У Дрогобичі відбулась прем'єра за п'єсою тернопільських авторів Богдана Мельничука та Лілії Костишин. Тема сучасних Ромео і Джульєти та одвічного конфлікту батьків і дітей примусила плакати навіть кремезних чоловіків.
- Якби я побачила цей твір ще 10 років тому, повірте – зі своїми дітьми поводилась би зовсім по-іншому, - голос директора одної з київських шкіл, яка відпочиває в Моршині і умисне приїхала до Дрогобича на прем'єру, щораз зривався… Жінка зупиняла розмову з Лілею Костишин, аби опанувати себе. – Прошу вас: пишіть ще, не зупиняйтесь. Це треба показувати всім. Про це треба кричати!
Здавалось би, що ще можна нового написати на тему сучасних Ромео та Джульєти? Та одвічного конфлікту батьки-діти. Тернопільським авторам це вдалось. Актори Львівського академічного музично-драматичного театру ім. Ю. Дрогобича «пережили» на сцені весь біль та зуміли передати глядачам. Та так, що перша дія пролетіла, наче мить. Всю другу у залі чулось постійне схлипування…
- Хоч скажи, про що вистава? - запитувала я у співавтора Лілії Костишин дорогою до Дрогобича.
- Про любов, - сміялась вона. – Решту все побачиш сама. Мені важливо, щоб всі це не від мене чули, а побачили на власні очі. Пережили…
Побачене, чесно зізнаюсь, приємно здивувало і вразило. Всіх секретів не розкриватиму, адже тернополяни влітку наступного року матимуть змогу на власні очі побачити виставу. Лишень трохи привідкрию завісу: музичне оформлення – твори Pink Floyd в різному аранжуванні. Художнє – репродукції Сальвадора Далі… Режисеру театру – молодому креативному киянину Олександру Королю – окреме «браво!»
Невже для того, щоби ви почули своїх дітей має статися біда
За сюжетом, проти кохання підлітків Арсена і Віки повстав, здавалось би, весь світ. В тому числі й батьки. А як інакше: він – син мера та професорки-поетеси. Вона – зі звичайної родини, її виховує одна мама, яка працює перукаркою. На жаль, хепі-енду, якого так чекали, - не сталось. Коли відкупитись від дівчини, аби вона зреклась сина-мажора не вдалось, батько-мер «замовляє», аби її добряче залякали. Та виконавці переборщили, вкоротивши дівчині віку. Свідком розмови батька з виконавцями випадково став Арсен. Шокований хлопець на власному мотоциклі намагається утекти від власного розпачу та болю. За кілька хвилин на великій швидкості врізається в інше авто…
- Чому ви вбили закоханих? В наш час стільки болю… Так вже хочеться якогось хепі-енду.
- Бо вічна проблема батьків і дітей з плином часу лише поглиблюється. В моєму дитинстві підлітки, яких не розуміли батьки, влаштовували скандали, втекали з дому. Сучасні батьки в рази зайнятіші, ніж були наші. Вони відкуповуються від дітей грішми, замінюють живе спілкування з ними подарованими комп’ютерами-планшетами-телефонами, переймаються ремонтами, лахами, цінами… Тому фінал п’єси — як запитання до батьків: невже для того, щоби ви почули своїх дітей має статися біда?
- Акторам вдалось не лише зіграти, а й пережити ролі своїх героїв не сцені. Результат був помітним під час прем'єри: у залі плакали навіть чоловіки. Що ви, як автори, хотіли довести до глядачів?
- У п’єсі є такий момент, коли Арсен каже Віці: «Знаєш, мені завжди не вистачало батьків, особливо тата. Він не приходив до мене на шахові змагання, не цікавився справами, ми ніколи не гуляли вдвох. Мама завжди запитувала, чи я не голодний, чи не змерз, хоча надворі могло бути плюс двадцять п’ять, як там у школі. І, не дочекавшись моєї відповіді, втуплювалась у свої папери або кудись бігла. Засідання кафедри, конференція, симпозіум…» Коли він це говорив, я почула позаду себе якісь дивні схлипування. Обертаюся: плачуть чоловіки.
Якщо після перегляду вистави бодай кілька мам стануть своїм донькам подругами, розділять із ними їхні дівчачі болі, бодай кілька татів візьмуть синів із собою на риболовлю, зав’яжуть із ними відверту чоловічу розмову, наша місія — і авторів, і акторів — буде виконаною.
«Віку списувала з себе…»
30-та прем’єра. І вона примушує очиститись
25 років тому на сцені того ж Дрогобицького театру відбулась прем’єра п’єси Богдана Мельничука «Мазепа» за Лепким. Історія дружби театру з тернополянином налічує чверть століття, 30 прем’єр і десятки втілених на сцені спільних проектів.
- Сьогодні я на цю сцену вивів молодого драматурга Лілію Костишин, - сказав зі сцени Богдан Мельничук. – І я просто щасливий, що триває перегук поколінь.
Лілі ближче саме молодіжний сленг, проблеми, спосіб життя, пояснював невдовзі метр драматургії причину, чому запросив до співавторства молоду журналістку і поетесу, творчість якої порівнюють з ранньою поезією Ліни Костенко…
«Перерваний політ» - це очищення, переконаний Богдан Мельничук. І навіть коли немає миттєвого «хепі-енду», все одно ми отримуємо добрий результат. Адже п’єса примушує задуматись, розкласти буквально по поличках своє життя та стосунки з найріднішими людьми, зробити висновки… І як результат - стати кращими.
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
№ 19 від 7 травня 2025
Читати номер