Уряд регулює ціну газу для населення. Наразі вона становить 6900 грн за тисячу кубометрів. Ринкова ж ціна підчас опалювального сезону може перевищувати регульовану на понад 2000 грн. Як це впливає на держбюджет та яких рішень Кабміну очікувати українцям, розповідають заступник директора Центру економічної стратегії Марія Репко та експерт Стратегічної групи радників з підтримки реформ (SAGSUR) Карел Хірман.
- Приблизно 12-17% грошових витрат українців припадає на утримання житла, де газ – доволі значна складова, - зазначає заступник директора Центру економічної стратегії Марія Репко. - Газу власного видобутку в Україні не вистачає, щоб перекрити все споживання, тому його доводиться імпортувати. Наприклад, у 2016 році газу не вистачало, навіть незважаючи на суттєву економію в промисловості, що спожила на 12% менше, ніж у 2015 році.
Минулого року споживання газу в теплокомуненерго для потреб населення знизилося лише на 3% (-17% у 2015 році), тут суттєвої модернізації та збільшення енергоефективності досягти не вдалося.
Населення ж газ особливо не економило, його споживання зросло на 5%. Для порівняння, у 2015 році споживання газу населенням скоротилося на 25% після підвищення тарифів, зазначає експерт.
Ціна газу в нерегульованому сегменті на серпень цього року очікується на рівні 7420-8230 грн за 1000 куб. м. з ПДВ (прейскурант Нафтогазу), тоді як регульований тариф, що встановлюється не ринком, а Кабміном, для населення становить 6957,9 грн за тис. куб. м.
За такої різниці неможлива поява нових гравців на ринку газу для населення та його демонополізація: набагато вигідніше продати газ дорожче промисловому підприємству, ніж дешевше – населенню, ще й зв’язуватися із субсидіями чи компенсаціями.
Держава може врегулювати ситуацію двома способами, прогнозує Марія Репко.
Перший – через підвищення цін для населення до ринкового рівня та охоплення субсидіями всіх, для кого комунальні платежі перевищать 15% доходу родини. Дуже важливо при цьому перераховувати ці субсидії вчасно, щоб не допускати накопичення боргів та забезпечити безперебійне постачання.
Другий – як це відбувається зараз – доплачувати постачальнику зі спецобов'язками, тобто продавати газ населенню за регульованою ціною із бюджету.
Другий варіант є гіршим за попередній, бо у такому випадку дотується споживання і бідних, і багатих, а також виникають проблеми із ринковим середовищем на ринку газу.
Держава має остаточно визначитися із своїми планами та нарешті перейти до повноцінного ринку газу, де буде багато компаній-постачальників та не буде монополій. Бо в іншому випадку газова реформа, яка покликана оздоровити фінансову ситуацію в країні, знизити корупцію та зробити більш справедливим субсидіювання (субсидія лише тим, хто її потребує) виявиться незавершеною, зазначає Марія Репко.
Про це говорить експерт Стратегічної групи радників з підтримки реформ (SAGSUR) Карел Хірман.
- Уряд намагається уникнути підвищення ціни газу для населення на наступний опалювальний сезон і обґрунтувати свою позицію перед Міжнародним валютним фондом, - зазначає експерт.
Чи є економічні підстави для підвищення ціни на газ?
Донедавна ціни на газ для населення були нижчими, ніж ціни для великих споживачів комерційного сектору. У Європі ситуація абсолютно протилежна: ціна за одиницю кубічного метра та кіловат-години газу для населення набагато вища, аніж для великих комерційних споживачів. І це логічно, оскільки ті, хто купують великі обсяги газу, отримують оптову знижку. Також вартість доставки (розподілу) газу для таких споживачів є нижчою, ніж для окремої людини.
Якщо подивитись на ціну газу для великих компаній, де існує вільний конкурентний ринок, то взимку вона досягла 9 тис. грн, а зараз вона дорівнює 7200-7400 грн за тисячу кубометрів. Сьогодні постановою уряду ціну на газ для населення встановлено на рівні 6900 грн. Для виробників тепла в системах центрального опалення вона ще нижча.
Ці ціни насправді нижчі за ринкові, наголошує експерт.
- Зараз, влітку, різниця між ринковою та встановленою нормативно ціною становить близько 500 гривень за 1 тис. куб. м, але взимку в опалювальний сезон, коли ціни на ринку Європи та України були набагато вищими, ця різниця перевищила 2000 і більше гривень. Тому збільшення ціни на газ для населення має економічне обґрунтування ринку і не є помилкою уряду, - зазначає Карел Хірман.
Якщо ціна залишатиметься сьогодні на рівні, різницю покриватиме бюджет – за рахунок податків усіх громадян та підприємств України. Раніше це вже призвело до глибокої економічної кризи.
Природно, що усі прошарки населення не можуть платити за газ за ціною, яка сформувалася на реальному ринку. Саме тому необхідно вдосконалити систему субсидій, щоб лише малозабезпечені українці їх отримували. Надходження до бюджету повинні надходити від податків та дивідендів з газового сектору.
У той же час, інша частина населення повинна платити реальні ціни на газ, щоб податки використовувались не для латання дірки в бюджеті, а йшли на фінансування охорони здоров'я, пенсій, інфраструктури та оборони України.
VoхСоnneсtor, спеціально для 20minut.ua Тернопіль
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
№ 16 від 17 квітня 2024
Читати номер
Анонім