В наш час гостро стоїть питання розвитку дітей з перших днів, місяців, років життя. Популярними є клуби раннього розвитку, користуються попитом авторські методики навчання математичним навикам, читанню, англійської мови в дошкільному віці. Так, кожна мама хоче, щоб її дитина розвивалась. Однак інколи гонитва за всебічним розвитком перетворюється на «збирання знань». Знати більше, знати швидше, оперувати складними поняттями, категоріями, вміти співвідносити одиничне із загальним, сортувати, описувати…Все це важливі навики. А що ж далі? Яке продовження чекає таких «смарт-дітей» на трасі «ЖИТТЯ»? Що далі збирати?
Насправді, знання, в залежності від вподобань, зацікавлень та мотивації дитини, все одно можна набути впродовж навчання в школі та інших навчальних установах. А от розрізняти «добре» і «погано», «краще» і «гірше», «вчасно» і «невчасно», «вдало» і «невдало», «успішно» і «неуспішно», «безпечно» і «небезпечно» - це означає навчити мислити, аналізувати, приймати рішення, враховуючи умови, обставини та можливості.
Що дає критичне мислення дитині? Малюки часто не приймають директив і вказівок, навіть прохань батьків з різних причин. Вони люблять робити все навпаки або запитувати: «Чому?». Це означає, що дитина не є виконавцем ваших розпоряджень, вона вимагає пояснення: «Чому я повинен/нна так зробити?». Так, дуже часто цих пояснень малюк вимагає в екстремально незручний момент, коли ви обмежені в часі, але це хороша ознака! Це краще, ніж вміння рахувати до ста! Навчіть дитину покроково аналізувати ситуацію і розуміти хід прийняття рішення. Далі в кожній подібній ситуації ваша дитина буде готова самостійно приймати рішення. Поставимо собі запитання: «Що краще: керувати дитиною чи навчити її правильно визначати орієнтири в житті?». Звичайно, що другий варіант надійніший. Адже підконтрольність – небезпечна річ. Сьогодні дитя слухає вас, а завтра когось іншого, хто даватиме приємніші директиви.
Будьмо мудрими, навчаймо мислити критично і формулювати своє ставлення до всього, що трапляється у нашому житті.