Автомобілі із двигуном, який "закипів", часто можна побачити у заторах у весняний та літній період. Така халепа є наслідком несправності охолоджувальної системи автомобіля і може потягнути з кишені водія від кількох сотень до кількох тисяч гривень.
Тому актуальним є питання, як не допустити закипання антифризу та що робити, коли він все ж таки закипів.
Від перегріву рятує вентилятор
У літній та весняний період температура охолоджувальної рідини часто піднімається. Це може трапитися під час тривалого руху на низьких передачах. Наприклад, коли автомобіль потрапив у затор або коли авто довго повільно рухається через погану якість дороги.
За умови справності охолоджувальної системи це - звична ситуація і нічого страшного у цьому немає. Датчик температури піднімається до певного рівня, а потім вмикається електричний вентилятор, який має подолати охолодження двигуна.
Наприклад, у деяких авто робоча температура антифризу становить 90 градусів. Під час тривалого руху на низьких передачах стрілка, яка показує рівень температури, може підніматися вище цієї позначки. Але як тільки-но стрілка сягає 96 градусів, вмикається електричний вентилятор, який охолоджує двигун до 90 градусів.
Під час руху потрібно стежити за показником рівня температури, бо якщо електричний вентилятор вийде з ладу, наслідки можуть бути плачевними. Адже від 96 градусів до закипання антифризу не так вже й далеко.
- У моєму авто електричний вентилятор несправний ось уже три роки, - розповідає тернопільський водій Роман Тимчук. - Два рази міняв його, але через якийсь час вентилятор знову виходить з ладу. Кажуть, що це традиційна проблема автомобілів російського виробництва. Ззовні машина ніби й гарно виглядає, сучасно. Але внутрішня начинка авто як була проблемною, такою ж і залишилася. Кілька моїх знайомих, які мають машини російського виробництва, теж скаржаться на те, що вентилятор часто виходить з ладу. Я уже змирився з цією неполадкою. Трохи дискомфорту відчуваю влітку, але, знаючи “болючі місця” своєї машини, намагаюся складати свій маршрут так, щоб якнайшвидше проїхати ті ділянки, де можуть бути затори.
У випадку, якщо вентилятор не працює, є кілька способів, які можуть допомогти не допустити підняття рівня температури антифризу до червоної зони.
- Найпростіший з них - це увімкнути опалення, - розповідає автослюсар Микола Вергун. - Таким чином частина тепла від двигуна буде йти на салон автомобіля. У спеку, звісно ж, дискомфортно, але, мабуть, краще перетерпіти незручності, аніж довести двигун до закипання антифризу.
Інший варіант - збільшити швидкість руху. При середніх та високих швидкостях двигун охолоджується автоматично. Варто тільки виїхати із затору, як стрілка, що показує температуру двигуна, відразу ж сповзає до свого робочого рівня.
Тому, аби уникнути закипання авто, часто достатньо додати у швидкості. Якщо ж це неможливо, наприклад, коли потрапили у довжелезний затор, тоді варто подумати про місце для зупинки. У випадку "закипання" двигуна зупинка все одно неминуча.
Чекати до повного охолодження
Якщо двигун все ж таки “закипів”, потрібно негайно зупинитися і чекати, поки він охолоне. У літній період до охолодження двигуна потрібно чекати приблизно годину. Якщо антифриз витік, його слід долити. Адже, можливо, трапився випадковий збій, і після дозаправки температура більше не буде підніматися.
- При доливанні антифризу варто дотримуватись двох правил, - каже Микола Вергун. - Перше - не відкривати кришку радіатора відразу після кипіння, оскільки можна ошпаритися антифризом. Друге - заливати свіжий антифриз можна тільки після повного охолодження двигуна. Змішування залишків гарячого антифризу та холодного може спровокувати появу тріщин у головці двигуна.
Доливати антифриз і продовжувати рух може тільки досвідчений водій, який здатен зрозуміти, яка саме неполадка виникла в системі охолодження. Коли вийшов з ладу датчик температури чи вентилятор, після заливання антифризу можна самостійно доїхати до автосервісу. У випадку поломки термостата додаткова порція антифризу не допоможе, оскільки він у системі просто не циркулює. Тоді потрібно викликати евакуатор або просити когось, щоб на буксирі дотягнув до автосервісу.
Якщо ж водійського досвіду недостатньо, не варто займатися самодіяльністю — краще відразу звертатися до фахівців.
Без антифризу – стояти!
- Коли антифриз “закипає”, тиск в охолоджувальній системі стрімко зростає і кришка радіатора перестає утримувати антифриз всередині, - пояснює автослюсар Микола Вергун. - Гаряча рідина виливається під капот, як наслідок — утворюються великі клуби пари. Але це кращий варіант. Гірше, якщо раніше за кришку здувається, а потім тріскає, не витримавши тиску, одна з гумових трубок системи охолодження.
Якщо антифриз “закипів” і стався витік, отже у системі його залишилося менше й охолоджуватися у штатному режимі двигун уже не буде.
Якщо увімкнути двигун і продовжувати рух, рідина знову закипить. А оскільки її стало значно менше, температура камери згорання і поршнів різко підскочить. Метал, з якого виготовлені поршні, розшириться, і двигун просто заклинить. Навіть якщо цього не трапиться, корпус блоку циліндрів може тріснути. Те саме може трапитися і з головкою блоку циліндрів. Часто тріскає або деформується прокладка між головкою блоку і самим блоком. Але це найлегший зі всіх можливих негараздів.
У будь-якому випадку фінансові наслідки спроб доїхати до автосервісу без антифризу будуть серйозними, враховуючи, скільки коштує новий двигун для автомобіля.
№ 17 від 23 квітня 2025
Читати номер