У лікувальних закладах Польщі, станом на ранок 9 березня, перебувають 24 українці, які постраждали в ДТП автобуса «Познань-Херсон» поблизу прикордонного пункту пропуску «Корчова–Краківець». Про це повідомляє пресслужба ДСНС. Дев'ять госпіталізованих - у важкому стані. Такою є інформація МЗС України.
Серед травмованих – і чортківчанин Сергій Ухман.
Унаслідок катастрофи п'ятеро осіб загинули на місці. Ввечері того ж дня за сприяння консулів 24 особи, які їхали в цьому автобусі, відправили до України. Двоє осіб повернулися до своїх сімей у Кракові та Жешуві.
Польська прокуратура вже висунула обвинувачення водію - 48-річному тернополянину Володимиру К у ненавмисному скоєнні аварії на наземному транспорті. Йому загрожує до восьми років ув’язнення. Про це повідомила заступниця окружного прокурора у Перемишлі Беата Стажецька, передає Укрінформ із посиланням на Dziennik Gazeta Prawna.
За словами Стажецької, найімовірнішою є версія, що 48-річний водій Володимир К., який був за кермом автобуса, намагався повернути праворуч до місця обслуговування подорожуючих (MOP Kaszyce), але швидкість руху була занадто високою. Вона зауважила, що автобус рухався по автомагістралі зі швидкістю 95 км/год та різко, а за чотири секунди загальмував до 45 км/год.
– Хоча він їхав зі швидкістю, яка дозволена на автомагістралі, вона була невідповідною до початку маневру повороту вправо, – пояснила представниця прокуратури.
Отже, за даними польської прокуратури, причиною аварії стало перевищення швидкості та різке гальмування. У коментарях на сайті «20 хвилин» люди пишуть, що в автобусі вистрелило колесо. Люди не виключають також, що причиною аварії міг стати людський фактор та тривале перебування за кермом одного водія.
Щодо технічних питань і чи вони могли призвести до аварії з такими наслідками, ми попросили прокоментувати автоексперта, Сергія Хмарова, представника компанії автопідбір Тернопіль та ГО «Автоексперти України».
— Автобуси Van Hool мають ззаду дві вісі, якщо вистрелило чи тріснуло одне із задніх коліс, транспорт втримався б на решті, і це не могло б призвести до подібних наслідків, — каже Сергій Хмаров. — Якщо би це трапилось з якимось з передніх коліс, автобус різко «потягнуло» в якийсь з боків.
Транспортний засіб двоповерховий і тяжкий. А от різко загальмувати на високій швидкості і при цьому тріснуло колесо – є висока доля ймовірності, що автобус могло покласти на бік.
Чому ж колесо могло тріснути, якщо автобус перед виїздом пройшов технічний огляд – в експерта є свої припущення. Хоча він наголошує, що остаточні висновки мають зробити експерти. Хоча й не виключає, що гума була не надто якісною.
Колеса в таких автобусах потрібно замінювати двічі-тричі за сезон. Адже врахувати тоннаж транспортного засобу і те, що вони працюють фактично в режимі нон-стоп. Та ще й на чималій швидкості, яка дозволена трасах. Немало важливим чинником є чудовий стан дорожнього покриття за кордоном.
Експерт припускає, що власники маршрутів намагаються зекономити на якісній гумі і нерідко на колеса б\к «нарізають» протектор, щоб вона ще поїздила. Але шар гуми, попри нанесений малюнок, втрачає свою міцність. За умови навантаження – таке колесо могло тріснути.
— На мою думку, якщо мало місце розриву колеса, перше питання, хто випускав автобус і чи було щось на дорозі, — каже Сергій Хмаров.
У таких автобусах задня вісь є поворотною — коли автобус розвертається, аби збільшити його маневреність. Це не простий міст, який стаціонарно нерухомо стоїть на місці. Якщо вісь має дефекти, її може вирвати, не тільки саме колесо. Словом, версій і припущень може бути багато, потрібно чітко знати, яке з коліс пошкодилось.
Польський прокурор додала, що під час допиту в лікарні водій не зміг однозначно сказати, чи визнає свою провину. Він повідомив, шо не пам’ятає обставин події та відмовився давати свідчення, посилаючись на поганий емоційний стан. Водій пообіцяв зробити це пізніше. Тепер йому заборонено виїжджати за межі Польщі, прокуратура вилучила у нього закордонний паспорт і зобов’язала перебувати на контролі в поліції.
Другого водія автобуса, 35-річного Степана К., у суботу та неділю було допитано як свідка. А, за власною інформацією «20 хвилин», чоловік вже приїхав до Тернополя.
В управлінні Держпраці у Тернопільській області повідомили, що автобус належить українському перевізнику: власник та двоє травмованих водіїв – жителі Тернопільщини.
– У водія, який був за кермом, струс мозку, — повідомив начальник управління Держпраці в Тернопільській області Віталій Мариновський. — Ми ініціюємо позапланову перевірку на підприємстві щодо дотримання законодавства у сфері праці та охорони праці. Детально дослідимо діяльність даного підприємця — все, що від нас залежить та в рамках закону і повноважень. Звичайно, це розслідування буде прозорим. Ми щиро співчуваємо всім, хто втратив в цій аварії своїх рідних, а також травмованим пасажирам.
Буде створена комісія з розслідування нещасного випадку на виробництві, адже випадок стався працівниками при виконанні ними службових обов’язків.
Позапланово перевірятимуть перевізника і в Укртрансбезпеці. Про це повідомив начальник управління Ігор Табака.
