20 хвилин» перевірили, яка температура у місцевому транспорті. Як справляться водії та пасажири і чи працюють кондиціонери в нових автобусах. Чи спекотно, як у лазні?
  • Це був дуже цікавий експеримент! Ви самі можете переконатись, подивившись відео. Авторизуйтесь або підпишіться, щоб дочитати до кінця. Лише завдяки вашій підтримці ми можемо готувати більше таких текстів. Дякуємо, що лишаєтесь з нами!

Літо в самому розпалі. Як ви почуваєтесь, коли їдете у задушливій маршрутці, коли з лоба піт тече рікою, та ще й знайдеться пасажир, який хоче зачинити вікно? Відчуття не з приємних.

І хоч ситуація повторюється з року в рік, виходу з даної проблеми, очевидно, ніхто не шукає.

Відео дня

Державних норм немає

У «Правилах надання послуг пасажирського автомобільного транспорту», затверджених постановою Кабінету Міністрів України ще від 18 лютого 1997 року, немає вимог до температури в салоні ані в зимовий, ані в літній період. І це насправді дуже погано, адже, по суті, про комфорт пасажирів у міському транспорті зовсім не йдеться. 

Те, що немає регулювання температурного режиму у громадському транспорті, підтвердили і в міській раді Тернополя. 

– Законодавством не регулюється температурний режим у маршрутках, тролейбусах, автобусах, - повідомила речниця міськради Мар'яна Зварич. 

Вимоги є лише до температури у залізничному транспорті. Однак вони стосуються лише мінімальної температури. Так, у зимовий та перехідний період у вагоні потягу повинна бути температура на рівні +20 градусів. Якщо ж на вулиці температура +16 і вище – температура повітря у салоні вже не контролюється.

На початку 2020-го року при проведенні конкурсу на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування в Тернопільській міській територіальній громаді в пріоритеті були саме ті підприємці, які могли б забезпечити в салонах опалення та кондиціонування, відеоспостереження та GPS-навігацію.

Ці вимоги затвердив виконавчий комітет міської ради 13.02.2020-го року. Але чи стануть ці вимоги обов’язковими для перевізників в подальшому?

Які вимоги були до перевізників

Основні вимоги до транспорту учасників були такі:

відповідати стандарту заводу – виготовлювача як автобус міського (приміського) класу (малий, середній, великий, категорії М3, клас І);

Відповідати вимогам безпеки, охорони праці, державним стандартам;

Бути зареєстрованими відповідно до вимог чинного законодавства;

Перебувати в належному технічному та санітарному стані;

Бути обладнаними GPS-системою, адаптованою для відображення їх руху в реальному часі на веб-сторінці «Транспорт Тернополя»;

Бути укомплектованими відповідно до вимог Правил дорожнього руху, Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту в Україні.

Додатково, перевізники-претенденти в разі визнання їх переможцями конкурсу зобов’язуються:

впровадити і забезпечити функціонування системи АСООП в усіх транспортних засобах на маршрутах об’єктів конкурсу;

забезпечити обслуговування маршрутів згідно додаткових умов, наданих ними, як перевізниками-претендентами;

забезпечити обладнання всіх автобусів приладами GPS-зв’язку та системами автоматичного оголошення зупинок;

забезпечити роботу водіїв на маршрутах в уніформі;

проводити оновлення рухомого складу на закріплених маршрутах;

забезпечити роботу на маршрутах низькопідлогових автобусів або здійснити переобладнання автобусів, для забезпечення перевезення осіб з інвалідністю;

забезпечити роботу в автобусах системи кондиціонування та опалення.

забезпечити наявність автобусів з категорією екологічності Євро 3 - Євро 6

забезпечити водіїв автобусів належним рівнем заробітної плати.

забезпечити встановлення в салонах автобусів камер відеоспостереження.

