Постамент із моделлю МІГа-15, що біля входу в парк Національного відродження, поки що — на звичному місці. Однак після рішення, яке прийняли міські депутати 5 лютого, його мають передати до Державного музею авіації у Київ.
Перед тим, як приймати рішення про передачу моделі у музей, у Тернополі мали провести громадські слухання, вважають представники двох громадських організацій, які також виступили за збереження пам’ятника. Адже, на їхню думку, літак є однією з візитівок міста. Саме те, що все робили без залучення тернополян, обурило громаду та спонукало її до дій.
— Має право літак на існування чи ні — окрема розмова, але приймати такі рішення без участі громади — неправильно, — каже автор проекту ГО “Німецька молодь” Максим Черкашин. — Нехай люди самі визначать, чи потрібен їм цей пам’ятник. Міськрада все вирішила, не спитавши думки громади. Саме тому ми долучимося до акції зі збереження цього пам’ятника, якщо тернополяни вважатимуть, що він їм потрібен.
Відстояти думку громади хоче і громадська організація “Асоціація захисту прав і свобод “Дружба”.
— За майже два десятиліття незалежності пора вже щось створювати, а не знищувати, — каже голова організації Ігор Сцібайло. — А наші депутати вирішили віддати літак киянам. Є інформація, що його демонтують, оскільки немає за що ремонтувати. Тоді за які кошти вони планують на його місці спорудити щось нове, як обіцяють?
Пан Сцібайло запевнив, що невдовзі активісти його організації почнуть збирати підписи тернополян на захист пам’ятника. Спочатку це питання піднімуть у молодіжній міськраді.
— Якщо ми зберемо більше тисячі підписів, а у мерії не відреагують, — каже він, — то ми як громадська організація ініціюємо проведення громадських слухань.
Не можна знімати літак, вважає знавець військової історії краю, автор і модератор військово-історичного сайту history.te.ua Олександр Семенів. Чоловік переконаний, що Тернопіль — місто, яке чи не найбільше постраждало у Другу світову війну. Тож його військову історію потрібно лише розвивати.
— У мене є дані з архіву, що на місці, де тепер стоїть літак, був останній рубіж оборони міста від фашистів, — розповідає пан Семенів. — Тому там має бути пам’ятник, а ще краще — цілий комплекс. Там гинули українці, захищаючи свою землю. Майже всі вони були безпартійними. Ці люди полягли за правду і народ, а не за партію. Відвертатися від минулого, демонтуючи такі пам’ятники, — не можна.
Чоловік уже домовився про інтерв’ю на каналі ТВ-4. Він спробує пояснити і громаді, і владі важливість збереження монумента на честь льотчиків. А спільно з журналістами однієї зі всеукраїнських газет готує публікацію на захист пам’ятника.
Він готовий через сайт запросити жителів міста на громадські слухання, якщо такі будуть. Якщо тернополяни долучаться до збереження пам’яток історії, підписи доправлять у міськраду з вимогою врахувати думку людей.
Нагадаємо, модель МІГ-15 встановлювали як пам’ятник радянським льотчикам-визволителям. Хоча у Другій світовій війні така бойова машина, за даними “Вікіпедії”, участі не брала, оскільки МІГи почали випускати лише в 1947 р. Нашу модель створили у 1949 р. Такі МІГи на озброєнні деяких країн залишалися до 2005 р. Цікаво, що таку саму модель літака встановили на площі в Броварах Київської обл.
Всі, хто хоче долучитися до акції з захисту пам’ятника, можуть звертатися за адресою: вул. Юності, 7, оф. 208, або за тел. 40-01-07.
Наш кореспондент вранці 9 лютого подала запит меру міста Роману Заставному, де просила надати інформацію про поіменне голосування депутатів з питання про передачу моделі літака МІГ-15 Київському музею авіації.
У мерії повідомили, що до часу передачі газети у друк мер на наш запит відповісти не зможе. Коли ми отримаємо необхідні дані, точно ніхто вказати не зміг.
Нагадаємо, модель літака МІГ-15 депутати передали в Київський музей авіації. Голосували двічі (див. матеріал справа — прим. ред.). На сесії найактивніше на цьому наполягали порист Григорій Бурбеза та свободівець Михайло Головко. Жоден з них не народився у Тернополі — вони родом із районів Тернопільської області.
— Він не має історичної цінності. Це — символ тоталітаризму, — переконував пан Бурбеза. — На ньому намальовані червоні зірки і серп із молотом...
Чому люди мовчали раніше, не розуміє мер Роман Заставний. Рішення про демонтаж моделі літака і постаменту, що перебуває в аварійному стані, прийняли ще у 90-х роках ХХ ст. На сесії 5 лютого, каже він, літак просто передали в музей авіації.
— Літак давно мали переплавити на метал, а так ми його збережемо — він буде в музеї. Там зазначать, що він — із Тернополя, — пояснює пан Заставний. — І пам’ятку збережемо, і назва нашого міста фігуруватиме. Порожнім те місце не буде. Ми вирішуємо, що там встановити. Навіщо піднімати шум? Краще дочекатися, коли з’явиться щось нове, а тоді робити висновки.
Підтримали ідею забрати літак і депутати Богдан Дригуш, Петро Тимочко та Микола Смаровайло. Вони повторювали, що сесія 5 лютого — “остання нагода зняти літак”. Але і в міськраді демонтаж підтримують не всі.
— Ми не можемо робити такого, не порадившись із громадою, — казав колегам начальник Тернопільського гарнізону, командир 11-ї гвардійської артбригади полковник Сергій Корнійчук. — Літак ставили наші батьки.
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
№ 45 від 6 листопада 2024
Читати номер
Anonymous
Anonymous reply Anonymous
Anonymous
Anonymous reply Anonymous
Anonymous
Anonymous
Anonymous reply Anonymous
Anonymous reply Anonymous
Anonymous reply Anonymous
Anonymous reply Anonymous
Anonymous reply Anonymous
Anonymous reply Anonymous
Anonymous reply Anonymous