Тарифи Укрзалізниці на перевезення зростатимуть

Тарифи Укрзалізниці на перевезення зростатимуть
Укрзалізниця у іноземних кредиторів взяла позики на понад мільярд доларів США, а наслідки цього боргового зобов’язання, як завжди, відчувають прості громадяни. Залізничні вантажні перевезення у березні повинні зрости на 15%, а з другої половини року - ще на 15%. Експерти прогнозують ріст цін і на пасажирські залізничні перевезення.

Державна компанія “Укрзалізниця", будучи в боргах “по вуха”, набравши понад мільярд доларів США в іноземних інвесторів та міжнародних фінансових організацій, очікує на ще один валютний кредит від Європейського інвестиційного банк у розмірі 55 млн. євро.

 

Найбільш «вигідні» інвестиції в світі

Відео дня

Нещодавно облігації ПАТ «Укрзалізниця» (далі - УЗ) в 2015 році були визнані найбільш дохідними інвестиціями в світі за версією агентства Bloomberg – в рік вони могли забезпечити своїм власникам біля 90% прибутковості. Однак, на думку доцента кафедри економіки та фінансів ТНТУ ім. І. Пулюя Віталія Левицького, гордитися нам немає чим, адже така прибутковість свідчить скоріше не про висоту зльоту, а глибину падіння державної компанії.

- Міжнародне рейтингове агентство Fitch присвоїло УЗ довгостроковий кредитний рейтинг на рівні «С», що означає неплатоспроможність компанії та високі ризики. Тобто, по-суті компанія близька до дефолту, - зазначив Віталій Левицький. - При цьому, рейтингове агентство Standard&Poor’s присвоїло їй рейтинг «SD», або рівень вибіркового дефолту, а це означає, що УЗ відмовляється від виплат по деяких із своїх зобов’язань. Тобто по кредитних рейтингах міжнародних компаній УЗ знаходиться на межі банкрутства – підсумував фахівець.

Погоджується з такими баченням і економіст Ігор Качмарський. Зокрема фахівець зазначає, що, Bloomberg висвітлив непродуману політику української компанії, яка, будучи в боргах, набрала валютних кредитів під досить високі відсотки, які невідомо чим буде віддавати кредиторам.

- Якби УЗ втілила якийсь глобальний життєво важливий проект, то суть таких кредитів була б більш-менш зрозумілою, а оскільки ці гроші пішли невідомо куди, то з таким самим успіхом керівництво залізниці могло б взяти ці гроші у державному Ощадбанку під значно нижчі проценти й в національній валюті, це ж державна компанія, - додав Ігор Качмарський. – А за умов необхідності повернення боргових зобов’язань у валюті, при значному знеціненні гривні, в якому здебільшого отримує дохід Укрзалізниця, тарифи на перевезення УЗ все-таки підніме, оскільки є досить багато чинників, які цьому сприяють.

В березні перевезення подорожчають

- Вантажні перевезення у березні повинні подорожчати на 15%, а з другої половини року - ще на 15%. Підняття цін на перевезення спричинене зростанням цін на продукцію, що закуповується для потреб залізничної галузі, -  заявили в Укрзалізниці. - На початку 2015 року рейки подорожчали в 2,1 рази, інша продукція для залізниці (наприклад, сталь, рамні рейки, стрілочні переводи і т.д.) подорожчала на 50-80%, а деякі позиції - майже на 100%. Зросла і вартість електроенергії - на 17%.

Незважаючи на те, що в УЗ заперечують підняття цін на пасажироперевезення, експерт Ігор Качмарський переконаний, що ціни на них також зростуть, оскільки є багато чинників, які спричинять таку необхідність. 

- Загалом, УЗ як підприємство є збитковим. За підсумками 2015 року  його рентабельність була негативною - 1,8%. На цей рік Мінінфраструктури прогнозує позитивну рентабельність. Однак вона є мізерна, всього 0,1%. У Міністерстві уже підрахували, що після підвищення тарифів цього року доходи УЗ від вантажних перевезень збільшаться на 11,1 млрд. гривень, - додає фахівець.

За словами Ігоря Качмарського, буде спостерігатися тенденція до скорочення поїздів, зменшення кількості вагонів, в тому числі й бюджетних типу плацкарт, в свою чергу підвищиться кількість купейних, на яких УЗ більше заробляє.

- На сьогодні, - зауважує експерт, - дуже багато вагонів знаходиться в плачевному стані - це факт. До прикладу, середній вік електровозів становить близько 40 років, магістральних тепловозів - близько 30 років. В результаті, їх зношеність вже перевищує  90%.  Також, багато вагонів залишилося в Росії, яка їх вже не віддасть. До прикладу, УЗ  здійснювала перевезення в Середню Азію, - там був певний пасажиропотік. Однак, з початку розгортання конфлікту на Донбасі, Російська Федерація перекрила хід українським поїздам, значну кількість яких залишила на своїй території. Така тенденція збереглась і на окупованому півострові Крим, та деякій території Донецька і Луганська.

