“То в ковбасі миша, то в цукерках — черв'як»

Права У 2014 році в Україні створили Держпродспоживслужбу, що об’єднала в собі п’ять контролюючих органів. В тому числі – і Держспоживінспекцію як окремий структурний  підрозділ. Чи допомогло це споживачам захистити права – питання відкрите 

 

“То в ковбасі миша, то в цукерках — черв'як»

— Зараз стільки усілякого непотребу в магазинах розвелось. Подивишся на то все, емоції зашкалють, а слів бракує, - каже тернополянка Людмила Сіра. – У якій ще країні продають чорні, в прямому значені, чорні-чорнющі гнилі банани за півціни! Ще й гонорово пишуть – знижка! Та самі їжте такі свої «знижки». 

Утім, претензії жінки стосуються не лишень зіпсованих фруктів, а й ряду інших товарів.

— Подивіться, що робиться: то в ковбасі мишу знайдуть, то в цукерках – черв’яка, то тортом діти потравляться, — додає вона. – Прийдеш в магазин, купуєш копчену рибу, питаєш «Свіжа? – О, так…Свіжа-свіжа». А в дома, холера, як відкриєш кульок з тою свіжою, то памороки забиває. І що, побіжиш сваритись? Побіжиш обмінювати? Нема на них управи. Була якась інспекція, щось там реорганізовували. Де вони – чорт його зна! 

Ще більше обурюються тернополяни, якщо йдеться про придбання не харчового продукту за кількадесят гривень, а, скажімо, техніки – побутової, гаджетів.

— Купила планшет. Через місяць уже віднесла у ремонт, - розповідає тернополянка. – Чекаю тиждень, два – жодної звістки. Після третього нагадування сказали прийти забрати, мовляв, все готово. Принесла додому, знову не робить. Трясця! Знову несу в ремонт і знову чекаю – тиждень, два, три. Сказала, що в газету буду скаржитись, швидше зробили. Зараз він знову не працює так, як треба. Гарантійний термін був на рік. Нещодавно, закінчився. Не знаю, чи нині техніку таку одноразову роблять, чи їм так всеодно, нічого не бояться. Як купуєш, так щебечуть, пропонують тобі доставити ще різні програми, а тільки гроші заплатив – бувай, здоровий, і я, не я, і хата не моя. На таких є управа? 

Повноважень не відібрали

За кордоном, зокрема у країнах ЄС, діє мінімальна дворічна гарантія на будь-які придбані товари. За інформацією Інформаційної кампанії «Сильніші разом», протягом двох років від часу отримання товару його можна безкоштовно обміняти, відремонтувати, або повернути гроші повністю чи частково, якщо виявиться, що він не відповідає обіцяним характеристикам. Окремі продавці можуть запровадити довший гарантійний термін.


Якщо ж товар – не відповідає очікуванням, і домовитись з фірмою-продавцем нереально, європейці звертаються до національної споживчої організації або регулятора.


Управа на недобросовісних продавців, виробників, звісно в Україні є – це закон «Про захист прав споживачів». Та й державні органи, що контролюють цю сферу, нікуди не ділись. Після реформування вони увійшли до складу новоутвореної структури – Держпродспоживслужби. Офіційно ця структура створена у 2014 році, а реально запрацювала як одна структура, у 2016. Тож, якщо полюбовно незадоволений клієнт і  покупець проблему свою вирішити не може, у бій вступати може саме ця структура. До  цього вона називалась Держспоживінспекція, і ще раніше – Держспоживстандарт.


- Управління захисту споживачів є самостійним структурним підрозділом Головного управління Держпродспоживслужби в Тернопільській області, - розповідає його очільниця Тетяна Трінька-Яворська. – Після реорганізації за нами залишився державний нагляд за дотриманням законодавства про захист прав споживачів, законодавства про рекламу в частині захисту прав споживачів реклами, здійснення ринкового нагляду, попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров’я населення. Також нам передали повноваження метрологічного нагляду,   державного нагляду за дотриманням вимог законодавства з питань туристичної діяльності.

Робота цієї структури стосується також контролю якості не лише непродовольчих товарів, а й інших товарів та послуг: від якості реалізованих ювелірних виробів до дотриманням заборони тютюнопаління в закладах харчування.


Отримали 82 скарги
- Де б не замовляв чи купував товар, споживач має право отримати документ, що підтверджує факт придбання, - продовжує Тетяна Трінька-Яворська. – Цей документ допоможе людині доводити свою правоту у разі, якщо товар, послуга були неякісними. Подальші кроки – звернення до продавця із письмовою заявою – претензією. Цю заяву слід скласти у двох примірниках у довільній формі на ім’я продавця, керівника. Причому, на другому примірнику має бути відмітка продавця про отримання  заяви-претензії. Тобто, там мають бути дані особи, що отримала заяву, підпис та печатка юридичної особи, фізичної особи-підприємця. 


Якщо ж продавець не хоче брати та реєструвати претензію, можна надіслати її поштою на юридичну адресу з описом вкладеної кореспонденції та повідомленням про вручення. Якщо ж претензію не прийняли, не розглянули, або ж відповідь отримали негативну, необґрунтовану, тоді необхідно звертатися до Держпродспоживслужби.

За словами очільниці управління, з моменту утворення нової установи на розгляд в Управління захисту споживачів надійшло 82 письмових звернень громадян, в т.ч. 16 з урядової «гарячої лінії». Крім того, спеціалісти Управління постійно консультують по телефону та на особистому прийомі.  


