Хочуть від 10 до 12 грн за проїзд – чому? Ми запитали у перевізників, чи буде комфорт за ці гроші

- Перевізники хочуть, щоб підвищили тариф у маршрутках до 12 гривень, у тролейбусах та комунальних автобусах до 10 гривень.
- Начальник управління транспорту та зв’язку Тернопільської міськради Олег Вітрук заявив, що перевізники звернулись до чиновників уже повторно. Вони ще місяць тому подали розрахунки вартості проїзду. Він був на рівні більше 12 гривень, залежно від витрат доходів кожного підприємства.
- Але чому саме стільки і за які покращені умови?
Розрахунки вивчають спільно з управлінням економіки, каже Олег Вітрук. Їх детально аналізують для того, щоб перевірити і продумати економічно-обгрунтовані тарифи для проїзду у Тернополі.
Ситуація загострюється і через зиму, і через ймовірний осінній локдаун, кажуть тернопільські перевізники. Тому очікують рішення збільшення вартості проїзду у громадському транспорті Тернополя.
Востаннє тарифи за проїзд у Тернополі, нагадаємо, змінювали у 2018 році. Тоді городяни вийшли на акції протесту, а вся країна спостерігала за «Транспортним майданом». На знак протесту через підняття ціни проїзду тернополяни ходили пішки, а щонеділі на Театральному майдані збирали віче.
Відповіді на запит не отримали
Журналісти «20 хвилин», до речі, ще 19 серпня надіслали до міськради запит, де цікавились, зокрема, і питанням підняття тарифів. Однак там запевнили, що запит не отримували. Ну, загубився він десь дорогою. Тоді журналісти надіслали запит знову, де цікавились, чи звертались перевізники з пропозиціями переглянути тарифи на проїзд? Яку ціну хотіли за перевезення пасажирів? І чи в разі зростання тарифів передбачені додаткові вимоги до забезпечення комфортного перевезення пасажирів? Щойно ми отримаємо відповідь, опублікуємо її.
На початку 2020-го року при проведенні конкурсу на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування в Тернопільській міській територіальній громаді в пріоритеті були саме ті підприємці, які могли б забезпечити в салонах опалення та кондиціонування, відеоспостереження та GPS-навігацію. Ці вимоги затвердив виконавчий комітет міської ради 13.02.2020-го року.
Основні вимоги до транспорту учасників були такі:
-
відповідати стандарту заводу – виготовлювача як автобус міського (приміського) класу (малий, середній, великий, категорії М3, клас І);
-
Відповідати вимогам безпеки, охорони праці, державним стандартам; Бути зареєстрованими відповідно до вимог чинного законодавства;
-
Перебувати в належному технічному та санітарному стані;
-
Бути обладнаними GPS-системою, адаптованою для відображення їх руху в реальному часі на веб-сторінці «Транспорт Тернополя»;
-
Бути укомплектованими відповідно до вимог Правил дорожнього руху, Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту в Україні.
Додатково, перевізники-претенденти в разі визнання їх переможцями конкурсу були зобов’язані:
- впровадити і забезпечити функціонування системи АСООП в усіх транспортних засобах на маршрутах об’єктів конкурсу;
- забезпечити обслуговування маршрутів згідно додаткових умов, наданих ними, як перевізниками-претендентами;
- забезпечити обладнання всіх автобусів приладами GPS-зв’язку та системами автоматичного оголошення зупинок; забезпечити роботу водіїв на маршрутах в уніформі;
- проводити оновлення рухомого складу на закріплених маршрутах;
- забезпечити роботу на маршрутах низькопідлогових автобусів або здійснити переобладнання автобусів, для забезпечення перевезення осіб з інвалідністю;
- забезпечити роботу в автобусах системи кондиціонування та опалення;
забезпечити наявність автобусів з категорією екологічності Євро 3 - Євро 6;
- забезпечити водіїв автобусів належним рівнем заробітної плати;
- забезпечити встановлення в салонах автобусів камер відеоспостереження.
МИ ПОРІВНЯЛИ ВАРТІСТЬ ПРОЇЗДУ У ІНШИХ МІСТАХ (КАРТА)
Як бачимо, на практиці багато із цих пунктів насправді не працюють? Чому ж хочуть збільшити ціну проїзду? Ми поцікавились у самих перевізників. А також запитали, чи дотримуються вимог, задекларованих під час конкурсу.
Ми не маємо з чого заплатити оренду
Перевізник КП «Міськавтотранс»
набрав необхідну для участі в конкурсі кількість балів (45 балів).
