Як живуть "кашкетники" із Стінки, у яких по 10-18 дітей. Ексклюзивний репортаж (ВІДЕО)

Як живуть "кашкетники" із Стінки, у яких по 10-18 дітей. Ексклюзивний репортаж (ВІДЕО)
  • Про цю релігійну спільноту знають у всій Україні. Чимало людей про "кашкетників", "старовірів", "амішів" чи "тих, зі Стінки", чули лише з переказів. Життя їх супроводжується різними міфами і чутками.

  • Журналісти "20 хвилин" вирішили на власні очі побачити їх побут. Чи справді у Стінці не чули про цивілізацію? Як живуть багатодітні сім'ї, в будинках без світла та газу? Як працює місцева школа?

  • Хто погрожував журналістці та що головне у релігійних переконаннях "кашкетників"? Про усе читайте в репортажі

Кольорові хустинки, зав'язані на високих зачісках у жінок та навіть 2-3 річних дівчаток, і картузи схожі на ті, які носили ще до війни. Ці речі стали символами мешканців унікального села на Тернопільщині  — Стінки, де живуть люди із незареєстрованої християнської релігійної громади. Самі вони називають себе віруючими чи "божими людьми", у сільській місцевості їх прозвали "кашкетники", інколи "аміші" чи "фломастери", "олівці" і "хустинники". На жодне прізвище люди не ображаються. Кажуть, що живуть в цім світі, аби жити з Богом. 

Село Стінка розташоване приблизно за 100 кілометрів від Тернополя у колишньому Бучацькому районі. Зараз належить до Золопотіцької ОТГ.  

При в'їзді у село одразу помітно, що воно багатолюдне: чи не біля кожного будинку граються діти. Дещо замурзані, у яскравому одязі. А ще дивують особливо-високі "глухі" паркани. Більшість з них із дерева. Як з'ясувалось потім  — за ними можна відрізнити будинки старовірів. 

Відео дня

Загалом село не надто вирізняється серед інших, адже тут не усі мешканці належать до цієї релігійної громади. Щоправда, контрасти дещо дивують: з одного боку дороги хлопці-підлітки на возі із конем, з іншого  — на гіроскутері. 

У більшості сімей по 10-15 дітей

У центрі села знайомимось із помічником старости — Лесею Дармограй. Жінка привітно погодилась поговорити з нами. Біля приміщення сільської ради, зустрічаючи журналістку, вона спілкувалась із двома жінками у хустинках. 

— Познайомлю вас із багатодітною мамою: це пані Ольга, вона мама 13-ти дітей  — представила одну із жінок працівниця старостату. 

Пані Ольга попросила не фотографувати її. Спілкуватись теж не захотіла. 

— Та що я вам розкажу про себе? Маю сім хлопців, шість дівчат. Так, ми живемо без електрики. Як справляємось? Та нормально. Наші батьки так жили і ми живем. Всьо маємо вдома то, що люди мають. Діти ходять до школи, в садок. Одні других бавлять, помагають. Розказати про віру? Я не можу з вами спілкуватись, — сказала вона. 

Сім'ї, в яких по 10-15 дітей для цього села норма. Є родини, у яких навіть 17-18 дітей. Жінки народжують чи не щороку. Тому людей в селі більшає. Всього в Стінці близько 200 сімей "віруючих" (за даними реєстру багатодітних в сільській раді).

Хто ж такі "кашкетники"? 

Представники цієї релігійної громади живуть у трьох селах на Тернопільщині: Стінка, Сновидів та Космирин і належать до консервативних християн-протестантів. Як дізнаємось з вільних джерел в мережі.

Як пише релігієзнавець Володимир Мороз  ця специфічна релігійна течія виникла на ґрунті місцевого п’ятидесятництва, яке з’явилося в Наддністрянських селах на початку 1920-х рр.

— Згідно з розповідями місцевих віруючих, євангельська проповідь почалася тут після Першої світової війни, коли в с. Рублин коло Золотого Потоку з російського полону повернувся місцевий житель на прізвище Франко. Пізнавши десь у Росії євангельську віру, очевидно, в п’ятидесятницькій її версії, він почав проповідувати у навколишніх селах обабіч Дністра, — пише науковець. — Тоді в Космирині вже на зламі 1920-х років сформувалася громада людей, які – "протиставляли" себе місцевим греко-католикам. Мовляв, останні не читають Біблії, а тільки в церкві священика слухають. Новонавернені вважали себе "віруючими".

