"Потурбуйтесь про свого сімейного лікаря", — з таким закликом на офіційному сайті до громадськості звернулась Національна Служба Здоров'я України.
— Деякі пацієнти телефонують своєму сімейному лікарю, терапевту або педіатру на мобільний у, вочевидь, неробочі години. Але на відміну від невідкладної допомоги, послуги, які надають лікарі та лікарки первинної ланки, не відносяться до екстрених, — йдеться в публікації. — Нагадуємо, що ваш лікар або лікарка: є людиною, а не цілодобовим сервісом; має визначені робочі години та вихідні; має право обирати спосіб зв'язку з пацієнтом та вирішувати, коли відповідати на дзвінки та повідомлення; може призначити час і дату прийому пацієнту; має право вирішувати, чи є реальна потреба у виклику додому чи можна проконсультувати дистанційно.
Однак що кажуть самі медики? Ми зібрали їхні думки на цю тему.
Вкотре медики закликають: при перших симптомах вірусних захворювань не варто одразу іти в поліклініку чи амбулаторію, адже там можуть бути черги та скупчення людей з різними хворобами. У тому числі, інфекційними. Для прийому необхідно попередньо записатись до лікаря чи призначити час в телефонному режимі. Якщо потрібно з'явитись в амбулаторії, необхідно або записатись з допомогою електронного запису, або узгодити час із сімейним лікарем, аби уникнути черг.
— Тому що з першого дня лікувати пацієнтів значно легше, аніж коли вже виникли ускладнення, — говорить Надія Боднар.— Останнім часом бачимо, що люди, які хочуть отримати первинну допомогу, масово ідуть в амбулаторії, а там створюються черги. А переважно, це хворі люди, які "діляться" вірусом з тими, хто є довкола.
Пані Боднар каже, що така ситуація триває щонайменше три тижні, а пацієнтів у поліклініках не меншає.
Про те, чи часто пацієнти переходять етичні норми спілкування та турбують лікарів посеред ночі, спілкуємось із медиками.
— Турбувати сімейного лікаря вночі — це ніколи не обумовлено та не виправдано. Лікар вночі має право відпочивати. Це є його вільний від роботи час, — каже заступник керівника Центру первинної медико-санітарної допомоги Надія Боднар. — Ті, які працюють вночі за графіком, — відпочивають вдень.
Жінка зізнається, що інколи пацієнти телефонують по 10 і навіть 20 разів під час того, коли лікар перебуває на прийомі з іншим пацієнтом. Це теж неправильно, адже порушує спокій інших людей. Хоча передзвонити лікар таки повинен.
— Одного разу до обіду в мене був прийом, — каже Надія Боднар. — Після цього потрібно було знайти телефон пацієнта, з яким я спілкувалась з самого ранку. Я порахувала кількість дзвінків. Лише до обіду в мене було 198 викликів. Це дуже велике навантаження насправді, тож, коли є можливість відпочити від роботи, лікар має відпочивати.
З лікарями спілкуємось в телефонному режимі на початку робочого дня. До тих, у кого години прийому випали на цей час ,додзвонитись важко: зайнято, абонент розмовляє, фраза "Перетелефоную пізніше". Чимало медиків вибачаються: "У мене зараз люди, вибачте, говорити не маю часу". Хтось не погоджується на розмову та просить звертатись до керівництва, хтось одразу попереджає: маю лише хвилинку... Голос заклопотаний, адже у багатьох прийом розписаний похвилинно, а за дверима кабінету чекають люди, яким життєво-важлива їх допомога.
Звісно, на дзвінки доводиться відповідати і в робочий час і не в робочий, і у вихідні. Ми не можемо залишити людину в біді, натомість не завжди маємо час на рідних.
За рік вже звикли до такого режиму. Від березня минулого року аж досі ми працюємо 24/7 з пацієнтами. Ніхто нас не заміняє, немає ротації. Я ще змалку хотіла бути лікарем і зараз теж не жаліюсь на роботу. Хоча ставлення до медиків у людей різне і дуже образливо, коли ти справді працюєш в режимі "нон-стоп", але зрештою, отримуєш негативні відгуки, коли не одразу, до прикладу, вдалось відповісти на дзвінок.
Чи боюсь я захворіти? Я вже хворіла, надіюсь що антитіла поки є. Але боятись не можна. Бо якщо ти сам боїшся цього, то як ти можеш когось підтримати та полікувати.
При нагоді хочеться нагадати, щоб люди користувались електронним записом для відвідування. Я стараюсь за дзвінками розподілити так, щоб не було скупчень.
Щодо питання, чи не боюсь захворіти я, то швидше не боюсь. У нас є усі необхідні засоби захисту. До маски вже звикли настільки, що коли її знімаєш, здається, що чогось бракує.
Досить часто пацієнти приходять і без попереднього запису. Адже людям старшого віку важко зорієнтуватись в записах. Тому і з'являються "живі" черги. На щастя, усі дотримуються маскового режиму.
Нам для захисту вистачає засобів. Стараємось берегти себе і тих, хто поряд.
Під час роботи лікарі дотримуються норм, які необхідні для захисту від коронавірусу: це використання засобів індивідуального захисту (маски\рукавички), використання спецодягу при огляді пацієнтів. Стараємось себе берегти. Але звісно, ризик є.
НСЗУ пропонує кілька порад, які допоможуть побудувати довготривалі комунікації з вашим лікарем на засадах взаємоповаги:
Тож НСЗУ закликає потурбуватися трохи про тих, хто має турбуватись про вас!
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер
Лікарі також диві люди в яких є потреба на відпочинок. Вони також мають сім’ї , також хворіють і потребують підтримки та розуміння, особливо в такий складний час.
Ви як і кожен інший пацієнт можете записатись до свого лікаря на прийом і отримати консультацію яка вам необхідна. Для цього не потрібно дзвонити лікарю персонально або робити дописи .
Якщо у вас знайшовся час зробити пост ,звернутись в приватну клініку і записатись на прийом , ви так саме могли звернутись в поліклініку та записатись на прийом до свого лікаря якого ви критикуєте перед тим не зробивши потрібного кроку з своєї сторони.
Спробуйте пропрацювати в лікарні в таких умовах під час пандемії принаймні один день і покажіть їм всім як потрібно робити свою роботу, а тоді засуджуйте інших.
Здоров’я всім .