У Тернополі місцями латають ями. Чи ефективні такі роботи – пояснюють експерти

У Тернополі місцями латають ями. Чи ефективні такі роботи – пояснюють експерти

Наприкінці січня дорожники у Тернополі почали масово латати ями на вулицях у різних мікрорайонах міста. Журналісти «20 хвилин» поцікавились у влади, що саме будуть робити взимку і де, а у експертів – чи ефективний такий ремонт.

Тернополяни масово жаліються, що через погані дороги б’ються автомобілі. Ями в місті такі великі і їх так багато, що можна залишитися й без коліс.  Про останній такий випадок журналісти «RIA плюс» писали у п’ятницю, 26 січня. Житель міста на одній із вулиці пробив відразу два колеса через поганий стан дороги.

Дорожники Тернополя 29 та 30 січня почали проводити роботи з ліквідації аварійних вибоїн на транспортних розв’язках і вулицях міста. Про це повідомили на сайті міської ради і зауважили – «такий ремонт не є поточним чи капітальним ремонтом покриття, а лише попереджувальними заходами для зниження аварійної ситуації на ділянках, де утворились глибокі вибоїни взимку».

У понеділок, 29 січня, ями латали на вулиці Пирогова, Микулинецькій, 15 квітня, Збаразькій, Текстильній, Промисловій, на проспекті Злуки і на кільці між Микулинецькою – Торговицею – Острозького. У вівторок, 30 січня, ремонт продовжили ще на кількох вулицях: Руській, Шептицького, Мазепи, Коновальця, Слівенській тощо. Ями засипають бітумно органно-мінеральною сумішшю, кажуть комунальники.

Відео дня

Журналісти «RIA плюс» звернулися до міської ради і запитали, на яких дорогах міста впродовж найближчого тижня ще повинні провести ліквідацію ям. Як розповіла речниця міськради Мар’яна Зварич, перелік адрес публікують щодня на сайті, однак повний список нам не надала. Лише уточнила – його формують на основі звернень громадян і коригують, враховуючи погодні умови. Тернополяни можуть звертатися до міської ради та повідомляти про вибоїни на дорогах міста. Ці звернення, за словами Мар’яни Зварич, врахують при формуванні списку.

У якому стані дороги міста 

Журналісти «20 хвилин» перевірили частину доріг, на які найбільше скаржились читачі. У деяких місцях за зиму з’явилися величезні вибоїни.

Так, у центральній частині міста журналісти помітили кілька проблемних ділянок. На перехресті вулиці Руської-Патріарха Мстислава на пішохідному переході та на узбіччі – ями. Ми зауважили, що їх «латали» і раніше, однак це не допомогло. Глибокі вибоїни – на перехресті Руської та бульвара Тараса Шевченка. Біля зупинки «Центр» на асфальті з’явилися видавлені «колії» від колес громадського транспорту. Поруч чимало вибоїн.

На вулиці Патріарха Йосифа Сліпого також є ями, особливо біля пішохідного переходу. Водії об’їжджають їх.

На вулиці Медовій уся дорога у великих ямах та калюжах. Деякі глибиною 7-10 сантиметрів. Їх об’їжджають автомобілі та обходять пішоходи. Під час дощів та відлиги значну частину вулиці затоплює. 

На вулиці Митрополита Шептицького дорога також у ямах. Складається враження, що асфальт «роз’їло» у деяких місцях. 

Схожа ситуація і на вулиці Острозького біля міської поліклініки. Глибокими ямами вкрита вся дорога. 

На «Рогатці», за спостереженнями журналістів «RIA плюс», теж чимало вибоїн. Подекуди водіям громадського транспорту та власних авто доводиться пригальмовувати, аби не влетіти в яму і не пошкодити транспорт. Як ми помітили, минулого разу ями залатали нерівно, через що на дорозі утворилися горби. Найбільша кількість ям і вибоїн саме на кільці і поблизу тротуарів. 

На вулиці Пирогова 28 січня почали латати ями на дорозі. На місці працювали дорожники та спецтехніка. Вони засипали вибоїни спеціальною сумішшю, а потім розрівнювали покриття.

