— Коли сину не було і двох років, я зауважила, що син не відгукується на своє ім’я, — розповідає мама маленького Володі пані Анна. — Але я не звертала на це уваги, бо не знала, що то якась вада. Думала, що то такий характер у дитини. Бо ж він контактний, любить гратися з дітьми. От тільки з поведінкою були проблеми.
Коли в три роки дитину оформляли в садок, звернулися до психіатра. Дитині поставили діагноз гіперактивність. Згодом в дитячій обласній лікарні сказали, що в дитини аутизм.
— Корекційні заняття, вправи з поведінкового аналізу дуже допомагають дитині, — зазначає пані Анна. — У нього вже чималі успіхи – це й нові слова, він вже розуміє, для чого існує машинка, „годує” левеня, він стає все більш вихованим. Я вірю, що в нас все буде добре. Не можна складати руки, треба багато терпіння, і багато працювати. Просто треба уявити, що така дитина – як іноземець. І його треба терпляче навчити усього.
Батькам важливо знати ранні ознаки аутизму. Чим швидше почати реабілітацію, тим більше шансів, що такі діти адаптуються до суспільства, матимуть більше шансів на повноцінне життя, зазначають психологи.
— Нехай краще мама зайвий раз проконсультується у психіатра, ніж пропустить цю проблему, — каже голова міського громадського об’єднання „Дзвіночки”, яке об’єднує батьків дітей з діагнозом гіперактивність, аутизм, психоемоційна затримка розвитку, психолог Наталія Міхеєва. – Уже півтора року ми проводимо групові та індивідуальні заняття з такими дітьми — і вже є позитивні результати. Часто до нас приводять п’яти-шестилітніх діток, коли допомогти набагато складніше. Результати праці психологів і реабілітологів гірні, ніж тоді, коли така дитина починає відвідувати заняття в два-три роки. Є дітки з легкою формою, вони при вчасній реабілітації можуть навчатися у загальноосвітніх школах. Дітям з важкою формою аутизму реабілітація потрібна, щоб навчити давати собі раду хоча б на побутовому рівні.
За кордоном дитячий аутизм діагностують на першому році життя, а у нас є проблема з діагностикою, зазначає Наталія Міхеєва.
— Це вроджений розлад, тому навіть в віці пяти-шести місяців і навіть раніше, у три місяці, можна побачити, що з дитиною щось не те, - каже співрозмовниця. – Порушення соціальної взаємодії можна простежити з перших місяців життя малюка: коли дорослий підходить до колиски, дитина не реагує, не махає ручками, ніжками, немає так званого комплексу пожвавлення.
Дитина-аутист більше реагує на предмети, ніж на людину, не утримує зоровий контакт із дорослим, не відгукується на ім’я, не подає виду, що чує, не розрізняє такі поняття, як «свій» і «чужий», діти можуть лякатися і близьких людей, відштовхується від мами, плаче, коли її беруть на руки.
Після року потрібно звертати увагу, що дитина з аутизмом не імітуватиме рухів дорослих, наприклад, не прикладе кубик до вушка, ніби це телефон.
— Дуже тривожна ознака для батьків, коли дитина не грається у тосі-тосі, у такі прості ігри, як наприклад, "покажи, який ти великий!". Тоді не варто зволікати з візитом до психіатра, бо є проблема з імітацією, - зазначає Наталія Міхеєва. — Коли з кубиків і машинок дитина лише однотипно вибудовує ланцюжок чи вежі, а при цьому немає функціональної гри – це теж повинно насторожити. Якщо це відбувається годинами, така стереотипна дія свідчить про те, що є проблема.
Вже після двох років у діток можуть з’являтися стереотипні рухи, махання руками, дитина може крутитися навколо себе, постійно стрибати на місці, розглядати пальчики, швидко крутити головою, діти можуть довго тягнути нитки з килима. Може з’явитися страх до різких звуків – до пилососа, кавомолки.