«Пекло» у транспорті

Журналісти «RIA плюс» перевірили, яка температура всередині маршруток, автобусів та тролейбусів міста у сонячні дні. Для цього в магазині медтехніки ми придбали паспортизований термометр для вимірювання температури повітря навколишнього середовища. Про те, що прилад пройшов перевірку, і його похибка може складати +- 1 градус за Цельсієм, є відповідний документ з печаткою та датою повірки. На паспорті та термометрі вказано його серійний номер. Тому в точності вимірів немає сумніву. 

Впродовж двох днів - 9 та 12 липня - ми побували на 14 маршрутах різних перевізників. Температура повітря надворі в ці дні становила 29°C. На сонці ж – усі 35°C. 

Тролейбус №7 (9 липня, 13.40)

У тролейбусі було душно. Це одразу відчутно, коли заходиш у салон. Температура, за нашими вимірами, - 32°C. Більшість пасажирів приспустили маски, бо дихати неможливо. Хоча всі віконця відчинені, це не надто допомагає. Задуха!

Тролейбус №8 (9 липня, 14.15)

Тролейбус-«гармошка», який рухається за маршрутом «Газопровід – вул. Леся Курбаса», був як справжня духовка. У салоні +35°C, як і на сонці на вулиці. А на сонячній стороні  - всі 39°C.

Кондукторка пані Галина каже – влітку в таку погоду працювати дуже важко.

– Самі бачите, яка спека, – бідкається жінка. – Звичайно, важко, бо увесь день потрібно проїздити. Всі вікна відкриваємо. Але такого, щоб хтось сварився і казав, щоб закрили вікна, бо дує, майже немає. Буває лише, коли батьки з маленькими дітьми прикривають вікно біля себе. 

У спеку бувало і таке, що пасажирам ставало зле через спеку у транспорті, каже вона.

– Цьогоріч ще такого, на щастя, не було, – продовжує пані Галина. – Минулого року було кілька випадків. Але, як я помітила, важче таку спеку чомусь переносять молоді люди, а не пенсіонери.

Маршрутка №13 (9 липня, 14.08) 

У маршрутці №13 душно. У салоні +35°C. Віконця відчинені, а вікна зашторені. Це трохи рятує, але всидіти довго важко. 

– На жаль, у таких маршрутках немає кондиціонерів взагалі, – каже водій пан Михайло. – Як бачите, лише допомагають шторки, відкриті вікна, люки. Зараз обід, вже жарко. Машина розігрівається. Я беру з собою холодну воду в пляшці, ховаю під сидіння. Вона вже тепла. Тому самі розумієте, це дуже нелегко. 

Маршрут №19 (9 липня, 14.35)

Тут температура коливалася від +34 до 38°C. У салоні було небагато людей, тому всі старалися сідати не на сонячну сторону. Минали люди сидіння, які розігрівались на сонці.

Маршрут №12 (9 липня, 14.46)

У салоні було спекотно. Температура +35°C. А от на сонячній стороні їхати нестерпно: + 43°C. У машині привідкриті віконця. Це зовсім не допомагає. 

– Важко їхати, але що зробиш, коли якось треба додому добиратися, – каже тернополянка Оксана. – Одягаю панаму, беру воду. Стараюсь не сідати на сонячну сторону. 

Маршрут №18 (9 липня, 16.35)

Тут стовпчик термометра сягав +36°C. Вікна відчинені, штор, на жаль, немає, тому з сонячної сторони сидіти важко. Сидіння тут м'які з тканини, а не з замінником шкіри, як у більшості. Тому вони не такі гарячі. 

Маршрут №22 (12 липня, 14.55)

У салоні +37°C. Відкриті вікна та люки згори не допомагають. 

Маршрут №14 (12 липня, 15.10)

+34°C. Однак, як ми помітили, незважаючи на спеку і духоту, люди намагаються дотримуватися маскового режиму. Дехто приспускає маски, але таких, які ігнорували карантин, ми не побачили.

Маршрутка №8 (12 липня, 16.05)

У салоні температура +34°C. Однак тут було не так душно, завдяки заштореним вікнам та відкритим люкам. 

Чи є кондиціонери?

