Саме виробництво біоетанолу може підняти тернопільські спиртові заводи "з колін". Стримує роботу над таким проектом лише законодавство.
Парламент має передбачити встановлення для всіх виробників бензинів, моторних сумішей і дизельного палива в Україні норми обов’язкового використання біоетанолу та біодизелю при виробництві вказаних видів моторного палива. Але він цього ще не зробив. Хоча відповідний проект у Верховну Раду подали ще у жовтні 2009 р. Згідно з цим документом, у 2010 р. у бензин мають добавляти не менше 2% біоетанолу, у 2011-му - не менше 3, у 2012-му - не менше 4, у 2013-му - не менше 5, а в 2014-му - не менше 5,75%, - пояснює директор представництва концерну "Укрспирт" в області Ігор Комінко. – Останній – це стандарт. Звісно, можна використовувати і 85% етанолу. Але для цього треба модернізувати всі двигуни в країні. До такого нам ще надто далеко.
Спирт з шести заводів
Станцію зневоднення етанолу, або виробництва біоетанолу, на території ДП "Хоростківський спиртозавод", що у Гусятинському районі, споруджували впродовж 2008-2009 рр.. Нині вона, як розповів Ігор Комінко, повністю змонтована і готова до виробництва біоетанолу. Подібних станцій в Україні є п’ять. На Тернопіллі – найбільша. Скільки витратили коштів на спорудження лінії, її власники - Київська група компаній "Техінсервіс" - не розголошують. Станцію під'єднали до інженерних комунікацій спиртозаводу, тобто води, пари, каналізації, електроживлення тощо.
- Потужність станції - 20 тис. декалітрів, або 160 тонн за добу, - розповідає в. о. директора ДП "Хоростківський спиртзавод" Роман Нападій. – Вона має працювати 330 днів на рік. Для цього заводу необхідно 55 тис. т меляси, з якої вироблять 13,7 тис. т спирту за рік. Для повного завантаження лінії підприємству необхідно довозити від шести спиртозаводів краю ще 15 тис. дал спирту на добу. Тобто шести заводам ми дамо 100%-ву роботу і збут. Тоді заводи зможуть планувати свою роботу, сировинну базу, а отже, сприятимуть активній діяльності сільгоспвиробника.
Біоетанол, як пояснює пан Комінко, виготовляють не лише з мелясного спирту, а й із зернового. Тож, на його думку, в області необхідно розширити посіви цукрового буряка, збільшити виробництво меляси. І не дозволяти її вивозити за межі області. Так, у 2009 р. в області виробили приблизно 40 тис. т меляси, але більшу частину вивезли в інші регіони.
- Загальна кількість виробленого біоетанолу становитиме 51200 т на рік, - каже він. - Лінія - повністю автоматизована, тому нових робочих місць створювати не потрібно.
Вирішує стратегічне питання
Україна страждає від енергетичної кризи. Споживання бензину становить у нас 5,5 т. Тобто ми, як вважає Комінко, повністю залежні від цього виду палива.
- Тому й постало питання про виготовлення альтернативного палива, - каже він. - А наш продукт якраз зможе вирішити це стратегічне питання. Проте законодавство наразі не змушує нафтовиків використовувати біоетанол у моторних паливах. На початку лютого була нарада в паливному комітеті в Києві. Нафтовики не сприймають нашої ініціативи. Адже фактично 5% ринку вони тоді втратять.
Бензин із добавкою біоетанолу коштуватиме принаймні на кілька копійок дорожче, аніж бензин нині. Хоча, можливо, змін і не буде.
- При змішуванні біоетанолу з бензинами розшарування не буде, бо альтернативний продукт доводять до 99% міцності, - пояснює Роман Нападій. – При цьому підвищується октанове число бензину. А це дуже важливо, адже купуючи, наприклад, бензин марки А-86, завдяки біоетанолу ми робитимемо його якіснішим. Та й шкоди екології суміш майже не завдає. На відміну від нинішніх хімічних добавок.
Із запуском лінії з виробництва біоетанолу в нашій області, як вважає голова обладміністрації Юрій Чижмарь, залежність держави від імпорту енергоносіїв стане меншою.
- Це також сприятиме підвищенню рівня енергетичної безпеки держави, розвитку та стабільності роботи агропромислового комплексу, - пояснює він. – Також збільшаться надходження до бюджету, покращиться загальна екологічна ситуація.
На ринку – жорстка конкуренція
На ринку спирту в Україні - значна конкуренція. Якщо за рік заводи можуть виготовити більше 60 млн т спирту, то минулоріч - лише 26. Решта потужностей, як пояснює пан Комінко, простоювала.
До речі, майже 40% українського спирту торік виготовили саме в нашій області.
- Завантаження станції розрахованою кількістю сировини і проектною кількістю виробленого біоетанолу позитивно відобразиться на знятті конкуренції на ринку спирту, - вважає Ігор Комінко. - Фактично, це забезпечить 100%-й збут, ритмічну роботу спиртозаводів, взаємодію між переробниками і сільгоспвиробниками.
Якщо ж не буде збуту для такої продукції в Україні, біоетанол почнуть експортувати за кордон. Хоча наразі експорт неможливий, бо наше законодавство його не дозволяє.
Так, продовжує пан Нападій, у Сумській області спиртозавод виробив пробну партію біоетанолу, проте переробив його на спирт, бо не мав куди збути (біоетанол - 99%, а спирт - 96% міцності - прим. ред.).
Довідка
Біоетанол — це етанол, який отримують в процесі переробки рослинної сировини для використання в якості біопалива. Бразилія та Сполучені Штати разом забезпечили у 2008 р. 89% світового виробництва етанолу.
Біоетанол можна отримати з сільськогосподарської сировини: цукрової тростини, картоплі та кукурудзи. Проте питання користі заміни бензину біоетанолом є дискусійним. Занепокоєння з приводу його виробництва і використання викликає велика кількість орних земель, необхідних для сільськогосподарських культур, а також витрати енергії та забруднення навколишнього середовища.
За інф. "Вікіпедії"
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
№ 17 від 23 квітня 2025
Читати номер