— Зараз ми чекаємо на результати розслідування польською стороною, після цього буде призначена позапланова перевірка перевізника, — каже Ігор Табака. — Вже достеменно відомо, що обоє водіїв були тверезими. Автобус облаштовано електронним цифровим тахографом – контролює швидкість, час роботи і відпочинку водіїв.
На перевізника останнім роками Укртрансбезпека складала акти – вони стосувались порушення транспортного законодавства, порушень режиму роботи і відпочинку, відсутній перелік документів для перевірки.
Автобус, за словами Ігоря Табаки, перед рейсом пройшов технічний огляд. Тож за це відповідатиме механік. Водії пройшли огляд медика. Принаймні, про це є документальне підтвердження, запевняє він. Наскільки воно відповідатиме реальній картині — перевірятимуть в Укртрансбезпеці.
Ми намагались зв’язатись з перевізником. Однак, мобільний чоловіка був весь час «поза зоною». Знайомі чоловіка припускають, що перевізник поїхав до Польщі, та сам керує процесом доправки постраждалих в Україну. Так це чи ні – ми перевірятимемо та намагатимемось таки додзвонитись до чоловіка. Наголошуємо, що готові вислухати його позицію та опублікувати її.
Тарас Ст. (поки ми не подаємо повних даних перевізника, аби це не зашкодило розслідуванню, хоча всі дані є в редакції – прим. авт.) – один з найбільших перевізників Тернопільщини. За офіційною інформацією, здійснює рейси у 54 міжнародних напрямках у країні.
На сайті з відгуками про перевізників люди скаржилися на жахливі умови, хамство і відсутність компенсації за скасування рейсів.
Про перевізника написано чимало негативних відгуків на сайті Infobus, а його рейтинг на ресурсі становить 2,44 з п'яти зірок. Судячи з відгуків, найбільше люди скаржилися на погані умови перевезення і обслуговування, раптові скасування рейсів без компенсації грошей за квитки та хамське ставлення з боку водіїв.
Погані відгуки на перевізника почали з'являтися на сайті Infobus ще від 2018 року. Адміністрація сайту вибірково відповідала на скарги, приносячи вибачення за погані умови і хамство водіїв.
– Водії хами, 80 людей в автобусі, усі пасажири без масок, жодне соціальної дистанції і повне ігнорування карантинних норм, незважаючи на вказане в квитку місце 16 — сиділа на 73, страшна задуха, зупинки лише на 10хв., - написала на сайті відгуків 6 березня користувачка Катерина . — Як люди їдуть через всю Україну і за кордон, не розумію, Просто "скотовозка", нічого не пристосовано для тривалих переїздів. Не рекомендую взагалі категорично нікому
Людмила, яка залишила відгук 26 лютого і зазначила, що їхала рейсом Бельско-Бяла – Вінниця, написала, що це була найжахливіша поїздка з усіх можливих.
– Автобус старий, незручний, без WiFi. Кількість пасажирів перевищувала допустиму, тому частину людей перед самим кордоном водії пересадили в інший автобус", - написала Вікторія.
Ми знайшли кількох тернополян, які не раз спілкувались з водіями, що потрапили в ДТП, їздили з ними до Польщі і часом передавали через них передачі за кордон. Люди не хочуть називати для публікації своїх даних, хоча вони відомі редакції. Кажуть, не готові відповідати на питання багатьох структур, в тому числі і силових.
Олег їздив і з Володимиром, і зі Степаном не раз до Польщі. Перше, що кинулось в очі під час поїздки, це що за кермом весь цей час був один водій. Інший запускав-випускав пасажирів та здебільшого обслуговував багажне відділення.
— У дорозі ми тоді провели годин 18 загалом, — пригадує пан Олег. — До польського кордону їхали години чотири, бо довгенько стояли у Львові. Потім на самому кордоні годин 6-7, від кордону до Варшави ще 5, не менше. За цей час за кермо ні на кілька хвилин не сідав другий водій.
Дороги в Польщі гарні, автобус йде плавно і цього достатньо, аби схилило на сон, припускає Олег. Але щодо поведінки самих водіїв – кажуть, відношення до пасажирів було дуже добрим. Завжди відгукувались на прохання подорожуючих зупинитись в туалет чи поїсти. Хамства з їхнього боку не було зовсім.
— Я одного разу їздив з ними до Польщі, все було добре, хлопці нормальні, — розповів читач Максим. — Під час однієї із зупинок розговорились. Вони розповідали, що цим маршрутом їздять часто. Також я став свідком, що люди передавали через них документи. То один з водіїв попросив відкрити конверт, аби переконатись, що там саме документ і немає валюти.
А те, що за кермом під час поїздки був один з водіїв, Максим, каже, теж звернув на це увагу.
— Він не ганяв, не лихачив і правил не порушував, — каже чоловік. — Не було незрозумілих маневрів, поводився на дорозі гарно. Я також водій і звернув на це увагу, що він має чималий досвід. Проте, напарник його чомусь не змінював. А фактор відпочинку ніхто не відміняв. Певно, занадто впевненим був у власних силах. Може, стомився, — все може бути. Хоча дуже шкода водіїв – гарні вони хлопці. Але наслідки аварії просто жахливі.
Читайте також:
Сергію Ухману, який потрапив у ДТП в Польщі, необхідна допомога на лікування
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер
Співчуття Вам щирі.
Що до коментарів:
Хтось з Вас шановні поклав себе на перше місце.
Соромно читати,і ми хрещені у церкві.
Молимось,добро робим,так чи ні??????
Може досить , співчуття дуже мало ....
А язик і рука ,що пише ,втоми немає.
Так ,накинетесь і за мій допис?
Та мені не цікаво .
Помоліться за душі що загинули.
Отче наш,що єси на небесах.....
велике горе людей .