– Моя мама померла, бо їй не вистачило місця у реанімації? Хто поверне мені рідну людину? – запитує пані Христина (прізвище редакції відоме – прим. авт.).
Жінка звернулася в редакцію «20 хвилин» зі скаргою на бездіяльність лікарів Гусятинської комунальної лікарні, незадовільне ставлення медперсоналу до хворих, халатність з боку закладу до пацієнтів. Саме так вона озвучила свою проблему.
Зокрема, мова йшла про недбале ставлення лікарів до пацієнтки Галини, якій так і не вдалося одужати. За словами її доньки, жінку привезли до лікарні 23 березня у дуже важкому стані. Вона потребувала негайного поміщення у реанімаційне відділення.
– Однак через переповнення закладу у той період, місць у реанімації не було…Маму із сатурацією крові 54-58% (сатурація здорової людини має бути не менше 92-ох – прим.редакції) та «букетом» супутніх захворювань помістили в інфекційне відділення до ще чотирьох пацієнток у палаті, які мали ознаки вірусних захворювань.
Родичі померлої вкрай ображені байдужістю, проявленою до лікування їхньої близької людини.
– Мама захворіла 18-го березня, але не знала, що в неї Covid. До сімейної лікарки подзвонила ввечері у п’ятницю, 19-го березня. Та порадила чекати до понеділка, аби зробити тест на виявлення антигенів коронавірусу. Особливих проявів хвороби у мами не було, кашлю не було, дошкуляла лише не висока температура, – розказує дочка пані Галини.
У понеділок, 22-го березня, пані Галину родичі завезли до сімейної лікарки, тоді ж вона і здала тест. У жінки прослуховувались хрипи, але сатурація крові була у нормі, тому лікарка відпустила її додому. Назначила медикоментозне лікування (вітаміни, антибіотик). Та після прийняття прописаних ліків у пані Галини почалася сильна рвота з кров’янистими виділеннями, каже пані Христина. Після цього сімейна лікарка домовилася про стаціонар для жінки у Гусятинській лікарні.
– Ми не хотіли везти її у цей заклад, бо неодноразово чули про халатність тамтешнього персоналу, та вибору не було, – жаліється донька.
Ввечері 23-го березня швидка забрала пані Галину, бо стан значно погіршився. Вона вийшла з дому своїми ногами, але сатурація крові вже впала до 59-ти.
– Через деякий час мама подзвонила і сказала, що її не приймають в лікарні, бо нема місць. Та, правда, якось потім прийняли і поклали в просту палату, підключивши до кисневого концентратора, – продовжує пані Христина.
Загалом жінка пробула у лікарні чотири дні: два з половиною з них – в інфекційному відділенні і півтора – у реанімації.
Донька покійної розповідає, що чимало ліків довелося купувати за власний кошт, незважаючи на те, що медична допомога пацієнтів із COVID-19 є безкоштовною.
Окрім цього, акцентує вона, медики, впродовж перебування її матері в лікарні, практично не повідомляли рідних про стан пацієнтки. Це при тому, що, ясна річ, рідних у відділення, де лікують ковідних хворих, не впускали.
– Я простояла приблизно п’ять годин у коридорі лікарні. Бо хотіла почути, що з мамою. До мене ніхто не виходив. Після п’ятигодинного чекання, лікар вийшов і повідомив лише про важкий стан матері, обернувся та пішов. Я була у повному невіданні: що далі робити, чим лікувати, на що надіятися?
Пані Галина померла в реанімації ввечері 26-го березня. Донька не може оговтатися від горя.
– Того ж дня нам тіло не видали, сказали приїжджати зранку. Коли ми приїхали, тіло вже було у морзі. Навіть тут трапився величезний казус. Тіло померлої мами не було кому винести. Санітари відмовлялися. Медсестра порекомендувала шукати підмогу по Гусятину. Ми попросили допомогу у шофера швидкої, той спочатку обурювався, але потім сказав, що викличе підмогу за гроші. Ми погодилися. Прийшло четверо чоловіків-санітарів у захисних костюмах. Їхня допомога нам обійшлася у 2000 грн (!), як вони мені пояснили: «1000 грн за те, що заносили тіло в морг і 1000 грн, що виносили». На нашому горі вони заробили, – бідкається пані Христина.
Насамкінець донька померлої каже: у лікуванні коронавірусу мами були важливі не дні, не години, а хвилини і припускає, якби матір одразу поклали у реанімацію та надали всю необхідну медичну допомогу, вона, можливо, змогла би вижити…
Що насправді сталося у закладі, чому хворій із такою низькою сатурацією не знайшлося місця? Про це ми запитали у Гусятинській лікарні.
Медичний директор КНП «Гусятинська КЛ» Гусятинської селищної ради Вікторія Трач підтвердила, що така пацієнтка дійсно перебувала на лікуванні у медзакладі, поступила 23 березня о 22:40.
