- Чому малюкам складно повертатись в соціальне оточення?
- Тривалий час діти провели вдома, вони звикли спілкуватись лише в сімейному колі. У звичайній обстановці батьки дуже часто вгадують бажання дітей: що вона хоче, що вона любить їсти, що її дратує чи засмучує. Саме тому дитині не завжди обов'язково пояснювати це вербально. В садочку ситуація дещо інша. Тож якщо дитина не зможе пояснити те, чого вона потребує, можуть виникати труднощі. Бо батьки лише можуть здогадуватись про те, чим займалась дитина, що її турбує або що вона хоче пояснити.
У цьому випадку потрібно більше часу приділяти тому, щоб дитина розповідала вам про те, що відбувається з нею, коли вона окремо: чим вона гралася, що їла, з ким познайомилась і таке інше.
- Що робити, якщо дитина незадоволена чимось, але з'ясувати не вдалось?
- Я раджу в таких випадків звертатись до психолога. Тому, що ми допомагаємо вербалізувати внутрішні переживання, комунікації, які відбувались. Інколи, коли ми радимо батькам говорити з дитиною - батьки ведуть монолог. А дитина - просто слухач.
Дитині справді інколи потрібно декілька заннять з психологом для того, щоб і батьки і самі діти зрозуміли чим відрізняється монолог від повноцінного спілкування.
- Чи можуть карантинні обмеження, які ми всі відчули впродовж останніх практично трьох місяців, стати бар'єром для спілкування дитини з однолітками?
- Так. Адже карантин обмежив нормальне спілкування. Батьки тривалий час забороняли дітям спілкуватись з іншими малюками, наприклад на дитячих майданчиках. Дитину це насторожує. Вона розуміє, що це турбота про її здоров'я, але для неї також це обмеження, яке впливає на сприйняття світу.
У садочку дитина повернеться до спілкування. Тому варто пояснити дітям, що перебуваючи на вулиці, ми не можемо знати чи здорова дитина, яка поряд, а діти у садку - усі пройшли обстеження. Скажіть дитині, що не варто боятись спілкування.
- Як підготувати дитину?
- Коли малюк знаходиться у вузькому соціальному колі, з нею потрібно використовувати багато рольових ігор", в ході яких пояснювати багато речей та ставити багато запитань. Наприклад, ви можете пограти в гру "медсестра-пацієнт" та перевірити як малюк реагуватиме на обстеження, яке його чекає перед кожним візитом в садочок.
- А що робити, якщо навідріз відмовляється дитина йти в садочок без батьків?
- Потрібно ще перед першим візитом після карантину програти сценарій повернення: "От я лікарка, а ти - дитина. А тепер - навпаки. Я - дитина. Я боюсь іти в садочок.". Потрібно показати дитині, що це нормальні речі. Варто казати дитині, що у виховательки є ваш телефон, сказати дитині скільки часу триватиме її перебування в садочку.
- Чи могла дитина за час карантину відвикнути від садочка?
- Якщо врахувати, що перед карантином були Новорічні свята і більшість дітей не відвідували садочки в цей період. Тоді виходить, що дитина лише у лютому відвідувала садочок. Тай загалом, соціальна активність знижується. Діти менше гуляють, менше ходять в гості. Часто батьки переймаються за здоров'я дітей і теж на осінньо-зимовий період обмежують контакти. Тому загалом, соціальна активність дитини впродовж останнього року була обмежена більше, ніж два місяці карантину.
- Чому соціальний досвід важливий для дитини?
- Бачити лише рідних людей замало для того, щоб потім впевнено почуватись у суспільстві. Діткам доведеться іти в школу, потрібно буде знайомитись з новими людьми, вирішувати певні конфлікти без участі батьків. Діти однозначно відчули на собі ці обмеження, адже дорослі мають досвід повертання в соціум. Малюки ще не отримали цього досвіду. Тому зараз дуже важливо показати дитині як себе поводити. Знову ж таки тут в пригоді стануть ті самі рольові ігри, щоб формувати в дитини певні соціальні навички.
- Як коректно пояснити дитині зберігати соціальну дистанцію задля безпеки, але не боятись інших дітей?
- Я вважаю, що завданням вихователів буде обрати такий вид діяльності, при якому діти зможуть контактувати безпечно. Для дітей це дуже складно пояснити, чому вона не може підходити до інших дітей. Це може залякати дитину. Не варто казати дитині: "Не торкайся до інших дітей!. Не підходь!". Краще сказати "Прислухайся до вихователів та будь активний". Дорослі мають продумати цей формат, а дітям це подати в ігровій формі.
Чи готові ваші дітки до повернення у садочок? Як вони реагують на повернення до соціуму після карантину?
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
№ 20 від 14 травня 2025
Читати номер