Ми також перевірили нові автобуси, які курсують містом. Чи працюють в них системи кондиціонування? Спершу здавалося, що у сучасному транспорті мало б бути прохолодніше, ніж у старих маршрутках та тролейбусах. Однак, не так сталось, як гадалось…

Автобус 35 (9 липня, 15.46)

У цьому автобусі кондиціонер працював. Як розповіла кондукторка пані Марія, кондиціонери працюють, але, не у всіх автобусах.

- Коли є кондиціонер, то значно легше працювати, - каже жінка. – І пасажирам легше, бо не жарко, і нам. У нових автобусах такі є.

Саме в цьому автобусі була найнижча температура: +28-29°C. Хоча може здатися, що це все-одно жарко, насправді спеки не відчувається взагалі. З системи вентиляції відчутно прохолодне повітря. Їхати в таких умовах комфортно. Це єдиний автобус, з якого не хотілось виходити на вулицю. 

Автобус 1А (12 липня, 14.03) 

Ми побували у двох низькопідлогових автобусах МАН, які рухаються за маршрутом 1А. У першому салоні +38°C. У другому автобусі температура сягала +40°C. Два відкритих віконця явно не достатньо. Як розповіли контролери – кондиціонери не працюють.

Справжнє полегшення відчувається на зупинках, коли відчиняються двері, і потрапляє свіже повітря. Пасажири рятуються віялами.

Автобус №29 (12 липня, 13.35)

Це також нові автобуси, але МАЗ 206. Вони без кондиціонерів, розповів водій. У тіні в салоні температура була +39°C, на сонці +41°C.

Автобус №6 (12 липня, 14.30)

Температура там коливалась від +40 до 43°C – рекордсмен, серед перевірених нами машин. На одній із зупинок в салон зайшла пенсіонерка, яка зачинила вікно «щоб не продуло». Сперечатися з жінкою ніхто не став. 

Автобус №4 (12 липня, 15.40)

+35°C. Не так жарко і душно, як в інших МАЗах. Імовірно, машина поверталася з перерви і ще не встигла розігрітися. В салоні було всього кілька людей. 

Ми звернулися з інформаційним запитом до управління транспорту міської ради та запитали, які вимоги до перевізників прописані в договорах. Щойно отримаємо відповідь - опублікуємо.

Кондиціонери встановлювати дорого

Також ми звернулися за коментарями до місцевих перевізників. Вони кажуть – встановити кондиціонери можна, але були б гроші. Якщо цим зайнятися – треба піднімати ціни на квитки.

Перевізник Юрій Лагіш (маршрут 2, 8) переконує – за комфорт треба платити. 

– У нас маршрутки, у яких немає системи кондиціонування, – каже пан Юрій. – Таку систему можна поставити, але це коштує великі гроші. Якби ми це робили – довелося б піднімати вартість проїзду. За комфорт потрібно більше платити. Наразі маємо, що маємо. Водії звикли працювати в таких умовах. Від спеки в салонах рятують відкриті вікна та люки. Також, коли водій їде на перерву, машину ставлять у тінь, щоб вона трохи охолодилась. Скільки коштуватиме кондиціонер і його встановлення – не цікавився. 

В інтернет–магазинах ми знайшли спліт–системи для автобусів. Ціни на них високі. У середньому їх вартість становить 51–68 тис. гривень. 

Директор ПАТ "Тернопільське АТП 16127" Олександр Шильман (маршрут 22, 22А) додає, що якщо облаштувати транспорт кондиціонерами, перевізники просто не витримають такого фінансового удару, адже через карантин понесли чималі збитки.

– У нас українські маршрутки, нових низькопідлогових не маємо, – каже пан Шильман. – Якщо купувати автобуси, то це просто непідйомна для перевізника сума. Навіть якщо купувати транспорт, який був у користуванні, то це все одно дорого. Нові автобуси дорожчі і в обслуговуванн - запчастини, колеса тощо.

У КП «Тернопільелектротранс», на жаль, не вдалося дізнатися, скільки одиниць нового транспорту мають системи кондиціонування, оскільки директор підприємства пішов у відпустку. Нам порадили звернутися з інформаційним запитом, що ми і зробили. Станом на кінець 2020–го року, як повідомляв директор підприємства Андрій Мастюх, автопарк налічував 44 нових автобуси.

