Що робити, якщо у дитини синдром дефіциту уваги з гіперактивністю (СДУГ)?

  • Наталія Гаєвська
  • Автор: Наталія Гаєвська
  • Психолог, психотерапевт по напрямку "сімейна системна психотерапія" та "когнітивно-поведінкова терапія" (CBT), кандидат психологічних наук, дійсний член Онтарійської Спілки Психологів (Ontario Psychological Association)
  • access_time

Що таке синдром дефіциту уваги з гіперактивністю (СДУГ)?
Які основні симптоми СДУГ та причини виникнення?
Що робити, якщо у вашої дитини діагностували СДУГ?


В свій час я працювала з групою батьків, в яких були діти з особливими потребами, зокрема були дітки з синдромом дефіциту уваги з гіперактивністю (СДУГ). Стаття, яку я пропоную вашій увазі сьогодні, задумувалась як роздатковий матеріал під час роботи групи, як таке собі коротеньке і чітко структороване роз'яснення і нагадування для батьків та опікунів, в чиїх родинах виховувались діти зі СДУГ.

Синдром дефіциту уваги з гіперактивністю (СДУГ) - це хворобливий стан нервової системи дитини, що полягає в неповноцінності процесу гальмування і різкому переважанні процесу збудження, що й перешкоджає концентрації уваги. Симптоми СДУГ слід відрізняти від нормальної, властивої багатьом дітям (особливо в дошкільному віці) високої рухової активності. Адже активність, та ще й надмірна, передбачає і відповідний запас енергії, тим часом як у гіперактивних дітей такого запасу здебільшого немає. Навпаки, постійне збудження не дає їм змоги відпочити, їхня нервова система виснажується і потребує захисту та зміцнення. 

Справжнє здоров'я, сила нервової системи дитини виявляється в цілеспрямованості, здатності довести розпочату справу до кінця. Надмірна ж активність дітей із синдромом СДУГ непродуктивна: мета часто не ставиться або дуже швидко втрачається. Цей недолік і перешкоджає формуванню в неї мотиваційної сфери, зокрема, позитивних мотивів навчання як важливого компонента готовності до школи. 

Отже, головна відмінність гіперактивності від просто активного темпераменту в тому, що це не просто риса характеру, а наслідок розладів у функціонуванні центральної нервової системи.Причин таких розладів багато. Це й шкідливі впливи під час внутрішньоутробного розвитку; гіпоксія (недостатність кисню, зумовлена різними хворобами матері); травми під час пологів, отруєння алкоголем чи наркотиками, нікотином та іншими шкідливими речовинами, яких чимало в екологічно неблагополучному середовищі. Причиною можуть бути травми (струс) головного мозку. Надзвичайно важливими є спадкові чинники, бо часто ті ж самі порушення спостерігаються у когось із батьків.

Синдром дефіциту уваги з гіперактивністю - патологія, що потребує своєчасної діагностики й комплексної корекції: психологічної, медичної та педагогічної. СДУГ , на відміну від багатьох інших неврологічних захворювань, достатньо добре піддається лікуванню і має більш оптимістичні прогнози, але при умові, якщо терапію і реабілітацію проводити своєчасно: у віці 5-10 років. Важливо не пропустити цей час.

Батькам же слід глибоко, душею зрозуміти проблему, що сталася з їх дитиною та задуматися над зміною власної поведінки й свого ставлення до дитини, зміною психологічного мікроклімату в сім'ї (дорослі повинні менше сваритися, більше часу приділяти дитині, проводити дозвілля разом).
Якщо у вашій родині є дитина із СДУГ, то прислухайтесь до нижче наведених порад:

1. У своїх стосунках з дитиною дотримуйтесь «позитивної моделі». Хваліть її в кожному випадку, коли вона на це заслуговує, помічайте навіть незначні її успіхи. Пам'ятайте, що гіперактивні діти ігнорують зауваження й догани, але чутливі до найменшої похвали.

2. Не застосовуйте фізичні покарання. Будуйте Ваші стосунки з дитиною на довірі, а не на страху. Вона завжди повинна відчувати Вашу допомогу й підтримку. Формуйте у дитини адекватну самооцінку.

3. Особливо важливий фізичний контакт з дитиною. У напруженій ситуації обійміть її, притисніть до себе, погладьте, заспокойте, скажіть лагідне слово - в динаміці це дає виражений позитивний ефект, оскільки м'язова та емоційна напруга дитини будуть знижуватися. А постійні зауваження й обмеження лише збільшують прірву між батьками та їх дітьми.

4. Частіше говоріть «так», уникайте слів «ні», «не можна», «не чіпай», «забороняю», оскільки це для дитини, фактично, пустий звук.

5. Доручіть дитині частину домашніх справ, котрі необхідно виконувати щоденно (купувати хліб, мити посуд, годувати собаку тощо) та ні в якому разі не виконуйте їх за неї.

