Порятунок для "інших" дітей рекомендують у школі Монтессорі

Порятунок для "інших" дітей рекомендують у школі Монтессорі
Монтессорі-терапія – не зцілює, але дітям із аутизмом цей метод навчання часто дає єдиний шанс пристосуватися до життя у суспільстві.

Ці дітки уникають погляду в очі, не просяться на руки, їхня посмішка не адресована близькій людині. Скоро стає зрозумілим, що дорослому вкрай важко привернути увагу маляти, захопити спільною грою.
Діагноз медиків - ранній дитячий аутизм (РДА, див. довідку – прим. ред.) зазвичай шокує батьків. Утім, це – не кінець світу, переконує Монтессорі-терапевт Марія Малишко. Таким дітям, на її думку, можна допомогти призвичаїтися до нашого світу.
- Для таких дітей - а їх у моїй практиці за сім років було більше десяти, висновок фахівців був однозначним: органічне ураження центральної нервової системи, аутистичні форми поведінки, - каже вона. - На їхню думку, такі діти не підлягали навчанню, адже у них очевидною є недостатня потреба у контактах із навколишніми. Декому спілкування не потрібне взагалі. Незабаром усі переконувалися, що такі висновки – перебільшені.
Подобалися картинки з тваринами
Із мамою Тимофія, пригадує Марія Малишко, вона вперше зустрілася влітку 2010 р.
- Проблеми у розвитку сина жінка почала помічати у 1,5-річному віці, - розповідає Монтессорі-терапевт. - Хлопчик був замкнутим, міг довго лежати на килимі та просто котити машинку вперед-назад. На звернену до нього мову Тимофій не реагував.
У два роки дитині поставили діагноз РДА, виражена затримка психомовного розвитку.
- Що стало причиною виникнення аутизму - точно встановити важко, - додає жінка. - Коли я познайомилася з Тимофієм, йому виповнилося шість років. Мама попередила мене, що реакція на мою появу може бути не передбачуваною.
Тимоша – так хлопчика кличуть батьки – на контакт не йшов, пригадує наша співрозмовниця. Він хаотично бігав кімнатою, голосно кричав, залізав на стіл, розкидав предмети, що потрапляли йому під руки - стільці, книги, кубики.
- На мою мову, як і на мою присутність, він спершу взагалі не реагував, - пригадує пані Малишко. - Процес прийняття та адаптації до занять проходив важко. Займалися ми з Тимошем три рази на тиждень. Поступово хлопчик почав звикати. Єдине, до чого він проявляв інтерес, це були картинки з тваринами. Тільки на них вдавалося зосередити увагу хлопчика та цим зняти його агресію.
Швидко освоїв прості навички
Мовою, як засобом комунікації, дитина не користувалася, в діалог не вступала, виконувала за словесною інструкцією лише прості завдання.
- Словниковий запас у нього був мізерний. Причому традиційні методи і підходи до розвитку мови не давали жодного результату, - каже педагог. – Тому я звернулася по допомогу до Монтессорі-педагогіки. За цим методом ми працюємо вже рік.
Тимоша став більш адекватним, зникла агресія. Перш за все, як каже пані Малишко, хлопчик почав самостійно одягатися і роздягатися.
- Він тепер акуратно складає свої речі на відведене місце, після їди охоче миє посуд, - розповідає Монтессорі-терапевт. - Поступово у нього сформувалися навички лічби та арифметичних операцій. Усе це – завдяки заняттям з навчальними іграшками, створеними засновницею цього напряму в педагогіці – Марією Монтессорі (див. довідку – прим. ред.).
Хлопчик, як додає жінка, уже читає прості слова із "рожевої серії" Монтессорі-матеріалів, із задоволенням працює з великим рухомим алфавітом.
- Тимоша почав активно й охоче повторювати слова, окремі фрази і речення, - додає вона.
Усі заняття проводили на базі розвиткового Монтессорі-центру, створеного у Тернополі. Носять вони індивідуальний характер. Тривалість - 90 хвилин, 2-3 рази на тиждень.
- Тимоша досить швидко освоївся у нас. Оскільки оточення у Монтессорі-класі стале і матеріал - постійний, це не лякало хлопчика, - пояснює жінка. – Від самостійно і вдало виконаної роботи дитина отримувала задоволення. Хлопчик часто радів і сміявся. А я намагалася якомога менше втручатися у його діяльність
Педагог спостерігала, до чого у дитини виникав інтерес і готувала середовище. Так, пані Малишко помітила, що Тимоші подобається обстежувати шорсткі цифри та букви руками.
- Я називала букви і цифри, які він сам досліджував, - додає вона. - Так він запам’ятав усі символи. Марія Монтессорі вважала, що рука дитини — її головний мозок, який вийшов назовні. Якщо хочете, щоб маля розвивалося та розумнішало, перш за все розвивайте моторику пальчиків, учіть розпізнавати предмети на дотик. Я цих засад і дотримувалася.
Це дуже копітка праця
Поступово хлопчик почав сам прибирати матеріал на відведене для нього місце. Йому треба було запам’ятати, звідки взяв матеріал і зорієнтуватися у просторі.
- Дитині потрібно було вибрати матеріал, вирішити де з ним зручніше працювати, підготувати це місце, - описує Монтессорі-терапевт. – Із часом Тимофій почав звертатися до мене, запитувати: "Що це?". Коло його особливих інтересів постійно розширювалося.
Паралельно вихователь активно розширював пасивний словник Тимоші, використовуючи муляжі, співставляючи їх з картками.
- Настав час, коли Тимоша почав називати предмети на картинках вибраної ним серії - 200-300 слів за урок! – додає наша співрозмовниця. - Хлопчик почав узагальнювати і класифікувати такі поняття як "меблі", "транспорт", "тварини", "птахи" і таке інше
Тимоші сподобалися букви-"шершавчики". Завдяки їм він вивчив алфавіт.
- Якось він узяв картинки із зображеннями дощу, веселки, туману і пішов до рухомого алфавіту, - пригадує жінка. - Я показувала йому кожну картинку, називала зображене, а потім брала букву і клала її на зображення. Хлопчик так навчився виділяти перший звук у слові та співставляти його з графічним символом.
Поступово Тимофій почав підписувати картки за допомогою рухомого алфавіту, паралельно переходячи до письма на папері. Виведені літери повністю відповідали писаним буквам-"шершавчикам", письмо було на диво акуратним і красивим.
- Тимофій вражає і радує мене, - додає педагог. - Такої зосередженості та концентрації уваги на роботі я давно не спостерігала навіть у дорослих! Нещодавно у нас виникла суперечка з приводу назви однієї риби. Хлопчик упевнено захищав свою точку зору!
Треба давати їм шанс
Зараз Тимоші - сім років. За час навчання у групі Монтессорі, як каже пані Малишко, він почав зосередженіше виконувати завдання. Самостійно працює з математичними матеріалами, де, окрім навичок лічби, потрібні досить висока зосередженість та увага.
- Наші "дошки Сегена" допомогли йому оволодіти лічбою до 100, ланцюг тисяча – до 1000, - додає жінка. - За допомогою геометричного комода він освоїв назви усіх площинних геометричних фігур, безпомилково називає геометричні тіла: куля, конус, паралелепіпед, овоїд і таке інше. Розрізняє і називає всі основні кольори.
Окрім того, хлопчику тепер легко мати справу з дрібними деталями.
— Попереду – новий етап у житті Тимоші, - підсумовує пані Малишко. - Монтессорі-терапія не може зцілювати, але може допомагати таким хлопчикам і дівчаткам, як він. Що вже й казати про здорових людей – у них результати вражаючі!