— Держпродспоживслуба утворилася в результаті реформування цілої низки контролюючих органів, — додає пані Трінька-Яворська. - Позитивним у даній реформі є те, що нова служба розглядає питання комплексно. Скажімо, раніше споживачу треба було писати за необхідністю до п'яти інстанцій. Тепер – заява розглядатиметься в одній службі.

Везуть неякісне та контрафакт
Утім, не все так райдужно у питанні захисту прав споживача, кажуть громадські активісти, що також працюють у цій сфері. Мовляв, змінювати треба не тільки назву структури, структуру, а й саме законодавство. 

— Права перевіряючих зараз суттєво обмежені, - розповідає керівник обласної громадської організації «Захист прав споживачів» Володимир Воронін. Здійснення перевірок ускладнено. Якщо є скарга споживача на те чи інше підприємство, за дозволом на перевірку слід звертатись до Києва. І у разі  позитивної відповіді звідти, аж тоді можуть  вирушити з перевіркою. А іноді на отримання добра може піти не тиждень, і не два. Наша ж організація працює на добровільно-волонтерських засадах і повноваження, само-собою, також обмежені. В основному ми надаємо правові поради і консультації.


Консультують з різних питань, пов’язаних із захистом прав споживачів. Утім, кажуть, є категорії справ, з яких допомоги споживачі потребують допомоги найчастіше. 
- Це купівля побутової техніки, засобів зв’язку, продуктів харчування, - продовжує пан Воронін. – Загалом, останнім часом суттєво погіршилась якість продуктів. Склалась така ситуація, що деякі підприємці, відчуваючи свою безкарність, продають і протерміновані продукти, товари, які не відповідають технічним характеристикам, законодавчим нормам,  контрафактні вироби. Підприємці, на жаль, мають набагато більше лобістських і матеріальних можливостей в органах законодавчої і виконавчої влади, щоб захистити власні інтереси.


Відтак і у самому українському законодавстві є ряд шляхів обходу  для них. І, за словами пана Вороніна, ряд дискримінаційних норм щодо самого споживача. 

- Ми звертались неодноразово в Кабмін, до президента, Верховної Ради щодо скасування таких норм, - додає він. - Приміром, щодо попередження про планову перевірку підприємця за 10 діб. Це майже те саме, що попередити правопорушника, що ти йдеш до нього з обшуком, щоб знайти речові докази злочину. Така норма існує, і споживачі страждають від цього. Тому що ти попереджаєш, він той неякісний товар перевозить на якийсь паралельний склад, там перечікує перевірку, а потім знову завозить той товар на продаж споживачу. А коли раптово приходиш з перевіркою, то можна виявити дуже багато порушень.

Також клопотались щодо скасування вимоги  про обов’язковий дозвіл зі столиці на перевірку, якщо надійшла скарга від споживача. Утім, і в цьому випадку громадськість не почули. 

 

Куди звертатися
Головне управління Держпродспоживслужби в Тернопільській області розташоване за адресою: м. Тернопіль, вул. Чернівецька, 24. 
З приводу надання усної консультації споживачі можуть звертатися за адресою б-р Т. Шевченка, 11, м. Тернопіль, тел. 52-83-71.


 

Коментарі (1)
  • Уляна

    Шо є, то є. Відколи заборонили усі ті перевірки,  продають купу всякого лайна. Нічого і  нікого не бояться
Найчастіше Найчастіше
Новини за сьогодні

Новини Тернополя за сьогодні

20:00 Тернопільські регбісти у Києві розпочали другий етап Суперліги 19:56 На 15 Квітня тернополяни влаштували акцію протесту проти торф'яної котельні на Київській play_circle_filled 19:00 На Тернопільщині зіткнулися «ГАЗ» та «Мерседес»: потерпілих виймали рятувальники 18:30 “Катком” по корупції: починатимуть з дітей play_circle_filled Від читача 17:42 Нові правила виїзду дітей за кордон 18:00 Тисяча сімей позбулась субсидій через борги у… 340 грн 17:30 Яка з тернопільських служб таксі піднімає тарифи 17:16 DiabetFest 2018 Odessa. РЕЄСТРАЦІЮ ВІДКРИТО!!! (новини компаній) 17:01 Визначили фіналістів Кубка Тернопільської області з футболу 16:35 Чим здивують тернополян і гостей міста на День незалежності та День міста 16:00 Бережанець творить музику з українськими та іноземними виконавцями 15:00 Чи можуть ваше житло відібрати за комунальні борги? 14:30 Реєстрація шлюбу – на майдані Волі, а за довідками – на Грушевського 13:55 У Тернополі чоловік прострелив руку патрульній 13:26 У 14-річного Петрика із Монастирищини - лейкемія. Мати просить про допомогу 12:55 У Великих Бірках потяг на смерть збив жінку 12:35 У Теребовлі книги популяризують за допомогою кіно просто неба 12:07 Ревізор Остапчук проінспектував дитячий садок у Заліщиках 11:44 Судять водіїв на "Мерседесах", що спричинили ДТП, де травмувався пішохід 11:15 У "Топільче" зроблять баскетбольний майданчик
Дивитись ще keyboard_arrow_right
Не пропускай новини — долучайся до нас на Facebook
keyboard_arrow_up