«Ліві» гроші або Скільки в маршрутках заробляють на пасажирах без квитків? Ми перевірили (ЕКСКЛЮЗИВ)

«Ліві» гроші або Скільки в маршрутках заробляють на пасажирах без квитків? Ми перевірили (ЕКСКЛЮЗИВ)
  • Тернополяни часто нарікають, що в маршрутках після оплати проїзду готівкою їм не видають квиток, якщо самому про це не нагадати водієві.
  • Журналісти «20 хвилин» перевірили, скільки грошей за одне коло можуть заробити тернопільські водії (чи перевізники), не обілечуючи пасажирів.

Ми готували цей матеріал протягом двох тижнів. Журналісти “RIA плюс” зробили повне коло на шістьох маршрутках різних перевізників у Тернополі, щоб подивитися, як працюють, скільки можуть покласти у свої кишені.

Також ми знайшли водія, який відверто розповів про схеми “відкату” та запитали у перевізників.

Отже, ми вибрали наступні маршрути: №11 (КП «Міськавтотранс»), №16 (ТОВ ««АТК» Еталон»), №27 (ТОВ «Назар Транс»), №19 (ТОВ «Менс авто»), №13 (ТзОВ «Мега-Сервіс») та №20 (ФОП Іван Задорожний).

Відео дня

Маршрут №27

Маршрутний автобус курсує від Обласної психоневрологічної лікарні через Центр і вулицею Симоненка.

Один з журналістів розрахувався готівкою, отримав решту, але не отримав квитка. Другий журналіст сплатив за проїзд карткою тернополянина, водій дав йому квиток.

На квитку є час початку поїздки та її завершення, адже при виході ми ще раз оплатили поїздку “Карткою тернополянина”, аби зафіксувати кінцевий час.

Весь маршрут тривав 1 годину 21 хвилину. За цей час нарахували 92 пасажири. Лише 47 були з квитками. Це ті, хто мали “Картку тернополянина”. Всі інші платили готівкою, і жодному пасажиру водій не видав квиток, але ніхто і не просив. Так, всього за півтори години водій неофіційно “заробив” 315 гривень на тих, кому не видав квитки.

Маршрут №16

Маршрутне таксі курсує від вулиці Винниченка через Центр і вулицею Київська.

Розраховуємося так само, і ситуація повторилися, адже квиток видали тільки журналісту, який розрахувався “Карткою тернополянина”.

Весь маршрут тривав 1 годину 10 хвилин. Тут ситуація вже була трохи інакша. Деякі пасажири просили видати квиток при розрахунку готівкою, і водій чемно це робив. Решта – без квитків. Ми нарахували 72 пасажири з них 42 були з квитками. Так за маршрут 210 гривень пройшло повз касу.

Маршрут №11

Маршрутка курсує від вулиці Довженка через Центр і до обласної психоневрологічної лікарні.​

І знову пасажирам, які розраховуються готівкою, доводиться нагадувати про те, що їм потрібен квиток. Інакше вони просто його не отримують.

Весь маршрут тривав 1 годину 5 хвилин. Там ми нарахували 78 пасажирів. Тут водій періодично сам давав квитки за готівку. Але таких було кілька пасажирів. Загалом з квитками їхали 39 людей, тобто 201 гривня пройшла повз касу.

Маршрут №19

Маршрут – ТРЦ «Подоляни» - вулиця Лучаківського.

Тут ситуація дещо інша, адже багатьом пасажирам, які розраховувалися готівкою, квитки все ж видавали, і їм не доводилося про це нагадувати водію.​

Ми проїхали весь маршрут за годину та 22 хвилини. Всього зайшли 58 пасажирів. З них 27 розрахувалися карткою тернополянина. Загалом водій видав 39 квитків. 18 пасажирів залишилися без квитка. Тобто за один маршрут “лівих” - 119 гривень.

Маршрут №13

Маршрутне таксі курсує від вулиці Симоненка через автовокзал і проспектом Степана Бандери.