До слова, головні убори в них для того, аби прикривати волосся, бо волосся на видноті — признак бажання недоброї слави. Як оповідають місцеві, дехто з чоловіків каже, що не дозволяє жінці показувати волосся іншим. Причини описуємо нижче.

— Він каже, що якби жінка розпустила волосся, нафарбувалась — на неї заглядали б інші чоловіки і вона тоді могла б вибагати квартири, машини, шуби. А зараз вони мають одягатись скромно, аби не піддаватись різним життєвим спокусам, — каже мешканка Стінки.

Є "світлі" та "темні" віруючі

На вулицях Стінки можна побачити жінок у двох видах хусточок: в одних хустинки яскравих кольорів, в інших — шарфи із мережива та з блискітками. Як ми з'ясували згодом, віруючі в селі діляться на дві течії.

За переконаннями Володимира Мороза розкол серед "віруючих" стався у 1970-их роках, коли почав свою діяльність місцевий пророк Іван Деркач. Він був єдиним проповідником тут. А після смерті 2009-го року "віруючі" моляться кожен у себе вдома. 

 Місцеві п’ятидесятники діляться на «темних», що пішли за Іваном Деркачем і відкинули електрику, яка в ті часи почала в селі з'являтись в селах, та інші світські блага; і «світлих», які всім цим користуються, хоча так само дотримуються характерних для протестантів суворих моральних засад.

Як розповіла журналістами "20 хвилин" 19-річна жителька села Стінки Оксана (ім'я змінено на вимогу ред.), "Світлі баптисти" — це ті, які користуються світлом, газом, мають машини й навіть квартири.

 — Одягаються також жінки хустки, плаття, спідниці, чоловіки в сорочки, кепки, штани. Вони  теж кажуть, що вони "віруючі". Але в них більше таких послаблень щодо життя. Вони мажуть і за кордон їздити. Чимало з них мають дорогі машини і гарні будинки в селі, — каже вона. — Темні баптисти — це ті, які  не користуються світлом, газом, і виготовляють власноруч меблі, та самі шиють собі одяг, також не працюють на державній роботі, не йдуть в армію не йдуть.

Я  — батько 15-ти дітей

Про свою сім'ю погодився розповісти 44-річний Петро із села Космирин. У нього 15 дітей. Чоловік заборонив його знімати на відео. Мовляв, йому цього не дозволяє Біблія. Хоча і розповів: на паспорт фотографується.  

 — Ви, пані, мене не фотографіруйте, бо мені того не можна. Мені Біблія забороняє. Я, пані, не можу вас додому покликати. У мене самий старший син хворий. Я мушу вдома спокій тримати, він зара буде боятись. То так не можна. Тай діти просили аби я не приводив нікого,  — каже чоловік. 

Усіх своїх дев'ять хлопців та шість дівчат чоловік перелічив без заминок. Найстаршому синові 22 роки, найменшій донечці 5. 

 — Якщо на души спокій то нема питань ніяких. Важкого нічо не виджу. Старші маленьким помагають тай так живем. Маю вже і онука. В мене в сім'ї було 9 дітей, а в жінки 16,  — розповів він. 

Пан Петро каже, що він і інші люди з його віри, живуть за Законами Божими. І головне  — нікому не зробити зла. 

 — В нас колись жив такий дід, шо вчив нас жити, як жити по Біблії. Він казав, що Біблія каждого доведе до спасення. Така наша віра, і ви сами знаєте, що без Бога нічо нема,  — каже чоловік. 

Ведуть господарство. Старші діти на заробітках 

Вдома сім'я тримає коня, дві корови, троє свиней, кури, качки і чимало городів. 

— Я, поки що на господарстві працюю. Мушу бути вдома, бо син старший хворіє, то треба доглядати. Сини старші на заробітках. Мусять трохи заробляти: собі, тай мені помагают. Жінці тяжко? Та нє. Вона любить роботу, любить на городі. Я казав, що коби більше всього придбати, — каже чоловік. 