Як розповіла речниця міськради Мар’яна Зварич, наразі триває тендер на закупівлю нового транспорту. Місто придбає нові автобуси та тролейбуси.

–  У рамках співпраці з Європейським інвестиційним банком, проєкт «Міський громадський транспорт України – І» на стадії завершення знаходиться процес придбання 15 нових 12-метрових низькопідлогових автобусів для КП «Міськавтотранс». Продовжуючи таку співпрацю, Тернопіль братиме участь і в проєкті «Міський громадський транспорт України – ІІ», у рамках якого планується придбання 30-ти нових тролейбусів. 

Як бачимо, поки ситуація залишається такою ж. Щоб вберегтися від спеки і задухи у транспорті, скористайтесь порадами нижче. 

ДОВІДКА

Зі скаргами на роботу міського пасажирського транспорту можна звертатися за адресою: м. Тернопіль, вул. Коперника, 1, IV-й поверх – Управління транспорту, комунікацій та зв’язку Тернопільської міської ради або за телефонами: (0352) 52-15-14, (0352) 52-69-41.

Також можна залишити електронне звернення до головного управління Держпродспоживслужби у Тернопільській області на офіційному сайті або зателефонувати на гарячу лінію (0352) 52–10–10.  

Як уберегтися від спеки

У Департаменті охорони здоров’я Тернопільської ОДА нагадують правила, як вберегтися від спеки. 

Найкраще не виходити без зайвої потреби на вулицю в спеку – радять медики. Якщо ж цього ніяк не можна уникнути, необхідно одягатися в світлий і просторий одяг з натуральних тканин, що не перетискає судини, обов'язково прикривати голову. 

Варто пити більше рідини. Однак не всі напої підходять для того, щоб освіжитися. Найкраще освіжає зелений чай і компоти. Можна  пити прохолодні, але не холодні напої. Слід уникати газованих і солодких напоїв, а особливо алкогольних.

Якщо є можливість - бажано обмежити до мінімуму перебування в міському транспорті.

Жінкам не бажано користуватися в спекотну погоду косметикою, особливо пудрою і тональними кремами. Вони ускладнюють шкірі дихання, а по-друге, як наслідок, збільшується потовиділення і ефект від макіяжу стає прямо протилежним бажаному. Чоловікам, у свою чергу, варто відмовитися від краваток і ременів, щоб не перешкоджати нормальному кровотоку. Варто обирати легкий та зручний одяг. 

Якщо після тривалого перебування на сонці ви відчуваєте симптоми гіпертермії – нудоту, запаморочення, обличчя набуло червоного або блідого відтінку, а перед очима «літають мушки» – негайно викликайте лікаря і до його приїзду дотримуйтесь наступних правил:

- покиньте зону перегрівання (самі чи з допомогою оточуючих);

- знайдіть місце на відкритому майданчику в тіні;

- звільніться від верхнього одягу;

- змочіть обличчя прохолодною водою або обгорніть прохолодним мокрим рушником;

- покладіть на голову грілку з льодом;

- забезпечте часте обмахування або обдування вентилятором;

- випийте прохолодний напій або розчин регідрону (нормогідрону).

У будь-якому разі, спека нікому не зіпсує життя, якщо дотримуватися порад і не переоцінювати можливості власного організму.

Стежте за новинами Тернополя у Telegram.

Коментарі (19)
  • Надя Павлюк

    Закупіть нормальні автобуси з кондиціонерами! Треба менше красти,а більше дбати про народ!!!!!
  • Світлана Ізініцька

    В м.Дніпро в тролейбусах дуже комфортно їздити, не жарко, от якби у Тернополі так було.
  • Pavel Orestovich

    Хто б сумнівався)) Бариги🤦😐
  • Віталій Марек

    після авторизації.у мене залишилось безкоштовно 3 новини😁. Ну вже раз так, то відписка🤣

keyboard_arrow_up