У питанні відповідальності за керування напідпитку наразі діє правовий хаос, переконані тернопільські юристи. І кажуть – зараз благодатний час, аби водіїв, які «попались» поліцейським напідпитку за кермом, – «відмазати» у суді.
175 ДТП трапилося на Тернопіллі у першому півріччі через нетверезих водіїв. Поліцейські Тернопільщини виявили 956 водіїв, які сіли за кермо напідпитку. А чи понесуть вони відповідальність – сумнівно.
175 ДТП вчинили водії, які керували авто п’яними. У результаті цих автопригод троє людей загинули, тридцять двоє – зазнали травм.
Цифри вражають. Особливо, коли врахувати, що за кожною з них – людські долі і горе. Але… Скоріш за все, такі водії можуть уникнути відповідальності. Все через «криміналізацію» статті за керування напідпитку від 1 липня, а через добу – її «декриміналізацію».
34 випадки керування транспортними засобами напідпитку чи під дією наркотичних речовин виявили патрульні Тернопільщини від 1 до 16 липня.
Патрульні, як запевнили нас в управлінні, й надалі складають протоколи за ст. 130 КУпАП. Таку ж інформацію ми знайшли на Фейсбук-сторінці Департаменту патрульної поліції України.
Документ виключає підпункт 171 Закону № 2617-VIII “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення досудового розслідування окремих категорій кримінальних правопорушень”, який вводив у КК ст. ст. 286-1 "Керування транспортними засобами в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції».
За ст. 130 КУпАП, яка, нагадаємо, вже не чинна, збираються покарати водія, який побив всі рекорди за ступенем алкогольного сп’яніння за кермом. Драгер буквально «зашкалив», а, якщо звірити дози за шкалою сп’яніння, вони видають «смертельна доза алкоголю».
Нагадаємо, минулими вихідними патрульні помітили автомобіль Fiat Scudo, який зухвало порушував правила дорожнього руху.
Чоловікові пояснили, що він порушив, але той не погодився. І намагався дати патрульним хабара - 500 гривень. На неодноразові попередження про кримінальну відповідальність за такі дії громадянин не реагував, що зафіксовано на нагрудну камеру, тож патрульні викликали на місце події слідчо-оперативну групу для реєстрації давання неправомірної вигоди працівникам поліції.
Наразі, якщо вивчити всі закони, поправки до них і подивитись в кодекси, можна зробити висновок: не існує адміністративної відповідальності за п’яну їзду для водіїв транспорту, окрім суден. Натомість досі не скасована кримінальна відповідальність. Не можна вносити зміни до закону про внесенння змін, потрібно вносити зміни до Кодексів – кримінального та адміністративного, пояснив керуючий партнер Адвокатського об’єднання «Самуляк та партнери» Михайло Самуляк.
Скрін з Кримінального кодексу України офіційного сайту Верховної ради
Скрін з КУпАП офіційного сайту Верховної ради
Нагадаємо, Законом України № 720-IX внесено зміни в закон № 2617-VIII - він передбачає скасування тих пунктів, які передбачали введення статті 286-1 ККУ і зміну редакції статті 130 КУпАП, пояснив Михайло Самуляк, посилаючись на нормативні документи. Фактично, законодавець не вніс зміни до кодексів: ККУ і КУпАП, а вніс зміни до закону про внесення змін. Конституційний суд України неодноразово висловлював свою правову позицію, що так робити не можна. Окрім того, Президент України Володимир Зеленський підписав Закон України № 720-IX 2 липня 2020 року, опублікували його 3 липня 2020 року, а Закон України № 720-IX набрав чинності з 1 липня 2020 року. Таким чином, закон № 720-IX отримав зворотну силу і прямо порушив вимоги статті 94 Конституції України. Відповідно до статті 94 Конституції України, закон набирає чинності через десять днів з дня його офіційного оприлюднення, якщо інше не передбачено самим законом, але не раніше дня його опублікування.
Якщо ви зайдете на сайт Верховної ради України, побачите, що в Кримінальному кодексі досі є стаття 286-1 «Керування транспортними засобами в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції» (див тут: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2341-14#Text). А зі статті 130 КУпАП виключено транспортні засоби, мова іде лише про судна (див тут: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80731-10#Text).
Таким чином, на офіційному веб-сайті Верховної Ради, досі передбачена кримінальна відповідальність для водіїв в стані сп’яніння.
