Вчитися на помилках інших, щоб знов не бачити війни: як викладає історію вчитель-новатор з Тернополя

- Традиційно у першу неділю жовтня в Україні відзначають День вчителя. «20 хвилин» зібрали цікаві історії педагогів, які попри всі виклики продовжують навчати дітей та виховувати гідних громадян України.
- Активний, комунікабельний та справжній новатор! Знайомтесь, це вчитель історії та правознавства Тернопільського навчально-виховного комплексу «Школа-ліцей №6 імені Н.Яремчука» Іван Матвіїв.
За 17 років роботи у школі Івану Йосиповичу вдалося розробити креативні, а головне – дієві моделі проведення уроків. Тож, який він – сучасний вчитель історії? Читайте у нашому матеріалі.
Я зрозумів, що хочу знати більше
Потяг до історії вчитель відчув ще у дитячі роки. Особливою насолодою тоді ще для малого Іванка були розповіді знайомих, рідних та вчителів. Під час інтерв’ю чоловік ділиться власними спогадами, що вплинули на його майбутнє життя.
– Коли я в селі пас корів, то зі мною були ще два старших чоловіки. Один з них під час Другої світової війни воював за радянську армію, а інший – в українській повстанській армії. Я розумів, що вони мали приблизно по чотири класи освіти, але їх розповіді були настільки цікавими і пізнавальними, що слухав годинами з відкритим ротом. Хотілося ще й запам’ятати ту інформацію, дізнатися більше. Тоді я вперше замислився над тим, щоб стати вчителем історії і детальніше вивчати про події минулого, – каже він.
Далі школа і тут знову Івану щастить з вчителями історії. Розповідають цікаво, доступно, а головне без зайвих завчань інформація відкладається в голові. Тож, закінчивши школу сумнівів щодо майбутньої професії взагалі не було.
– Предмет мені подобався, а ось те, що хочу вчителювати та навчати дітей – був не впевнений. Все змінила практика на четвертому курсі, коли вчитель історії через власні сімейні проблеми просто кинув мене у вир подій. Я тоді відчував себе не просто практикантом, а справжнім вчителем. Готувався до уроків, розповідав дітям інформацію. І на диво, діти до мене потягнулися, а ту практику запам’ятав назавжди, – розповідає Іван Матвіїв.
Історію треба любити і розуміти
Саме такі слова своїм учням завжди каже Іван Матвіїв. Він на власному прикладі показує дітям, як звичайний матеріал з підручників можна опрацювати і дізнатися куди більше цікавої, а інколи ексклюзивної інформації.
– Та інформація, що сьогодні міститься в підручниках – вона неповна. Ми помічаємо купу дат, незрозумілих назв та стисле відображення подій. Цього замало, аби знати минуле свого народу і про всі ці тортури, що він пережив. І події сьогодення показують, що дійсно кожен з нас має вчити історію, має більше приділяти їй часу. Бо незнання минулого відображається на майбутньому. І це зараз треба доносити нашим учням, бо через кілька років вони вийдуть у доросле життя і впливатимуть на події у нашій державі, – розповідає вчитель.
Історія – це не тільки факти, історія – це події, люди. Треба розуміти, завжди є певні факти, що впливають на розвиток тієї чи іншої події. Простіше вивчати історію не по фактах, а по процесах.
– Якось мені один учень сказав: «Коли я слухаю вас на уроці, то у мене таке враження, що ви ніби всі ті події прожили особисто і були їх свідками». Я вважаю, що розповідь про кожну історичну подію має бути простою і доступною, – каже Іван Матвіїв. – І розповідаючи її треба поступово підкріплювати важливими датами, людьми, які відіграли у той час важливу роль. Для мене важливіше, щоб люди розуміли певні історичні процеси, а не зосереджувалися на одній даті.
А ось вивченню історії Іван Матвіїв радить приділяти час з перших класів. Звичайно ж, інформація має викладатися у простій, а може навіть і в ігровій формі. Враховуючи, що в рамках Нової української школи зараз вже все можливо.
– Наприклад, є у молодших класах предмет «Я у світі» ось туди треба більше додати історичних тем. Щоб, коли учні приходили у середню школу, вони вже володіли певними уявленням про історичних осіб та події. Щоб вони знали, хто такий Богдан Хмельницький, Іван Мазепа, легіон Українських січових стрільців. Що дійсно був Голодомор і що люди під час нього постраждали, помирали. Тоді нам буде від чого відштовхуватися. Та і дітям цікавіше, – наголошує вчитель.
Є учні, які приділяють чимало часу вивчення історії. Вони самостійно ходять до бібліотеки, щоб взяти книжки, відвідують цікаві лекції. А вже потім під час вивчення теми, діляться інформацією зі своїми однолітками.
Історія – це наші люди
Найважливішу роль в історії відіграють люди. Саме вони пишуть її, стають свідками визначних подій. Під час вивчення цікаво слухати історію з вуст очевидців. І про це не напишуть у книжках. При можливості пан Іван розповідає історії від себе або запрошує визначних людей.
– Ми нещодавно вивчали з учнями історію 2014 року, коли росія напала на східну частину України і розпочалися бої. АТО, ООС – ці поняття не дуже зрозумілі дітям, власне як і те, що саме там відбувається. Тоді я привів на урок історії учасника АТО. Він у рамках можливого розповів дітям про те, що бачив на власні очі. Діти могли поставити питання і після цього їм вже та інформація у підручнику не потрібна. Звичайно, не завжди вдається знайти героя і тоді я намагаюся підібрати цікаве інтерв’ю. Відео також дивляться із задоволенням, – додає історик.
У Тернопільському навчально-виховному комплексі «Школа-ліцей №6 імені Н.Яремчука» діє дискусійний клуб, в рамках якого вчителі разом із дітьми збираються та обговорюють важливі теми. 22 лютого порушили тему «Смертна кара: за чи проти». Такі заходи дозволяють дітям відкритися, заглибитися у тему та не думати про оцінки.
Іван Матвіїв радить всім не ставитися до історії як до навчального предмету. Варто зрозуміти, наскільки це важливо для вас та України — і тоді всі вагання розвіяться.
Читайте також:
З леґо та капелюхами: як вчительки тернопільської школи розкривають дітям світ знань
Як найкращий вчитель України із Заліщиків Василь Дяків змінив звичайні уроки історії
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
Дякуємо,Івану Йосиповичу за його працю!