"Не було б зайвим спитати громаду..."
Не варто було ставити на голосування лише одне питання – про передачу пам’ятника киянам, вважають учасники "громадської ради". Паралельно слід було обговорити, що і коли з’явиться на місці моделі літака.
- Cтавити питання так: зносити чи не зносити – неправильно, - каже голова правління обласної організації Національної спілки архітекторів України Анатолій Водоп’ян. - Варто було сказати людям, що там буде натомість. Але для цього, звичайно, не було б зайвим спитати громаду міста й архітекторів, оголосити конкурс.
Уже з перших хвилин засідання гості почали сперечатися, перебивати одне одного та скептичним сміхом чи обуренням виказувати реакцію на слова опонентів.
Найгострішими у висловлюваннях були: депутат міськради, який відстоює позицію про доцільність демонтажу пам'ятника, Григорій Бурбеза, знавець військової історії краю, який, навпаки, виступає за збереження літака, Олександр Семенів і завідуючий сектором відділу новітньої історії краєзнавчого музею, який займає нейтральну позицію, Володимир Пукач.
- Це - не пам’ятник, це об’єкт монументальної пропаганди, - переконує пан Бурбеза – Її план створив ще Ленін та інші члени компартії. Тоді знищили всі пам’ятники старої влади і на їхнє місце поставили інші. Згодом вони видозмінилися. І з’являлися такі споруди, як літак у Тернополі.
Втім, Олександр Семенів модель МІГ-15 розглядає під іншим кутом.
- Цей літак участі в війні не брав, але місце, де він стоїть, – особливе. Той пагорб – місце запеклих боїв. Його кілька днів штурмували радянські війська, - каже пан Семенів. - У повоєнні роки там знаходили кістки загиблих, які потім вивозили в невідомому напрямку.
"Усі вважають це рішення нерозумним..."
Коли гості перейшли до дебатів, кожна зі сторін почала критикувати позицію іншої і намагалася переконати опонентів у правильності своїх аргументів. Основний "козир" прихильників пам’ятника – позиція громади, яку ніхто про долю літака не запитав. Натомість на Інтернет-форумах, зокрема на сайті 20minut.ua, та за інформацією громадських організацій, 90% тернополян – проти демонтажу.
- Люди - проти зняття літака, - стверджує тернополянка Тетяна Пласконіс (до речі, ця жінка – читачка "RIA плюс" і "20 хвилин", вона сама висловила бажання взяти участь у зібранні). - Ви людей спитайте спочатку. Практично всі вважають це рішення – неправильним.
На це прихильники демонтажу "в рукаві" тримали аргумент про аварійний стан споруди та непричетність МІГа-15 до військових дій і Тернополя.
- Літак не має стосунку до війни. Він не є і не стане історичною Меккою для гостей області. Жодної історичної цінності він не має, - наполягає депутат міськради Ігор Дулеба.
До речі, аргументи обох сторін постійно наштовхувалися на контраргументи. Так, заяви про аварійність виявилися безпідставними, бо експертизи монумента ніхто не проводив. Заяви про непричетність МІГа-15 до подій Другої світової війни "долали" фрази про символізм військової доблесті льотчиків. Зрештою, дехто нагадував, що пам'ятнику вже 35 років, тож усі до нього звикли. Натомість настрої громади, відображені в Інтернет-ресурсах опоненти намагалися знівелювати недосконалістю форумів і можливістю маніпулювати голосами.
Позаяк літак поки що залишається в Тернополі - депутати не здолали вето мера на рішення про передачу літака в Київський музей авіації – незабаром слід очікувати нових кроків влади у цій справі.
Нагадаємо, 5 лютого на сесії міськради депутати 33 голосами передали літак киянам. Проте через протести тернополян і громадських організацій, які через "20 хвилин" і "RIA плюс" висловили свою позицію щодо долі літака, міський голова Роман Заставний призупинив дію рішення депутатів. Уже 15 лютого мала відбутися позачергова сесія, де обранці тернопільської громади могли подолати вето мера. Проте зібралися тоді лише 4 депутати. У мерії кажуть, що вірогідний варіант появи нових ініціатив щодо передачі літака в Київ. На демонтажі досі наполягають і головні прихильники цієї ідеї.
Громадські організації встали на захист
Захистом МІГа-15 наразі перейнялися 12 місцевих громадських організацій і фондів. Деякі з них уже почали збирати підписи та організували "гарячу лінію" для тернополян.
Мотиви, якими керуються ці організації – різні. Одні - хочуть зберегти літак, бо вважають його невід’ємною частиною "обличчя" міста, інші - вважають, що тільки громада, а не депутати мають право вирішувати долю споруди. Ініціаторами такого "руху" стали громадські організації "Дружба" та "Німецька молодь".
- Ми вже зібрали 600 підписів і прийняли близько 300 дзвінків від тернополян на "гарячу лінію" - 40-01-07, - стверджує голова громадської організації "Дружба" Ігор Сцібайло. – До нас звернулися ще 10 фондів та організацій. Тож можна прогнозувати, що зібрати тисячі підписів "за" – не проблема. І владі таки доведеться зважати на позицію жителів міста.
Пан Сцібайло каже, що наразі організації намагаються скоординувати спільні дії. Згодом вони почнуть справді масштабний процес збору підписів і залучення громадськості до питання про збереження літака.
До речі, тернополяни вже вносять свої пропозиції щодо того, який пам’ятник варто встановити при вході до парку Національного Відродження, якщо літак знімуть.
- Люди здебільшого агресивно налаштовані щодо мера і депутатів, - наголошує пан Сцібайло. – Жартома дехто пропонує варіанти, про які й говорити соромно. І пам’ятник мерові, який стоїть на купі сміття, пропонують звести, і фігури Бурбези з Головком у кабіну винищувача помістити. А весь депутатський корпус, на думку деяких активістів, треба зобразити як двірників, які сніг відгортають. Тобто люди хочуть, щоб влада вирішувала справді важливі питання, а не переймалася літаком...
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
№ 17 від 23 квітня 2025
Читати номер