Чи контролюють насправді перевізників у Тернополі та що з тими, хто ховає готівку в кишені

Чи контролюють насправді перевізників у Тернополі та що з тими, хто ховає готівку в кишені
  • У Тернополі, окрім комунального транспорту, перевезенням пасажирів займаються і приватні перевізники. Квитки у маршрутках видають не всім. А отже, частину доходу можуть класти собі у кишені як водії, так і власники маршруток.
  • Чи контролює цей процес міська рада та скільки у вигляді податків може втрачати місто через недобросовісних перевізників? 
  • Журналісти 20 хвилин» провели експеримент та перевірили, скільки коштів проходять повз каси у маршрутках. 

Для експерименту ми зробили повне коло на шістьох маршрутках різних підприємств: №11 (КП «Міськавтотранс»), №16 (ТОВ ««АТК» Еталон»), №27 (ТОВ «Назар Транс»), №19 (ТОВ «Менс авто»), №13 (ТзОВ «Мега-Сервіс») та №20 (ФОП Іван Задорожний). Картина майже всюди однакова – коли водію дають готівку, квиток отримують лише ті пасажири, які просять проїзний документ. 

Готівку – у кишеню?

Насправді лише на кількох маршрутках водії періодично видавали квитки.

Більше про це читайте в матеріалі:

Відео дня

«Ліві» гроші або Скільки в маршрутках заробляють на пасажирах без квитків? Ми перевірили (ЕКСКЛЮЗИВ)

Ми поспілкувалися з одним з водієм маршрутки. Він розповів про «схеми» перевізників та водіїв. На прохання чоловіка, ми не розголошуємо його ім’я та прізвища.

– Я вже працюю давно маршрутником. Проблеми з квитками завжди були і є, – каже водій. – Багато вважають, що водії кладуть гроші в кишеню. Але насправді це не так. У кожного перевізника є свої домовленості з водіями. До прикладу – водій у кінці дня має здати певну касу. Тобто ті гроші, за які водій не видав квитки, не підуть йому в кишеню. Натомість вважаю, що за квитки не має відповідати лише водій. Він повинен стежити за безпекою на дорозі, а не за тим, щоб рахувати гроші, видавати квитки, пильнувати кількість пасажирів. Але в нас крайній – завжди водій.

Як каже співрозмовник, мета таких схем проста – перевізники платитимуть менше податків. Тому між водіями та перевізниками можуть бути домовленості, щоб видавати за готівку лише частину квитків. Решта – повз касу, говорить він із власного досвіду.

– Звичайно, перевізникам вигідно це. Вони можуть приховати частину доходів і платити менші податки. Доки всі не будуть розраховуватися картками – проблема залишатиметься. Але зараз більшість людей вже мають картки. Практично всі пенсіонери та пільговики з картками. Серед молодих людей ще є ті, хто розраховуються готівкою. Але квитки просять не всі, – говорить чоловік. 

Чи контролюють водіїв

Під час проведення експерименту журналісти «20 хвилин» звернулися до міської ради Тернополя з інформаційним запитом, аби дізнатися, як саме контролюють роботу перевізників та чи рахували збитки, які могло отримати місто через те, що останні «ховають готівку у кишені». 

В управлінні транспорту нам пояснили, як взагалі перевізники можуть отримати ліцензію та хто пильнує їх роботу.

– У конкурсі на визначення Перевізника на автобусному маршруті загального користування можуть брати участь претенденти, які мають ліцензію на право здійснення перевезення пасажирів, – пояснює заступник міського голови з питань діяльності виконавчих органів влади Ігор Крисоватий. – Тобто в усіх автобусах, які їздять на маршрутній мережі Тернопільської міської територіальної громади, є ліцензія на здійснення такої діяльності.

Як пояснюють у міськраді – наявність квитків у пасажирів громадського пасажирського транспорту Тернопільської міської територіальної громади здійснюється службою контролю КП «Тернопільелектротранс» та працівниками управління муніципальної інспекції.

– Наші працівники, спільно з працівниками муніципальної інспекції, щодня виконують перевірки у громадському транспорті, – розповів директор КП "Тернопільелектротрансу" Андрій Мастюх. – Ці перевірки відбуваються як в комунальному транспорті, так і в транспорті приватних перевізників, які працюють в нашій громаді. Від комунального підприємства працює 10 контролерів. Але наразі не можу сказати, скільки саме порушників ми щодня виявляємо, оскільки я наразі у відрядженні.   

Однак за безквитковий проїзд відповідають пасажири. Якщо вас зловлять без квитка – доведеться платити штраф.

– Притягнення до відповідальності за безквитковий проїзд здійснюється відповідно до ст. 135 Кодексу України про адміністративні правопорушення, – пояснили у міській раді.

Відповідно до цієї статті, безквитковий проїзд пасажира, у тому числі проїзд без реєстрації або компостування проїзного документа, а безквиткове перевезення дитини, віком від семи до шістнадцяти років, тягне за собою накладення штрафу в двадцятикратному розмірі від вартості проїзду. А це 120 гривень за безквитковий проїзд у тролейбусі та 140 у автобусі чи маршрутці.

Кому платять перевізники

Адвокат Віталій Вітів пояснює, дехто з перевізників сплачує за спрощеною системою. Простими словами – фіксовану суму, яка залежить від розміру заробітної плати працівників. Це стосується тих підприємців, які мають до 10 найманих працівників, а сума річного доходу не перевищує 5 млн 4 тис. гривень. Ті хто має більший дохід – сплачують податки відповідно доходів.

