- Недавно у дорозі поламався мій автомобіль, - розповідає тернополянин Андрій Гнатишин. - Хотів викликати евакуатор, однак знайомий відмовив від цього, бо дуже дорого. Порадив зупиняти зустрічний транспорт і просити, щоб взяли на буксир. Майже двадцять кілометрів водій буса тягнув мене до Тернополя. Обійшлося це мені у 50 гривень. А евакуатор обійшовся б як мінімум у 300 гривень. Правда, під час буксирування авто є чимало нюансів, про які я раніше і не здогадувався.
І справді, з буксируванням автомобіля не все так просто, як здається на перший погляд. Для буксирування автомобіля є три способи — із застосуванням жорсткого зчеплення, із застосуванням гнучкого зчеплення та з частковим завантаженням. З повним завантаженням це вже, по суті, не буксирування, а транспортування поламаного авто.
Часткове завантаження застосовують у випадках буксирування автомобіля з несправним кермовим управлінням, а також цей варіант зручніший для автомобілів з автоматичними коробками передач. Найчастіше легкові автомобілі буксирують на гнучкому зчепленні. Тож зупинимося детальніше на цьому способі.
- Трос для буксирування повинен бути надійним і повністю справним, - розповідає водій із багаторічним стажем Микола Томенчук. - Не допускаються механічні пошкодження — надриви, тріщини. Слабкі місця тросів - це з'єднання троса і металевого гака, вузли кріплення. Особливе застереження повинні викликати плоскі гаки із листової сталі — вони мають властивість розгинатися у найбільш непідходящий момент. Бажано, щоб у гака була защіпка.
У побутових умовах визначити надійність троса можна тільки на практиці, тобто використовуючи його за призначенням, розповідає водій.
Кріпити трос краще по діагоналі, - радить пан Микола. - Правий задній кут автомобіля, який буксирує з'єднувати тросом з лівим переднім кутом буксированого авто або навпаки. Це пом'якшить ривки на початку руху.
За словами Миколи Томенчука, перед початком буксирування водіям слід домовитися про швидкість пересування і про знаки, за допомогою яких вони будуть обмінюватися інформацією. Наприклад, моргання фар на автомобілі, який буксирують, означає прохання зупинитися. Звуковий сигнал — привернути увагу. Сигнали поворотів — попередження про маневри. Кілька легких натискувань на педаль гальма водієм ведучого автомобіля — це попередження про гальмування.
- Рушати з місця і натягувати трос потрібно дуже плавно, радить інший тернопільський водій Степан Войтюк. - Бо інакше може порватися сам трос чи не витримати буксирувальний кронштейн або можна навіть у результаті різкого ривка заглухнути чи пошкодити підвіску.
Буксирувальний трос завжди повинен бути у натягнутому стані, навіть при поворотах. За цим насамперед повинен стежити водій автомобіля, який буксирують.
За словами водія, розгони і гальмування слід виконувати плавно, перемикати передачі — максимально швидко. Перед підйомом слід переключитися на нижчу передачу, а на підйомі передачі не переключати.
Водій автомобіля, який здійснює буксирування, повинен постійно контролювати ситуацію позаду. Проходити повороти слід по максимальній дузі, перелаштовуватися — із запасом.
Для забезпечення кращого огляду водію автомобіля, який буксирують, бажано зміститися ближче до центру дороги. Маршрут краще вибирати з мінімальною кількістю лівих поворотів, адже лівий поворот складніший від правого.
Гальмування (по сигналу “стопів” ведучого авто) повинен починати водій буксированого авто.
- Автомобілі з автоматичною коробкою передач буксирувати на гнучкому чи жорсткому зчепленні не рекомендують, - каже Степан Войтюк. - Для буксирування авто з автоматичною коробкою передач слід застосовувати часткове завантаження ведучої осі.
У безвихідній ситуації — для того, аби зменшити руйнівні наслідки для коробки передач, за словами водія, слід увімкнути нейтральну передачу і рухатися на швидкості 30 км/год на відстань не більше 40 км. Автомобілі з варіатором буксирувати можна тільки при частковому або повному завантаженні.
/>
Згідно з правилами дорожнього руху:
На транспортному засобі, який здійснює буксирування, повинне бути увімкнене ближнє світло фар.
На транспортному засобі, який буксирують, потрібно включити аварійну світлову сигналізацію.
Швидкість буксирування не повинна перевищувати 50 км/год.
Жорстке зчеплення не повинне бути довшим, ніж 4 м.
Гнучке зчеплення 4-6 м.
При буксируванні транспортного засобу на гнучкому зчепленні у буксированого авто повинні бути справними гальмівна система і кермове управління, на жорсткому зчепленні — кермове управління. В обох випадках за кермом буксированого авто повинен бути водій, а у салоні можуть бути пасажири (це стосується легкових авто).
При частковому завантаженні салон буксированого авто повинен бути порожнім: і водію, і пасажирам перебувати там заборонено.
Буксирування заборонено:
- на гнучкому зчепленні в ожеледицю або на гірських трасах,
- у випадку, якщо фактична маса буксированого авто з несправною гальмівною системою
перевищує половину фактичної маси авто, яке буксирує
- якщо загальна довжина зчіплених транспортних засобів (ТС) перевищує 22 м (маршрутних ТС — 30 м)
- не можна буксирувати більше одного ТС або ТС+прицеп
автобусам
№ 18 від 30 квітня 2025
Читати номер