Найтиповіша помилка - казати: “Тобі там буде дуже добре!”. А дитина приходить в садочок і розуміє, що там є завдання, обов'язки, режим. І відчуває, що її обманули.
Варто вчити сприймати досвід таким, який він є, пояснює психолог вищої категорії, психотерапевт Світлана Кухарук. Тому краще говорити так: “Мама піде на роботу, а ти — в садок. Можливо, тобі не все сподобається. Але там є дуже багато цікавого. І потім ти мені все розкажеш, гаразд?”.
Тому важливо, щоб на момент підготовки до садочку дитина вже вміла говорити короткими реченнями, наголошує психолог. Тоді малюк може описати свої враження і передати емоції, які переживає, коли мама на роботі, а він у садочку.
- Я вважаю, що дитині краще йти в садок після трьох років, коли мовлення вже достатньо розвинене і дитина краще усвідомлює, що з нею відбувається, - каже Світлана Кухарук.
Дворічні діти зазвичай ще не готові надовго залишатися без мами. Вони більш лякливі, тривожні, боязкі. Часто вони погано їдять самі, не вміють самостійно вдягатися. У 4-5-річних — ще інші особливості адаптації. Вони звикли до домашнього довільного режиму дня. І коли потрапляють у садочок, де є певні вимоги, то розуміють, що втрачають.
Вранці, коли дитя збирають у садок, дуже важливими є перехідні об'єкти, продовжує психолог. Нехай малюк сам складе собі рюкзачок, покладе у нього те, що йому нагадує про дім: улюблену іграшку чи інші речі, які йому дуже близькі. При цьому можна казати: “Дивись, ось твій зайчик. Він любить садочок і буде там гратися з іншими іграшками. Він любить пригоди і казочки, які розповідає вихователька. Тому давай, все ж, ти зберешся в садочок, бо мамі потрібно на роботу”.
У період адаптації до садка з дитиною саме час починати говорити і про гроші. Наприклад: “Сьогодні у нас немає грошей для того, щоб піти на батути. Давай домовимось, що тиждень мама ходить на роботу, щоб заробити гроші, а ти — в садочок. І наприкінці тижня ми відпочинемо разом”. Можна також почепити вдома дитячий календар і відмічати в ньому дні, коли йдемо в садок, і коли відпочиваємо.
Звичайно, не варто “підкуповувати” дитину щодня, - додає Світлана Кухарук. - Але невеличкі заохочення наприкінці тижня - морозиво чи “кіндер” - цілком виправдані. Дуже важливі й емоційні винагороди: “Ти був чемний в садочку, а тепер мама з тобою пограється”. Головне — щоб не відбувалося підміни понять: “Будь чемний, а ми тобі щось купимо, лише дай нам спокій”.
А після того, як дитину забирають з садочка, дуже важливо, як наголошує психолог, щоб мама відклала всі свої справи і робила все, що хоче дитина: гралася з нею, йшла на прогулянку, годувала, вкладала спати. Спокійно, виважено і уважно вислуховувала її розповіді про те, що було в садочку. Тоді дитина “добирає” ту увагу і любов, яку вона не могла отримати від мами в першій половині дня. Якщо ж мама забрала дитину додому, але займається не нею, а безліччю домашніх справ, то дитина потрапляє в ситуацію, коли в першій половині вона була без мами, і в другій — теж. Такі діти починають капризувати, стають дратівливішими, агресивнішими. Тому що навіть у трирічному віці так довго обходитися без маминої уваги не здатні.
Загалом адаптація триває від місяця до трьох. Щоправда, у періоди, коли діти хворіють, її доводиться починати мало не з нуля.
Читайте також: Йдемо у садочок без сліз: поради від тернопільських вихователів
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
№ 17 від 23 квітня 2025
Читати номер