«На момент поступлення сатурація була в межах 58-54%, що відповідало важкому стану захворювання», – вказує вона у відповіді на інформаційний запит редакції.
– Пацієнтці були надані вироби медичного призначення та ліки, які входять в коронавірусний пакет. Родичі пацієнтки придбали ліки, які були призначені на супутні патології і не входять до переліку, визначеного державою. Заклад повністю забезпечений медпрепаратами, які входять в пакет лікування пацієнтам з COVID-19», – відповідають у закладі.
У відповіді на наш запит та зі слів доньки покійної нам вдалося дізнатися, що в пані Галини було безліч супутніх захворювань. Турбували нирки, підшлункова, серце. Вона мала третю групу інвалідності по гіпертонії. Завжди болів защемлений нерв. Не мала жовчного міхура. Страждала від ожиріння.
Щодо відсутності контакту з родичами, лікарі повідомили: у березні був повний «аншлаг» через велику кількість хворих на COVID-19. Було розгорнуто інфекційний госпіталь на 100 ліжок, з яких 6 ліжок відділення анестезіології та інтенсивної терапії. Госпіталь було розгорнуто в інфекційному відділенні, а також перепрофільоване терапевтичне, педіатричне та реабілітаційне відділення.
– Тоді реанімація була повністю заповнена. Усі шість реанімаційних ліжок були зайняті. Загалом у той час у нас лікувалися понад 90 «ковідних» пацієнтів». Перевід пацієнта з відділення у реанімацію проводиться шляхом консиліуму лікарів за наявності вільних місць, – йдеться у відповіді на запит.
Нам вдалося також поспілкуватися із лікаркою, яка вела пані Галину.
– Жінка поступила вкрай важка. На той час не було місць у реанімації, тому ми її залишили у стаціонарі інфекції. У перший день ми лікували її спільно з лікарем-реаніматологом, тому що пацієнтка важила понад 160 кілограмів, поступила з вираженою задишкою і синюшністю шкірних покривів. Крім того, у неї були проблеми зі серцем. Високий тиск, який вона не контролювала. У неї вже було двобічне запалення легень, вона лікувалася вдома приблизно до тижня часу. На час поступлення у лікарню вже була кисневозалежна, – пояснила лікарка-інфекціоністка Гусятинської комунальної лікарні Юлія Лукашів Юлія.
Станом на березень 2021 року, у Гусятинській лікарні було підведено кисень до 135 ліжок.
– У підрозділі № 2 інфекційного госпіталю наявні палати на 6, 4 та 2 осіб. На момент поступлення пацієнтки Г.В. підрозділ № 2 інфекційного госпіталю був переповнений, оскільки на лікуванні перебувало 27 пацієнтів, тому незаповнених палат не було. Із хворими на коронавірус працює 21 лікар, 42 медичні сестри та 21 молодша медична сестра. На даний момент кадрового голоду у лікарні немає, – поінформувала редакцію «20 хвилин» медичний директор Вікторія Трач.
То який алгоритм дій у лікарні, що приймають важкохворих пацієнтів, коли реанімація повністю заповнена? І чи він взагалі є? Запитуємо у медиків.
– Дана пацієнтка була кисневозалежною. Перевозити її, шукати місце в іншій лікарні? Це все дуже проблематично. Від’єднати її від кисню і перевести у нашу реанімацію вже було важко, а транспортувати кудись далі…Ми їй надавали допомогу на місці. Транспортування до іншого закладу призвело би до летальності у кареті швидкої допомоги, – говорить лікарка-інфекціоністка Юлія Лукашів.
А хто має виносити тіло людини, яка померла від коронавірусної хвороби? І чи справді брали гроші у родичів пані Галини?
– Після смерті тіло пацієнтки було доставлено у морг. Згідно з протоколами поховання пацієнтів з коронавірусною хворобою, у кожній ОТГ має бути сформована команда людей, яка займається отриманням, транспортуванням та похованням у даних випадках. КНП «Гусятинська КЛ» не має у штаті працівників моргу, оскільки він є філіалом від Тернопільського обласного паталогоанатомічного бюро, тому працівники нашої організації не зобов’язані виносити тіло з моргу, – саме так відповіли на наш запит у Гусятинській лікарні.
Чи може донька звернутися зі скаргою на заклад і чи реально довести причетність медиків до смерті матері? У схожих випадках, які вас турбують, радимо звертатися за номерами:
«Гаряча лінія» МОЗ
0 800 505 201
Контакт-центр МОЗ з питань COVID-19
0 800 60 20 19
Управління охорони здоров’я Тернопільської ОДА
(0352) 52-10-71
(0352) 25-48-76
Єдиний номер контакт-центру системи безоплатної правової допомоги
0 800 213 103
Тернопільський місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги
(0352) 52-15-20
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
№ 17 від 23 квітня 2025
Читати номер
Чому не виходили до родичів ? Переповнені палати - пацієнтам мабуть потрібна була допомога медиків ....