Перед зустріччю з паном Петром ми здзвонювались із ним через його мобільний. Чоловік каже, що телефон у нього звичайний, кнопковий. Служить лише для зв'язку: ні світла, ні газу, ні інтернету в його домі немає. Телефон заряджає від сонячної батареї. Каже, що купити її проблеми немає. 

— Мене так мама і тато вчили, і я так хочу сі того тримати, щоб без того всього сі обходили. Ми і так пішли більше вперед: сами знаєте, що  то всі більше вперед пішли, — говорить чоловік. 

Донедавна, відмежовуючись від "світу" і від держави, "кашкетники" навіть не брали державної допомоги на дітей. Мотивація була проста: мовляв, "дітей народжуємо не для держави і не ради грошей". Але останнім часомбагато хто з "віруючих" змінив свою позицію:

—  Більше почали в нас брати в держави, бо діти треба прогодувати. а держава дає для всіх. А є хто, шо й дотепер не бере, — пояснював один з "віруючих".

 Як живуть «кашкетники» на Тернопільщині? (ФОТО), фото-2

Одружуються тільки "зі своїми"

Сам пан Петро народився у селі Делева Івано-Франківської області. Воно лише за кілька кілометрів від Космирина, хоча і область інша. 

— То село за Дністром. Напроти звідси. Тай так сі одружив. Зараз вже вийнятки, що можуть сі одружити віруючі з такими, ніхто це не годен заборонити, — каже чоловік. 

Чим більше дітей — тим щасливіша родина, вважають "віруючі". Вони дотримуються переконання: скільки дітей Бог дасть — стільки і має бути. А ще слухаються проповідей  Івана Деркача, адже він особливо наголошував на важливості біблійних заповідей "плодіться й множтеся" (Бт. 1:22) та "жінка спасається народженням дітей" (1 Тим. 2:11).

Місцеві розповідають, що нерідко хтось із "кашкетників" вирішує покинути віру, особливо це може статись через шлюб з жінкою або чоловіком з православних чи католиків,  це означає, що вся його родина відмовляється від спілкування з ним. 

"Дай мені сокиру. Не знімай"

Під час поїздки в Стінку ми намагались знайти людей, які б розповіли про життя своєї громади. За вказівкою старости відправились на вулицю, де їх будинків найбільше. Окрім величезних дерев'яних парканів, здивувала неймовірна чистота та охайність на подвір'ях. На кожному з них набудовано чимало підсобних господарств. Місцеві кажуть, що добрий господар має вміти усе робити сам. 

Дітлахи в селі здивували невихованістю і навіть агресивністю. Від вигляду камери розбігались, ховались за парканами і навіть кричали журналістці услід: "Заб'ю. На*ера знімаєш. Дай мені сокиру, я її зара розрубаю на два куски". Усе можна почути на відео. із 01.58 хвилини. 

Не зголосились поспілкуватись і кілька дорослих жінок, голоси яких було чути з будинків. Але коли ми просили дітей їх покликали, ті кричали: "Мами нема". З будинків після того чувся голос: "Тікай, тікай бо там знімають". 

Немає опису.

Хоча, як згодом розповіли мешканці села, деякі з старовірів все ж люблять спілкуватись з журналістами, і готові говорити на камери. Одну таку сім'ю ми знайшли і їх історію розповімо згодом. 

У школі вчаться у дві зміни 

Як розповідають у селі, колись діти "кашкетників" навіть не грали у футбол під час уроків фізкультури, а тепер — охоче беруть участь у лінійках, виховних годинах, різних заходах. До слова, 27 травня, у день нашого візиту в сільському садочку було свято випускного. І чимало учасників свята були у хустинках, отже, вони "віруючі". Дехто з них знімав дійство на камеру свого мобільного.

У садочку зараз понад 70 дітей. І як розповідає завідувачка, кількість малюків зростає щороку.

До слова, у матеріалі "Кашкетники" з-над Дністра: хто вони" Володимира Мороза за 2017-ий рік йшлось про те, що у Стінці в той час було 2,5 тис людей. Зараз, за даними старостату, майже 3,5 тис. 

Як розповіла директорка Стінківської школи Валентина Штепула, цього року в школі навчається 714 учнів. Наступного буде 744. І цей приріст відбувається щороку.

