Щоправда, тоді батькам доведеться добре постаратись, аби віднайти щось реально цікаве для свого чада. Зазвичай же, інтерес до нової забавки, гри зникає за півгодини.
- За гарної погоди вигадати щось простіше, - розповідає тернополянка Ольга Наконечна, мама двох школярів. – Адже тоді діти можуть гратись на вулиці, на дитмайданчику у найпростіші ігри, так як-от «Піжмурки». Або ж розбиватись на команди і змагатись у чомусь. Приміром, у дитинстві ми самі так грались: було популярним шоу «Форд Буаяр» із завданнями, бігом, призами, ми щось схоже організовували і собі. Набагато складніше чимось зайняти дитину у холодну пору року. А якщо і знайдеться чим, то таке заняття не завжди корисне.
«Не завжди корисними заняттями» жінка називає ті ж комп’ютерні ігри. Чимало з них, з одного боку, є направду розвиваючими, цікавими, але з іншого боку – є тими ж посиденьками з гаджетами.
То чим займають тернопільські батьки своїх діток на канікулах, у вихідні?
- Моя дівчатка канікул чекали довго, - розповідає мама двійнят Олеся Красновська. – Чим зайняти себе у вільний час, вирішити їм простіше, бо граються двоє. Ще напередодні старалася забезпечити їх тим, що вони люблять робити найбільше, аби менше сиділи у планшетах. То ж купила багато різних розмальовок, олівців і фарб. Окрім того, малеча любить плести із резинок браслети, то ж бавимось, як можемо. Багато малюємо, ліпимо з пластиліну, витинаємо різні фігурки.
Утім іноді, каже тернополянка, таки дозволяє їм і погратися в комп'ютерні ігри. Однак такі ігри у її родині - не першочергові. Жінка каже, що якщо зайняти дітей тим, що їм до вподоби, вони взагалі забувають про комп'ютер.
Намагається зайняти дітей цікавинками і Оксана Сабан, педагог за освітою. У жінки – школярик та дошкільня. Аби діти не сумували і не просили гаджети, вона постійно вигадує щось нове.
- З університету я не дуже пам’ятаю, чим нам радили займатись фахівці. Але орієнтуюсь на те, що по-справжньому цікавить малечу, - каже вона. – Приміром, настільні ігри з кубиком та фішками. Підкидаючи щоразу кубик, і пересуювачи фішки уперед, дитина щоразу отримує нове завдання. Приміром, прочитати тричі скоромовки, перерахувати лісових та свійських тварин та інше. Загалом, таких ігор – багато, і завдання їхні – найрізноманітніші. Також у пригоді стає «Лото». У цій грі є картки з цифрами, мішечок з цифрами на бочечках чи копійках, і картки з цифрами. Хтось один витягує бочечки з мішечка і оголошує цифри, гравці ж шукають названі цифри у себе на картках і закривають їх. Суть гри – найшвидше закрити усі цифри на своїй картці, або на одній лінії по горизонталі.
- Переможець отримує цукерку, кульку, - каже вона. – Дітям весело. Купили й ми «Монополію», але ця гра для більш дорослих діток, моїм ще складно. Також ми граємось у гру, коли дитині слід щось зробити із зав’язаними очима. Наприклад, намалювати людське обличчя. Чим більше гравців, тим веселіше.
Відволікти такою грою дітей можна на хвилин 10-15. Більше, каже жінка, і не потрібно, оскільки дітям набридає. Тоді можна взятись і за інші розваги.
- Ми граємо гру у слова, - додає вона. - Приміром, пишу слово, пропускаю якісь літери, а діти вгадують, які ж пропущені.
Загалом, від всіх цих здавалось б простих іграх, є ряд корисних речей. Приміром настільні ігри, кажуть фахівці, формують соціальні навички – діти вчаться дотримуватись правил, розвивають дрібну моторику і координацію рухів, вчать концентрувати увагу. Інші ігри, приміром малювання, витинанки, допомагають дитині вчитись фантазувати і загалом розвивають творчі здібності. Загалом, майже усі спільні заняття з дитиною, приносять певну користь.
Аби було щось прогресивне та нове, відразу так і не скажеш, - каже вчитель-новатор, історик Лілія Волянюк, мама двох хлопчиків. - Але можу порекомендувати займатись спільними справами. Якщо діти молодшої вікової категорії, то варто з ними складати сучасні «Лего» або інші конструктори. Якщо діти - старші , то такі ігри як "Показуха", де б без слів, за допомогою жестів, показувати слова. Приміром, на зимові канікули – на новорічну тематику. Також може зацікавити спільний вибір фото у сімейні альбоми, спільний перегляд фільмів про сімейні цінності. Загалом, є багато речей, але тут я говорю про ті речі, які насамперед практикую сама.
Радить конструктори, а зокрема LEGO і вчитель інформатики Наталія Сулік. Торік жінка збирала кошти на конструктори LEGO Education WeDo для свої школи. За допомогою LEGO педагог вчить програмуванню учнів 3-7 класів.
- Я надаю перевагу конструюванню з LEGO, хоча і інші конструктори є цікавими і корисними, - каже Наталія Сулік. - Вони розвивають уяву, дрібну моторику рук, дають можливість самовираження.
Загалом, конструювання приносить ряд користі для школярів. Приміром, конструювання за інструкціями сприяє покращенню концентрації уваги. Також під час гри LEGO створюється ситуація успіху, адже за відносно короткий час дитина власноруч складає модель і може продемонструвати її комусь. Далі може спробувати її удосконалити. Якщо ж йдеться про конструювання споруд, то на практиці дитина методом спроб і помилок, чи з підказкою, зрозуміє як будувати стійкі і міцні споруди. Адже там дуже багато нюансів щодо того, на скільки великі можна робити вікна, арки, проїзди, загалом площу будівлі.
- Під час конструювання дитина стикається з багатьма математичними задачками, поняттями фізики, - каже вона. – Їй постійно доводиться прорахувати усе до найменших деталей. Однак, це якщо використовувати спеціальні навчальні набори. Приміром, у наших є мотор, контролер, датчики. Тож діти можуть скласти модель і запрограмувати її. Вдома, зазвичай, LEGO простіше. Однак і з нього дитина може отримати багато користі.
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
№ 12 від 19 березня 2025
Читати номер
Петро Білецький
David Starr reply Петро Білецький
Петро Білецький reply David Starr
David Starr reply Петро Білецький
David Starr