Приміром, таке сталося з романом Володимира Лиса «Століття Якова», за мотивами якого нещодавно вийшов однойменний фільм. Автором сценарію, який адаптував до телевізійного кіно роман Володимира Лиса, є Андрій Кокотюха. Під час зустрічі з глядачами у Тернополі 11 листопада у рамках форуму «Кінохвиля» він розповів про те, як пише сценарії. А також поділився цікавими думками про те, як сюжет книги перевтілюється у кіносценарій.
Власне свої книги Андрій Кокотюха називає кінороманами. А кіносценарії він пише не лише до своїх книг, а й до книг інших авторів. Приміром, він вже написав кіносценарій до історичного роману «Василя Шкляра», зйомки якого розпочнуть наступного року. А за мотивами його роману «Червоний» вже зняли фільм, який вийде у прокат наступного року.
- Я - не письменник, я випадково став автором. Якби знімали кіно у нас тоді, коли я почав писати книжки, вони б одразу ставали фільмами, і тільки потім з моєї доброї волі перетікали б у книгу, - каже пан Кокотюха. - Але оскільки кіно у нас не знімали тривалий час, то всі ідеї, які виникали, всі сюжети, я відповідно писав у вигляді книги, і так вони виходили. А якщо у людини виходить книга з його прізвищем на обкладинці, то його називають письменником.
Андрій Кокотюха каже, що вже готовий до того, що письменники будуть незадоволені кіносценарієм, тому має імунітет до такої реакції. І, приміром, у випадку з романом «Століття Якова», то у його автора Володимира Лиса негативною була реакція вже після того як він дізнався про те, хто буде писати сценарій.
- Люблю цей приклад і наведу його вам: є роман Кена Кізі «Над гніздом зозулі», є фільм Мілоша Фурмана «Політ над гніздом зозулі», який здобув «Оскара», - розповідає пан Кокотюха. - Кен Кізі зненавидів Мілоша Фурмана і екранізацію свого роману – в результаті ми маємо два абсолютно рівноцінних художніх твори, кожен з них зі своєю художньою вартістю – окремо роман і окремо фільм. Зазвичай жоден з авторів незадоволений. Жоден! І коли ухвалили рішення про екранізацію, коли ідею купили у автора, і він продав авторські права на екранізацію твору, та він все рівно не може заспокоїтися і хоче втручатися в той процес, якого він з різних причин не розуміє. Саме тому я не письменник, бо не труджуся над словом. А для колег, тим більше старших, слово має сакральне значення, написане ним тут і саме так воно повинно було б прозвучати у сценарії. Але, повторюся, я був готовий до такої реакції. Адже, якщо ти не готовий до такої реакції, то ти не берешся за це.
Реакцію Василя Шкляра на фільм «Чорний Ворон» можна спрогнозувати вже, хоча там дуже хороший режисер - молодий Олег Туранський, зауважує Андрій Кокотюха.
- Ми зараз з ним готуємо серіал, а після того приступимо до «Чорного ворона». Зйомки дай Бог почнуться наприкінці наступного року, - каже він. - І то я не хочу, щоб починалися наприкінці року, бо там великий часовий проміжок від весни до осені, і ми не можемо знімати все лише восени. Але я не приймаю жодних рішень взагалі. Тому побачимо що там буде. Олег Туранський дуже хороший режисер, він - режисер саме такого екшн-кіно. А в таких фільмах як «Чорний ворон» треба багато бійок, масових сцен, кінних сцен. У сценарії вони вже є. І він буквально малює, він каже:»Я хочу намалювати цей фільм від першого до 78-го епізоду і от коли я намалюю, тоді я уже буду його знімати». Що він намалює, навряд пану Василю сподобається. Бо режисер знімає кіно так, як він його собі бачить, і ми з ним будемо переписувати цей сценарій, який є уже готовий і уже схвалений. Він мені вже це сказав. Я знаю тільки два художніх твори автори, який задоволені екрановтіленням.
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
№ 50 від 10 грудня 2025
Читати номер