Довідка
Дитячий аутизм
- глибинний розлад, який зачіпає всю психічну структуру: чуттєву, емоційну і пізнавальну сфери, моторику, увагу, пам’ять, мовлення, мислення.
Марія Монтессорі (італ. Maria Montessori) - італійський лікар, педагог, перша італійка, яка стала доктором медицини; прославилася розробкою педагогічної методики для роботи із соціально занедбаними дітьми. Але згодом її методика показала хороші результати при роботі з будь-якими дітьми, причому йдеться про ранній розвиток здібностей.
Першу "школу Монтессорі" відкрили 6 січня 1907 р. у Римі. Тепер такі є по всьому світу.
 

Стежте за новинами Тернополя у Telegram.

Коментарі
Найчастіше Найчастіше
Новини за сьогодні
Новини Тернополя за сьогодні
21:00 6 травня у парку Сопільче проведуть гаївки 20:05 Що класти у кошик і що робити з пасками, які не з'їли: о. Олексій Філюк відповідає на ваші запитання 19:00 Тернопільщина втратила захисників Володимира Солтана, Володимира Попеля і Богдана Добрянського 18:08 На Тернопільщині відкрили оновлений ізолятор тимчасового тримання Від читача 17:08 Кіберполіція запустила проєкт "Чатові онлайн" 17:23 Допомога ЗСУ на Великдень: мер Тернополя Надал вчергове повіз захисникам на передову дрони, Великодні паски та військове спорядження (пресслужба Тернопільської міської ради) 17:03 Дезертира засудили до року дисциплінарного батальйону. Одразу — на передову? 16:00 Передчасно пішла у вічність медсестра-анестезист з 2-ї лікарні 15:03 На Театральному майдані збирають кошти на евакуаційний автомобіль для захисників photo_camera 14:15 Без яєць та молока, з ромом та журавлиною: блогери та господині Тернополя поділилися рецептами пасок 13:30 До смерті побив знайомого: підозрюють 36-річного тернополянина 13:03 На Страсну П'ятницю у храмах Тернополя провели обряди винесення Плащаниці: як усе відбувалося photo_camera 12:27 На Тернопільщині до 10 років ув’язнення засуджено батька, який зґвалтував неповнолітню дочку 12:03 Чи є черги у Тернополі до ТЦК та до коли чоловіки мають оновити дані 11:00 Дружина священника із Чорткова потребує допомоги на лікування 10:30 Понад тисячу дітей писанкували в рамках «Великодньої веселки» від «Контінентал» (новини компаній) 10:06 Митрополит Василій Семенюк омив ноги священникам photo_camera 09:30 У Теребовлі до Великодня облаштували святкові фотозони 09:05 На Тернопільщині 3-4 травня — надзвичайний рівень пожежної небезпеки 08:00 Як і коли буде працювати електронний кабінет військовозобов'язаного, пояснили в Міноборони
Дивитись ще keyboard_arrow_right
Ваші відгуки про послуги у Тернополі Ваші відгуки про послуги у Тернополі
keyboard_arrow_up