У інших мікрорайонах, нарікають читачі у коментарях, ситуація не краща. Вулиці Коновальця, Лесі Українки, Слівенська та інші – розбиті.

Чому утворюються ями 

Потрібно розуміти, що внаслідок тривалої експлуатації асфальтобетон втрачає свої фізико-механічні властивості і зношується, пояснює заступник начальника Служби відновлення з експлуатаційного утримання та безпеки автомобільних доріг Ігор Данилишин. За його словами, дорожнє покриття втрачає свою несучу здатність (навантаження – прим. авт.). На ньому утворюються мікротріщини, які після потрапляння всередину води призводять до утворення ям, розповів для «RIA плюс» фахівець.

– На дорогу впливає багато факторів, які поступово її руйнують. Найпоширеніші – рух транспорту з понаднормовим навантаженням і кліматичні фактори. Крім дії від руху транспорту, дорога піддається впливу погоди. Улітку це вплив високих температур, через що утворюється «колійність», навесні – негативна дія вологи в поєднанні з замерзанням і таненням води в «порах» дороги. Узимку – мороз. Також у зимовий період не менш суттєвим фактором негативного впливу на дороги є часті переходи температури впродовж доби вище і нижче 0 градусів за Цельсієм. Це призводить до потрапляння води у мікротріщини на зношеному покритті, яка замерзає і тане. Саме це явище з впливом постійного навантаження на дорогу призводить до утворення ям, – зауважує Ігор Данилишин.

За словами фахівця, також слід звернути увагу на загальну зміну клімату в Україні за останні 30 років. Зими стали м’якішими і почастішали перепади температури повітря. Через ці «стрибки» утворюється ожеледиця, а дорожники все частіше застосовують протиожеледні суміші.

– Хімічні реагенти, які знаходяться у матеріалах для зимового утримання доріг (солі, суміші тощо), взаємодіють з компонентами асфальтобетону, змінюють його структуру і знижують показники його технічних властивостей. Зміна структури матеріалів покриття, а особливо бітуму (один з основних компонентів при будівництві дороги – прим. авт.), призводить до його руйнування, відповідно руйнується є суцільність дороги. Починають утворюватися викришування, які згодом переходять у вибоїни, – пояснює пан Данилишин.

Журналісти «RIA плюс» запитали у Служби відновлення, чи ефективний ремонт доріг взимку. Зокрема, коли ями ще засипають бітумно-органно-мінеральною сумішшю. 

Як пояснив Ігор Данилишин, ремонт доріг – це процес, який значно залежить від погодних умов. Використання тої чи іншої технології і матеріалів диктується саме температурою і вологістю. Взимку для забезпечення проїзду у сніг і мороз українські дорожники застосовують аварійний ямковий ремонт. Такі роботи мають тимчасовий характер, їх мета – забезпечити безпеку руху, каже фахівець.

– Використання бітумно-органно-мінеральної суміші загалом є ефективним методом для аварійного ямкового ремонту. Однак ця технологія стала дороговартісною. Основною складовою суміші є бітум, який в Україні не виготовляється, а лише експортується з-за кордону, та не менш дорогі хімічні добавки. З початком повномасштабного вторгнення,  бітумно-органно-мінеральна суміш стала в рази дорожчою через логістичні фактори, курс валют і ріст ціни нафти, – говорить Ігор Данилишин. 

Все залежить від погоди

Журналісти «RIA плюс» також звернулися до виробників асфальтобетонних сумішей. Заступник директора запорізької компанії ТОВ «Ремшляхбуд» Дмитро Кірков пояснює – аварійні роботи з ліквідації ям на дорогах в зимовий період можна проводити. Є різні технології для цього. Однак робити капітальний ремонт або прокладати нові дороги взимку не можна.