6. Заведіть щоденник самоконтролю й відмічайте в ньому разом з дитиною її успіхи вдома й у школі.

7. Введіть бальну або знакову систему винагородження (можна кожний гарний вчинок позначати зірочкою, а за певну їх кількість нагороджувати іграшкою, солодощами або давно обіцяною поїздкою).

8. Уникайте завищених чи, навпаки, занижених вимог до дитини. Намагайтеся ставити перед нею завдання, які відповідають її можливостям. 

9. Визначіть для дитини рамки поведінки - що можна, а чого не можна. Вседозволеність безперечно не принесе ніякої користі. Незважаючи на певні недоліки, гіперактивні діти повинні справлятися зі звичними для всіх однолітків проблемами. 

10. Система заборон повинна обов'язково супроводжуватися альтернативними пропозиціями. Наприклад, дитина починає рвати обої (цілком розповсюджений прояв). Безумовно, слід зупинити її й дати замість цього який-небудь аркуш паперу: «Спробуй порвати ось це, а коли закінчиш, збери всі шматочки в пакет».

11. Постійно вимагайте повторити, як дитина почула та зрозуміла звернення до неї. Для підкріплення усних інструкцій використовуйте зорову стимуляцію.

12. На певний проміжок часу визначайте дитині лише одне завдання, щоб вона могла його повністю і якісно виконати. Наприклад, з 8.30 до 9.00 прибирати постіль. Для цього можна використати будильник або кухонний таймер. Спочатку обговоріть завдання, а потім підключайте техніку. Це буде сприяти зниженню агресії.

13. Завдання повинні бути простими і конкретними («почисть зуби, а тепер одягайся», а не «збирайся до школи»).

14. Не нав'язуйте їй жорстких правил. Ваші вказівки повинні бути вказівками, а не наказами. Вимагайте виконання правил, які стосуються її безпеки й здоров'я. Оскільки гіперактивні діти часто бувають моторно незграбними, роблять небезпечні дії, не думаючи про наслідки, тому їх слід оберігати від можливих травм голови.

15. Демонстративна поведінка Вашої дитини - це її спосіб привернути Вашу увагу. Проводьте з нею більше часу: грайте, навчайте, як правильно спілкуватися з іншими людьми, як поводити себе в громадських місцях, переходити вулицю та іншим соціальним навичкам.

16. Дотримуйтесь вдома чіткого розпорядку дня. Вживання їжі, прогулянки, ігри, відхід до сну повинні здійснюватися в один і той самий час. Одразу хваліть і винагороджуйте дитину за хорошу поведінку.

17. Вдома необхідно створити для дитини спокійну обстановку. Ідеально було б виділити їй окрему кімнату або частину її для занять, ігор, усамітнення, тобто створити власну «територію». У кімнаті повинна бути мінімальна кількість предметів, які б не відволікали й не розсіювали б увагу дитини. Колір шпалер має бути не яскравим, заспокійливим (краще за все блакитний). Було б добре організувати в її кімнаті спортивний куточок.

18. Якщо дитині важко вчитися, не вимагайте від неї високих оцінок з усіх предметів. Достатньо мати гарні оцінки з 2-3 основних.

19. Створіть необхідні умови для навчання. У дитини повинен бути свій куточок. Під час занять на столі не повинно бути нічого, що відволікало б її увагу. Над столом не повинно бути ніяких плакатів і фотографій.

20. Уникайте по можливості великого скупчення людей. Перебування в магазинах, ринках тощо вкрай збуджують дитину.

21. Оберігайте дитину від перевтоми, оскільки вона призводить до зниження самоконтролю й зростання рухової активності. Обмежуйте час перебування перед телевізором і комп'ютером.

22. Слідкуйте за тим, щоб дитина висипалась. Недостача сну призводить до ще більшого погіршення уваги й самоконтролю і, як наслідок, до некерованої поведінки.

23. Розвивайте в неї усвідомлене гальмування, вчіть контролювати себе. Перед тим, як щось зробити, нехай порахує, від 1 до 10, а потім від 10 до 1.

24. Пам'ятайте! Ваш спокій - найкращий приклад для дитини.

25. Надавайте дитині можливість витрачати надлишкову енергію. Корисні щоденні фізичні навантаження на свіжому повітрі - тривалі прогулянки, біг, спортивні заняття. Розвивайте гігієнічні навички, зокрема, загартування. Але не перевтомлюйте дитину!

26. Виховувайте в дитини інтерес до якого-небудь заняття. Їй важливо відчувати себе вмілою та компетентною в якійсь справі. Задача батьків - знайти ті заняття, які б «удавались» дитині й підвищували її впевненість у собі. Проте не слід перевантажувати дитину заняттями в різних гуртках, особливо в тих, де є значні навантаження на пам'ять та увагу, а також, якщо дитина не отримує особливого задоволення від цих занять.

27. Зробіть усе можливе для підвищення самооцінки дитини, адже через дефіцит уваги вона може неправильно розуміти вказівки та іншу інформацію, тому всі навколо безупинно її виправляють. 

