21 ДТП за участю пішоходів трапились на Тернопільщині від початку року. Йдеться про дороги, які обслуговує патрульна поліція. Один пішохід загинув, ще 20 отримали травми. Про це повідомили в управлінні патрульної поліції в області.
Загалом на Тернопільщині від початку року стались 39 аварій з пішоходами. П’ятеро людей загинули, троє з них – на Кременеччині. Внаслідок ДТП 35 пішоходів отримали травми, з них п’ятеро – тяжкі.
- Від початку року патрульні винесли 43 постанови за ч. 1 ст. 127 КУпАП, - повідомила інспектор пресслужби управління патрульної поліції в області Катерина Метельська. – Йдеться про порушення ПДР пішоходами.
Відповідальність за це мізерна - попередження або накладення штрафу в розмірі трьох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Тобто, 51 грн.
Водночас, дії пішоходів для водія не завжди є передбачуваними та прогнозованими. Мало хто з пішоходів звертає увагу на знання та дотримання ПДР України, не в повній мірі виконують, хоча добре усвідомлюють, що не знання правил не позбавляє їх від відповідальності, наголошують у поліції.
Але більшу відповідальність несуть таки водії. Саме "Водій повинен врахувати можливі маневри пішохода на пішохідному переході" – такою є позиція суду, повідомив Олексій Білошицький, перший заступник начальника Департаменту патрульної поліції.
- У грудні 2019 року Верховний Суд виніс постанову, яка може зацікавити як водіїв, так і пішоходів, - повідомив Олексій Білошицький. - До суду звернувся водій з наміром оскаржити постанову, винесену інспектором патрульної поліції за порушення вимог пункту 18.1 правил дорожнього руху, а саме: "водій транспортного засобу, що наближається до нерегульованого пішохідного переходу, на якому перебувають пішоходи, повинен зменшити швидкість, а в разі потреби зупинитися, щоб дати дорогу пішоходам, для яких може бути створена перешкода чи небезпека".
Позивач у судовому засіданні пояснив, що "коли наближався до нерегульованого пішохідного переходу, то побачив, що до пішохідного переходу підійшов один пішохід (жінка). Вказаний пішохід знаходився на лівому боці проїзної частини відносно напрямку руху позивача. Під'їхавши безпосередньо до нерегульованого пішохідного переходу, позивач побачив, що пішохід зробив один чи два кроки по пішохідному переходу. При цьому він перебував на зустрічній смузі руху та до середини проїзної частини залишилася достатня відстань, де автомобіль позивача міг створити небезпеку для руху для пішохода.
- У вказаному випадку, у разі зменшення позивачем швидкості руху та застосування екстреного гальмування для зупинки транспортного засобу, автомобіль позивача зупинився б безпосередньо на пішохідному переході, що створило б перешкоду для пішохода та зважаючи на те, що позивач рухався в щільному потоці автомобілів міг створити аварійну ситуацію, - пише Олексій Білошицький. . Зважаючи на це, позивач не створюючи ніяким чином небезпеки для руху пішохода та інших транспортних засобів, продовжив рух".
Судом першої інстанції позивачу було відмовлено в задоволенні адміністративного позову, після чого він звернувся до Київського апеляційного адміністративного суду, який в свою чергу, скасував постанову Новозаводського районного суду міста Чернігова від 10 серпня 2017 року і задовольнив позовні вимоги водія.
Не погодившись з рішенням апеляції, патрульна поліція звернулась до Верховного Суду, який 4 грудня 2019 року поставив крапку в цій історії - рішення першої інстанції було залишено в силі.
Крім того, у позиції суду викладено деякі корисні роз’яснення, щодо пункту правил 18.1:
- на нерегульованих пішохідних переходах пішоходи мають перевагу в русі перед транспортними засобами з моменту, коли вони ступили на перехід;
- для виконання вимоги цього пункту водій транспортного засобу обов'язково повинен своїм маневром показати пішоходам, що він дає дорогу, тобто знизити швидкість, якщо цього достатньо для того, щоб дати дорогу або зупинитися;
- забороняється здійснювати об'їзд пішохода, який перебуває на пішохідному переході незалежно від відстані між ним і транспортним засобом, а також збільшувати швидкість з метою "проскочити" перед пішоходом, який ступив на нерегульований пішохідний перехід;
- водій повинен врахувати можливі маневри пішохода на пішохідному переході (пішохід може зупинитися, передбачаючи небезпеку, побігти або уповільнити хід) і спрогнозувати можливий розвиток ситуації: якщо ймовірно, що шляхи руху пішохода (незалежно від того, як він рухається) і транспортного засобу можуть перетнутися на переході, – уникнути такої ситуації, тобто дати дорогу пішоходу.
Від початку року на Тернопільщині сталось 376 ДТП. З них за участю пішоходів – 39. П’ятеро людей загинули, троє з них – на Кременеччині. Внаслідок ДТП 35 пішоходів отримали травми, з них п’ятеро – тяжкі.
Довідка
Посилання на рішення судів:
Перша інстанція http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/68289467
Апеляційна http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/68901651
Касаційна http://reyestr.court.gov.ua/Review/86103019
Кодекс України про адміністративні правопорушення
Стаття 127. Порушення правил дорожнього руху пішоходами, велосипедистами та особами, які керують гужовим транспортом, і погоничами тварин
Непокора пішоходів сигналам регулювання дорожнього руху, перехід ними проїзної частини у невстановлених місцях або безпосередньо перед транспортними засобами, що наближаються, невиконання інших правил дорожнього руху - тягнуть за собою попередження або накладення штрафу в розмірі трьох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
№ 37 від 11 вересня 2024
Читати номер
David Starr
Звичайно, що на переході пішохід має перевагу, з іншого боку вже є рішення Верховного Суду України №61-34163ск18(http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/85836172), про те, що коли пішохід винний у ДТП(напр. перебігав дорогу у недозволеному місці), то він(чи його спадкоємці, у випадку смерті) буде оплачувати витрати водія. І це також потрібно враховувати.
Суб'єктивно - пішоходу не потрібно бути правим, все ж краще лишитись цілим і тому слідкувати за дорогою, коли її переходить.