До деталей вирізьблені обличчя святих на іконах, які створює Тарас Цаплап, зараз прикрашають стіни у кількох церквах на Тернопільщині і за її межами. Роботи майстра з Теребовлянщини зараз є в Америці, Канаді, Англії.
Серед робіт чоловіка просто не можливо оминути поглядом ікону під назвою "Тайна Вечеря". Вражає і її розмір, і бездоганність навіть таких делікатних облич.
Автор розповідає, що створив кілька саме таких ікон. Деякі в церкви, деякі — на замовлення, але двох однакових серед них немає. Одну з них розмірами 1.40 м на 1.75 м, відправили в Америку.
— Любов до різьби по дереву в мене зі студентських років. Я навчався в Кременецькому лісотехнічному коледжі і ще зі студентських років зрозумів, що буду цим займатись. Так, я можу сказати, що обрав професію собі до душі, — розповідає пан Цаплап. — Перші мої роботи були майже 15 років тому. Тоді разом з хлопцями після пар ми збирались на гурток і замість того, щоб тратити час на різні непотрібні речі, як це робили деякі наші однолітки, ми займались різьбою по дереву.
Серед найперших робіт Тараса— ікона Матері Божої. Вже тоді, зізнається, розумів, від такої роботи отримує найбільше душевного задоволення.
— Так склалось, що я, здебільшого, працюю саме в такій релігійній тематиці, — каже він. — Чимало моїх робіт зараз є у церквах, і від того я дуже радію. Добре знати, що те, що ти робиш йде на добру справу.
Після закінчення навчання Тарас не залишив деревообробну справу. А за 15 років з`явилось чимало сучасних технологій, які спрощують роботу. З допомогою таких технологій можна на дерево переносити навіть фото людей.
— Є спеціальні програми, в яких розробляються 3Д моделі, далі їх переноситься на дерево, — говорить майстер. — Потім все шліфується, наноситься кілька шарів покриття. До прикладу з фотографіями, потрібно, щоб вони були чорно-білі,
Читайте також: "Я вивчив англійську самостійно". Ми зібрали корисні поради та ресурси, які стануть вам у нагоді
Має 8 тисяч календариків минулого століття і різних країн: жителька Бережан розповіла про колекцію
— Було й таке, що ікону ручної роботи я робив два місяці. Тому, що весь день над нею ти не можеш сидіти: треба мати натхнення і терпіння, — продовжує співрозмовник. — Раніше для роботи мені була потрібна повна тиша, бо інакше не міг зосередитись. Зараз ж в майстерні, коли гуде верстат це вже нереально.
Для ікон за основу майстер найчастіше за основу бере липу чи вільху. Для більших робіт часто використовує дуб та ясень. Тверді основи.
— Робота зі станком це швидше та дешевше. Ручна робота набагато дорожче цінується і не кожен може дозволити собі, — продовжує співрозмовник. — Роботи, які виконані з допомогою станка, доступніші для людей.
Брат співрозмовника також займається деревообробною справою. Лише у нього більше тяжіння до столярства, каже Тарас Цаплап. Часто вони доповнюють один одного в роботі.
— Ми вирішили пожертвувати різьблені сходи для церкви, в яку ходимо. Це Підгірянський монастир, як його це називають неподалік Теребовлі, — говорить майстер. — Зараз душа радіє, коли бачимо як ці сходи прикрашають церкву, намолене місце.
Майстер зізнається, що чимало людей вважають, що робота зі станком полегшує роль людини, все ж, без задуму та натхнення, машина сама не впорається. Кожен міліметр роботи вишліфовується вручну, а покриття готового твору може бути непередбачуваним: якийсь достатньо покрити один раз, іншому і двох буде замало.
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
№ 17 від 23 квітня 2025
Читати номер