№ 5 «вул. Лучаківського – смт. В.Березовиця – с. Острів»,
№ 5А «вул. Лучаківського – с. Острів»,
№ 11 «вул. Довженка – обласна психоневрологічна лікарня»,
№ 15 «вул. Золотогірська – пр. Злуки – пр. С.Бандери»,
№ 18 «ТРЦ "Подоляни" – містечко шляховиків»,
№ 36 «міська лікарня № 2 – автовокзал»
— Коментарів — не даємо, — каже Андрій Кучерак, заступник директора КП «Міськавтотранс». — Але це зумовлено, зокрема, зростанням вартості пального та карантину, під час якого перевозили тільки сидячих пасажирів. Відповідно, пасажиропотік «впав» на половину.
Зросла і зарплата, – мінімалка була понад 4 тис. грн., зараз 6, відповідно, зросла і зарплата водіїв, каже перевізник.
-
Зрозуміло, що в період карантину ніхто не говорив про підняття тарифів, а зараз терпіти не сила, — каже Андрій Кучерак. — Ми орендуємо транспортні засоби. Орендодавці поставили перед фактом: ще два-три місяці — і забирають від нас всі автобуси. За оренду на 8 місяців 2021 року ми виплатили приблизно 120 тисяч, більше грошей нема. гривень. А мали в середньому за один автобус за місяць дати від 8 до 12 тисяч. Автобусів у нас 42. От і порахуйте, яка це частина. І ми не маємо більше з чого навіть платити оренду.
Опалення у маршрутках цього перевізника є. Окрім штатного обігрівача, доставлені і додаткові. Відеокамери також наявні. А от система кондиціонування – цього не відшукаєш. Перевізник чи то жартома, чи серйозно відповів журналістці, мовляв, є квартирки у маршрутках. Але чогось жарт не видався нам дуже дотепним. Перевізник нарікає, що кондиціонер на один автобус потягне від 8 тисяч доларів. Але чого ж про це не думали, коли йшли на конкурс? Уніформа у водіїв є, але не всі дотримуються правил. І наполягати перевізники не хочуть, бо зараз, кажуть, дуже велика проблема з водіями.
Я не знаю, що говорити
СПД ФО Задорожний Іван Михайлович
набрав необхідну для участі в конкурсі кількість балів (50 балів).
№ 20 «вул. Київська – автовокзал»
№ 20А «вул. Київська – новий ринок – автовокзал»
– Говоріть з управлінням транспорту, – каже перевізник СПД ФО Іван Задорожний. – Я не знаю, що говорити.
Хто за таких умов виживе — питання відкрите
ТОВ «Менс-Авто»
набрав необхідну для участі в конкурсі кількість балів (49 балів).
№ 3 «вул. Миру – міська лікарня № 2»
№ 19 «ТРЦ "Подоляни" – вул. Карпенка»
Директор ТОВ «Менс-Авто» Андрій Намака каже, що подали розрахунки міськраді, а які та затвердить, не можуть прогнозувати.
-
Всі тарифи, які приймали до того, не наздоганяли росту витрат, — каже Андрій Намака. — А від початку локдауна ми позалазили в борги, як то жартують, кінчайте торгувати, бо нема чим решту давати. Думали, сподівались, що після карантину відновиться пасажиропотік, а цього не сталось. Ріст мінімальної зарплати, суттєво зросли витрати на пальне і запчастини.
Це підприємство, на відміну від багатьох інших, таки виконало умови договору в частині придбання низькопідлогового автобуса, ще один переробили для потреб людей з інвалідністю. Причому все офіційно і з сертифікатом. Що вимагали умовами конкурсу – тут зробили. А тепер жевріють. І хто з перевізників за таких умов виживе і залишиться на ринку — питання відкрите.
-
Про розкіш чи надприбутки тут навіть не йдеться, підняття тарифу потрібне для того, аби вижити, — каже Андрій Намака. — Чим обернеться повний перевід на безготівковий проїзд — теж палиця з двома кінцями. З одного боку це добре, бо всьому буде вестись облік. З іншого, скажімо, якщо ми раніше економили за купівлі запчастин, замовляючи по інтернету, чи ремонтували транспорт в гаражі, зараз цього робити не зможемо. Бо в того ж ремонтника має бути ліцензія. Це все буде обходитись значно дорожче.
Ще одна проблема – перевезення учасників бойових дій. Так, вони мають гарантовані державою пільги. Однак, скільки чоловік перевезли за день – ніхто не знає. Бо учасник бойових дій показує посвідчення і їде.
-
Вихід є, якщо військові та ветерани зроблять картку тернополян саме для учасників бойових дій, і для них вона обійдеться безкоштовно, гроші на це виділили з бюджету, і виготовляють картку без черги, – каже Андрій Намака. – Як буде картка, його порахують як пільговика. Бо пільга надана державою, а зараз фактично оплачує перевізник.