– Проблема з появою ям на дорогах в зимовий період в Україні досить поширена. Але кожен випадок потрібно розглядати індивідуально. Якщо асфальт поклали якісно, попередньо провівши експертизи, вивчивши навантаження на конкретній ділянці дороги, то його цілком вистачить на 7-10 років експлуатації. Також залежить від самої якості суміші та технології ремонту доріг. Якщо були допущені помилки при укладанні асфальту або використали неякісну суміш – ями та вибоїни з’являться уже через кілька років. Це все залежить від багатьох факторів,  – пояснює для «RIA плюс» експерт.

Дмитро Кірков розповідає – суміші проти ожеледиці, навіть з використанням солі, не можуть пошкодити якісне асфальтне покриття, однак вони впливають на водно-тепловий режим.

– У зимовий період поява нових ям та вибоїн в першу чергу пов’язана з перепадом температур. Сама суміш не «роз’їдає» асфальт. Сніг та лід тане, просочується в асфальтні тріщини та замерзає у нічний час. При таких різких перепадах температур, тріщини та отвори у асфальті розширюються, і він руйнується. Тому не важливо, який склад суміші. Більшу роль відіграють саме погодні умови.

У наступних матеріалах ми розкажемо про те, скільки грошей витратили на проведення ремонтних робіт і хто їх виконував. 

Що робити, якщо влетіли в яму і пошкодили авто

Поради від керуючого партнера ТОВ юридична фірма «Самуляк і партнери» Михайла Самуляка.

Якщо ви пошкодили авто через яму на дорозі, зупиніться, забезпечте безпеку руху, виставивши знаки аварійної зупинки, і викличте патрульну поліцію за номером 102. 

До приїзду поліцейських зафіксуйте дорожню обстановку, пошкодження дороги і ушкодження авто на фото і відео.

Складіть список очевидців події, та запишіть їх контакти.

Після приїзду патрульних, вимагайте складення на місці ДТП Акта обстеження ділянки вулично-шляхової мережі.

У Акті мають бути зафіксовані всі пошкодження дороги, які спричинили ДТП, а також обстановку на місці ДТП (відсутність освітлення, попереджуючих знаків тощо) та завдані ушкодження вашому авто. Наполягайте на тому, аби при огляді місця ДТП і при складанні відповідного матеріалу зазначили розмір ями, в яку потрапило авто, адже її розмір може стати визначальним при вирішенні питання про провину дорожньо-експлуатаційної організації.

Надайте пояснення працівникам патрульної поліції.

У поясненнях слід зафіксувати, що на відповідній ділянці дороги відсутні будь-які дорожні знаки, які мали б попереджувати водіїв про неякісне дорожнє покриття. Це також матиме значення під час розгляду даної справи в суді.

При викладенні пояснень водію необхідно чітко вказати, що яму не можливо було помітити взагалі, або об’їхати через наявність інших машин на дорозі, а зупинитися вчасно перед нею не було змоги. Недодержання водієм цієї процедури може привести до того, що винуватцем ДТП опиниться саме він, та буде нести адмінвідповідальність за ст.124 КУпАП.

Зазначте працівникам патрульної поліції, які прибули на місце події, що бажаєте написати заяву про вчинення адмінправопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 140 КУпАП.

У разі встановлення факту, що причиною ДТП є неякісне дорожнє покриття, працівники поліції мають здійснити запит, хто є відповідальною службовою особою, і скласти протокол за ч. 4 статті 140 КУпАП, після чого його направлять для розгляду до суду.

Треба також оцінити вартість ремонту автомобіля. Найкраще — провести автотоварознавче дослідження. Опісля звертайтеся в суд з позовом про відшкодування завданої матеріальної шкоди.

Стежте за новинами Тернополя у Telegram.

Коментарі (27)
  • Машуля

    А які гроші просто списуються😱 а дороги як небуло так і нема
  • Наталія

    Гроші є, а значить треба якось украсти, а там буде видно. Дадуть літом, то ще раз перероблять😡
  • Bogdan Bodnar

    На рогатці глибока Л.УКРАЇНКИ кожен рік ремонтують.
  • Анна

    А на що ще можна списати гроші та й під час війни , ГАНЬБА такій владі місцевій

keyboard_arrow_up