Це гріх не тільки жінки, а й чоловіка, рідних, медиків: інтерв'ю зі священником про аборти
- Священник ліценціат морального богослов'я о.Василь Чамарник розповів про те, як церква ставиться до абортів та чи прощається цей гріх.
- Матеріал із циклу соціальних публікацій «Вибираю життя».
Перед публікацією першого матеріалу з циклу ми розмістили на нашому сайті лист журналістки до жінок з проханням розповісти свою історію. Прочитати його можна за посиланням тут.
Наше звернення отримало десятки коментарів. Проте на цю тему говорити зможе не кожен.
Історії тернополянок читайте у публікаціях: Лікарі сказали: треба переривати вагітність. Я могла зробити найбільшу помилку в житті": історії тернополянок про аборти , та Сниться дівчинка з білим волоссям: тернополянка розказала про те, як зробила аборт і чому шкодує...
Також ми розповідали про те, куди можна звернутись жінкам у кризових ситуаціях. Деталі у публікації Інколи покидають мами, які живуть в достатку, а хто в біді - виховує. Чому відмовляються від малюків?
Відради жінки шукають у психолога та у церкві. Адже духовні інституції не можуть бути осторонь цієї проблеми. У інтерв'ю для читачів «20 хвилин» священник розказав про те, чому церква дотримується позиції проти абортів, чи прощають священники гріх жінкам і чому аборт прирівнюють до вбивства.
— Як часто ви, як священник, стикаєтесь з проблемою абортів?
—Священники мають зустрічі з людьми, які здебільшого, вже шукають вирішення якоїсь ситуації, покращення свого стану: не так фізичного, як морального. Часто цей крок є вже зваженим, рішучим, бо часто зустріч з Богом прирівнюється до зустрічі із собою.
Проблема аборту, насправді, тягнеться від початку людства, коли людина замахнулась на життя іншої людини. Напевно, з часів Каїна в раю, який посягнув на життя свого брата. Аборт зараз — це не лише медичний термін, це порушення Заповіді Божої: Не вбий.
Із проблемою абортів я зустрічаюсь не тільки під час таїнства покаяння, сповіді, про яку я не маю права розповісти, але і в звичайних духовних бесідах. Коли людина приходить до священника за допомогою, за розрадою. Найгірше, що часто я зустрічаюсь з жінками, коли вони вже вчинили гріх.
Часто жінка приходить до церкви, знаєте, замолити цей вчинок. Щоб цього моменту в її житті не було. Але, треба розуміти, що до церкви ми приходимо не тільки для того, щоб змінити наше майбутнє, але з тієї ж причини, що ми йдемо до лікаря: лікувати свою душу. Церква не засуджує людину. Церква засуджує гріх. Прийшовши до храму, людина отримає набагато більше, ніж думає.
— Тернопільщина — досить релігійний регіон. Чи впливає це на ситуацію з абортами?
— Сама релігія не зуміє втримати людину від того чи іншого гріха. Людина повинна розуміти, чому вона є християнин.Сьогодні, дякуючи Богу і нашим духовним наставникам, наш край і справді є свідомим в християнському житті. Але разом з тим така хвиля модернізму, не свободи, а свавілля, є присутня. Зараз, в певному розумінні завдяки тому, що в нас є свята Ікона Зарваницької Божої Матері, Почаївської Божої Матері, Бог хоронить нас від різних бід. Все ж, проблема абортів є актуальною зараз всюди. Тернопільщина — не виняток. Церква, вона виховує, захистити вона не може, якщо цього не хоче сама людина.
— Кілька разів в Україні розглядати законопроєкти про заборону абортів. Що церква про це думає? Чи це допомогло б?
—Якщо давати моральну оцінку законам, які пов'язані з питанням абортів, ми маємо відштовхуватись від загального принципу, згідно з яким державні закони мають відповідати моральним, або принаймні їм не суперечити. У Декларації про скоїння аборту можна прочитати такі слова: Людський закон може іноді відмовитись від покарання, але не може назвати чесним і справедливим те, що противиться природному законові. Сам факт спротиву вказує на те, що такий закон перестав бути законом взагалі.
Людина, живучи в тій чи іншій державі, має виконувати її закон. Це її обов'язок. Проте, ми бачимо, що Церква є відокремленою інституцією від держави. Часто закон, який пишеться державою, виходить з окремих обставин, а не із загальних потреб людини. І дай Боже, щоб колись закони державні і церковні таки доповнювали один одного.
— Церква засуджує аборти. Але чи є випадки, коли це рішення є обумовлене: медичні покази, зґвалтування?