Водій не видає квитки пасажирам. Тільки тим, які скористалися “Карткою тернополянина”.

Весь маршрут тривав рівно годину. За час поїздки в маршрутний автобус зайшли 60 пасажирів. 35 оплатили проїзд “Карткою тернополянина”, і водій їм видав квиток. Ще одна жінка оплачувала готівкою, і сама попросила квиток. Тобто за один маршрут 175 гривень пройшли повз касу.

Маршрут №20

Маршрут – вулиця Київська – Автовокзал.

Знову ані журналістам, ані решті пасажирів не видають квитки. Тільки тим, хто розраховується “Карткою тернополянина”.

За час маршруту – 52 хвилини — 43 пасажири. З них лише 22 видали проїзний квиток, і всі вони розрахувалися “Карткою тернополянина”. А іншим квиток не потрібен? Менш, ніж за годину, дохід водія може становити плюс 147 гривень.

Ми перевірили лише шість маршрутів. На всіх водії або вибірково давали квитки пасажирам, які розраховуються готівкою, або не давали взагалі.​

Загалом на шести маршрутах водії за одне коло, за нашими підрахунками, могли заробили 1167 гривень. Це якщо вони не діляться з перевізниками.

Водій завжди крайній?

Але ми вирішили не зупинятися на одному експерименті та пішли далі. Нам вдалося поспілкуватися з водієм однієї з тернопільських маршруток. Він побажав не розкривати свого імені. І ми це виконуємо. Запитуємо про те, які схеми “відкату”працюють у місцевому транспорті. 

– Я вже працюю давно маршрутником. Проблеми з квитками завжди були і є, – каже водій. – Багато вважають, що водії кладуть гроші в кишеню. Але насправді це не так. У кожного перевізника є свої домовленості з водіями. До прикладу – водій у кінці дня має здати певну касу. Тобто ті гроші, за які водій не видав квитки, не підуть йому в кишеню. Ви розумієте, про що я. Натомість вважаю, що за квитки не має відповідати лише водій. Він повинен стежити за безпекою на дорозі, а не за тим, щоб рахувати гроші, видавати квитки, пильнувати кількість пасажирів. Але в нас крайній - завжди водій.  

А чому ж не видають квитків? Як каже співрозмовник, мета таких схем проста – перевізники платитимуть менше податків. Тому між водіями та перевізниками можуть бути домовленості, щоб видавати за готівку лише частину квитків. Решта – повз касу, говорить він із власного досвіду.

– Звичайно, перевізникам вигідно це. Вони можуть приховати частину доходів і платити менші податки. Доки всі не будуть розраховуватися картками – проблема залишатиметься. Але зараз більшість людей вже мають картки. Практично всі пенсіонери та пільговики з картками. Серед молодих людей ще є ті, хто розраховуються готівкою. Але квитки просять не всі, – говорить чоловік. 

Що кажуть перевізники

Вище була представлена думка водія. А що кажуть перевізники? Не до всіх ми могли додзвонитися. ТОму подаємо думку тих, з ким вдаоося поспілкуватися. 

Голова наглядової ради ПАТ "Тернопільське АТП 16 127" Олександр Шильман розповів журналісту "RIA плюс", що за час карантину доходи від перевезення пасажирів в компанії зменшилися на 40 відсотків через карантинні обмеження.

–  Чи вистачає виручених коштів? Якщо брати лише зарплату водіям та витрати на паливо, то вистачає. Але є інші витрати: запасні частини до автобусів, електрика, газ тощо, – пояснив він.

Щодо невидачі пасажирам квитків, голова наглядової ради пояснив, що така проблема дійсно є. Але вона властива не тільки для тернопільських перевізників.

– Ми намагаємося вплинути на водіїв, наприклад, наші люди їздять в громадському транспорті та перевіряють, чи видають водії квитки. До того ж, є валідатори, вони також допомагають, — зазначив посадовець.

Також кожен водій має свій план, наприкінці робочого дня є мінімальна сума, яку йому необхідно здати. 