В Єдиному державному реєстрі судових рішень вже є цьому приклади – здебільшого у Києві. А от щодо Тернопільщини – за півтора місяці – від 1 червня до 16 липня, ми знайшли лише 5 справ. В одній суддя заявила про самовідвід. Інші скасовували через суд постанови, які на них склали поліцейські за керування напідпитку. Або суд ухвалював рішення про продовження терміну, який потрібен водієві на оскарження.
Юристи кажуть, що в питання відповідальності за керування напідпитку зараз діє правовий хаос. І благодатний час, аби водіїв, які «попались» поліцейським – «відмазати у суді». Адже правотворці мали вносити зміни в кодекси. А не в закон про внесення змін, виключивши ці зміни.
Як результат - зараз у нас правовий хаос, каже адвокат, який спеціалізується саме на ДТП-шних справах.
Висновок: незрозуміло, як за керування в нетверезому стані мають відповідати водії. За 130 КУпАП їх притягнути не можуть, адже адмінвідповідальності немає. Виходить, – справу треба закривати.
Ті водії, які попались напідпитку за кермом за останні 3 місяці і справи яких слухаються в судах – мають шанс уникнути відповідальності через «правовий колапс».
Водночас, Верховна Рада 13 липня ухвалила в першому читанні законопроект 2695, який передбачає посилення адміністративної та кримінальної відповідальності для п’яних водіїв, збільшення низки штрафів, поява нових прав і обов’язків водіїв й поліції. Нові санкції за порушення правил дорожнього руху запрацюють після того, як законопроект стане законом та буде опублікований у «Віснику України».
Там, зокрема, за нетверезе кермування після ДТП передбачено штраф на 20 400 гривень або адмінарешт на 15 діб з позбавленням водійських прав на три роки та для інших осіб — накладення штрафу 20 400 гривень, адмінарешт на 15 діб чи без такого; оплатне вилучення транспорту чи без такого.
Важливо те, що покарання за статтею 130 може бути накладено протягом року. Нині діє норма, що суд має три місяці, щоб розглянути справу про п’яну їзду. Протягом судового розгляду водій може їздити на своєму транспорті, користуючись виданим тимчасовим дозволом.
Крім того, під нетверезих водіїв переписують 286 статтю Кримінального кодексу. Законодавці пропонують встановити нові покарання:
Щодо відбування покарання, то п’яну їзду хочуть прирівняти за тяжкістю до корупційних злочинів. Так, зокрема, не стане пом'якшувальним фактором в суді те, що водій щиро покаявся у вчиненому, примирився зі стороною потерпілих. Підсудного у нетверезому кермуванні не можна буде взяти на поруки. Таку людину не звільнять від кримінальної відповідальності, якщо «вчинене нею діяння втратило суспільну небезпечність або ця особа перестала бути суспільно небезпечною».
Законопроектом пропонується, що людину, яку вже визнали винуватою у нетверезому кермуванні в суді, не можна звільняти від відбування покарання за іншим вироком суду. Не дозволять звільняти від покарання з випробувальним терміном та навіть після відбуття половини строку, призначеного судом. А також в Кримінальний кодекс пропонують прописати, що засуджені за п’яну їзду не мають права на пом’якшення невідбутої частини покарання та на повну амністію. Але після відбування строку судимість можуть скасувати через помилування президента України.
Зі 119 тисяч оформлених патрульними у 2019 році адмінпротоколів за ст.130 КуПАП – алко- і наркосп`яніння за кермом:
- 1457 осіб уникли відповідальності за нетверезе кермування через передання судами справи на розгляд трудових колективів та громадських організацій;
- 633 справи були закриті судами у зв’язку із так званою «малозначністю»;
- 13 662 справи були закриті судами через закінчення строку розгляду адмінправопорушення, тому що зараз діє строк розгляду - 3 місяці.
Про це повідомив директор Департаменту комунікації МВС України Артем Шевченко.
- Законопроект 2695 прийнятий ВР у першому читанні з ініціативи МВС України, - повідомив Артем Шевченко. - У разі збереження цих норм під час другого читання, закриє ці три ганебні дірки законодавства.
А ще за п`яні ДТП із двома і більше загиблими встановлюватиме для винуватця покарання не 5-10, а 7-12 років позбавлення волі.
У 2019 р на дорогах Тернопільщини трапилося 1067 дорожньо-транспортних пригод. З них 218 – з потерпілими, в яких 27 людей загинули та 273 отримали травми.
Приклади з реєстру судових рішень:
http://reyestr.court.gov.ua/Review/90225407;
http://reyestr.court.gov.ua/Review/90199892;
http://reyestr.court.gov.ua/Review/90181722
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
№ 16 від 17 квітня 2024
Читати номер
Никанор Иванович