28. Спілкуйтеся з іншими батьками, які мають ту саму проблему.

Головне у співпраці з гіперактивною дитиною - постійна винагорода позитивної та бажаної поведінки, стимулювання мотивації, заохочення до потрібних дій.

Найголовніший принцип: карати можна лише після системи заохочень та похвали за бажану поведінку. Покарання слід використовувати дуже обережно.

 

Найважливішим у роботі з гіперактивною дитиною є співпраця з батьками та вчителями. Кожен з членів сім'ї має усвідомлювати проблему та бути готовим її вирішити, навіть якщо це потребуватиме значних зусиль з їхнього боку.

Коментарі (8)
  • Алина Новикова
    Мій син дуже розсіяний через СДУГ, йому складно всидіти на уроці та виконувати домашні завдання. Після консультації з неврологом почали приймати Кіндiнорм і ефект є! Хоча він все ще дуже енергійний, але набагато краще концентрується на завданнях, стало легше домовлятися. Нарешті навчання перестало бути суцільним стресом.
  • Екатерина Кравченко
    Донька дуже емоційна, часто хвилюється через дрібниці, важко концентрується. Після консультації з лікарем вирішили спробувати Кіндiнорм. Він м'яко заспокоює, покращує настрій і допомагає краще фокусуватися на завданнях. Побічних ефектів не було, а результат чудовий!
  • Читач93
    Мій синок із самого дитинства мав труднощі з концентрацією. Він міг розпочати одне завдання і відразу переключитися на інше, не завершивши перше. Це дуже засмучувало його і нас. Після консультації з педіатром ми вирішили спробувати Кіндiнорм. Через місяць ми помітили суттєві покращення – син став більш зосередженим, уважно слухає інструкції і тепер з легкістю виконує завдання. Дуже вдячні цьому засобу!
  • Люба Миронова
    Синдром дефіциту уваги у нашого сина створював чимало проблем: він постійно забував про домашнє завдання, не міг довго сидіти за партою і швидко втрачав інтерес до всього. Нам Кіндiнорм допоміг стабілізувати ситуацію: дитина стала уважнішою, посидючішою і тепер з легкістю виконує шкільні завдання.
  • Анна Манько
    Моя донька завжди була дуже активною, але її СДУГ не давав їй можливості нормально вчитися. Їй було складно зосередитися навіть на простих завданнях, і ми не знали, як їй допомогти. Випадково дізналися про Кіндiнорм, порадилися з нашем лiкарем і вирішили спробувати. Уже через місяць прийому донька стала більш врівноваженою, а найголовніше – почала з легкістю завершувати шкільні завдання. Для нас це стало величезним полегшенням, адже нарешті з'явився результат, який не шкодить її здоров'ю.

Напевно, більшість з нас знайомі з такою неприємною річчю як КОМПЛЕКСИ. Хтось комплексує через власну зовнішність, хтось...

Діти - великі і маленькі, такі схожі на нас і водночас абсолютно інші, з власним характером, вподобаннями та звичками,...

Напевно, складно знайти більш вагому складову нашого успіху або навпаки неуспіху, ніж власна самооцінка. Фундамент нашого ставлення...

Сьогодні мені б хотілось просто побалакати з вами. Про життя. Розкажіть мені про свої «печальки». А може, хочете поскаржитися...

Новини за сьогодні
Новини Тернополя за сьогодні
21:01 Кожен камінчик зберігає історію віків: 5 замків Тернопільщини, які варто відвідати 20:00 «На щиті» повернувся до рідного дому Герой з Кременеччини Ігор Власюк 19:01 Від 75 до 4000 грн за квиток на автобус: скільки коштує поїздка з Тернополя до інших областей України 18:15 Яким було кафе Чайка на острівці у парку Шевченка: дивіться відео! play_circle_filled Від читача 16:03 Тернопільський обласний центр зайнятості долучився до обговорення безпечного та інклюзивного робочого середовища 17:01 Доторкнутися до історії: скарби борщівської вишивки демонструють у Тернополі photo_camera 16:15 Аматорський футбол: у «Сопільче» відбудеться фінал Зимової першості Тернопільщини 15:05 У Тернополі ремонтуватимуть котельні, паливні та ділянки теплових мереж — графік зупинок 14:01 Утричі зросла кількість зареєстрованих українців з ігровою залежністю за минулий рік, — Опендатабот 13:01 «Поверніть рідних додому»: історії родин, які чекають захисників з полону 12:00 На Тернопільщині оголосили штормове попередження через заморозки 11:00 Тернопільська «Нива» вдома зіграє проти ФК «Вікторія» 10:00 Як приготувати лазанью: чотири рецепти італійської страви play_circle_filled photo_camera 09:00 Підтвердили загибель Героя Сергія Мануйленка, якого понад рік вважали зниклим безвісти
Дивитись ще keyboard_arrow_right
keyboard_arrow_up