– Ввечері решту коштів ми додатково пробиваємо, – підсумував чоловік. – А якщо говорити про підняття ціни на проїзд, аби збільшити прибутки, то це не завжди позитивні зміни, навіть для перевізника. Люди просто будуть менше користуватися громадським транспортом. Вартість сім гривень наразі є оптимальною.

Директор ТОВ «Назар Транс» Іван Миськів розповів – вони сплачують єдиний податок, тому кількість виданих квитків не впливає на сплачені податки.

– Ми вивчали, скільки та на яких маршрутах їздять пасажири, тому орієнтуємося, який прибуток повинен бути. Водій в кінці робочого дня повинен здати певну суму. Раніше в нас в кожній маршрутці були камери для обліку пасажирів, але їх довелося зняти, бо це дорого обходиться. Тому кількість виданих квитків ні на що не впливає, адже ми сплачуємо фіксовану суму податку.

Семи гривень за проїзд недостатньо

Директор ТОВ "Менс Авто" Андрій Намака розповів, що через карантин та обмеження на перевезення пасажирів понад кількість сидячих місць в підприємстві не дорахувалися половини від очікуваного прибутку. 

– Через це ми залізли в шалені борги. З міськрадою ведемо постійний діалог. Вони знають про наші біди та проблеми. Не в компетенції скасовувати проїзд лише на сидячих місцях, а компенсувати нам певну суму вони не зможуть. Адже зараз компенсація надходить до комунальних підприємств, приватні, на жаль, поки її не отримують, – каже пан Намака. – В день водії підприємства перевозять 450-500 пасажирів. 

На думку директора, вартість проїзду – сім гривень є недостатньою, адже зросла ціна на інші послуги, запчастини та і зарплата водіям. 

– Ми згодні перейти на повне використання електронних квитків, аби виключити момент зловживання водієм коштами, але разом з тим варто збільшити тариф. Щодо квитків, у мене з цим проблем немає. Адже в моїх маршрутках є система автоматичного обліку пасажирів з камерами на кожних дверях і я чітко знаю, скількох пасажирів щодня перевозять мої водії, — каже пан Намака. 

Журналісти “RIA плюс” написали інформаційний запит до управління транспорту міської ради, щоб дізнатися, як контролюють водіїв та перевізників. Скільки коштів отримує міський бюджет з роботи приватних підприємців та чи не виділяли їм кошти для підтримки в час карантинних обмежень. Очікуємо на відповідь.

Чи повинен водій маршрутки видавати квиток?

Відповідно до статті 21 Закону України «Про захист прав споживачів» невидача або несвоєчасна видача споживачеві документів, які підтверджують виконання договору, учасником якого є споживач, є порушенням прав споживача.

Невидача квитка про проїзд у громадському транспорті може кваліфікуватися Державною фіскальною службою як неоприбуткування готівки.

За це передбачена відповідальність у п'ятикратному розмірі неоприбуткованої суми (п.1 Указу Президента України «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки»).

Якщо вам не видали квиток про проїзд в громадському транспорті, ви можете звернутися до відповідного управління Держпродспоживслужби та повідомити про можливі порушення законодавства перевізником.

Віталій Вітів, адвокат:

Чому перевізникам це вигідно?

– Не видавати квиток вигідно самим перевізникам, адже вони можуть приховати свої реальні доходи. Гроші, за які водієм не зафіксовано у валідаторі проїзд пасажира, і як наслідок не видано квиток на проїзд у транспорті, залишаються у тіні. Якщо пасажиру не видали квиток, то сплачені ним кошти є необліковані, і він не застрахований у випадку ДТП.

Хоча деякі підприємці стверджують, що кількість проданих квитків не має значення, бо підприємець сплачує єдиний податок, – не можу з цим погодитися. Кожен квиток – це обсяг доходу (база оподаткування): якщо ми не знаємо, скільки продано, то не можемо знати, чи не перевищив перевізник обсягу річного доходу для перебування на "єдиному податку".

