Оновлену транспортну мережу Тернополя мали запустити 1 червня. Проте запуск відклали, як мінімум, до кінця року, бо місто ще продовжує закупівлю користованих автобусів для створення муниципальної транспортної мережі. А поки пасажирів продовжують возити тролейбуси та приватні маршрутки. Яка зараз ситуація із новою мережею та в якому стані наявний громадський транспорт знає “20 хвилин".
Нову транспортну модель для Тернополя розробляли київські спеціалісти представництва Dornier Consulting International GmbH в Україні. Їм місто, згідно із тендерною документацією, заплатило майже півтора мільйони. Допомоги у дослідженнях студенти ТНТУ. Про це ми писали у попередніх випусках “RIA плюс”. Свої напрацювання експерти представили у грудні 2018-го. І місто готували до того, що 1 червня у Тернополі запрацює нова транспортна модель. Зміни стосувались не лише маршрутів, про що радились із громадськістю через е-сервіс, а й створення муніципальної транспортної мережі. Про це неодноразово говорили у міській раді. Для її створення почали закупівлю користованих низькопідлогових автобусів. Як раніше повідомляли, планують закупити 100 автобусів. Наразі їх лише 15 : три “ЛАЗи” та 12 МАNів. Створити муніципальну транспорту мережу із такою кількістю автобусів неможливо, тому поки місто підписало договори із приватними перевізниками до кінця 2019-го року. Створення муніципального транспорту у багатьох тернополян викликає про монополію і багатьох це обурює. Мовляв, тоді міська рада буде монополістом на ринку пасажирських перевезень. Чи обдумували це питання у міській раді ми поцікавились у радника міського голови Антона Марчевський.
- Наразі рано ще говорити про те, чи це буде лиш одне комунальне підприємство, чи буде ще приватний перевізник, - каже радник. - Поки місто працює над закупівлею автобусів.
Не знають яка буде ситуація із пасажирськими перевезеннями у 2020 і самі приватні перевізники. Кажуть, їм ніхто нічого ще не говорив, поки працюють до кінця року.
А поки місто чекає на оновлення громадського транспорту, щодня жителі Тернополя користуються наявними маршрутками та тролейбусами. Тернополяни часто нарікають на стан громадського транспорту. Скаржаться на обдерті сидіння, брудні салони, що інколи з даху капає на голову, а замість вікон фанера. Ще буває, що при гальмуванні у салоні чути свист. В одній із таких маршруток їхала і журналістка. Раніше ми уже зверталися за коментарями щодо цього, адже такий свист може бути від того, що несправні або неякісні гальмівні колодки. Тоді у ПАТ “АТП-16127”, де обслуговують частину тернопільських маршруток коментували, що запчастини до них купують найдорожчі. А свист не впливає на якість гальмівних колодок.
Але у місті є і чисті маршрутки, за якими перевізники стежать і намагаються зробити усе для комфорту пасажирів. До речі який, як кажуть самі ж перевізники, залежить і від самих громадян. Як пояснює пан Намака, колись перевізники брали мільйонні кредити у валюті, щоб купити ці маршрутки, які були абсолютно новими. А, щоб їх утримувати, потрібні кошти. А їх катастрофічно не вистачало до грудня 2018-го, поки не прийняли нові тарифи. Зараз ситуація покращилась. До того ж, як каже пан Намака, на жаль, у міському бюджеті не вистачає коштів на компенсацію перевізникам за пільговиків, тому їм виплачують лише 50%.
До слова, про технічний стан маршруток. Усі вони мають проходити техогляд перед виїздом на маршрути. Директор ТОВ “Менс-Авто” Андрій Намака розповів, що на його підприємстві маршрутки техогляд проходять двічі: перед виїздом на маршрути та після робочого дня. Несправний транспорт на маршрути не випускають в жодному разі.
- Коли водій після зміни в 11 вечора повертається на базу, то автомеханік оглядає маршрутку, - каже Андрій Намака. - Якщо є незначні технічні несправності, то механік за ніч їх ремонтує. Якщо ж поломки серйозні, тоді маршрутку знімають з рейсу і ми на її заміну випускаємо транспорт з резерву.
Із цим же питанням журналістка зверталась і до кількох інших перевізників, проте відповіді не отримала. Одні не могли розмовляти, інших не було на місці.
У тролейбусах неодноразово можна побачити, як кондуктори поливають підлогу із пластикових пляшок, бо кондиціонерів немає. Журналістка уже зверталась за коментарем щодо стану тролейбусів до директора КП “Тернопільелектротранс” Андрія Мастюха. Запитала і про полив підлоги. Той у відповідь запитав, чи має журналістка кондиціонер вдома, а потім запитав чому не має. Але ж яке відношення приватне помешкання має до громадського транспорту міста. Особливо коли на його підтримку з міського бюджету час від часу виділяють кошти. А потім таки прокоментував, що у наявних тролейбусах непередбачені кондиціонери, а доставити їх занадто дороге задоволення. Як і капітальний ремонт транспорту. А КП і так, як у ньому завжди кажуть, збиткове. Про це, до речі, говорили представники КП і на одному із судів стосовно питання тарифів. Мовляв, якщо тарифи повернуть до тих, що діяли раніше - 4 грн готівкою у тролейбусах та 5 грн готівкою у маршрутках, то КП взагалі перестане працювати. Нагадаємо, що згідно із рішенням суду, тарифи мали б таки повернути, але поки у цьому місті рішень суду виконувати ніхто не збирається.
Із бюджету міста раз за разом виділяють кошти на підтримку КП “Тернопільелектротранс”. Одне із рішень про таку “допомогу” приймали на виконкомі міської ради на початку липня. Тоді йшлося про 1,5 млн грн, бо, як коментував начальник управління транспорту, комунікацій та зв'язку Ігор Мединський, у літній період, коли люди у відпустках, на канікулах, пасажиропотік тролейбусів суттєво зменшився і в КП “Тернопільелектротранс" справді є потреба у фінансуванні.
А в кінці серпня на одну із виконкомів йшлося про те, що КП "Тернопільелектротранс" отримає понад 20 млн грн. Ці кошти мають перерахувати на банківські рахунки за такі послуги: реконструкція тролейбусних ліній - 2 млн, капітальний ремонт рухомого складу – 500 тис, будівництво тролейбусної лінії по вул. Живова (відгалуження) до зупинки "Автовокзал" - 151 тис 531 грн, будівництво тролейбусної лінії поворот по вул. Л. Українки праворуч на вул. Протасевича - 471 тис 325, поповнення статутного капіталу в обмін на корпоративні права - 2 млн 500 тис грн, придбання б/к автобусів іноземного виробництва - 15 млн 600 тис 144 грн, будівництво авто-газозаправочного пункту -700 тис грн, поповнення статутного капіталу в обмін на корпоративні права - 100 тис грн, на впорядкування інфраструктури водного транспорту - 102 тис грн.
“20 хвилин” продовжує стежити за створенням нової транспортної мережі. Читайте про це у наступних публікаціях в газеті "RIA плюс" та на сайті “20 хвилин”.
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
№ 17 від 23 квітня 2025
Читати номер
А щодо транспорту, то нетреба акцентувати увагу на приватному чи державному, просто розписати правила гри (ТЗ щоденно ідеально чистий зсередини і зовні, водій опрятний і в чистому спец.одягу.....).