Втретє на посаді міського голови. Сергій Надал дав відверте інтерв’ю виданню "RIA плюс". Про зміни, які нас чекають, про карантин і можливий локдаун, про земельні скандали та особисте – читайте у тексті.
Цей матеріал не залишить вас байдужим.
Подаємо текст у форматі питання-відповідь.
- Вітаю! Це вже буде третя каденція на посаді міського голови Тернополя. Що продовжите робити для міста, які нові проєкти плануєте втілити, на які серйозні зміни варто чекати тернополянам?
- Тернопіль продовжить реалізовувати великі та малі інфраструктурні проєкти. Стосовно конкретних планів, усі вони відображені у передвиборчій програмі. Коли спілкувався з людьми у дворах чи на підприємствах, я її озвучував. Якщо тезисно: продовження ремонтів дворів, прибудинкових територій, спортивних і дитячих майданчиків, тротуарів. Продовження утеплення фасадів не лише житлових будинків, а і шкіл, садочків. Розвиток системи відеомоніторингу міста. Також - мінімізація заторів у місті. Маємо перші 68 об'єктів, які пропонуємо змінити для покращення руху як громадського транспорту, так і приватного. Продовження модернізації громадського транспорту, поетапна заміна старих маршрутів на нові та сучасні. Звичайно, буде придбання нового медичного обладнання. Також будівництво станції знезалізнення води. Облаштування нових скверів, парків, мережі кюветів по всьому місту. Будівництво нових навчальних закладів, особливо у мікрорайонах, які розбудовуються – "Шостий магазин", "Північний", Кутківці, а ще будівництво Палацу спорту в Тернополі, гірськолижного трампліна тощо.
- Якби не міський голова, то хто? Що робили б у випадку програшу на виборах?
- Був цілий комплекс робіт, які заплановані командою Сергія Надала. Не тільки мною одним, а і всіма людьми, які зі мною працювали. Очевидно, що ми продовжили б розпочате. І намагалися б зробити все, щоб ті, хто міг прийти у міську раду чи виконавчий комітет, підтримали наші ініціативи.
- Чи розраховували саме на такий відсоток голосів на вашу підтримку – 74,59%?
- Ми розраховували, що тернополяни підтримають ті позитивні зміни, які відбулися в нашому місті впродовж останніх років. Спілкуючись із людьми, я чув, що подобається, що варто змінити. Розумів, що підтримка є, тому готувався на черговий термін міського голови. На рахунок цифр, було б неправильно щось прогнозувати. Оскільки вибори відбулися під час пандемії коронавірусу, і ми розуміли, що люди будуть боятися йти на дільниці. Звичайно, хотілося мати якомога більше голосів.
- У чому ваша перевага? Адже за це крісло боролися ще дев'ятеро кандидатів.
- Перше - люди дали оцінку тому, що відбувається у місті. Друге – час популістів минув. Третє – тернополяни хочуть бачити, що конкретно буде відбуватися надалі. У мене є чіткий план дій на наступний термін роботи.
Монтаж відео - ВАДИМ ЄПУР
- У кріслі голови ви вже не перший рік. Цього часу цілком достатньо для того, щоб переосмислити свої дії, визнати перемоги та поразки. Назвіть три найбільші свої досягнення, якими пишаєтесь, і три помилки, яких соромитесь.
- Не хотів би називати конкретно перемоги і поразки, адже оцінку мають дати жителі міста. Тернопіль визнаний кращим енергоефективним містом – це досягнення. Здобуття статусу молодіжної столиці України. Визнання міста за прозорістю і відкритістю влади. У нас краща транспортна модель. Жодна з цих речей легко не вдавалися. Програму енергоефективності ми починали ще у 2011 році, і тільки зараз маємо результат. А скільки було непорозумінь та критики щодо "Картки тернополянина". Тепер усі розуміють, що це необхідність. Є речі, які можемо робити планово, а є те, що важко спрогнозувати – політичні зміни, пандемія коронавірусу, кліматичні умови тощо.
- Про невдачі ви так і не відповіли, можливо, скажете, що з того, що мали реалізувати, не вдалося?
- Хочу, щоб Тернопіль був найкомфортнішим містом для життя в Україні. На жаль, цього ще не вдалося реалізувати.
- Чи задумувалися колись про зміну країни проживання?
- Я живу тут, нема змісту нічого міняти (посміхається – прим. авт.).
- У Тернополі одні з найвищих тарифів на воду, вартість проїзду у громадському транспорті, при тому далеко не найкращий рівень заробітної плати. Чи варто чекати на зниження ціни?