— В будь-якому випадку, лікар повинен думати про збереження життя, як мами, так і дитини. Також є моменти, коли батьки дізнаються про хворобу дитинки в утробі і тому вирішують вбивати її. Але це рішення теж засуджує Церква. Якщо ти не маєш змоги виховати - то народи і віддай державі, але не вбивай ту дитину, якій життя дав Бог.
Щодо жінок, які стали жертвами насилля, то справді, життя людині повинно бути дароване з любов'ю, але часом може статися, що життя є плодом насильства. Ми мусимо увійти в ситуацію кожної людини. Але хочеться сказати також, що зачаття людини в різних ситуаціях воно не є випадковим і не залежить від людини. Якщо Бог хоче дати життя, то він може послужитись різними життєвими моментами. Церква вчить: не можна жорстокістю відповідати на жорстокість. Мені зробили зло і я цим самим злом знищую дитину, яка живе в мені. Звичайно, треба думати про стан жінки, якщо вона буде виховувати дитину, але і треба думати про те, що їй потім доведеться переживати після цього вчинку.
— Чи має священник право відпускати гріх аборту?
— Кожен священник, владою, даною йому священством, на сьогодні, має право і законно може розрішати гріх аборту, якщо людина визнає і кається в ньому. Він не може вирішити це питання в духовній розмові. Це мусить бути тільки таїнство покаяння. Далі людина має пройти покуту, яку призначить священник. Це не приниження, не засіб покарання — це просто довіра всього, що є в житті, Богові. То не мусять бути якісь обтяжуючі моменти, роки в пості, абощо. Це так званий привід змінити своє життя до доброго. Покута — це добре діло, молитва, піст, як надолуження Богові за вчинені гріхи. Це потрібно нам, а не Богові. Щоб залікувати душу та зрозуміти, що Бог нас любить, прощає. Не судить...
— Чи вважаються гріхом дії медиків, які роблять аборт?
— Цей вчинок охоплює велике коло людей: не лише жінку, а й чоловіка, який не зарадив цьому, а може і підштовхнув, зачіпає і рідних, якщо вони не змогли дати належної підтримки. Також медики, ті, що асистують операції аборту — всі причетні до гріха аборту, нічим не применшений це гріх, а тої самої важкості, що і в жінки.
— Яка роль чоловіка тут? Адже часто жінки зважуються на це, бо не мають підтримки чоловіків.
— Так, звертаються, але це стається вже так, вторинно. Після того, як жінка побувала в церкві і їй священник сказав "приведи ще чоловіка". Дехто приходить і каже: Я прийшов, бо ви жінці сказали прийти". Різне буває. Але буває й таке, що дехто з тим гріхом залишається на все життя. Церква дарує нам життя, і про це життя треба просити.
— Багато активісток кажуть таку фразу: моє тіло – мій вибір. Що церква думає про це. Чому церква непохитна в цих питаннях?
— Так справді, з всього, про що ми сьогодні говорили, ми бачимо ясну думку Церкви, і така моральна оцінка аборту є незмінною: не можна легковажити найбільшим Божим даром - життям. Пригадується мені така аудієнція Папи Франциска: Дозволю собі публічно подумати: Чому Бог пізніше створив Єву, ніж Адама . Та тому, що над Євою він роздумував: яка вона буде красива, гарна, терпелива, любляча... Сама жінка і чоловік її в подружжі має цінити те, якою вона є, що вона виношує через своє тіло як радість, так і біль. І може давати нове життя цьому світові.
Куди можна звертатись жінкам, які потрапили в складні життєві обставини?
-
Тернопільський міський центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді Адреса: м.Тернопіль. Вул. Медова,3
Тел./факс (0352) 23 – 55 - 92, -
Тернопільський обласний центр соціально-психологічної допомоги "Родина" Адреса: вул. Коновальця, 18. м. Тернопіль
Електронна адреса: [email protected]
Телефон: 0 (352) 28-79-29 -
"Дім захисту життя" центр матері і дитини" (для матерів з дітьми до 3 років) Адреса: с. Тисарівка, Волочиський район, Хмельницька область.
Телефон: 097-79-96-081, 067-30-83-382, 068-64-77-448. -
"Дім життя" монастир францисканок, притулок для жінок, які опинились в складних обставинах.
Адреса: с. Драганівка, Тернопільський район.
Телефон: 097-30-71-296, 096-82-84-713. -
БО "Відкрите серце" для батьків з дітьми, які перебувають в складних життєвих обставинах.
Адреса: смт. Озерна, Зборівський район.
Телефон: 096-84-79-21.
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
pitersuperfly
Читач52
Читач26
Читач94