 

Збитковість пасажироперевезень

Ми вирішили порівняти вартість перевезень УЗ з іншими перевізниками. Для цього ми здійснили пасажирську поїздку з нашого міста у Вінницю, скориставшись послугами УЗ, Тернопільської автостанції та власним автомобілем (усі розрахунки наведені в таблиці). Таким чином, ми з’ясували, що в аспекті пасажирських перевезень УЗ є найдешевшою. До Вінниці ми доберемося плацкартним вагоном всього лише за 70.95 грн. і подорож наша буде тривати близько 4 год. 30 хв. Однак, в УЗ такі перевезення називають збитковими. Згідно з фінпланом УЗ, на цей рік на покриття збиткових пасажирських перевезень за рахунок вантажних має бути направлено близько 10,9 млрд. гривень. Проте, як запевнив нас доцент Віталій Левицький, й цих коштів буде недостатньо, тому варто очікувати зростання цін на пасажирські перевезення УЗ.

 

Неконкурентоздатність Укрзалізниці

Ми також вирішили здійснити  вантажне перевезення з Тернополя у Вінницю. Розрахунок проводили для транспортування квартирних речей вагою в 5 тонн. Для цього ми, як і в першому варіанті, скористаємося послугами УЗ, приватних перевізників та фірм Нова Пошта та Делівері (розрахунки наведені в таблиці). Просте порівняння показників демонструє, що УЗ в контексті вантажних перевезень не є конкурентоздатною, оскільки вартість її послуг становить 4000 грн. І це при тому, що не враховані такі послуги, як зважування, маркування, супровідні бланки, довіз від дороги до поїзда, довіз з дому до залізничного вокзалу та ін.

Не надто радує і той момент, що перевезення через УЗ не може бути спонтанним, оскільки необхідно заздалегідь домовитися за бронювання місця у поїзді. За словами керівника багажного відділення Тернопільської залізниці, за один раз залізниця не в змозі перевезти 5 т. так званого квартирного багажу. Тобто, потрібно буде частинами везти такий багаж. Якщо ж з березня УЗ підніме вартість перевезення вантажу на 15%, як обіцяла, то послуги її становитимуть 4600 грн.

Натомість, конкурентоздатними виявились приватні перевізники, мінімальна вартість їхніх послуг становила 1775 грн., послуги Нової Пошти обійдуться в 10625 грн. (послуги Нової Пошти та Делівері розраховувалися без урахування габаритів вантажу, що, звичайно, вплине на остаточну вартість їхніх послуг).

Стежте за новинами Тернополя у Telegram.

Коментарі (1)
  • Діонісій

    скоро Укрзалізницю визнають банкротом і розпродадуть за потрохи !

    тарифи тарифами, зробіть, щоб можна було купити квитки, наприклад до Киева і назад, не тільки на експресс, а і на звичайні потяги, експресс дороще набагато, доречі його виїзд з Тернополя і прибуття до Киева і зворотній рейс, придумав мудак повний !!!
Найчастіше Найчастіше
Новини за сьогодні
Новини Тернополя за сьогодні
12:35 На Тернопільщині водій тікав від поліції і скоїв ДТП 12:10 У Тернополі з багатоповерхівки випав чоловік 11:20 Загинув військовослужбовець з Козови Василь Височан 10:40 Скільки транспорту курсуватиме до кладовищ на Великодні свята і Провідну неділю Від читача 08:39 У 2024 році загальний дохід «Укртелеком» зменшився на 10% 10:00 6 травня у парку Сопільче проведуть гаївки 09:01 Сьогодні Світлий або Обливаний Понеділок: звичаї та традиції свята 08:01 Війна забрала життя Героя Олега Курися, який народився в Чортківській громаді 21:01 Таксі у Тернополі: порівняли тарифи різних сервісів виклику авто photo_camera 20:01 Борсук «життєрадісний»: у лісі на Тернопільщині фотопастка зафіксувала рідкісну тварину photo_camera 19:03 Відео у TikTok від тернополян та про Тернопіль: дивіться підбірку! play_circle_filled 18:01 Благодатний вогонь вже привезли у тернопільські церкви photo_camera 17:02 Великдень на передовій: українські воїни розповіли як не забувають про традиції 16:01 Очікуємо грози: на Тернопільщині — штормове попередження photo_camera 15:01 Невипита кава рятує життя: танкіст-депутат зі Збаража відкрив збір на ремонт військового авто 14:03 Біля Катедри діти влаштували Великодні гаївки: як усе відбувалось photo_camera 13:02 Капелани 105 окремої бригади тероборони ЗСУ вітають військових з Великоднем play_circle_filled
Дивитись ще keyboard_arrow_right
keyboard_arrow_up