— Кількість дітей збільшується щороку. Вже десь три роки ми навчаємось у дві зміни, тому, що школа замаленька для такої кількості дітей. У нашому закладі толерантно ставляться до релігійних переконань кожного. На будь-які заходи, як то початок чи кінець навчального року ми не запрошуємо священників чи пасторів, аби ті чи інші діти не відчували себе дискомфортно, — каже директорка. — Зараз більшість учнів беруть участь в різних виховних заходах, позаурочній роботі, жодних обмежень немає. 

27 травня у школі вирішили зробити "синім днем". Більшість учнів до школи прийшли у вбранні темно-синього колору. Перед тим дітлахи до школи приходили і в одязі інших кольорів.  Ви можете переглянути фото. У деяких дівчаток, які брали участь в святі, теж на голові хустинки.

 

"Молодь тепер інша"

Як каже староста села Степан Дармограй, щороку молоді люди все менше та менше дотримуються тих строгих приписів, яких раніше дотримувались їх батьки. Мовляв, прогрес стороною обійти і їх не міг, і на його думку, ще через десяток років і їх відрізнити від інших християн буде неможливо.

Місцеві кажуть, що молодь все частіше виїжджає за межі села, а побачивши життя там, більше не хочуть жити за законами стародавнього світу. 

— Є люди, які провели собі воду до будинку. Щоправда, крани на видноті не залишають. В декого є розетка, яку підключають сусіда, щоб зарядити телефон. В будинку може і немає, але за будинком є. Можливо, тому, що бояться осуду інших, — розповідає пані Оксана. 

Інше життя молоді добре видно на фото із соцмереж. Чимало представників віруючих мають сторінки в Instagram. Публікуємо деякі із фото. 

Це фото юних "темних віруючих". Часто вони самі обрізають частину фото, аби не видно було їх хустинок.

Немає опису.

Відкрити світлину

Відкрити світлину

А це світлина зі сторінки дівчини, яка нележить до спільноти "світлих".

Немає опису.

Немає опису.

 

Наші журналісти мають ще кілька цікавих історій про "віруючих" із Стінок. Історію мами 13-ти дітей та жінки-водійки шкільного автобуса  чекайте згодом. 

Стежте за новинами Тернополя у Telegram.

Коментарі (2)
  • Nastya Khrebtak
    прогрес не спинити.
  • Читач68

    Добрий день всім = хто знає зі стінки Богдана Сеника 1965 року він жив в Чоткові - я чув що він помер - якщо хтось щось про него знає то напишіть на електронну пошту [email protected]

Найчастіше Найчастіше
Новини за сьогодні
Новини Тернополя за сьогодні
22:00 Язловецький замок: історія і таємниці давньої фортеці photo_camera 21:00 Письменниця з Тернопільщини Наталка Галицька вирощує спаржу на власному городі. Як готувати 20:03 Що знімали тернополяни у ТікТок: добірка нових популярних відео за тиждень play_circle_filled 19:30 Заморозки до -3°C та туман: штормове попередження оголосили на Тернопільщині на 12 травня Від читача 16:49 Тижневий дайджест новин служби зайнятості Тернопільщини: 19:03 Частинка Італії у Тернополі: яка історія Венеціанського дворика. Дивіться відео! play_circle_filled 18:00 Троянди для палацу: спільнота квітникарів подарувала понад 150 кущів для Вишнівця 17:00 Як зрозуміти, що дитина готова йти у перший клас та підготувати її: поради психолога 16:00 На Тернопільщині київські спелеологи виявили нову печеру 15:00 У День матері поїзди Укрзалізниці курсують під іменами матерів захисників України 14:03 На Театральному майдані благодійний концерт до Дня матері: збирають гроші на аптечки для захисників photo_camera 13:03 Миру, любові та повернення синів: тернополяни вітають з Днем матері photo_camera 12:00 Залиште ці гроші для себе: як економити на енергоспоживанні 11:00 Тернополяни вітають матусь зі святом: підбірка з соцмереж play_circle_filled photo_camera 10:00 В Україні запрацювали зміни до діючих валютних обмежень 09:00 Війна забрала життя 34-річного Героя з Гермаківки на Тернопільщині Івана Тимківа
Дивитись ще keyboard_arrow_right
Ваші відгуки про послуги у Тернополі Ваші відгуки про послуги у Тернополі
keyboard_arrow_up