Камери у всіх автобусах цього перевізника є. Де немає опалення, перед зимовим періодом, запевняє пан Намака, доставлять, це питання одного дня. А от з кондиціонерами проблеми. Простіше купити новий автобус, вже з системою кондиціонування, аніж встановити на наявні. І до чого той кондиціонер підключити в діючих автобусах – теж проблема.
Ми в боргах і навіть на нуль вийти не можемо
ТОВ «Мега-сервіс»
набрав необхідну для участі в конкурсі кількість балів (46 балів).
№ 13 «вул. Симоненка – автовокзал – пр. С.Бандери»
№ 17 «р-н Кутківці - автовокзал»
Директор ТОВ «Мега-сервіс» Василь Замінський каже, що підвищити тарифи хоча б до 10 грн — це необхідність. «На нуль» навряд чи за таких умови вийдуть, але хоча б борги зменшаться.
-
Водіям зарплату треба дати, хоч трохи її збільшили, бо під час локдауна не працювали, а сім’ї годувати треба, – каже Василь Замінський. — Паливно-мастильні матеріали дуже подорожчали — вдвічі-втричі. Зменшення кількості пасажирів, возили тільки «сидячих», вплинуло на наш бюджет – ми сидимо тільки в боргах, і на навіть на нуль не можемо вийти.
Кондиціонери в маршрутках не зможуть поставити, бо це нереально, каже перевізник. А нові автобуси, мовляв, придбають, щойно покращиться фінансове становище.
-
Ми для цього працюємо, і самі цього хочемо, – каже Василь Замінський. — Камери є в кожному автобусі, опалення теж. З уніформою проблем немає, у водіїв вона є. Одягають, можливо, не всі, але ще раз наголосимо, аби була уніформа.
Кондиціонування — це як фантастика
ПрАТ «Тернопільське АТП-16127»
набрав необхідну для участі в конкурсі кількість балів (58 балів).
№ 22 «ТРЦ "Подоляни" – автовокзал»
№ 22А «ТРЦ "Подоляни" – новий ринок – автовокзал»
Головною необхідністю підняття тарифів голова наглядової ради ПрАТ «Тернопільське АТП-16127» Олександр Шильман назвав карантинні обмеження.
– Поки ми не їздили взагалі, був нуль, а коли почали їздити – став мінус, — каже Олександр Шильман. – Адже перевозили лише «сидячих» пасажирів. А це були як ті, що оплачували проїзд, так і пільговики. А за них нам кошти не відшкодовують. Ми дали свої розрахунки, у нас вийшло трохи менше ніж 12 грн, – між 9 і 10 грн.
Витрати збільшуються, бо зросла вартість запчастин і палива, каже пан Шильман. Скажімо, солярка минулого року вартувала 23 грн за літр, тепер 28. Ростуть витрати – відповідно, мала би змінюватись ціна. На скільки – це інше питання.
-
Щодо уніформи водіїв, — вона є, ми закупили сорочки ще раніше, просто, ймовірно, треба «натиснути» на водіїв, аби одягали їх на рейс, – каже Олександр Шильман. – Не допускати до роботи без уніформи, чи що… Опалення є в автобусах. І коли великий мороз, його вмикають. Кондиціонування для малих автобусів — це як фантастика. Встановити його на один автобус потягне до 10 тисяч доларів. І ніхто на такі витрати, ще й за теперішніх умов, не піде.
На два літри на 100 км зросте і розхід палива, якщо в автобусі працюватиме кондиціонер.
-
Прописують в умовах конкурсах те, що хочуть бачити, — каже Олександр Шильман. — А чи його реально виконати… Навігатори у нас є. Щоправда, не всі працюють. Кожен купував за власний кошт, і, відповідно, економили, а звідси, й якість гірша. Тому вони досить швидко вийшли з ладу, а ремонт дуже дорогий. У більшості автобусів є відеокамери.
«Ми практично стоїмо на колінах»
ТОВ «Назар-Транс»
набрав необхідну для участі в конкурсі кількість балів (45 балів).
№ 27 «Обласна психоневрологічна лікарня – вул. Симоненка»
№ 33 «Видавництво "Збруч" – обласний геріатричний будинок інтернат»
Директор ТОВ «Назар-Транс» Іван Миськів каже, що карантин своє зробив.
— Ми практично вже стоїмо на колінах. Не можемо купити ні запчастин, ні зимових коліс до нашого транспорту. Водії також не хочуть працювати за ту ж зарплату, просять про її підвищення, – розповідає перевізник.
Іван Миськів каже, що перевізники подавали свої розрахунки міській раді і, за його словами, запросили 12 гривень за проїзд у громадському транспорті.
— Якщо встановлять хоча би 10 гривень, то ми б змогли виживати помалу. Хоча за нашими розрахунками, потрібно підняти тариф до 12 гривень. Але новий транспорт не можемо оновити і за цю ціну, треба піднімати тарифи в рази, – каже перевізник.