– Не видавати квиток вигідно самим перевізникам, адже вони можуть приховати свої реальні доходи, – каже адвокат. – Гроші, за які водієм не зафіксовано у валідаторі проїзд пасажира, і як наслідок – не видано квиток на проїзд у транспорті, залишаються у тіні. Якщо пасажиру не видали квиток, то сплачені ним кошти є необліковані, і він не застрахований у випадку ДТП. Хоча деякі підприємці стверджують, що кількість проданих квитків не має значення, бо підприємець сплачує єдиний податок, – не можу з цим погодитися. Кожен квиток – це обсяг доходу (база оподаткування): якщо ми не знаємо, скільки продано, то не можемо знати, чи не перевищив перевізник обсягу річного доходу для перебування на єдиному податку.

А от притягнути перевізника чи водія до відповідальності за приховання доходів дуже важко – каже юрист. Цим і користуються підприємці.

Куди йдуть податки перевізників

А чи впливає приховання доходів на надходження до міського бюджету? Як нам відповіли у міській раді – міський бюджет не отримує доходу від перевезення пасажирів громадським транспортом. Перевізники лише сплачують податки, відповідно до Податкового кодексу України.  

– Сплата податку за здійснення перевезення пасажирів відбувається відповідно до Податкового кодексу України, – пояснюють у міській раді. – Міський бюджет не отримує доходу від перевезення пасажирів громадським пасажирським транспортом.

Однак, відповідно до Податкового кодексу України, прибутковий податок (ПДФО) сплачується до місцевого бюджету за місцем знаходження платника податків. Про це йдеться в  пункті 168.4.3 Кодексу.

Але підприємці також отримують компенсації за рахунок місцевого бюджету за перевезення пільговиків, пенсіонерів, студентів та школярів, наголошують у міській раді.

– Згідно з рішенням Тернопільської міської ради від 18.12.2020 No8/2/17 «Про бюджет Тернопільської міської територіальної громади на 2021 рік» (із змінами), передбачено 33 510 000 грн. компенсаційних виплат на пільговий проїзд окремих категорій громадян автомобільним транспортом, у тому числі приватними перевізниками, – йдеться у відповіді на запит.

Звернень від приватних перевізників до місцевої влади про виплату компенсацій чи відшкодувань через карантинні обмеження від приватних перевізників не надходило.

Ми звернулися до Головного управління Державної податкової служби у Тернопільській області, аби дізнатися, куди ж насправді ідуть податки, оплачені перевізниками. 

Як нам пояснили – загалом є дві системи – загальна та спрощена. Якщо перевізник сплачує за загальною системою – це 18% ПДФО та 1,5% військового збору від доходу підприємця. Також є спрощена система другої та третьої групи. Визначають групу за кількістю найманих працівників та розміром доходів. Якщо підприємець сплачує податки за спрощеною системою другої групи – він платить 20% від мінімальної зарплати працівників. 3 група – 3% від обсягу отриманого доходу, якщо ФОП є платником ПДВ або 5%, якщо ФОП не є платником ПДВ.

Як повідомляють в обласній ДПС, у місті є 154 перевізники, які оформлені як ФОП. З них 102 сплачують податки за спрощеною системою (42 – 2 група та 54 – 3 група).

Однак перевіряти реальні доходи перевізників податківці не можуть через карантин. Кабінет Міністрів на всій території України встановив мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня 2020–го року по останній місяць карантину, який ще триває.

Були і інші пільги для ФОПів через карантин – повідомили у податковій. У березні, квітні та травні 2020–го ФОПів звільняли від сплати єдиного соціального внеску за себе. У квітні 2020–го від сплати єдиного податку повністю звільнили тернопільських підприємців, а у травні – 50% від податку. Також за березень 2020–го року звільняли від сплати земельного податку за земельні ділянки, які використовуються у господарській діяльності.

Яка відповідальність передбачена за порушення

У податковій наголошують – водій повинен видавати квиток.

– Згідно з п. 15 ст. 3 Закону №265 суб'єкти господарювання. які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі, при наданні послуг зобов'язані надавали покупцю послуг на його вимогу чек або інший письмовий документ, що засвідчує надання послуг, з метою виконання вимог Закону про захист прав споживачів, – пояснюють податківці.

Притягнути до відповідальності перевізника можуть, однак якщо буде встановлено факт порушення під час перевірки. Це може бути невидача квитка пасажиру, непроведення розрахункової операції відповідно Закону, або проведення розрахункових операцій на неповну суму, тощо, Однак штрафи за це мізерні – 100% вартості проданих з порушеннями товарів, робіт чи послуг за порушення вчинене вперше, 150% за кожне наступне порушення.

Якщо підприємець не використовує або використовує незареєстровані належним чином книги обліку розрахункових операцій або розрахункові книжки, або ж не зберігає їх протягом встановленого Законом часу, за це передбачено штраф – 50 неоподаткованих мінімумів доходів громадян, а це 850 гривень.

 

Довідка:

Якщо ж ви маєте скаргу на водія громадського транспорту або вам відмовляються видавати квиток – можна поскаржитися на перевізника до Управління транспортних мереж та зв’язку міської ради.

Телефон:

(0352) 52-58-55

Пошта: [email protected]

Стежте за новинами Тернополя у Telegram.

Коментарі (4)
  • Vasil Chizhov

    Дають лише на вимогу.
    Пасажири вимагайте квитки, тоді не буде підстав піднімати тарифи
  • Our Ternopil

    Водіїв ніхто не буде контролювати. Деякі маршрути належать нашому Надалу через підставних людей, інші перевізники дають гарну винагороду, за те що мають можливість їздити
  • Оля Олійник

    Постійно дають.
  • Анатолий Тарасюк

    Та ну, а камери для чого там стоять?

keyboard_arrow_up