Тернополянка Наталія (прізвище редакції відоме - прим. авт.) розповідає, що у її дев’ятиповерховому будинку на електрощитових встановлені «пробки». Останнім часом вони постійно горять.
- Напевне, не витримують напруги, хоча раніше працювали нормально, - каже вона. - 31 грудня за півтори години до зустрічі Нового року ми ледь не залишилися без світла. Добре, що були запасні „пробки”. На Святвечір, 6 січня, ситуація повторилася. Я звернулася по допомогу в міжжекову аварійну службу, адже жек у той день не працював. Майстер, який приїхав на виклик, сказав, що відповідальність за електрощитову несуть самі мешканці. Мовляв, як жеки, так і їхня служба, обслуговують електромережу тільки до лічильників. Щоправда, він все-таки щось там підкрутив та порадив кликати приватного електрика, аби замінив «пробки» на автомати.
Начальник міжжекової аварійної служби Василь Стешин, до якого «RIA плюс» звернулася за роз’ясненнями, розповів, що жеки та їхня аварійна служба справді несуть відповідальність за всю електричну мережу в будинку, окрім лічильників до помешкань. За його словами, до їхньої компетенції належить освітлення на поверхах, сходових майданчиках, стояки, кабелі, електрощитові тощо. Якщо ж мешканці хочуть замінити застаріле обладнання, мусять шукати електрика, який допоможе їм вирішити цю проблему.
- Те ж стосується і заміни розеток, вимикачів у квартирах. У наш тариф не закладені такі послуги, хоча, якщо наші спеціалісти мають вільний час, можуть допомогти із цим, - пояснює він. - Наша служба має договори з більшістю жеків міста. Якщо світло у квартирі зникло у вечірній час, вихідні чи святкові дні, то тернополяни звертаються саме до нас. Ми завжди стараємося допомогти, аби тернополяни не сиділи в темряві.
Згідно із вимогами чинного законодавства, ВАТ «Тернопільобленерго» на поточний рік уклало нові договори з жеками про спільне використання технологічних електромереж для забезпечення надійного електропостачання мешканців багатоквартирних будинків, повідомив директор енергозбуту Сергій Оляніцький. Відповідно до вимог договорів, комунальні підприємства отримують від ВАТ «Тернопільобленерго» кошти за якісне та надійне електропостачання від електрощитової будинку до квартири споживача.
Якщо у квартирі зникло світло, необхідно спочатку перевірити, чи не вимкнені автомати або пробкові запобіжники. Якщо при увімкнених запобіжниках (автоматах) світло не з’явилося, необхідно звернутися до балансоутримувача будинку (жек, ОСББ – прим. ред.), який відповідає за експлуатацію внутрішньобудинкових електричних мереж. Якщо ж електропостачання зникло у цілому будинку чи немає світла на сходовому майданчику, у підвалах, на горищі багатоквартирного будинку, теж потрібно зателефонувати до балансоутримувача будинку. Представник балансоутримувача з’ясовує причини відсутності електропостачання. Якщо електроенергія не надходить до щитової будинку, повідомляє про це диспетчерську районну службу електромереж.
Тобто у всіх випадках зникнення електропостачання потрібно телефонувати до балансоутримувача, якщо ж він не відповідає – на інформаційно-диспетчерську службу міста за телефоном 15-80.
Коментар експерта
В’ячеслав Мокляк, заступник начальника відділу з експлуатації та ремонту житлового фонду Управління ЖКГ :
- Постачальник електроенергії (ВАТ «Тернопільобленерго») обслуговує електромережу до загальнобудинкового лічильника та електрощитової, яка знаходиться у підвалі багатоквартирного житлового будинку. Електричну мережу у будинку (починаючи з вказаного будинкового електролічильника до квартирного лічильника) обслуговує ЖЕК. Однак прилади обліку та все, що знаходиться у щитку на поверсі (чи у квартирі споживача) є власністю споживача. Відтак, здійснювати заміну приладів споживач має за власний кошт. Для здійснення ремонту споживач може запросити електрика з ЖЕКу (за додаткову плату) або будь якого іншого фахівця у цій сфері.
Згідно з п. 42 Постанови «Про затвердження Правил користування електричною енергією для населення» забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх електроустановок та побутових електроприладів має споживач. Згідно до п. 11 вказної постанови Відповідальність за збереження приладів обліку, встановлених у квартирі, на інших об'єктах споживача, та пломб на них несе споживач. Перенесення приладів обліку за бажанням споживача, якщо це не суперечить вимогам правил улаштування електроустановок,
виконується енергопостачальником за рахунок споживача. Також у п. 17 постанови вказано, у разі пошкодження, втрати або неправильної роботи приладу обліку з вини споживача він відшкодовує вартість
перевірки, ремонту або встановлення нового приладу обліку.
В інших випадках перевірка, ремонт або заміна пошкодженого чи втраченого приладу обліку здійснюється за рахунок енергопостачальника або організації, яка відповідає за збереження приладу обліку
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
№ 19 від 7 травня 2025
Читати номер