Кримінальна відповідальність загрожує водіям у разі керування транспортними засобами в стані алкогольного, наркотичного або іншого сп'яніння, передача керування особі, яка перебуває в стані сп'яніння. За це передбачено штраф до 32 тис. грн. і позбавлення посвідчення водія на три роки. Таким же буде покарання і за відмову водія від проходження медогляду. Нововведення щодо п’яних водіїв діятимуть лише за півроку. Ми спробували розібратись, що змінилось та які «мінуси» нововведення.
306 аварій минлоріч вчинили водії, які сіли за кермо напідпитку. У результаті цих автопригод 8 людей загинули, 95 – зазнали травм. Поліцейські виявили 1 837 осіб, котрі керували транспортними засобами в стані алкогольного сп’яніння. На них складено адмінпротоколи за статтею 130 КУпАП.
«Під ялинку» мав запрацювати новий закон, яким передбачена кримінальна відповідальність за п’янку за кермом.
Однак, діятиме він лише з липня. Новим законом було доповнено Кримінальний кодекс України статтею 286-1. Кримінальна відповідальність за ст. 286-1 КК загрожує водіям у разі: керування транспортними засобами в стані алкогольного, наркотичного або іншого сп'яніння, передача керування транспортним засобом особі, яка перебуває в стані такого сп'яніння. А також відмова водія від проходження медичного огляду на стан сп'яніння або щодо вживання таких лікарських препаратів. Новий закон передбачатиме тепер затримання водія. Він може бути затриманий не більш як на три години з обов’язковим доставленням такої особи до медичного закладу для забезпечення проходження відповідного медичного освідування.
Чи потрібна кримінальна відповідальність та загроза реального тюремного строку і чи допоможе це зменшити кількість аварій з вини п’яних водіїв зі смертями та каліцтвами?
Днями у Тернополі нічне ралі за участю п’яного водія ледь не обернулось бідою. Близько 4-ї години ранку, патрулюючи на проспекті Степана Бандери, поліцейські помітили автомобіль BMW, котрий рухався з несправною фарою.
На вул. Пушкіна водій не впорався з керуванням та врізався в перешкоду. Щойно авто зупинились, водій та пасажири відчинили двері та почали втікати. Патрульні швидко наздогнали та зупинили водія. Коли почали з ним спілкуватись, виявили, що той – п’яний, Драгер показав 0,60 проміле алкоголю в крові. Не було у водія і прав. В результаті водій відбувся трьома протоколами. І, сплативши штрафи, за двома статтями з трьох – після рішення суду, - водій більше не нестиме покарання. Добре, що все добре закінчилось. Як згодом з’ясували поліцейські, в автомобілі було шестеро (!) людей. І кожного з них водій наражав на небезпеку.
Від липня такі водії вже матимуть в біографії «кримінал». Які ще новації готує новий закон, пояснив керуючий партнер ТОВ «Юридична фірма «Самуляк і партнери» Михайло Самуляк.
Згідно з новим законом, перестануть вважатися злочинами 126 із 780 усіх складів кримінальних правопорушень. Всі вони вважатимуться кримінальними проступками. Зокрема, до категорії кримінальних проступків належатимуть:
- керування транспортними засобами в стані алкогольного, наркотичного або іншого сп'яніння (ст..286-1 КК); крадіжка (ч.1 ст.185 КК); шахрайство (ч.1 ст.190 КК); хуліганство (ст.296 КК); незаконне виробництво, виготовлення, придбання, зберігання, перевезення чи пересилання наркотичних засобів, психотропних речовин або їх аналогів без мети збуту (ч.1 ст.309 КК).
Новим законом було доповнено Кримінальний кодекс України статтею 286-1. Кримінальна відповідальність за ст. 286-1 КК загрожує водіям у разі:
- керування транспортними засобами в стані алкогольного, наркотичного або іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції;
- передача керування транспортним засобом особі, яка перебуває в стані такого сп'яніння чи під впливом таких лікарських препаратів;
- відмова водія від проходження медичного огляду на стан сп'яніння або щодо вживання таких лікарських препаратів;
- вживання водієм транспортного засобу після дорожньо-транспортної пригоди за його участю алкоголю, наркотиків, а також лікарських препаратів, виготовлених на їх основі (крім тих, що входять до офіційно затвердженого складу аптечки або призначені медичним працівником), або після того, як транспортний засіб був зупинений на вимогу поліцейського, до проведення уповноваженою особою медичного освідування з метою встановлення стану алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, чи до прийняття рішення про звільнення від проведення такого медичного освідування.
За всі перераховані вище дії передбачено штраф від 1 до 2 тис. неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а це від 17 до 32 тис. грн., і позбавлення права керувати транспортним засобом на строк до 3 років, каже Михайло Самуляк. У разі повторного порушення штраф складе до 51 тис. грн з позбавленням права керувати транспортним засобом від 2 до 3 років.
- Щодо керування автомобілем в стані сп’яніння, то тут варто сказати, що прийнятий закон передбачає тепер затримання водія, - пояснив адвокат. - Він може бути затриманий не більш як на три години з обов’язковим доправленням такої особи до медичного закладу для забезпечення проходження відповідного медичного освідування.
Новим законодавством передбачена також спрощена процедура розслідування кримінальних проступків, у тому числі за керування автомобілем в стані сп’яніння — у формі дізнання. Тривалість досудового розслідування не може перевищувати одного місяця.
Нове законодавство передбачає і більш стислі терміни призначення судового розгляду. Після направлення прокурором обвинувального акту до суду, останній протягом 5 днів має розглянути справу.
Окремо слід зауважити, що після відбуття покарання особа, яка була притягнута до кримінальної відповідальності за вчинення кримінального проступку, вважатиметься такою, що не має судимості, наголосив юрист.
Від початку 2020 року на Тернопільщині зафіксовані 4 ДТП, в яких водій керував транспортним засобом в стані сп'яніння. Тричі – це наїзд на перешкоду, ще один водій покинув місце автопригоди. На щастя, в зазначених випадках обійшлось без потерпілих.
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
№ 17 від 23 квітня 2025
Читати номер