Наприклад, для підприємців другої групи, які мають до 10 найманих працівників, ця сума не повинна перевищувати 5 млн 4 тис. гривень, пояснює Віталій Вітів. Тому перевізникам може бути вигідно приховати свій реальний дохід, щоб сплачувати саме єдиний податок, хоча їх дохід буде більший. Для кожного підприємця ця сума єдиного податку буде різна. Вона залежить від заробітної плати працівників.

А от притягнути до відповідальності водія чи перевізника дуже важко.

– Складність доведення ухилення від сплати податків полягає в тому, що належним доказом необлікованого пасажира може бути лише постанова про притягнення до адміністративної відповідальності за безквитковий проїзд, до якої внесено докази того, що пасажир оплатив проїзд, але йому не видали квиток. Як розуміємо, контролери в громадському транспорті – рідкісні гості, тому можу припустити, що місто фактично дарує цей дохід перевізникам чи недобросовісним водіям, які залишають ці кошти собі. У цьому полягає важлива соціальна проблема, адже саме через невідомий справжній розмір доходів перевізників неможливо об'єктивно оцінити обгрунтованість вимог збільшення тарифів у громадському транспорті.

Стежте за новинами Тернополя у Telegram.

Коментарі (46)
  • Читач41

    "Преміум" новина - з помилками?
    І ви ще хочете, щоб вам платили за "підписку"?
    Тьфу...
  • Ніна Козоріз

    Я вже не раз сідаючи у маршрутку дивлюся на її стан. На підлогу страшно дивитися,пилюки повно. Ось цікаво ,а виїжджаючи на рез їх хоч колись миють ????? А за білети вірно на дають. А це їз обов'язок я не маю вимагати дати квиток.
  • Зоряна Март

    ходіть пішки і буде вам щастя
  • Тетяна Газда

    А чому не піднімається ще тема, що маршрутки брудні, людей напаковують цілий автобус і при цьому жодне вікно фізично не можна відкрити...

    Читач41 reply Тетяна Газда

    Вікно не можна фізично відкрити тому що бабулькам дує )))
Найчастіше Найчастіше
Новини за сьогодні
Новини Тернополя за сьогодні
17:00 У Тернополі презентували інформаційно-координаційну платформу для ВПО 16:00 Поліція розшукує 52-річного тернополянина 15:10 Україна повернула тіла 140 полеглих захисників 14:37 У Тернополі 26-27 квітня ремонтують дороги: перелік адрес Від читача 11:33 Присвоєння почесного звання - «Герой України» (посмертно). 14:03 На Київській зіштовхнулися автівки: постраждала жінка 13:35 Мешканці ОСББ закупили за власні кошти дрони для тернопільських військових 12:51 Близько 500 жителів Тернопільщини отримали щеплення у рамках Всесвітнього тижня імунізації 11:52 У Тернополі запалили свічки пам'яті про жертв Чорнобильської катастрофи 11:35 ДТП на дорозі Тернопіль-Ланівці: травмовані водій та дитина 11:03 «На щиті» повертається до рідного дому солдат Володимир Огородник 10:10 У графік зупинки котелень у Тернополі внесли зміни 09:50 Святковий гастрономічний рай на Великодні свята від мережі магазинів «Смаколик» (новини компаній) 09:30 У Тернополі відбудеться марафон з писанкарства 09:01 26 квітня відключать газ в центрі Тернополя 08:05 Якою буде ціна на газ з 1 травня: є рішення «Нафтогазу» 22:03 Історичні будівлі та карти старого міста: які бронзові мініатюри є у Тернополі photo_camera 21:03 Що тернополяни покладуть до великоднього кошика та скільки готові витратити (ОПИТУВАННЯ) photo_camera 20:01 Жінка з Тернопільщини втратила 32 000 гривень, повіривши шахраям 19:00 У Кременецькому районі в результаті займання авто загинув 36-річний чоловік
Дивитись ще keyboard_arrow_right
Ваші відгуки про послуги у Тернополі Ваші відгуки про послуги у Тернополі
keyboard_arrow_up