Підприємство працює у збиток
КП «Тернопільелектротранс»
№ 1А «вул. Винниченка – вул. Слівенська»
№ 23 «мікрорайон Пронятин – автовокзал»
№ 29 «вул. Вербицького – ринок – вул. Ст.Будного»
№ 31 «містечко Шляховиків – вул. Карпенка - міська лікарня № 3»
№ 4 «вул. Новий Світ – вул. Л.Українки»
№ 6 «вул. Новий Світ – автовокзал»
№ 6А «вул. Новий Світ – новий ринок –автовокзал»
№9 «вул. Новий Світ – Замкова – автовокзал»
№ 21 «ТРЦ "Подоляни" – автовокзал»
№ 32 «вул. Гетьмана Мазепи – міське кладовище»
№ 35 « вул. Винниченка – ТРЦ "Подоляни»
У КП «Тернопільелектротранс» відповіли журналістці «20 хвилин», що працюють виключно по запитах, тому усної відповіді про можливе підвищення тарифів на проїзд у комунальному транспорті ми не отримали. Хоча іншим ЗМІ представниця цього підприємства давала ціле інтерв‘ю напередодні. У міськраді, адже це їхнє комунальне підприємство, запевнили, що дана інформація є офіційною позицією КП «Тернопільелектротранс».
У комунальному підприємстві «Тернопільелектротранс» 47 тролейбусів та 38 автобусів щоденно виходять на маршрут. Транспорт працював під час карантину, однак, як заявила начальниця відділу КП «Тернопільелектротранс» Тетяна Фурман, останніх кілька місяців підприємство працює у збиток.
Як пояснила Тетяна Фурман, виникає питання затримки виплати заробітної плати працівників. Йде мова про несплату обов’язкових податків, платежів та зборів, які потрібні. На сьогодні є заборгованість розрахунків з постачальниками за запчастини, паливо, розрахунки за електроенергію.
Тетяна Фурман додала, що в інших містах, до прикладу, Івано-Франківську, Вінниці, вартість проїзду у громадському транспорті уже давно підвищили до 10 гривень. Таким же вважають оптимальний тариф і у Тернополі.
«Автотранспортна компанія «Еталон»
набрав необхідну для участі в конкурсі кількість балів (45 балів).
№ 12 «Обласна дитяча лікарня – вул. Карпенка»
№ 16 «вул. Винниченка – вул. Київська»
Слухавки ще одного тернопільського перевізника ТОВ «Автотранспортна компанія «Еталон» цілий день мовчали. Ми не змогли до них додзвонитися, тому готові вислухати їхню позицію. Щойно отримаємо від них коментар, одразу опублікуємо.
Що стосується ПП «Тернвояж» та ТОВ «Терн Транс Сервіс», з керівництвом нам вдалось зв’язатись. Однак, мотивуючи терміновими справами, перевізники обіцяли згодом зв’язатись з журналісткою. Ми телефонували ще кілька разів, однак слухавку або не брали, або збивали дзвінок. Якщо перевізники надумають висловити свою позицію щодо підняття тарифу та дотримання умов договору, ми готові вислухати їх та опублікувати все.
ПП «Тернвояж»
набрав необхідну для участі в конкурсі кількість балів (45 балів).
№ 14 «автовокзал – вул. Симоненка – вул. Л.Українки»
ТОВ «Терн Транс Сервіс»
набрав необхідну для участі в конкурсі кількість балів ( 45 балів).
№ 2 «вул. Миру – вул. Бродівська»
№ 8 «с. Біла – містечко шляховиків»
Мають провести незалежний аудит
А тим часом виконком 6 вересня 2021 року ухвалив рішення: «Виділити 20000,00 гривень (двадцять тисяч гривень 00 коп.) для оплати послуг з проведення незалежного аудиту розрахунків тарифів на перевезення пасажирів автомобільним та електричним транспортом за рахунок коштів цільових фондів, утворених Верховною Радою Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування і місцевими органами виконавчої влади і фондів, утворених Верховною Радою Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування і місцевими органами виконавчої влади. Відділу обліку та фінансового забезпечення провести своєчасне фінансування».
Читайте також:
Маршрутки у Тернополі: хто нас возитиме найближчі п'ять років
Ми перевірили, яка температура у транспорті в спеку. Чи повинні бути кондиціонери? (ВІДЕО)
Тернополяни знову зібралися на транспортне віче
Транспортна революція продовжується: тернополян закликають у неділю на Майдан
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
Vasyl Khomenko
Vasyl Khomenko
Nastya Khrebtak
Старі маршрутки не піднімати ціни, поки не доведуть їх до сучасного стану.
Ну і якось зробити різні ціни за одну-дві зупинки і за весь маршрут.
Ros H