- Маю дані в розрізі різних міст. Так-от, у Тернополі з "Карткою тернополянина" – 5 грн у тролейбусі та 6 – за готівку, Івано-Франківськ – ідентично, Чернівці – 5 грн, Львів – 6 грн. Єдине місто, яке дає можливість пільгового необмеженого проїзду у комунальному транспорті усім, включаючи учнів та студентів, - це Тернопіль. Наприклад, Вінниця дає можливість пільгового проїзду лише в комунальному транспорті, а у приватному – ні; Рівне – необмежено лише у тролейбусах, а в автобусах – дві особи. Львів – лише з 11.00 до 16.00. То хіба в нас це не є зменшення навантаження на сім'ю?
- Але не варто забувати про те, що Тернопіль був першим, хто зробив цей крок до підняття ціни на проїзд. І два роки тому, коли у нас був транспортний майдан, наші сусіди були далекі від запропонованої нам тоді позначки - 8-9 грн.
- Хтось мусив зробити перший крок у цьому напрямку. Але важливе вміння почути думку людей і внести коригування, що, зрештою, ми і зробили.
- То чи є тенденція, що найближчим часом чинні тарифи на проїзд залишаться на тому ж рівні, чи ціна знову зросте?
- Деякі міста витрачають на обслуговування транспортної мережі від 150 до 200 мільйонів на рік. А ці кошти могли піти на розвиток міста. Раніше Тернопіль витрачав на додаткове утримання транспорту до 80 мільйонів. Цьогоріч – значно більше, тому що через пандемію тариф на проїзд взагалі нерентабельний. Він значно вищий, ніж ми отримуємо від споживача. Розуміючи, що в країні біда, ми не піднімаємо тарифів, компенсуючи з міського бюджету. Але тут також треба радитися з громадою, що вигідніше – щоб кошти з бюджету пішли на здешевлення проїзду і не виконували якісь ремонтні роботи? Чи все-таки скерувати їх на оновлення міста?
- А як щодо тарифу на воду – у Тернополі куб вартує 27,34 грн, тоді як у Львові, приміром, - 20,85 грн. Висловіть свою позицію.
- Ціну затверджують у Києві Нацкомісією. Там не погодять жодного тарифу, який не має економічного обґрунтування. Одне місто добуває воду з річки, інше тягне зі свердловин. На сьогодні наш тариф далеко не є найвищим, ми знаходимо десь посередині інших міст. У наш тариф закладена інвестиційна складова – це кошти, які вже вкладаються нами у заміну мереж. Ми почали будувати станцію знезалізнення води, що дозволить зменшити нарікання тернополян щодо якості води. Понад 96% споживачів мають встановлені лічильники, тож тернополяни думають, як використовувати водний ресурс ефективно.
- За роки попередніх каденцій лунало чимало критики за забудову парків та зелених зон, неодноразово відбувалися акції протесту. Які у вас конкретні плани щодо облаштування нових скверів, зелених зон відпочинку?
- У Тернополі передбачено створення 11 нових територій зелених насаджень. Загальна площа озеленення міста становитиме майже 59 гектарів, загальна площа зелених насаджень - приблизно 40% від усієї території міста. Конкретно про нові об'єкти: це вулиці Текстильна, Спортивна, проспект Злуки, вулиці Коновальця, Стадникової, біля пам’ятного знака Ярославу Стецьку, вулицях Юності, Будного. А в мікрорайоні "Пронятин" та на перетині вулиць Київська і Тарновського ми плануємо облаштувати нові парки. Також регулярно робимо висадження зелених насаджень у місті.
- Що буде з Парком Нацвідродження? Нагадаємо, активні жителі міста завзято виступали проти його забудови.
- Ми єдині, хто визначили реальні межі парку, адже їх до цього не існувало. Жоден об’єкт у визначеній зоні парку не будувався! Тому, незважаючи на ті дії, які робили так звані активісти, чомусь жодна із справ не виграна та не скасована в суді.
Про торф'яні котельні, як збираються рятувати Тернопільський став, які кадрові зміни чекають на міську раду і за яких умов тернополянам варто чекати на локдаун через ситуацію з Covid-19, читайте у наступному випуску газети "RIА плюс".
А про те, який у мера годинник чи розмір взуття - уже 13 листопада на сайті "20 хвилин" о 20.00.
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
№ 19 від 7 травня 2025
Читати номер
О так, молодець що за суди згадав, вони у нас самі чесні... а там де вдалось таки виграти Надал ложив виконувати їхнє рішення, наприклад про скасування підняття ціни проїзду...