— У цей момент виникає більше сенсорних порушень, може бути гіперчутливість до матеріалів, - продовжує пані Наталя. – Маленький аутист може боятися доторкнутися до піску, пластиліну. А може бути і навпаки, тобто занижена чутливість до болю. У нас одні батьки казали, що спочатку, бачачи таку реакцію на падіння своєї дитини, раділи, що дитина смілива і не плаче. Але це небезпечно, бо чутливість до болю є показником для батьків, а така дитина болю не відчуває.
Дитина з аутизмом починає говорити пізно. Багато дітей з аутизмом важкої форми так і не користуються мовою. Часто буває так звана ехолалія.
— Зазвичай малюк повторює лише ті слова, які чує, — пояснює Наталія Міхеєва. — Коли дитину запитують:”Ти хочеш чаю?”, вона відповість так само: „Ти хочеш чаю”. Дитина не буде говорити про себе від першої особи, у кращому разі називатиме себе по імені.
Дитина-аутист прихильна до стереотипного стилю життя: якщо ви йдете в магазин, то лише однією дорогою, якщо іграшки складаєте – то лише в одній послідовності, якщо одяг - то можуть вибирати лише один колір одягу, зазначає спеціаліст. У цих малюків порушення ритуалів викличе істерику. Є вибірковість в їжі, наприклад, може не їсти продуктів червоного кольору. Харчування маленького аутиста може зводитися до булочки з чаєм. І батьки роками „ламають” таких дітей, щоб привчити їсти різне.
— Немає таблетки, яка вилікує від аутизму. Це пожиттєвий розлад, — зазначає Наталія Міхеєва. — Питання в тому, на якому рівні буде ця проблема, як дитина зможе з цим жити. До того ж деякі діти, крім аутизму, мають супутні проблеми, наприклад, гіперактивність чи розумову відсталість або епілепсію, і це потребує лікування у спеціалістів. З цим працюють психіатри. Але буває, що батьки зациклюються лише на медикаментозному лікуванні і забувають, що з дитиною потрібно працювати. Є такі батьки, що роками нікуди не водять дитину займатися, сподіваючись, що усе мине. Вони не дають ніякого розумового навантаження. І час втрачається.
Діти з легкими формами аутизму по-своєму геніальні, зазначає Наталія Міхеєва.
— У нас є хлопчик, який в чотири роки сам навчився читати, — каже вона. — Мама зрозуміла це, коли він читав телетекст з телевізора. Якщо дитина цікавиться космосом, то вона буде мати в цій сфері енциклопедичні знання. Дитина може відставати в чомусь іншому, але в тому, що їй цікаве, вона буде першою. Якщо почати займатися з раннього дитинства, такі діти досягають великих успіхів. Вони відвідують звичайні садочки, а потім навіть вчаться у загальноосвітніх школах. Однак ті, хто має аутизм, — переважно діти з інвалідністю, і їх подальше місце навчання вирішує медико-педагогічна комісія. Вона визначає, чи може дитина йти у загальноосвітню школу, чи в спецшколу чи навчатися індивідуально. Але інвалідність мають не всі діти, бо не всі батьки хочуть ставити дитину на такий облік. Якщо дитина потенційно сильна, батьки сподіваються, що вона піде в загальноосвітню школу. Тоді вони не хочуть, щоб інвалідність від психіатрії була в медкарті їхньої дитини. Є батьки, які їдуть у Київ, обстежуються, а потім ці документи просто залишають удома і ніде їх не показують. Вони ходять на заняття, займаються зі спеціалістами, вчаться все робити вдома самостійно і так намагаються допомогти своїй дитині.
ДОВІДКА
Голова ГО „Дзвіночки” — Наталія Міхеєва, тел. 066-46-20-995.
Стежте за новинами Тернополя у: Facebook, Telegram, Instagram, Viber та YouTube.
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
№ 21 від 24 травня 2023
Читати номер
Аня Копчак
Аня Копчак
Liubov Lazuka
Тетяна Волкова